Kerkelijk jaarboek GG

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Marion »

Johannes van Dijk schreef:
Marion schreef:Mensen praat geen onzin en houd je met wezenlijker dingen bezig!!
Dit is nu waar ik zo moe van wordt. Reformatorisch ramptoerisme op het niveau van weekend en privé.
En, Johannes van Dijk, een snoeiharde waarheid, dat is waar!! Maar als je ooit door het zwaard des Geestes ontdekkend en dodend getroffen bent, heb je er mijns inziens weinig behoefte aan om er zo dweperig over te schrijven. Dan wordt alle mond gestopt en ben je met de gehele wereld voor God verdoemelijk. Dan zou het wel eens een poosje stil kunnen worden op dit forum. Dan is iedereen uitgewauweld. En ik erbij, vandaar dat ik nu een punt zet.
Beste Marion,
Je bent net als ik nog maar pas op het forum,en je wilt er nu al een punt achter zetten.Ga gerust je gang.Als je alle vormen van discussie als onzinnig beoordeelt,dan is het beter om voor exit te kiezen. Heb ik ergens beweerd dat ik door dat zwaard des Geestes getroffen ben?Noem mij voorbeelden van wat jij noemt"dweperig"en ik zal proberen daarop te antwoorden.We worden niet, of we waren niet, maar we ZIJN verdoemelijk voor God.En dan word bij dát besef,het wonder nóg groter,dat het de Heere behaagd heeft uit dit ganse verdoemelijke Adamsgeslacht nog mensen te verkiezen die zalig kunnen worden door dat Bloed van Het Lam! Vat je dit Marion??

Je hebt me niet begrepen waarde Johannes. Als het om de zaken gaat ben ik het roerend en woordelijk met je eens!!! Maar de toonzetting bevalt me niet erg. En dat valt me al langer op. Het klinkt zo hoog, zo zelfverzekerd. Zou het beleven en het doorleven van al die zaken niet wat stiller maken? Je zou je zelfs af kunnen vragen of je er dan over wilt praten op een forum.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

Joostw schreef:
-DIA- schreef:
Ook is te verklaren en heb ik elders ook al gedaan. Rijssen-Noord is de oude moedergemeente, een meer vergrijzende deel van Rijssen. Zuid ligt in een wat jongere wijk, maar West ligt in een jonge wijk, waar veel mensen na een huwelijk gaan wonen. Resultaat is dat het een kwestie is van binnenkerkelijke verhuizingen.
Dan trouwen er wel heel veel in Noord...
Noord heeft een heel veel grotere omvang.
Als bv met oudjaar de overledenen in de Kerkbode worden vermeld, zijn er wellicht 75 in Noord tegen 1 in West. Ook Zuid zal in orde van grootte ongeveer gelijk zijn aan Noord, iets groter denk ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef:Dergelijke woordspelletjes vind ik overigens als het om deze tere zaken gaat hoogst ongepast: wond-verbandtrommel.
Tip: Sla eens de Puriteinen er op na, bijvoorbeeld 'Het werk van de Heilige Geest' van Octavius Winslow. Daar zie je de verhouding Wet-Evangelie zoals Dr. Steenblok stelde niet naar voren komen.
Het kan zijn dat u met het woord gebruik wond-verbandtrommel enige moeite heeft. Maar ongepast of niet,De Heere Jezus vatte dit nóg anders samen namelijk:Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node.Daarom wees ik op het volgende:Eerst moet er een wond zijn,wil de verbandtrommel er aan te pas komen.Niemand gaat een gezonde arm verbinden.De Wet maakt op deze wijze plaats voor de Middelaar als het Ene nodige.Zó heb ik dat bedoelt. Je gaat geen paraplu openen eer het regent.En ik ken persoonlijk geen werken van Winslow,maar wel enige werken van Dr.Steenblok.En ik mag daar met me daar hartelijk mee verenigen.

Een ander eerder gegeven voorbeeld door mij is; Wat moet een mens die verrijkt is,of een mens die wat mist met genade? Niets!Maar iemand die aan het eind gekomen is, vastgelopen is,de dood in moet naar het rechtvaardig oordeel Gods,dáár is pas plaats voor genade,begrijpt u? tegenwoordig zijn er op het kerkelijk erf landbouwers die direct gaan zaaien.Maar wie merkt het nog op dat die bodem ongeschikt is om dat zaad op te vangen? Wie merkt nog op in onze stikdonkere dagen,dat er eerst geploegd dient te worden? En daarna geëgd,en dan wanneer het bovenste effen gemaakt is,DAN kan pas worden gezaaid.Dan is die bodem die eerst totaal ONgeschikt was,GEschikt gemaakt. Waar u dat vinden kunt? Zie het laatste gedeelte van Jesaja 28.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

Marion schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Marion schreef:Mensen praat geen onzin en houd je met wezenlijker dingen bezig!!
Dit is nu waar ik zo moe van wordt. Reformatorisch ramptoerisme op het niveau van weekend en privé.
En, Johannes van Dijk, een snoeiharde waarheid, dat is waar!! Maar als je ooit door het zwaard des Geestes ontdekkend en dodend getroffen bent, heb je er mijns inziens weinig behoefte aan om er zo dweperig over te schrijven. Dan wordt alle mond gestopt en ben je met de gehele wereld voor God verdoemelijk. Dan zou het wel eens een poosje stil kunnen worden op dit forum. Dan is iedereen uitgewauweld. En ik erbij, vandaar dat ik nu een punt zet.
Beste Marion,
Je bent net als ik nog maar pas op het forum,en je wilt er nu al een punt achter zetten.Ga gerust je gang.Als je alle vormen van discussie als onzinnig beoordeelt,dan is het beter om voor exit te kiezen. Heb ik ergens beweerd dat ik door dat zwaard des Geestes getroffen ben?Noem mij voorbeelden van wat jij noemt"dweperig"en ik zal proberen daarop te antwoorden.We worden niet, of we waren niet, maar we ZIJN verdoemelijk voor God.En dan word bij dát besef,het wonder nóg groter,dat het de Heere behaagd heeft uit dit ganse verdoemelijke Adamsgeslacht nog mensen te verkiezen die zalig kunnen worden door dat Bloed van Het Lam! Vat je dit Marion??
Je hebt me niet begrepen waarde Johannes. Als het om de zaken gaat ben ik het roerend en woordelijk met je eens!!! Maar de toonzetting bevalt me niet erg. En dat valt me al langer op. Het klinkt zo hoog, zo zelfverzekerd. Zou het beleven en het doorleven van al die zaken niet wat stiller maken? Je zou je zelfs af kunnen vragen of je er dan over wilt praten op een forum.
Precies,dat deed me na korte tijd al besluiten te stoppen op dit forum.Zeker mede doordat ik niet echt begrepen werd,en er soms een toon gehoord werd die tegen het vijandige aan was. Maar voor een vriend die als een eenzame mus op het dak zich laat horen(vriend DIA) besloot ik om terug te keren. Vandaar dus.

Nog toegevoegd dat ik uitdrukkingen van je als: Reformatorisch ramptoerisme op het niveau van roddelbladen,ook niet erg gepast vind.
Zo probeer je toch weer(misschien niet met opzet) boven de anderen uit te klimmen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Marion »

Johannes van Dijk schreef:
Marion schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Marion schreef:Mensen praat geen onzin en houd je met wezenlijker dingen bezig!!
Dit is nu waar ik zo moe van wordt. Reformatorisch ramptoerisme op het niveau van weekend en privé.
En, Johannes van Dijk, een snoeiharde waarheid, dat is waar!! Maar als je ooit door het zwaard des Geestes ontdekkend en dodend getroffen bent, heb je er mijns inziens weinig behoefte aan om er zo dweperig over te schrijven. Dan wordt alle mond gestopt en ben je met de gehele wereld voor God verdoemelijk. Dan zou het wel eens een poosje stil kunnen worden op dit forum. Dan is iedereen uitgewauweld. En ik erbij, vandaar dat ik nu een punt zet.
Beste Marion,
Je bent net als ik nog maar pas op het forum,en je wilt er nu al een punt achter zetten.Ga gerust je gang.Als je alle vormen van discussie als onzinnig beoordeelt,dan is het beter om voor exit te kiezen. Heb ik ergens beweerd dat ik door dat zwaard des Geestes getroffen ben?Noem mij voorbeelden van wat jij noemt"dweperig"en ik zal proberen daarop te antwoorden.We worden niet, of we waren niet, maar we ZIJN verdoemelijk voor God.En dan word bij dát besef,het wonder nóg groter,dat het de Heere behaagd heeft uit dit ganse verdoemelijke Adamsgeslacht nog mensen te verkiezen die zalig kunnen worden door dat Bloed van Het Lam! Vat je dit Marion??
Je hebt me niet begrepen waarde Johannes. Als het om de zaken gaat ben ik het roerend en woordelijk met je eens!!! Maar de toonzetting bevalt me niet erg. En dat valt me al langer op. Het klinkt zo hoog, zo zelfverzekerd. Zou het beleven en het doorleven van al die zaken niet wat stiller maken? Je zou je zelfs af kunnen vragen of je er dan over wilt praten op een forum.
Precies,dat deed me na korte tijd al besluiten te stoppen op dit forum.Zeker mede doordat ik niet echt begrepen werd,en er soms een toon gehoord werd die tegen het vijandige aan was. Maar voor een vriend die als een eenzame mus op het dak zich laat horen(vriend DIA) besloot ik om terug te keren. Vandaar dus.

Nog toegevoegd dat ik uitdrukkingen van je als: Reformatorisch ramptoerisme op het niveau van roddelbladen,ook niet erg gepast vind.
Zo probeer je toch weer(misschien niet met opzet) boven de anderen uit te klimmen.
Dat geef ik toe. Ik zal die vergelijking ook niet meer maken. Maar laten we toch voorzichtig zijn in het bespreken en bediscussieren van zaken die bevindelijk doorleeft moeten worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef:Dergelijke woordspelletjes vind ik overigens als het om deze tere zaken gaat hoogst ongepast: wond-verbandtrommel.
Tip: Sla eens de Puriteinen er op na, bijvoorbeeld 'Het werk van de Heilige Geest' van Octavius Winslow. Daar zie je de verhouding Wet-Evangelie zoals Dr. Steenblok stelde niet naar voren komen.
Het kan zijn dat u met het woord gebruik wond-verbandtrommel enige moeite heeft. Maar ongepast of niet,De Heere Jezus vatte dit nóg anders samen namelijk:Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node.Daarom wees ik op het volgende:Eerst moet er een wond zijn,wil de verbandtrommel er aan te pas komen.Niemand gaat een gezonde arm verbinden.De Wet maakt op deze wijze plaats voor de Middelaar als het Ene nodige.Zó heb ik dat bedoelt. Je gaat geen paraplu openen eer het regent.En ik ken persoonlijk geen werken van Winslow,maar wel enige werken van Dr.Steenblok.En ik mag daar met me daar hartelijk mee verenigen.

Een ander eerder gegeven voorbeeld door mij is; Wat moet een mens die verrijkt is,of een mens die wat mist met genade? Niets!Maar iemand die aan het eind gekomen is, vastgelopen is,de dood in moet naar het rechtvaardig oordeel Gods,dáár is pas plaats voor genade,begrijpt u? tegenwoordig zijn er op het kerkelijk erf landbouwers die direct gaan zaaien.Maar wie merkt het nog op dat die bodem ongeschikt is om dat zaad op te vangen? Wie merkt nog op in onze stikdonkere dagen,dat er eerst geploegd dient te worden? En daarna geëgd,en dan wanneer het bovenste effen gemaakt is,DAN kan pas worden gezaaid.Dan is die bodem die eerst totaal ONgeschikt was,GEschikt gemaakt. Waar u dat vinden kunt? Zie het laatste gedeelte van Jesaja 28.
Toch zie je in de christinnereis dat christiana binnen gelaten wordt, maar barmhartige klopt en klopt ze valt bijna flauw, als ze binnen gelaten wordt kan ze niets vertellen, maar ze zegt dat ze mee gegaan is omdat christiana ging. ze kon verder niets vertellen, maar werd niet weggestuurd.
Dus als je tegen andere zegt je bent ziek dodelijk ziek en die ander voelt het niet, maar geloof wat je zegt dan gaat die persoon toch naar de dokter.

De Heere Jezus zei dit tegen de farizeeën omdat die zichzelf goed vonden en Jezus niet nodig hadden en niet tegen de schare.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

Marion schreef:
Johannes van Dijk schreef: Precies,dat deed me na korte tijd al besluiten te stoppen op dit forum.Zeker mede doordat ik niet echt begrepen werd,en er soms een toon gehoord werd die tegen het vijandige aan was. Maar voor een vriend die als een eenzame mus op het dak zich laat horen(vriend DIA) besloot ik om terug te keren. Vandaar dus.

Nog toegevoegd dat ik uitdrukkingen van je als: Reformatorisch ramptoerisme op het niveau van roddelbladen,ook niet erg gepast vind.
Zo probeer je toch weer(misschien niet met opzet) boven de anderen uit te klimmen.
Dat geef ik toe. Ik zal die vergelijking ook niet meer maken. Maar laten we toch voorzichtig zijn in het bespreken en bediscussieren van zaken die bevindelijk doorleeft moeten worden.
Met dat laatste beste Marion ben ik het 100% met je eens.We moeten wat voorzichtiger zijn met deze tere zaken.Zeker wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:(...)tegenwoordig zijn er op het kerkelijk erf landbouwers die direct gaan zaaien.Maar wie merkt het nog op dat die bodem ongeschikt is om dat zaad op te vangen? Wie merkt nog op in onze stikdonkere dagen,dat er eerst geploegd dient te worden? (....)
Ga alstublieft niet vertellen dat mannen die direct naar de Heere Jezus wezen (hoe uw toestand ook is, ga tot Hem want Hij weet er wel raad mee), de 'landbouwers van tegenwoordig' zijn. Daar klopt gewoon helemaal niets van.
Dus als je de Marrowmen (bv. Boston, de gebroeders Erskine) wilt weerleggen, moet je toch echt met betere argumenten komen.

De taal die je hier bezigt komt me heel bekend voor, dat wel. Er wordt soms afgegeven op 'de godsdienst van tegenwoordig', en ik zeg niet dat je daar geen zorgen over kunt hebben.
Maar de inhoudelijke argumenten (en het moet over inhoud gaan!) blijken nogal eens in te gaan tegen standpunten die toch door niet de minste Godgeleerden hebben ingenomen. Ik ben niet de enige die daarover nogal eens in verwarring raakte in de OGGiN: werd er des zondags een preek gelezen van een puritein met een duidelijk en onvoorwaardelijk aanbod - dan kwam er tijdens een doordeweekse dienst een predikant die vervolgens een dergelijk aanbod plotseling als 'de leer van tegenwoordig' afkraakte.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef: Een ander eerder gegeven voorbeeld door mij is; Wat moet een mens die verrijkt is,of een mens die wat mist met genade? Niets!Maar iemand die aan het eind gekomen is, vastgelopen is,de dood in moet naar het rechtvaardig oordeel Gods,dáár is pas plaats voor genade,begrijpt u? tegenwoordig zijn er op het kerkelijk erf landbouwers die direct gaan zaaien.Maar wie merkt het nog op dat die bodem ongeschikt is om dat zaad op te vangen? Wie merkt nog op in onze stikdonkere dagen,dat er eerst geploegd dient te worden? En daarna geëgd,en dan wanneer het bovenste effen gemaakt is,DAN kan pas worden gezaaid.Dan is die bodem die eerst totaal ONgeschikt was,GEschikt gemaakt. Waar u dat vinden kunt? Zie het laatste gedeelte van Jesaja 28.
Toch zie je in de christinnereis dat christiana binnen gelaten wordt, maar barmhartige klopt en klopt ze valt bijna flauw, als ze binnen gelaten wordt kan ze niets vertellen, maar ze zegt dat ze mee gegaan is omdat christiana ging. ze kon verder niets vertellen, maar werd niet weggestuurd.Dus als je tegen andere zegt je bent ziek dodelijk ziek en die ander voelt het niet, maar geloof wat je zegt dan gaat die persoon toch naar de dokter.De Heere Jezus zei dit tegen de farizeeën omdat die zichzelf goed vonden en Jezus niet nodig hadden en niet tegen de schare.
De ervaring leert dat als een man in een witte jas zegt;U bent ernstig ziek! Dat schrik en beving toeslaat.Wanneer echter iemand in een zwarte jas zegt: U bent dodelijk ziek! Dan neemt men het voor kennisgeving aan.Ik waardeer zeer de boeken van Bunyan.Het is al jaren geleden dat ik de boeken van hem gelezen heb.(Christenreis,Heilige Oorlog,Mary de blinde dochter)maar ik stel Jesaja 28 toch veel hoger.En met het oog op een ongeschikt hart om het zaad des evangelies op te vangen,blijf ik er bij,dat overal eerst plaats voor gemaakt moet worden door Gods lieve Geest,beste Samanthi. Uit u(ons)geen vrucht tot in der eeuwigheid.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:(...)tegenwoordig zijn er op het kerkelijk erf landbouwers die direct gaan zaaien.Maar wie merkt het nog op dat die bodem ongeschikt is om dat zaad op te vangen? Wie merkt nog op in onze stikdonkere dagen,dat er eerst geploegd dient te worden? (....)
Ga alstublieft niet vertellen dat mannen die direct naar de Heere Jezus wezen (hoe uw toestand ook is, ga tot Hem want Hij weet er wel raad mee), de 'landbouwers van tegenwoordig' zijn. Daar klopt gewoon helemaal niets van. Dus als je de Marrowmen (bv. Boston, de gebroeders Erskine) wilt weerleggen, moet je toch echt met betere argumenten komen.De taal die je hier bezigt komt me heel bekend voor, dat wel. Er wordt soms afgegeven op 'de godsdienst van tegenwoordig', en ik zeg niet dat je daar geen zorgen over kunt hebben.Maar de inhoudelijke argumenten (en het moet over inhoud gaan!) blijken nogal eens in te gaan tegen standpunten die toch door niet de minste Godgeleerden hebben ingenomen. Ik ben niet de enige die daarover nogal eens in verwarring raakte in de OGGiN: werd er des zondags een preek gelezen van een puritein met een duidelijk en onvoorwaardelijk aanbod - dan kwam er tijdens een doordeweekse dienst een predikant die vervolgens een dergelijk aanbod plotseling als 'de leer van tegenwoordig' afkraakte.
Ga mij dan maar eens proberen uit te leggen beste Eilander,dat al staan er 100 mannen te wijzen naar de Heere Jezus,er geen sterveling in beweging komt! Niemand!Zie psalm 14 en 53.Al rijden dagelijks auto,s door de straten met schallende speakers en grote reclame; Jezus leeft! Er komt geen sterveling in beweging.Niemand! Je kan wijzen wat je wil.Een dode hond kan niet gaan,laat staan ook maar iets aannemen.Bovendien gaat aan het aannemen een schenking vooraf,door de Heere gewerkt.(indien ook maar)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door eilander »

De Heere werkt het geloof door het gehoor. Waar is de Heilige Geest in jouw bijdrage?
En denk je dat er wel mensen in beweging komen als er honderd mensen over de wet prediken?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door refo »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef: Een ander eerder gegeven voorbeeld door mij is; Wat moet een mens die verrijkt is,of een mens die wat mist met genade? Niets!Maar iemand die aan het eind gekomen is, vastgelopen is,de dood in moet naar het rechtvaardig oordeel Gods,dáár is pas plaats voor genade,begrijpt u? tegenwoordig zijn er op het kerkelijk erf landbouwers die direct gaan zaaien.Maar wie merkt het nog op dat die bodem ongeschikt is om dat zaad op te vangen? Wie merkt nog op in onze stikdonkere dagen,dat er eerst geploegd dient te worden? En daarna geëgd,en dan wanneer het bovenste effen gemaakt is,DAN kan pas worden gezaaid.Dan is die bodem die eerst totaal ONgeschikt was,GEschikt gemaakt. Waar u dat vinden kunt? Zie het laatste gedeelte van Jesaja 28.
Toch zie je in de christinnereis dat christiana binnen gelaten wordt, maar barmhartige klopt en klopt ze valt bijna flauw, als ze binnen gelaten wordt kan ze niets vertellen, maar ze zegt dat ze mee gegaan is omdat christiana ging. ze kon verder niets vertellen, maar werd niet weggestuurd.Dus als je tegen andere zegt je bent ziek dodelijk ziek en die ander voelt het niet, maar geloof wat je zegt dan gaat die persoon toch naar de dokter.De Heere Jezus zei dit tegen de farizeeën omdat die zichzelf goed vonden en Jezus niet nodig hadden en niet tegen de schare.
De ervaring leert dat als een man in een witte jas zegt;U bent ernstig ziek! Dat schrik en beving toeslaat.Wanneer echter iemand in een zwarte jas zegt: U bent dodelijk ziek! Dan neemt men het voor kennisgeving aan.Ik waardeer zeer de boeken van Bunyan.Het is al jaren geleden dat ik de boeken van hem gelezen heb.(Christenreis,Heilige Oorlog,Mary de blinde dochter)maar ik stel Jesaja 28 toch veel hoger.En met het oog op een ongeschikt hart om het zaad des evangelies op te vangen,blijf ik er bij,dat overal eerst plaats voor gemaakt moet worden door Gods lieve Geest,beste Samanthi. Uit u(ons)geen vrucht tot in der eeuwigheid.
Dat laatste zei Jezus tegen een vijgeboom. Beter niet op mensen betrekken. Lees namelijk de les dir Hij er een dag later Zelf bij geeft.

En de plaats-makende-Geest-leer is ook al zo gevaarlijk, op deze wijze verwoord. De keerzijde van die leer is dat als de Geest niet werkt, dat dan de mens moeilijk verweten kan worden. De aanbieding van genade wordt dan een lege huls en de prediking is dan een beschrijving van 'hoe het gaat als het gebeurt'. Heel aangenaam voor het vlees en je kunt er ook gemakkelijk de maatlat langsleggen. Voor anderen. En tegelijk dominees in categorieën indelen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

refo schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef: Een ander eerder gegeven voorbeeld door mij is; Wat moet een mens die verrijkt is,of een mens die wat mist met genade? Niets!Maar iemand die aan het eind gekomen is, vastgelopen is,de dood in moet naar het rechtvaardig oordeel Gods,dáár is pas plaats voor genade,begrijpt u? tegenwoordig zijn er op het kerkelijk erf landbouwers die direct gaan zaaien.Maar wie merkt het nog op dat die bodem ongeschikt is om dat zaad op te vangen? Wie merkt nog op in onze stikdonkere dagen,dat er eerst geploegd dient te worden? En daarna geëgd,en dan wanneer het bovenste effen gemaakt is,DAN kan pas worden gezaaid.Dan is die bodem die eerst totaal ONgeschikt was,GEschikt gemaakt. Waar u dat vinden kunt? Zie het laatste gedeelte van Jesaja 28.
Toch zie je in de christinnereis dat christiana binnen gelaten wordt, maar barmhartige klopt en klopt ze valt bijna flauw, als ze binnen gelaten wordt kan ze niets vertellen, maar ze zegt dat ze mee gegaan is omdat christiana ging. ze kon verder niets vertellen, maar werd niet weggestuurd.Dus als je tegen andere zegt je bent ziek dodelijk ziek en die ander voelt het niet, maar geloof wat je zegt dan gaat die persoon toch naar de dokter.De Heere Jezus zei dit tegen de farizeeën omdat die zichzelf goed vonden en Jezus niet nodig hadden en niet tegen de schare.
De ervaring leert dat als een man in een witte jas zegt;U bent ernstig ziek! Dat schrik en beving toeslaat.Wanneer echter iemand in een zwarte jas zegt: U bent dodelijk ziek! Dan neemt men het voor kennisgeving aan.Ik waardeer zeer de boeken van Bunyan.Het is al jaren geleden dat ik de boeken van hem gelezen heb.(Christenreis,Heilige Oorlog,Mary de blinde dochter)maar ik stel Jesaja 28 toch veel hoger.En met het oog op een ongeschikt hart om het zaad des evangelies op te vangen,blijf ik er bij,dat overal eerst plaats voor gemaakt moet worden door Gods lieve Geest,beste Samanthi. Uit u(ons)geen vrucht tot in der eeuwigheid.
Dat laatste zei Jezus tegen een vijgeboom. Beter niet op mensen betrekken. Lees namelijk de les dir Hij er een dag later Zelf bij geeft.

En de plaats-makende-Geest-leer is ook al zo gevaarlijk, op deze wijze verwoord. De keerzijde van die leer is dat als de Geest niet werkt, dat dan de mens moeilijk verweten kan worden. De aanbieding van genade wordt dan een lege huls en de prediking is dan een beschrijving van 'hoe het gaat als het gebeurt'. Heel aangenaam voor het vlees en je kunt er ook gemakkelijk de maatlat langsleggen. Voor anderen. En tegelijk dominees in categorieën indelen.
Lees aub HC zondag 3 en 4 als antwoord. Niet de plaatsmakende Geest is gevaarlijk maar voluit Bijbels.En uit u geen vrucht in der eeuwigheid,werd tegen een vruchteloze boom gezegd? Heeft u zich alzo al leren kennen als ik zo vrij mag zijn? Als een dorre dode vruchteloze boom,met dorre bladeren?? Dan leert u ook het volgende,namelijk: Uw vrucht word uit Mij gevonden!(op Gods tijd zo Hij wil)Kent u schreeuw in het hart; Houw hem uit! Waartoe beslaat hij onnuttelijk de aarde? Heere ontferm U mijner.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Wandelende »

Dat van HC zondag 3/4 is helemaal waar, Johannes. Dat zal niemand hier ontkennen. Waar het om draait is datgene dat in HC zondag 7 staat geschreven en waarmee onlosmakelijk HC zondag 23 verbonden is. De krachtige werking van de Heilige Geest is nodig én een waar geloof in Jezus Christus. Waardoor Christus alleen aangenomen kan worden.
Sla je met die leer HC zondag 1-6 in de wind? Geheel niet! Maar als u het uitlegt als de gangen van het genadeleven, en dan denk ik dat u, Johannes, weet wat ik bedoel, dan probeert die leer de werking van God in een "format" te zetten die niet voluit Bijbels is.

U geeft eerder aan dat "sommige dominees direct beginnen met zaaien". Mag ik u er dan ook op bevragen of bovenstaande leer het volgende zou kunnen werken dat: "sommige dominees direct beginnen met maaien en onophoudelijk blijven maaien".
En dat terwijl een dienaar des Woords de plicht, roeping en liefdevolle opdracht heeft om àl de handelingen te prediken. Het bereiden van de grond, het zaaien, het planten, het natmaken, het maaien etc. maar blijft staan: "Het is God die de wasdom geeft."

En als God de wasdom geeft hoe durven wij dat dan soms te verstikken door een bepaalde prediking? Het Woord is juist "geopenbaard aan kinderen en zuigelingen", dat wil zeggen: Als in een klein geloof. Een geloof dat nog moet groeien, maar al wél geloof.

Het krachtige werk van de Heilige Geest is nodig om, door een oprecht geloof, Jezus Christus als de Zaligmaker en Middelaar aan te mogen nemen en daardoor gerechtigheid te vinden in de ogen van de Vader, waardoor er enkel en alleen over zal blijven: "Hij in mij en ik in U!"

En tot slot, er zal niemand maar dan ook niemand in beweging komen door een bus met "Jezus leeft" of anders door een eenzijdige heiligmakingsprediking of door een anderzijds wettische prediking of zelfs maar door ander goed werk van een dominee of van een ander mens. De enige beweging die er komt wordt enkel en alleen gedaan door de Heilige Geest. En ja, de Geest is vrij wànneer Hij dat werk aanvangt. En ja, dan leer je voluit een arme zondaar, vertrapper en bedrieger te zijn tegen een groot en heilig God. Maar dan leer je ook door geloof de inlijving in Christus.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Joostw schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef: Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Blijkbaar kon de geachte medeforummer, dhr. Keesjanm zijn stelling niet waarmaken. Althans hij heeft op mijn verzoek niet meer geantwoord. Er wachten trouwens nog wat stellingen, die wellicht wat onbedacht zijn gedaan, op een antwoord. Ik weet dat antwoorden hier niet verplicht is, maar het lijkt me netjes als je tot de conclusie moet komen dat hetgeen je als een feit meldt, en er naar gevraagd wordt waar het vandaan komt, dat je dan toch een antwoordje geeft. Eigenlijk tekent het, als ik het goed peil, ik me vergissen, toch iets van onverschilligheid. Ik bedoel er niemand mee te kwetsen. Maar het komt toch wel zo over. Als je geen antwoord kunt geven, omdat je stelling onjuist was, dan zeg ik tot zulke mensen: Wees dan zo fair om te erkennen dat je abuis was. Dat lijkt me gewoon ietsjes netter, ook ten aanzien van degene die men beschuldigt. Het lijkt meer voor te komen dat mensen een klein woordje niet kunnen zeggen: sorry, of ik was abuis.
Onrust in Rijssen bij van Dieren wist ik. Maar in Lisse en Veenendaal ook al? In Yerseke is het ook erg onrustig!
Mij is nog steeds niets bekend van onrust. Maar dan ook helemaal niets. Ui welke bron komt dat vandaan?
Soms is het gewenst uit welke bron bepaalde zogenaamde 'feiten' komen. Dat de onderste steen boven komt. Op die manier kan beter worden nagegaan wie dergelijke dingen verspreidt. Of het compleet uit de lucht is gegrepen, of dar de wens misschien de vader van de gedachte is? Je ziet dat door het niet beantwoorden van deze vragen tot wilde speculaties kan leiden. Daarom teven een oproep: Spreek de waarheid, en rectificeer eventueel foute berichtjes. Ik meen dat iedereen erbij gebaat is als we proberen een beetje eerlijk te zijn. Dat voorkomt allerlei ongewenste speculaties.
Ken uw verantwoordelijkheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie