Weekdiensten

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door merel »

Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

merel schreef:Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Ik denk voor gemeenten zonder predikant alhoewwl er sommige gemeenren met oredikant, ook een bijbellezing houden door de weeks dan krijg je wat meer achtergrondinformatie over de tijd omstandigheden gewoonte e.d.
In sommige gemeenten is dat 1x per maand.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Weekdiensten komen vooral voor in kerken met een predikantentekort, grof gezegd midden/rechts GG en de kleine kerkgenootschappen daarnaast, een heel klein deel van de CGK en de HHK. Voor zover ik weet, waren ze oorspronkelijk om er voor te zorgen dat vacante gemeenten ook een keer een dominee hadden.

Waar Bijbellezingen vandaan komen, weet ik eigenlijk niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

@DDD, heb je nog steeds alleen maar de inleiding beluistert of ben je inmiddels verder gekomen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:@DDD, heb je nog steeds alleen maar de inleiding beluistert of ben je inmiddels verder gekomen?
Joh, interesseert jou dat wat. Hij heeft overal wat op, dus als hij verder is zal er hier wel weer een bijzondere reactie komen. Waarbij iedereen over elkaar heen buitelt. En dat alles is weer verre van stichtelijk.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door olfie »

merel schreef:Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Ik denk dat er meer achter zit dan een 'systeem' om 'vacante gemeenten ook een keer een dominee te gunnen'.
In onze gemeente voorziet het wel zichtbaar in een behoefte (wat niet overal even sterk te zien is mijns inziens) , gezien de opkomst.
Onze gemeente is vacant alhoewel wij niet te klagen hebben over het aantal gast predikanten. Ik zou het persoonlijk ook erg missen.
Je kunt zelf ook wel iets bezinnends lezen bijvoorbeeld maar toch is de mogelijkheid om onder de Woordverkondiging te komen 'anders'.
Ook zie ik vrij veel mensen uit omliggende gemeenten of naburige kerken waar geen weekdienst is bij de doordeweekse diensten.

Wat de oorspronkelijke beweegreden is weet ik niet zeker maar het vacant zijn klinkt aannemelijk. Ook geloof ik dat er (nog) zijn die het beleven als "Een dag is in Uw huis mij meer" en "Hoe lieflijk zijn mij Uw woningen".
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Wij hebben een eigen predikant die in het winterseizoen ook bijbellezing houdt. Dat is eigenlijk een gewone kerkdienst, maar ik vind het heerlijk om na een drukke werkdag in alle rust naar het Woord te luisteren.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

olfie schreef:
merel schreef:Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Ik denk dat er meer achter zit dan een 'systeem' om 'vacante gemeenten ook een keer een dominee te gunnen'.
In onze gemeente voorziet het wel zichtbaar in een behoefte (wat niet overal even sterk te zien is mijns inziens) , gezien de opkomst.
Onze gemeente is vacant alhoewel wij niet te klagen hebben over het aantal gast predikanten. Ik zou het persoonlijk ook erg missen.
Je kunt zelf ook wel iets bezinnends lezen bijvoorbeeld maar toch is de mogelijkheid om onder de Woordverkondiging te komen 'anders'.
Ook zie ik vrij veel mensen uit omliggende gemeenten of naburige kerken waar geen weekdienst is bij de doordeweekse diensten.

Wat de oorspronkelijke beweegreden is weet ik niet zeker maar het vacant zijn klinkt aannemelijk. Ook geloof ik dat er (nog) zijn die het beleven als "Een dag is in Uw huis mij meer" en "Hoe lieflijk zijn mij Uw woningen".
De weekdiensten in onze gemeente zijn het laatste jaar opeens bijzonder druk bezocht.
Ik schat echter in dat ongeveer 70% van de bezoekers geen eigen gemeenteleden zijn.
Het voorziet voor een bepaald deel van de gezindte dus wel in een behoefte.

Overigens heb ik het bezoeken van de weekdiensten leren waarderen. Voor mij is het vaak een oase van rust zo midden in de week. Voor een weekdienst is het dan wel prettig als de preken niet te lang zijn en het geen theologische verhandeling is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jeremiah »

merel schreef:Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Ook voor degenen die 2x op de zondag te weinig vinden. Persoonlijk zou ik het liefst elke avond naar de kerk gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
olfie schreef:
merel schreef:Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Ik denk dat er meer achter zit dan een 'systeem' om 'vacante gemeenten ook een keer een dominee te gunnen'.
In onze gemeente voorziet het wel zichtbaar in een behoefte (wat niet overal even sterk te zien is mijns inziens) , gezien de opkomst.
Onze gemeente is vacant alhoewel wij niet te klagen hebben over het aantal gast predikanten. Ik zou het persoonlijk ook erg missen.
Je kunt zelf ook wel iets bezinnends lezen bijvoorbeeld maar toch is de mogelijkheid om onder de Woordverkondiging te komen 'anders'.
Ook zie ik vrij veel mensen uit omliggende gemeenten of naburige kerken waar geen weekdienst is bij de doordeweekse diensten.

Wat de oorspronkelijke beweegreden is weet ik niet zeker maar het vacant zijn klinkt aannemelijk. Ook geloof ik dat er (nog) zijn die het beleven als "Een dag is in Uw huis mij meer" en "Hoe lieflijk zijn mij Uw woningen".
De weekdiensten in onze gemeente zijn het laatste jaar opeens bijzonder druk bezocht.
Ik schat echter in dat ongeveer 70% van de bezoekers geen eigen gemeenteleden zijn.
Het voorziet voor een bepaald deel van de gezindte dus wel in een behoefte.

Overigens heb ik het bezoeken van de weekdiensten leren waarderen. Voor mij is het vaak een oase van rust zo midden in de week. Voor een weekdienst is het dan wel prettig als de preken niet te lang zijn en het geen theologische verhandeling is.
Bij de enkele keren dat het bij ons zomers weekdienst is, heeft ieder die komt een bank voor zichzelf. En je kunt met recht zeggen dat het inderdaad een bepaald deel van de gezindte is die naar weekdiensten komt...
Overigens ben ik het van harte met je eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Jeremiah schreef:
merel schreef:Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Ook voor degenen die 2x op de zondag te weinig vinden. Persoonlijk zou ik het liefst elke avond naar de kerk gaan.
Suggereer je nu dat het voor liefhebbers is? Volgens mij is het pure noodzaak
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:
Jeremiah schreef:
merel schreef:Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Ook voor degenen die 2x op de zondag te weinig vinden. Persoonlijk zou ik het liefst elke avond naar de kerk gaan.
Suggereer je nu dat het voor liefhebbers is? Volgens mij is het pure noodzaak
Het is voor de liefhebbers ja. Als je uit pure noodzaak gaat, dan zit je nog vast aan de gedachte dat kerkgang in deze de werken der wet zijn en die maken niet zalig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:
merel schreef:Ik ben zelf helemaal niet opgegroeid/opgevoed met weekdiensten. Waarom zijn deze er eigenlijk? Is dat vooral voor kerken die geen dominee hebben? Of heeft het nog een andere reden?
Ook voor degenen die 2x op de zondag te weinig vinden. Persoonlijk zou ik het liefst elke avond naar de kerk gaan.
Het alternatief voor een niet bestaande kerkdienst, is de het persoonlijke gebedsleven. Die kant denk ik uit, als het gaat om de vraag of je de hele week naar de kerk wil gaan of dat het op zondag ook goed is.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

Mistig schreef:Weekdiensten in de Regio Rotterdam in de maand juli, vanaf vandaag.

Dinsdag 10-07 GG Alblasserdam - 14:30 uur Ds. B. van der Heiden (Bevestiging Ds. C. Sonnevelt)
Dinsdag 10-07 GG Alblasserdam - 19:00 uur Ds. C. Sonnevelt (Intrede)
Dinsdag 10-07 OGGiN Waddinxveen - Ds. G. Gerritsen
Woensdag 11-07 GG 's-Gravenzande - Ds. A.P. Baaijens
Woensdag 11-07 GG Stolwijk - Ds. G.J.N. Moens
Donderdag 12-07 GGiN Hendrik-Ido-Ambacht - Ds. A. van Voorden
Donderdag 12-07 OGG Hendrik-Ido-Ambacht - Ds. D.C. Flapper
Donderdag 12-07 GG Ridderkerk - Stud. H. de Leeuw (Uit USA)
Donderdag 12-07 GG Ridderkerk-Slikkerveer - Ds. J. IJsselstein (Zendingsdienst)

Dinsdag 17-07 OGGiN Capelle aan den IJssel - Ds. G. Gerritsen
Dinsdag 17-07 OGGiN Gouderak - Ds. A.T. Huijser
Dinsdag 17-07 GG Zwijndrecht - Ds. A. Verschuure
Woensdag 18-07 GG Barendrecht - Ds. W.J. Karels
Woensdag 18-07 GG Nieuw-Beijerland - Ds. J.W. Verweij
Woensdag 18-07 GG Poortugaal - Ds. S. Maljaars
Woensdag 18-07 GG Ridderkerk - Ds. C.A. van Dieren
Woensdag 18-07 GG R'dam-Alexanderpolder - Ds. P. Mulder
Woensdag 18-07 GG Stolwijk - Ds. G. Hoogerland
Woensdag 18-07 HHK Waddinxveen-Dorpsstraat - Ds. J.G. van Tilburg
Donderdag 19-07 GG Spijkenisse (i.c.m. Hoogvliet) - Ds. K. Boeder

Woensdag 25-07 GG Barendrecht - Ds. C. Sonnevelt
Woensdag 25-07 GG Nieuw-Beijerland - Ds. G. Beens
Woensdag 25-07 GG Stolwijk - Ds. J.W. Verweij
Woensdag 25-07 HHK Waddinxveen-Dorpsstraat - Ds. B. Reinders
Donderdag 26-07 GG Capelle aan den IJssel-West - Ds. A. Verschuure
Ik plaats het nog maar eens, voor degenen die dit misschien niet meer terug kunnen vinden.
Deze week is er heel wat te kerken in de regio:
Vandaag in Alblasserdam en Waddinxveen.
Morgen, woensdag 11-07 in 's-Gravenzande en Stolwijk.
Donderdag 12-07 in Hendrik-Ido-Ambacht(tweemaal), Ridderkerk en Ridderkerk-Slikkerveer.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Desiree »

Je vergeet er een.. :)

Gouda, Stationsplein, GGIN, half 8 denk aanvang.

Ik snap niet dat die er niet instaat. Thuis ff navragen...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie