Weekdiensten [3]

Goudleus

Re: Weekdiensten [3]

Berichtdoor Goudleus » 16 Jul 2018, 09:52

-DIA- schreef:Soms denk ik dat we Samenbinders en Liefelijkheid nodig hebben. Ik heb oude preken uit Opheusden van ds. W.C. Lamain, waar hij voorgaat voor beide gemeenten. In de preek benoemt hij ook dat hij het nog als één gemeente ziet.

Ook in onze stad waren vanouds twee Gereformeerde Gemeenten, wat vanzelf niet wenselijk was. Toen ds. Lamain het beroep aannam naar Rijssen beschouwde hij beide gemeenten ook als één gemeente en preekte hij ´s zondags 3 maal in de Walkerk en 1 maal in de Eskerk. Zijn intrede tekst was over "de stok Liefelijkheid en Samenbinders". Uit het verband is te merken dat hij in de veronderstelling was dat hij beide gemeenten tot één hoopte gemeente hoopte te kunnen brengen. Helaas is hem dat niet gelukt (en niet omdat er leerverschillen waren, maar botsende karakters).

Toch was er in die tijd buiten de kerkdiensten om ook een hartelijke eenheid en verbondenheid. Er waren in die tijd nogal eens gezelschappen. Daar kwamen de kinderen Gods samen van beide gemeenten. Daar smolten de harten ineen. Er was een geestelijke eenheid, maar geen organisatorische.

Dat er meerdere gemeenten zijn van hetzelfde kerkverband is toch vooral logisch, gezien het aantal leden? Ik snap de wens om er 1 grote gemeente van te maken niet.

Als er geestelijke eenheid is, kan er ook organisatorische eenheid zijn. Dat is van ondergeschikt belang. Het wordt vooral gebruikt als een vroom argument, ben ik bang. Echte eenheid is zelfverloochening, de ander groter achten dan jezelf, en in hem/haar iets van God (willen) herkennen.

Als christenen zouden we vooral eenheid moeten vormgeven als een beginsel, in woord en daad. Maar als ik op dit forum het een en ander volg, lijkt het me dat we niet in staat zijn om over onze eigen schaduw heen te stappen. uiterlijkheden, dogmatiek, we vinden het belangrijker dan eenvoudig erkennen dat we in Christus ons hoofd weten en elkaar van harte liefhebben. Liefhebben is altijd ondanks!

Mister
Administrator

Berichtdoor Mister » 16 Jul 2018, 13:05

We gaan hier weer on-topic. Het gaat dus over weekdiensten hier.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Gijs Diederik

Berichtdoor Gijs Diederik » 17 Jul 2018, 15:10

---knip--- On-topic aub

GGotK

Berichtdoor GGotK » 17 Jul 2018, 20:49

Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maar alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
Laatst gewijzigd door GGotK op 17 Jul 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

DDD

Berichtdoor DDD » 17 Jul 2018, 20:53

5. Behalve dan de evensongs. Maar ik vraag me af of je die onder de categorie 'weekdienst' wilt laten vallen.

Bruna

Berichtdoor Bruna » 17 Jul 2018, 20:57

1. Om de beurt met mijn vrouw. De jongste nemen we savonds niet mee. Oudere kinderen wel.
Wel eens diensten in andere gemeente door de week maar is weer al tijd geleden.
Prioriteit heeft wat ons betreft om diensten in eigen gemeente te bezoeken, uitzonderingen daargelaten.
Laatst gewijzigd door Bruna op 17 Jul 2018, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

refo

Berichtdoor refo » 17 Jul 2018, 21:02

Predikanten beluisteren is niet goed. In een andere discussie worden predikanten ook al in categorieën ingedeeld, variërend van dag naar nacht.
Wie naar de kerk gaat, weet niet wat er komt. Ga je echter een predikant beluisteren dan weet je blijkbaar wel wat er komt, omdat je hem hebt goedgekeurd. Dat is het ergste wat een predikant kan overkomen: dat hij wordt geëerd, omdat híj het mensen naar de zin maakt.

DDD

Berichtdoor DDD » 17 Jul 2018, 21:12

Ik ben het daar niet mee eens. Je kunt met enige bezwaren lid blijven van de kerk waarin God jou heeft geplaatst, en daar allerlei wind van leer of -en dat kan ook heel vervelend zijn- allerlei wonderlijkheden zien langskomen. Mijns inziens mag je er in de planning (vakantie, bezoek) best rekening mee houden wie wanneer waar voorgaat.

Wet en Evangelie

Berichtdoor Wet en Evangelie » 17 Jul 2018, 21:50

Oud Gereformeerde Gemeente te Ochten-Echteld
D.V. dinsdag 24 juli 19.30 uur Ds. H.H. Romkes

Mannetje

Berichtdoor Mannetje » 17 Jul 2018, 22:10

GGotK schreef:Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

2. Ik bezoek alle weekdiensten, maal alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren

Hoofdzakelijk 1, met een vleugje 2.

Omdat men in onze toekomstige gemeente geen weekdiensten lijkt te kennen, zou een andere gemeente/kerkverband wellicht tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
Je bent nooit te oud om te spelen, maar je wordt oud omdat je niet meer speelt.

Herman

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Berichtdoor Herman » 17 Jul 2018, 22:17

Mannetje schreef:

2. Ik bezoek alle weekdiensten, maal alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)

Hoofdzakelijk 1, met een vleugje 2.

Omdat men in onze toekomstige gemeente geen weekdiensten lijkt te kennen, zou een andere gemeente/kerkverband wellicht tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
1 en 3. Met als reden voor 3 dat ik een serie bijbellezingen wil volgen omwille van de inhoud en niet voor de andere predikant.
Qui tollit peccata mundi, miserere nobis

DDD

Berichtdoor DDD » 17 Jul 2018, 22:18

Ik mis "geen weekdiensten" inderdaad ook in de opties. De gematigde GG kennen van oudsher geen weekdiensten, bij mijn weten. Ik weet ook niet wanneer dat is opgekomen of juist afgeschaft.

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 17 Jul 2018, 22:22

DDD schreef:Ik mis "geen weekdiensten" inderdaad ook in de opties. De gematigde GG kennen van oudsher geen weekdiensten, bij mijn weten. Ik weet ook niet wanneer dat is opgekomen of juist afgeschaft.

Ik kom weer bijna in de verleididng om te vragen een omschrijving te geven van wat "gematigde GG's" zijn in uw ogen.
Als we de predikers noemen die ik boven heb genoemd zitten we denk ik wel in de kern van 1907.
Maar goed, ik zal de vraag maar niet stellen omdat we zo toch niet nader komen. Gematigd houdt ergens een tussenweg in,
zo komt het bij mij over.
AUB GEEN PB MEER. DRIE MAPPEN ZIJN VOL EN HEEL VEEL AL MOETEN VERWIJDEREN...

DDD

Berichtdoor DDD » 17 Jul 2018, 22:24

Nou, één van de kenmerken is dus dat er geen weekdiensten zijn;-)

Maar dat is Mannetje niet met mij eens, want die noemt een gemeente links die wel weekdiensten kent. Zo zie je maar dat je over verschillende dingen verschillend kunt denken.

Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Mistig

Berichtdoor Mistig » 17 Jul 2018, 22:27

Mijn insteek is 1, met een klein beetje 2. Een vergadering laat ik niet schieten, maar ik probeer er zeker rekening mee te houden in de planning. Ook 3. Een enkele keer wil ik wel eens een weekdienst in een andere gemeente beluisteren.
Andere kerkverbanden bezoek ik doordeweeks eigenlijk nooit. Wel op zondag, maar die gemeenten die ik dan bezoek kennen (helaas) geen weekdiensten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”