Kerkelijk jaarboek GG

Leonius

Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Leonius »

Uit het RD:
In zijn jaaroverzicht schrijft ds. G. onder meer over de wrijvingen tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk: Niet de Protestantse Kerk in Nederland, maar de Hersteld Hervormde Kerk is én historisch én wat het belijden betreft, de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, schrijft de predikant uit Boskoop. Daarom volgen we, zegt hij, de ontwikkelingen van de Hersteld Hervormde Kerk met meer dan gewone belangstelling. Ds. G. zegt dat de kerken van de Afscheiding zich ook altijd hebben gezien als een wettige voortzetting van de Hervormde Kerk. „Zij hebben hun hartelijke bereidheid uitgesproken om met die kerk weer gemeenschap te oefenen zodra er sprake zou zijn van een terugkeer tot de ware dienst des Heeren.” Vooralsnog, zo schrijft ds. G., bevindt de Hersteld Hervormde Kerk zich in „de crisis der jeugd.”
Wat een grote schijnheiligheid!! De GG zal NOOIT, maar dan ook NOOIT overgaan tot fusie met de HHK. Bovendien: wát een grote hoogmoed en onverschilligheid om te spreken over de HHK in "de crisis der jeugd".... Walgelijk gewoon.
Laatst gewijzigd door Leonius op 02 jun 2006, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans Jozef

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Frans Jozef »

Wat een grote schijnheiligheid!! De GG zal NOOIT, maar dan ook NOOIT overgaan tot fusie met de HHK. Bovendien: wát een grote hoogmoed en onverschilligheid om te spreken over de HHK in "de crisis der jeugd".... Walgelijk gewoon.

Daar gaan we weer!!!
Nu is ds Golverdingen aan de beurt???

....

De predikanten zijn er klaar mee! Weleerwaarde heren u bent gewaarschuwd op Refoforum zijn ze nu bij de G. De H is al iets eerder geweest dus Ds met I, J, K en L u bent eerdaags aan de beurt
Leonius

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Leonius »

Frans Jozef schreef:Wat een grote schijnheiligheid!! De GG zal NOOIT, maar dan ook NOOIT overgaan tot fusie met de HHK. Bovendien: wát een grote hoogmoed en onverschilligheid om te spreken over de HHK in "de crisis der jeugd".... Walgelijk gewoon.

Daar gaan we weer!!!
Nu is ds Golverdingen aan de beurt???

....

De predikanten zijn er klaar mee! Weleerwaarde heren u bent gewaarschuwd op Refoforum zijn ze nu bij de G. De H is al iets eerder geweest dus Ds met I, J, K en L u bent eerdaags aan de beurt
Sorry Frans Jozef, maar waar héb jij het over?? Heb jij wel eens gehoord van het verschil tussen persoonsgerechtigheid en zaaksgerechtigheid? Heb jij wel eens gehoord van mensen die iemand heel graag mochten, maar het toch niet met elkaar eens waren en toch vrienden bleven? Ik wel.... Maar vooruit, Paulus zegt in 1 Cor. 8 niet voor niets: "Maar ziet toe, dat deze uw macht niet enigerwijze een aanstoot worde dengenen, die zwak zijn." Deze woorden indachtig, zal ik - net zoals men dat in de media doet in geval van verdachten - de naam veranderen in zijn initialen. Opdat wij verder kunnen discussieren over de inhoud, over de zaak zelf en niet over personen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

crisis der jeugd. da's ook iets wat je denkt maar niet zegt.
seri
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2002, 06:12

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door seri »

Leonius schreef:Uit het RD:
In zijn jaaroverzicht schrijft ds. G. onder meer over de wrijvingen tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk: Niet de Protestantse Kerk in Nederland, maar de Hersteld Hervormde Kerk is én historisch én wat het belijden betreft, de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, schrijft de predikant uit Boskoop. Daarom volgen we, zegt hij, de ontwikkelingen van de Hersteld Hervormde Kerk met meer dan gewone belangstelling. Ds. G. zegt dat de kerken van de Afscheiding zich ook altijd hebben gezien als een wettige voortzetting van de Hervormde Kerk. „Zij hebben hun hartelijke bereidheid uitgesproken om met die kerk weer gemeenschap te oefenen zodra er sprake zou zijn van een terugkeer tot de ware dienst des Heeren.” Vooralsnog, zo schrijft ds. G., bevindt de Hersteld Hervormde Kerk zich in „de crisis der jeugd.”
Wat een grote schijnheiligheid!! De GG zal NOOIT, maar dan ook NOOIT overgaan tot fusie met de HHK. Bovendien: wát een grote hoogmoed en onverschilligheid om te spreken over de HHK in "de crisis der jeugd".... Walgelijk gewoon.
Tevens spreekt Ds. G. zich nog tegen ook. Als de kerken van de Afscheiding de wettige voortzetting zijn van de Hervormde kerk, hoe kan dan de HHK dat ook nog zijn? Zijn alle juridische uitspraken dan nog niet overtuigend? (overigens: spreekt hij echt over kerken van de Afscheiding? Laatste woord impliceert toch zeker geen voortzetting!!)
We naderen Pinksteren: Van harte hoop ik dat de Pinkstergeest onze harten komt binnenstromen (naar Zijn belofte!) en we (naar Zijn bevel!) één zijn in Hem! Één heilige, algemene Christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen. Dat belijden we toch? En dan zal er inderdaad verdrukking komen, maar dan zie we door het lijden heen naar Zijn heerlijkheid!
Oproep aan alle hervormden: Laten we bukken onder onze broeders, Zijn Woord is waar! Hij zal niet laten varen het werk van Zijn handen!
wilo
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2006, 14:58

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door wilo »

Leonius schreef:Uit het RD:
In zijn jaaroverzicht schrijft ds. G. onder meer over de wrijvingen tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk: Niet de Protestantse Kerk in Nederland, maar de Hersteld Hervormde Kerk is én historisch én wat het belijden betreft, de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, schrijft de predikant uit Boskoop. Daarom volgen we, zegt hij, de ontwikkelingen van de Hersteld Hervormde Kerk met meer dan gewone belangstelling. Ds. G. zegt dat de kerken van de Afscheiding zich ook altijd hebben gezien als een wettige voortzetting van de Hervormde Kerk. „Zij hebben hun hartelijke bereidheid uitgesproken om met die kerk weer gemeenschap te oefenen zodra er sprake zou zijn van een terugkeer tot de ware dienst des Heeren.” Vooralsnog, zo schrijft ds. G., bevindt de Hersteld Hervormde Kerk zich in „de crisis der jeugd.”
Wat een grote schijnheiligheid!! De GG zal NOOIT, maar dan ook NOOIT overgaan tot fusie met de HHK. Bovendien: wát een grote hoogmoed en onverschilligheid om te spreken over de HHK in "de crisis der jeugd".... Walgelijk gewoon.
eenheid in het noodzakelijke, vrijheid in het niet-noodzakelijke en liefde in alles
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

refo schreef:crisis der jeugd. da's ook iets wat je denkt maar niet zegt.
Komt idd beetje neerbuigend over...
Lees er maar in dat ze zo nog even de (moreel) verplichte samenwerking kunnen uitstellen :wink:
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Hendrikus »

seri schreef:Tevens spreekt Ds. G. zich nog tegen ook. Als de kerken van de Afscheiding de wettige voortzetting zijn van de Hervormde kerk, hoe kan dan de HHK dat ook nog zijn? Zijn alle juridische uitspraken dan nog niet overtuigend?
Het klinkt mij als lotgenotenpraat in de oren. O o, heeft die grote jongen jou ook geplaagd? Mij plaagde hij ook altijd al. Het schept wel een band als je je samen als het misdeelde kind kunt beschouwen.
seri schreef:(overigens: spreekt hij echt over kerken van de Afscheiding? Laatste woord impliceert toch zeker geen voortzetting!!)
Dat is inderdaad een contradictie. Verder vraag ik me af waar ds. G. het over heeft. Ongetwijfeld zal het na de Afscheiding ook zo zijn geweest dat de afgescheidenen zich, net als de HHK nu, beschouwden als de rechtmatige voortzetters van de ware kerk, maar dat is nou niet een item dat binnen de GG ooit een rol van betekenis heeft gespeeld. Merkwaardig dat dit nu opeens ten tonele wordt gevoerd. En over de uitspraken van de burgerlijke rechter hoor je niets...
seri schreef:Oproep aan alle hervormden: Laten we bukken onder onze broeders
Wat bedoel je daar precies mee? We hebben vandaag kennis gemaakt met een broeder die naar mijn mening zijn kerkverband bepaald geen dienst bewijst door als een ongeleid projectiel salvo's af te vuren op elke boom waarachter hij een kritisch geluid richting GG vermoedt. Met zo'n broeder kan ik wel medelijden hebben. Bukken doe je voor mensen die hebben getoond dat ze respect verdienen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Bukken doe je voor mensen die hebben getoond dat ze respect verdienen.
Of als er op je geschoten wordt. :wink:
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Of als er op je geschoten wordt. :wink:
:wink:
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Waarom gaan we woorden gelijk negatief belichten?

Het lijkt er haast op dat het een sport wordt om elk woordje van een predikant te bekijken en onze negatieve blik erop te werpen.
We geloven woorden van predikanten niet meer! Triest als we zo zijn en denken!
seri
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2002, 06:12

Bericht door seri »

kridje schreef:Waarom gaan we woorden gelijk negatief belichten?

Het lijkt er haast op dat het een sport wordt om elk woordje van een predikant te bekijken en onze negatieve blik erop te werpen.
We geloven woorden van predikanten niet meer! Triest als we zo zijn en denken!
Je kan predikanten ook te hoog "verheffen", het blijven Gods dienstknechten!! Maar wel van Godswege geroepen en gezonden.
seri
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2002, 06:12

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door seri »

Hendrikus schreef:
seri schreef:Oproep aan alle hervormden: Laten we bukken onder onze broeders
Wat bedoel je daar precies mee? We hebben vandaag kennis gemaakt met een broeder die naar mijn mening zijn kerkverband bepaald geen dienst bewijst door als een ongeleid projectiel salvo's af te vuren op elke boom waarachter hij een kritisch geluid richting GG vermoedt. Met zo'n broeder kan ik wel medelijden hebben. Bukken doe je voor mensen die hebben getoond dat ze respect verdienen.
Tiberius heeft het al gezegd, wat ik ermee bedoelde. Niet om slachtofferig over te komen, dat gebeurt al genoeg door mensen die in het verleden verkeerd voorgelicht zijn en nu voor de consequenties geplaatst worden.
Maar ik weet zeker dat God Zijn kinderen in een bepaalde mate van verdrukking brengt, maar ook voor hen zal blijven zorgen. Laten we daaronder buigen! Door lijden naar heerlijkheid! Laten we ons leiden door Zijn Woord en Geest!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ds. G. is één van de weinigen in de afgescheiden kerken die altijd geroepen heeft: Als er na de PKN een Hervormde Kerk overblijft, moeten wij als afgescheiden kerken terug.

Wat hij bedoelt met "de crisis der jeugd" is dat er gewoon nog stofwolken op moeten trekken. Er zijn al 2 predikanten weggegaan, alles is nog in de opbouwfase.

Alhoewel ik nu ook een terugtrekkende beweging zie bij ds. G. is dit toch het meest postitieve over terugkeer van de GG naar de Hervormde Kerk. (en we gaan hier geen rechtzaken utivechten over namen en juridische spitsvondigheden).

Graag zou ik echter meer zien, zoals bij een deel van de CGK.

En tegen FJ zou ik zeggen: weleens een overstap naar de RKK ovewogen? Daar is de geestelijke leiding nl. wel onfeilbaar.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Het is inderdaad niet te geloven. Er heeft één het kerkelijk jaarboek na zitten pluizen om iets te vinden waar op geschoten kan worden, en het wordt zomaar weer klakkeloos overgenomen. Ja hoor, de GerGem is toch per definitie fout, schiet maar. Een bericht ontleden en elk zinnetje wegen... En als iemand daar wat van zegt dan wordt hij raar aangekeken...! Want je bent niet meer van deze tijd als je niet alles in een kritisch daglicht zet. Kan dit eens een keer ophouden? Ik vraag me inderdaad bijna af wie of wat er nu weer aan de beurt is.
Plaats reactie