Voortbestaan TUA

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Luther schreef: Huh?
Ik heb echt op geen enkele manier bedoeld om een vooringenomen of subjectieve vraag te stellen, maar gewoon oprecht. Dit argument hoor ik namelijk nogal eens. Dus ik bedoel er helemaal niets mee, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden antwoorden in zo'n geval.
Nee oké dan is het duidelijk, want zoals je het nu stelt kwam het niet over. Vandaar mijn reactie.
Ik ga er even naar kijken!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

Luther schreef:
ajo schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat minstens driekwart van de CGK dit voorstel zouden weglachen, waaronder ikzelf. Mijns inziens vinden de CGK elkaar niet door zichzelf maar op te heffen (waar ik ook een heel heel fel tegenstander van ben), maar door weer met elkaar eens het gesprek over de fundamentele zaken aan te gaan. En dan niet alleen predikanten op een classis, maar gemeenteleden van verschillende gemeenten. Dat is mijns inziens vruchtbaarder.

Overigens: in jouw voorstel is er dan een kerkverband minder, maar wat is dan de oecumenische vooruitgang erin? De CGK zijn nog een verband waar bevindelijke en progressieve geluiden samenkomen op synodes en classes. Dat is in alle andere genoemde kerkverbanden niet zo. Dus mijn vraag: wat schiet je hiermee op?
Een aanvullende vraag, ook aan @huisman...
Is het naar Romeinen 15 niet zo dat je binnen een kerkverband (ik bedoel even geen discussies over het bestaan van meerdere kerkverbanden) aan elkaar gegeven bent? En dat je elkaar niet eenzijdig mag loslaten? Strijdt bovenstaand voorstel daar niet mee, namelijk dat je broers en zussen je niet bevallen en dat je dan maar een andere familie opzoekt?
Eens hoe moeilijk dit soms ook in praktijk te brengen is. De CGK met haar forse verschillen is het oudste kerkverband zonder scheuringen. Dat zegt wel wat over de wijze van omgaan met elkaar.
Nu zijn de verschillen tegenwoordig wel erg groot en fundamenteel geworden .
Leg maar eens uit de bv CGK Zwolle en CGK Elburg (25km verwijderd van elkaar) in hetzelfde kerkverband zitten maar fundamenteel in bijna alles verschillen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Ik vind het een betreurenswaardig besluit. Ik hoop niet dat de linkerflank zijn dominees aan een andere universiteit zal laten opleiden. Dan gaat het onderlinge contact nog meer verloren. Het is heel jammer dat er in de CGK aan beide flanken doelgroepengemeenten ontstaan die voor een groot deel bestaan uit mensen die niet zoveel met de CGK hebben. Voor zover dat komt door mensen die tot de kerk toetreden is dat nog tot daar aan toe, maar zowel in Zwolle als in Renswoude is er ook toetreding uit andere gereformeerde kerkgenootschappen en christelijke gemeenten.

De verdraagzaamheid van de gematigde flank van de CGK wordt de laatste jaren wel erg op de proef gesteld. In zoverre kan ik me wel in de analyse tot op heden vinden. Maar voorstellen om de enige kerk in Nederland die er voor alle gereformeerde belijders wil zijn maar op te heffen, kan ik niet anders zien dan als een teken van de eindtijd. De mensen worden onverdraagzaam en kittelachtig van gehoor.

Als ambtsdragers elkaar in zo´n kerk als de CGK niet meer geestelijk kunnen verstaan (ik geloof er vooralsnog niets van, volgens mij is dat stemmingmakerij van de bezwaarden) dan zegt dat ook wat over het opmerkingsvermogen van de mensen die elkaar niet meer als gereformeerd herkennen. De meeste CGK zijn het over de meeste onderwerpen roerend eens. Dat er ook verschillen zijn op als belangrijk ervaren punten, kan daaraan niet afdoen.

Overigens heb ik het idee dat de reacties op dit forum heel wat onverdraagzamer zijn dan die bij het CIP-artikel.

En tenslotte begrijp ik nog niet waarom een coöperatie niet mogelijk zou zijn. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind het een betreurenswaardig besluit. Ik hoop niet dat de linkerflank zijn dominees aan een andere universiteit zal laten opleiden. Dan gaat het onderlinge contact nog meer verloren. Het is heel jammer dat er in de CGK aan beide flanken doelgroepengemeenten ontstaan die voor een groot deel bestaan uit mensen die niet zoveel met de CGK hebben. Voor zover dat komt door mensen die tot de kerk toetreden is dat nog tot daar aan toe, maar zowel in Zwolle als in Renswoude is er ook toetreding uit andere gereformeerde kerkgenootschappen en christelijke gemeenten.

De verdraagzaamheid van de gematigde flank van de CGK wordt de laatste jaren wel erg op de proef gesteld. In zoverre kan ik me wel in de analyse tot op heden vinden. Maar voorstellen om de enige kerk in Nederland die er voor alle gereformeerde belijders wil zijn maar op te heffen, kan ik niet anders zien dan als een teken van de eindtijd. De mensen worden onverdraagzaam en kittelachtig van gehoor.

Als ambtsdragers elkaar in zo´n kerk als de CGK niet meer geestelijk kunnen verstaan (ik geloof er vooralsnog niets van, volgens mij is dat stemmingmakerij van de bezwaarden) dan zegt dat ook wat over het opmerkingsvermogen van de mensen die elkaar niet meer als gereformeerd herkennen. De meeste CGK zijn het over de meeste onderwerpen roerend eens. Dat er ook verschillen zijn op als belangrijk ervaren punten, kan daaraan niet afdoen.

Overigens heb ik het idee dat de reacties op dit forum heel wat onverdraagzamer zijn dan die bij het CIP-artikel.

En tenslotte begrijp ik nog niet waarom een coöperatie niet mogelijk zou zijn. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Wie zijn volgens jou "de bezwaarden" ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Daarmee bedoel ik de mensen met bezwaren tegen het voorgenomen besluit.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:De verdraagzaamheid van de gematigde flank van de CGK wordt de laatste jaren wel erg op de proef gesteld. In zoverre kan ik me wel in de analyse tot op heden vinden. Maar voorstellen om de enige kerk in Nederland die er voor alle gereformeerde belijders wil zijn maar op te heffen, kan ik niet anders zien dan als een teken van de eindtijd. De mensen worden onverdraagzaam en kittelachtig van gehoor.
Als je toevallig doelt op mijn voorstel. Wees gerust het is niet uit onverdraagzaamheid of uit kittelachtigheid dat ik dit voorstel doe.
Met een groot gedeelte van de CGK voel ik mij verwant. En wat betreft de kittelachtigheid: tsja, laat ik daar alleen maar om glimlachen. Iets met pot en ketel en GerGem en DDD. Overigens is de progressieve flank niet de gematigde flank in de CGK, voordat die gedachten bij je gaan postvatten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

DDD schreef:Daarmee bedoel ik de mensen met bezwaren tegen het voorgenomen besluit.
Ok ik dacht dat je ze in een bepaalde flank van de CGK positioneerde .

Verder natuurlijk oneens met jouw post. (Zoals bijna atijd :langue )Uit je post blijkt dat je kennis van de CGK niet bijster groot is .
Wat/wie bedoel je met de " gematigde flank" wiens verdraagzaamheid op de proef wordt gesteld?

De GTU was m.i. al mislukt toen de HHK bedankte voor de eer. Alleen twee kleine op drift geraakte kerkverbanden bleven toen enthousiast (GKv en NGK).

Spelen nog andere emoties mee trouwens.

Ik ben altijd -op de eerste drie jaar van mijn leven na- lid geweest van de CGK .Bij mijn ouders stond een collectebusje voor de school in Apeldoorn waar ze hun kleingeld in stopten.
Elk jaar gingen wij als gezin naar de Schooldag in Apeldoorn. De liefde tot "Apeldoorn" werd bij ons thuis al jong gekweekt. Ook de zorgen over de richting en de identiteit werd in ons gezin in de roaring seventies and eighties besproken. Kortom echte CGKers hebben een verleden met Apeldoorn en hebben geen behoefte aan een verwaterde opleiding die ver van de kerken staat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik vind het een betreurenswaardig besluit. Ik hoop niet dat de linkerflank zijn dominees aan een andere universiteit zal laten opleiden. Dan gaat het onderlinge contact nog meer verloren. Het is heel jammer dat er in de CGK aan beide flanken doelgroepengemeenten ontstaan die voor een groot deel bestaan uit mensen die niet zoveel met de CGK hebben. Voor zover dat komt door mensen die tot de kerk toetreden is dat nog tot daar aan toe, maar zowel in Zwolle als in Renswoude is er ook toetreding uit andere gereformeerde kerkgenootschappen en christelijke gemeenten.
Je doet nu net alsof dit bewust beleid is.
Verder: De predikanten volgen echter allemaal verplicht dezelfde opleiding aan dezelfde universiteit.
De verdraagzaamheid van de gematigde flank van de CGK wordt de laatste jaren wel erg op de proef gesteld. In zoverre kan ik me wel in de analyse tot op heden vinden.
Dit is echt onjuist. Er is zeker een gedeelte dat steeds niet heeft gekregen, waar men om vroeg (homoseksuele relaties, dans en drame, GKV/NGK op de classis met stemrecht), maar de vraag is: komt doordat de rest veranderd is, of omdat zij veranderd zijn?
Als ambtsdragers elkaar in zo´n kerk als de CGK niet meer geestelijk kunnen verstaan (ik geloof er vooralsnog niets van, volgens mij is dat stemmingmakerij van de bezwaarden) dan zegt dat ook wat over het opmerkingsvermogen van de mensen die elkaar niet meer als gereformeerd herkennen. De meeste CGK zijn het over de meeste onderwerpen roerend eens. Dat er ook verschillen zijn op als belangrijk ervaren punten, kan daaraan niet afdoen.
De bezwaarden... dat is steeds zo'n 2/3 tot 3/4 van de afgevaardigden van de GS. Bij het besluit rond homoseksualiteit zelfs unaniem. De bezwaarden rond de GTU waren te vinden van links tot rechts. Daarmee is je algemene, suggestieve oordeel echt bezijden de waarheid.
Overigens heb ik het idee dat de reacties op dit forum heel wat onverdraagzamer zijn dan die bij het CIP-artikel.
Nu overschreeuw je jezelf.
En tenslotte begrijp ik nog niet waarom een coöperatie niet mogelijk zou zijn. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Werd door het ministerie als ondeugdelijk van de hand gewezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

Luther schreef:
merel schreef:Het zal mensen verbazen, maar ook ik ben opgelucht. ;)

@ Luther waar lees jij die reacties dan? Ik zie juist weinig reacties hierover op Twitter.
Zoek maar op #gscgk #cgk #GTU.

Ja, het verbaast me inderdaad dat jij opgelucht bent. Gezien de meeste van jouw postings had ik het idee gekregen dat je ook graag een breed kerkverband zou willen, waarin ook moderne vormen en moderne hermeneutiek een plaats kunnen krijgen. Maar misschien wil je je opluchting uitleggen?
Ik vind de cgk breed genoeg :D

Ik ben regelmatig in kerkdiensten (geweest) van de GKV en in onze cgk kerk gaat een paar keer per jaar een ds voor uit de gkv Ik mis in hun preken de oproep tot bekering. Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gehoord. Mijn angst van een GTU is dat dat de overhand gaat krijgen in de leer. Ik was daarom al blij dat de ger bond ook bij de gesprekken was. En ik ben daarom ook blij met de rechterflank binnen de cgk. Op veel vlakken verschil ik van mening met hen,
( hoed, kleding liturgie, hermenautiek) maar hun visie waardeer ik wel en is een rem op de linker flank. Daarom vind ik het ook jammer dat deze rechter flank makkelijk roept dat de andersdenkenden binnen de cgk er maar uit moeten stappen en zich moeten aansluiten bij de gkv.
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Om met dat laatste te beginnen: daar word ik nog niet veel wijzer van. Waarom zou zo'n constructie ondeugdelijk zijn? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik wil graag weten waarom het wel zo is. Het ministerie kan van alles zeggen, maar meestal is er dan een argumentatie bij. Die onderbouwing is het meest interessant natuurlijk.

En voor het overige zijn wij het inderdaad niet eens. Ik doe niet of iets bewust beleid is. En het is mijns inziens overduidelijk dat de linkerflank de laatste 20 jaar (dat speelde ook in 1997 al) steeds het onderspit delft en dus ook geen of weinig ruimte krijgt om zichzelf te zijn. Natuurlijk blijven de minderheidsrapporten er en inderdaad is er op synodaal niveau soms een eenheid, kennelijk voelt een belangrijk deel van de leden zich daar echter niet vertegenwoordigd. Dat is een breder voorkomend fenomeen.

De bezwaarden waren zeker geen 70 procent. Hoeveel tegenstemmers waren er bij dit voorstel dan? Er was geen meerderheid van 70 procent. Of ik heb de krantenartikelen niet goed begrepen.

Waarom licht je niet toe waarom ik mijzelf overschreeuw? Iedereen kan natuurlijk wat roepen, ik ook. Maar als ik de reacties hierboven lees, dan zie ik niet zulke opmerkingen in de tweets terugkomen. Wel teleurstelling, maar geen voorstellen tot kerkscheuring en dergelijke, laat staan dat de geestelijke staat van de tegenstanders in twijfel wordt getrokken.

@Huisman:
Dat weet ik in dit geval niet. Luther zegt dat de bezwaarden kerkbreed te vinden waren. Dat neem ik dan aan. Met de gematigde flank bedoel ik alles behalve BHP, maar in het bijzonder de linkerflank. Want die zit in de hoek waar voortdurend de klappen vallen.

En verder kom ik zo nu en dan in Zwolle en zo nu en dan in heel zware CGK, dus ik ben aardig op de hoogte. Maar ik begrijp dat het van belang is om mijn autoriteit ter discussie te stellen, en dat is wat mij betreft ook prima. Ik spreek zelf graag op basis van inhoudelijke argumenten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

merel schreef:
Luther schreef:
merel schreef:Het zal mensen verbazen, maar ook ik ben opgelucht. ;)

@ Luther waar lees jij die reacties dan? Ik zie juist weinig reacties hierover op Twitter.
Zoek maar op #gscgk #cgk #GTU.

Ja, het verbaast me inderdaad dat jij opgelucht bent. Gezien de meeste van jouw postings had ik het idee gekregen dat je ook graag een breed kerkverband zou willen, waarin ook moderne vormen en moderne hermeneutiek een plaats kunnen krijgen. Maar misschien wil je je opluchting uitleggen?
Ik vind de cgk breed genoeg :D

Ik ben regelmatig in kerkdiensten (geweest) van de GKV en in onze cgk kerk gaat een paar keer per jaar een ds voor uit de gkv Ik mis in hun preken de oproep tot bekering. Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gehoord. Mijn angst van een GTU is dat dat de overhand gaat krijgen in de leer. Ik was daarom al blij dat de ger bond ook bij de gesprekken was. En ik ben daarom ook blij met de rechterflank binnen de cgk. Op veel vlakken verschil ik van mening met hen,
( hoed, kleding liturgie, hermenautiek) maar hun visie waardeer ik wel en is een rem op de linker flank. Daarom vind ik het ook jammer dat deze rechter flank makkelijk roept dat de andersdenkenden binnen de cgk er maar uit moeten stappen en zich moeten aansluiten bij de gkv.
OK, dank voor je uitleg. Overigens dat laatste heb je mij volgens mij niet horen zeggen, anders moet je me corrigeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

@DDD ik beschouw mijzelf echt als de gematigde flank ( volgens huisman en luther de linker flank ;) )en zoals je kan lezen ben ik opgelucht over dit besluit. En met mij meerdere van de gematigde flank

@Luther jij roept dat niet, maar Huisman heeft liever dat mensen zoals ik vertrekken uit de cgk ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:Om met dat laatste te beginnen: daar word ik nog niet veel wijzer van. Waarom zou zo'n constructie ondeugdelijk zijn? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik wil graag weten waarom het wel zo is. Het ministerie kan van alles zeggen, maar meestal is er dan een argumentatie bij. Die onderbouwing is het meest interessant natuurlijk.
Dat weet ik niet; dan zou je het rapport dat is afgewezen, moeten bestuderen.
En voor het overige zijn wij het inderdaad niet eens. Ik doe niet of iets bewust beleid is. En het is mijns inziens overduidelijk dat de linkerflank de laatste 20 jaar (dat speelde ook in 1997 al) steeds het onderspit delft en dus ook geen of weinig ruimte krijgt om zichzelf te zijn. Natuurlijk blijven de minderheidsrapporten er en inderdaad is er op synodaal niveau soms een eenheid, kennelijk voelt een belangrijk deel van de leden zich daar echter niet vertegenwoordigd. Dat is een breder voorkomend fenomeen.
1. De kerk is geen democratie.
2. Ruimte krijgen om zichzelf te zijn.... Dat klinkt me erg postmodern en derhalve niet bijbels in de oren. We moeten helemaal geen ruimte te krijgen om onszelf te zijn. Dan gaan we (ik ook) alleen maar de zonde uitleven. Ik begrijp uiteraard wat je bedoelt, maar het vragen om ruimte betekent helaas nogal eens dat men vooral afstand wil nemen van het (christelijke) gereformeerde gedachtegoed. En weet je: het gaat doorgaans niet eens om de gemeenten die keurig de kerkelijke weg bewandelen; wel om de gemeenten die daar lak aan hebben en vooral moord en brand schreeuwen in de media.
De bezwaarden waren zeker geen 70 procent. Hoeveel tegenstemmers waren er bij dit voorstel dan? Er was geen meerderheid van 70 procent. Of ik heb de krantenartikelen niet goed begrepen.
Je hebt de krant goed begrepen. Er was geen meerderheid van 70%, maar dat zegt nog niets over de stemverhouding. Je moet me maar even op m'n woord geloven dat bijna tweederde van de GS-afgevaardigden bezwaard was.
Waarom licht je niet toe waarom ik mijzelf overschreeuw? Iedereen kan natuurlijk wat roepen, ik ook. Maar als ik de reacties hierboven lees, dan zie ik niet zulke opmerkingen in de tweets terugkomen. Wel teleurstelling, maar geen voorstellen tot kerkscheuring en dergelijke, laat staan dat de geestelijke staat van de tegenstanders in twijfel wordt getrokken.
Woorden als 'verraad', 'kleinburgerlijk', 'narcistisch', etc zijn hier niet gevallen.
@Huisman:Dat weet ik in dit geval niet. Luther zegt dat de bezwaarden kerkbreed te vinden waren. Dat neem ik dan aan. Met de gematigde flank bedoel ik alles behalve BHP, maar in het bijzonder de linkerflank. Want die zit in de hoek waar voortdurend de klappen vallen.
Gematigd = vooral links. OK, helder. Dank voor deze hermeneutische sleutel tot het verstaan van jouw postings!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

merel schreef:@DDD ik beschouw mijzelf echt als de gematigde flank ( volgens huisman en luther de linker flank ;) )en zoals je kan lezen ben ik opgelucht over dit besluit. En met mij meerdere van de gematigde flank

@Luther jij roept dat niet, maar Huisman heeft liever dat mensen zoals ik vertrekken uit de cgk ;)
Alleen al vanwege je eerste opmerking, mag je van mij blijven.... :slurp
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

merel schreef:@DDD ik beschouw mijzelf echt als de gematigde flank ( volgens huisman en luther de linker flank ;) )en zoals je kan lezen ben ik opgelucht over dit besluit. En met mij meerdere van de gematigde flank

@Luther jij roept dat niet, maar Huisman heeft liever dat mensen zoals ik vertrekken uit de cgk ;)
????? Mijn RF geheugen is beperkt maar heb ik jou uit de CGK gewenst ? Graag een duidelijk citaat van mijn hand.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie