Kerkelijk jaarboek GG

Leonius

Bericht door Leonius »

Unionist schreef:
Leonius schreef:
Unionist schreef:Wees nou eens blij dat er ook iemand een eigen mening publiceren mag in een kerkelijk orgaan.
Dat is dus mijn punt: zodra iets in een officieel kerkelijk orgaan wordt gepubliceerd, krijgt het de status van officieel standpunt. Dát is waar ik over val, want woorden en daden komen niet bepaald overeen.
Moet je dan de woorden afkeuren of de daden?
Beide, want beide dienen overeen te komen. Of het één zeggen en het andere doen, maar niet het één zeggen terwijl het ander niet gebeurt. Als je dat doet, dan vind ik dat schijnheilig. Nogmaals, het gaat er mij om dat de suggestie gewekt wordt dat het gaat om meer dan een persoonlijke mening. (Waar ik overigens geheel achter sta trouwens)
Unionist schreef:
Leonius schreef:
Unionist schreef: Schrijf een brief aan je kerkenraad, citeer het jaarboekje en stel de vraag: Welke stappen heeft u al genomen?
Ik ben het van harte met het streven van ds. G. eens, laat dat helder zijn. En verder schat ik mijn kansen met een dergelijke vraag richting 'mijn' kerkenraad niet hoog in, jij wel??
Menselijk gesproken niet nee, maar zoals het prachtige opwekkingslied zegt: "De Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaalt". Had jij de ontwikkelingen in Oost-Europa voor 1985 kunnen voorzien?
Nee, maar daar was wel een revolutie voor nodig. Maw: de oude machthebbers moesten verdwijnen. Als je dan deze lijn doortrekt, dan is er wellicht hoop.....
Unionist schreef:
Leonius schreef:
Unionist schreef:Het maakt denk ik ook wel uit wíe een uitspraak doet om hem neerbuigend te laten klinken. Wat dat betreft vind ik hem uit zijn pen niet neerbuigend, maar zou het wellicht van een ander wél zo voelen.
Dit vind ik behoorlijk selectief, want waarom zou die van een ander minder neerbuigend zijn dan van een ander. Dan wordt het mij veel te persoonlijk. Nee, wie het ook gezegd zou hebben, voor mij is en blijft de zinsnede 'crisis der jeugd' neerbuigend.
Als je nou een dominee hebt die in woorden en daden blijkt geeft niets van "de hervormden" te moeten hebben en zijn eigen verband boven alles verheft, of je hebt een predikant die er niet voor terugschrikt in een wetenschappelijk geschrift zijn eigen verband onder kritiek te stellen en al eerder een hand uitstak naar "de hervormden", maakt dat verschil of niet? Voor mij in ieder geval wel.
Voor mij niet, want het stukje is verschenen in een officieel kerkelijk orgaan en is daarmee verheven tot officieel kerkelijk standpunt. Ik snap niet waarom jullie telkens de persoon erbij haalt. Die doet voor mij helemaal niets ter zake.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11415
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Zulke dingen hoeven helemaal niet en een kerkelijk jaarboek te staan. Dat gaat over de GG. LAat ze daar zelf maar eerst eens goed hun zaakjes regelen alvorens ze wat laatdunkend richting andere kerkverbanden spreken
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Wat is er eigenlijk mis met de term "crisis der jeugd"? Waarom wordt daar over gevallen? De HHK is toch een jong kerkverband? Die hebben toch nog "kinderziektes"? Als dit gezegd zou worden over de begintijd van de GerGem dan had ik er ook geen aanstoot aan genomen. Het is daar even crisis ja, denk ik. Een eigen predikantenopleiding, allerlei procedures, allemaal gemeentes zonder kerken, alle financien moeten op orde komen, etc. Ga er maar aan staan. Ik zie ook geen enkele neerbuigendheid in de term "crisis der jeugd". Het hierboven opgesomde, dan mag je toch best van een crisis spreken. En het is een jong kerkverband, dus de term jeugd komt op mij ook niet raar over.

Ik wil er overigens nog op wijzen dat er volgens mij nog geen officieel standpunt is ingenomen door de Generale Synode, en dat er inderdaad gesproken werd over dat men bij de HHK eerst alles maar eens moest uit laten kristalliseren.

Daarom vind ik het van beide voorbarig; zowel van ds. Moerkerken om te zeggen dat het waarschijnlijk niet gebeurt, als van ds. Golverdingen als hij zegt dat de mogelijkheid er zeker in zit.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11415
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:Wat is er eigenlijk mis met de term "crisis der jeugd"? Waarom wordt daar over gevallen? De HHK is toch een jong kerkverband? Die hebben toch nog "kinderziektes"? Als dit gezegd zou worden over de begintijd van de GerGem dan had ik er ook geen aanstoot aan genomen. Het is daar even crisis ja, denk ik. Een eigen predikantenopleiding, allerlei procedures, allemaal gemeentes zonder kerken, alle financien moeten op orde komen, etc. Ga er maar aan staan. Ik zie ook geen enkele neerbuigendheid in de term "crisis der jeugd". Het hierboven opgesomde, dan mag je toch best van een crisis spreken. En het is een jong kerkverband, dus de term jeugd komt op mij ook niet raar over.

Ik wil er overigens nog op wijzen dat er volgens mij nog geen officieel standpunt is ingenomen door de Generale Synode, en dat er inderdaad gesproken werd over dat men bij de HHK eerst alles maar eens moest uit laten kristalliseren.

Daarom vind ik het van beide voorbarig; zowel van ds. Moerkerken om te zeggen dat het waarschijnlijk niet gebeurt, als van ds. Golverdingen als hij zegt dat de mogelijkheid er zeker in zit.
De HHK is de oudste kerk der reformatie in ons land. Dus de jeugd is reeds lang voorbij. Wel is het zo dat we in een soort hernieuwde jeugd zijn terechtgekomen. We weten allemaal hoe dat komt. Natuurlijk moeten zaken dat worden uitgekristalliseerd. Crisis der jeugd is gewoon te lezen als: moreel zijn we verplicht e.e.a. samen te doen, maar dat hoeft nu nog niet, want... enz.
Bovendien, als de term voor blijkbare gevoeligheden zorgt, is het beter hem niet te bezigen. En doet het terzaken in het jaarboek der GG???
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:Wat is er eigenlijk mis met de term "crisis der jeugd"? Waarom wordt daar over gevallen? De HHK is toch een jong kerkverband? Die hebben toch nog "kinderziektes"? Als dit gezegd zou worden over de begintijd van de GerGem dan had ik er ook geen aanstoot aan genomen. Het is daar even crisis ja, denk ik. Een eigen predikantenopleiding, allerlei procedures, allemaal gemeentes zonder kerken, alle financien moeten op orde komen, etc. Ga er maar aan staan. Ik zie ook geen enkele neerbuigendheid in de term "crisis der jeugd". Het hierboven opgesomde, dan mag je toch best van een crisis spreken. En het is een jong kerkverband, dus de term jeugd komt op mij ook niet raar over.

Ik wil er overigens nog op wijzen dat er volgens mij nog geen officieel standpunt is ingenomen door de Generale Synode, en dat er inderdaad gesproken werd over dat men bij de HHK eerst alles maar eens moest uit laten kristalliseren.

Daarom vind ik het van beide voorbarig; zowel van ds. Moerkerken om te zeggen dat het waarschijnlijk niet gebeurt, als van ds. Golverdingen als hij zegt dat de mogelijkheid er zeker in zit.
De HHK is de oudste kerk der reformatie in ons land. Dus de jeugd is reeds lang voorbij. Wel is het zo dat we in een soort hernieuwde jeugd zijn terechtgekomen. We weten allemaal hoe dat komt. Natuurlijk moeten zaken dat worden uitgekristalliseerd. Crisis der jeugd is gewoon te lezen als: moreel zijn we verplicht e.e.a. samen te doen, maar dat hoeft nu nog niet, want... enz.
Bovendien, als de term voor blijkbare gevoeligheden zorgt, is het beter hem niet te bezigen. En doet het terzaken in het jaarboek der GG???
Nu moet je niet er in gaan lezen wat je erin wil lezen! En ook niet met rare uitvluchten komen. Het zou erger zijn als er niets in het jaarboek zou staan over de HHK.

Niet alleen moreel zijn we het verplicht! Ook theologisch, historisch en aan de Heere zijn we het verplicht! Dat zou nu eigenlijk al moeten maar beide kerkverbanden hebben tijd nodig om zich daar op te bezinnen.

Tja, de oudste kerk van het land is het wel, maar het gaat om de structuur, en dat gaf ik ook al aan met voorbeelden, ik vind het dan dus erg flauw dat je zo praat.
Leonius

Bericht door Leonius »

Erasmiaan schreef:Wat is er eigenlijk mis met de term "crisis der jeugd"? Waarom wordt daar over gevallen? De HHK is toch een jong kerkverband? Die hebben toch nog "kinderziektes"? Als dit gezegd zou worden over de begintijd van de GerGem dan had ik er ook geen aanstoot aan genomen.
Heel vreemd als daarvoor geschreven wordt dat de HHK de wettige voortzetting is van de oude NHK.... De HHK is dus helemaal geen jong kerkverband!!!
Het is daar even crisis ja, denk ik. Een eigen predikantenopleiding, allerlei procedures, allemaal gemeentes zonder kerken, alle financien moeten op orde komen, etc. Ga er maar aan staan.
Zeker, maar dan moet ik van de GG een materiele, financiele, geestelijke ondersteuning ontwaren, en die mis ik node!! Dan laten we onze broeders en zusters niet in de steek, dan helpen we ze waar ze kunnen i.p.v. langs de zijlijn mooie frases roepen!
Ik zie ook geen enkele neerbuigendheid in de term "crisis der jeugd". Het hierboven opgesomde, dan mag je toch best van een crisis spreken. En het is een jong kerkverband, dus de term jeugd komt op mij ook niet raar over.
Nogmaals: wél als je vind dat het de wettige voortzetting is van de NHK, dan is er namelijk géén sprake van een jong kerkverband....
Ik wil er overigens nog op wijzen dat er volgens mij nog geen officieel standpunt is ingenomen door de Generale Synode, en dat er inderdaad gesproken werd over dat men bij de HHK eerst alles maar eens moest uit laten kristalliseren.
Dus toch de ander maar laten tobben: ze moeten het eerst maar eens op orde hebben, dan praten we weer verder. Alsof dat geen neerbuigende en hoogmoedige standpunt is!! Bovendien: als je zo redeneert, gaat de GG niet terug naar de aloude moederkerk, maar dan gaat de GG een fusie aan met een ander kerkverband. Is toch een heel andere redenering....
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Leonius schreef:
Erasmiaan schreef:Wat is er eigenlijk mis met de term "crisis der jeugd"? Waarom wordt daar over gevallen? De HHK is toch een jong kerkverband? Die hebben toch nog "kinderziektes"? Als dit gezegd zou worden over de begintijd van de GerGem dan had ik er ook geen aanstoot aan genomen.
Heel vreemd als daarvoor geschreven wordt dat de HHK de wettige voortzetting is van de oude NHK.... De HHK is dus helemaal geen jong kerkverband!!!
Het is daar even crisis ja, denk ik. Een eigen predikantenopleiding, allerlei procedures, allemaal gemeentes zonder kerken, alle financien moeten op orde komen, etc. Ga er maar aan staan.
Zeker, maar dan moet ik van de GG een materiele, financiele, geestelijke ondersteuning ontwaren, en die mis ik node!! Dan laten we onze broeders en zusters niet in de steek, dan helpen we ze waar ze kunnen i.p.v. langs de zijlijn mooie frases roepen!
Ik zie ook geen enkele neerbuigendheid in de term "crisis der jeugd". Het hierboven opgesomde, dan mag je toch best van een crisis spreken. En het is een jong kerkverband, dus de term jeugd komt op mij ook niet raar over.
Nogmaals: wél als je vind dat het de wettige voortzetting is van de NHK, dan is er namelijk géén sprake van een jong kerkverband....
Ik wil er overigens nog op wijzen dat er volgens mij nog geen officieel standpunt is ingenomen door de Generale Synode, en dat er inderdaad gesproken werd over dat men bij de HHK eerst alles maar eens moest uit laten kristalliseren.
Dus toch de ander maar laten tobben: ze moeten het eerst maar eens op orde hebben, dan praten we weer verder. Alsof dat geen neerbuigende en hoogmoedige standpunt is!! Bovendien: als je zo redeneert, gaat de GG niet terug naar de aloude moederkerk, maar dan gaat de GG een fusie aan met een ander kerkverband. Is toch een heel andere redenering....
Lees ook even mijn andere posting. Het gaat natuurlijk om de structuur, als Golverdingen het heeft over crisis der jeugd. Daar hoef je helemaal niet slim voor te zijn om dat te begrijpen.

En je moet heel gauw ophouden als je zegt dat de GerGem geen ondersteuning biedt! In Krimpen aan den IJssel mag de HHK gratis en voor niets van de kerk gebruik maken. In Oud Beijerland precies hetzelfde. Dat zijn zo maar een paar voorbeelden die ik zo weet bij ons uit de buurt. Wat de geestelijke ondersteuning betreft: er wordt altijd voorbede gedaan voor al Gods knechten, ook in andere verbanden.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De HHK is historisch en confessioneel wel de voortzetting van de Nederlands Hervormde Kerk, maar juridisch (blijkbaar) niet. Synodes, commissies, classes, opleidingen, jeugdwerk, op veel plaatsen ook het hele gemeentewerk, het moet allemaal van de grond af aan opgebouwd worden. Dat is toch niet te ontkennen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Leonius

Bericht door Leonius »

Erasmiaan schreef:
Leonius schreef:
Erasmiaan schreef:Wat is er eigenlijk mis met de term "crisis der jeugd"? Waarom wordt daar over gevallen? De HHK is toch een jong kerkverband? Die hebben toch nog "kinderziektes"? Als dit gezegd zou worden over de begintijd van de GerGem dan had ik er ook geen aanstoot aan genomen.
Heel vreemd als daarvoor geschreven wordt dat de HHK de wettige voortzetting is van de oude NHK.... De HHK is dus helemaal geen jong kerkverband!!!
Het is daar even crisis ja, denk ik. Een eigen predikantenopleiding, allerlei procedures, allemaal gemeentes zonder kerken, alle financien moeten op orde komen, etc. Ga er maar aan staan.
Zeker, maar dan moet ik van de GG een materiele, financiele, geestelijke ondersteuning ontwaren, en die mis ik node!! Dan laten we onze broeders en zusters niet in de steek, dan helpen we ze waar ze kunnen i.p.v. langs de zijlijn mooie frases roepen!
Ik zie ook geen enkele neerbuigendheid in de term "crisis der jeugd". Het hierboven opgesomde, dan mag je toch best van een crisis spreken. En het is een jong kerkverband, dus de term jeugd komt op mij ook niet raar over.
Nogmaals: wél als je vind dat het de wettige voortzetting is van de NHK, dan is er namelijk géén sprake van een jong kerkverband....
Ik wil er overigens nog op wijzen dat er volgens mij nog geen officieel standpunt is ingenomen door de Generale Synode, en dat er inderdaad gesproken werd over dat men bij de HHK eerst alles maar eens moest uit laten kristalliseren.
Dus toch de ander maar laten tobben: ze moeten het eerst maar eens op orde hebben, dan praten we weer verder. Alsof dat geen neerbuigende en hoogmoedige standpunt is!! Bovendien: als je zo redeneert, gaat de GG niet terug naar de aloude moederkerk, maar dan gaat de GG een fusie aan met een ander kerkverband. Is toch een heel andere redenering....
Lees ook even mijn andere posting. Het gaat natuurlijk om de structuur, als Golverdingen het heeft over crisis der jeugd. Daar hoef je helemaal niet slim voor te zijn om dat te begrijpen.

En je moet heel gauw ophouden als je zegt dat de GerGem geen ondersteuning biedt! In Krimpen aan den IJssel mag de HHK gratis en voor niets van de kerk gebruik maken. In Oud Beijerland precies hetzelfde. Dat zijn zo maar een paar voorbeelden die ik zo weet bij ons uit de buurt. Wat de geestelijke ondersteuning betreft: er wordt altijd voorbede gedaan voor al Gods knechten, ook in andere verbanden.
Tja, helaas is dat geen gemeengoed. We moeten niet individuele gevallen verheffen tot algemeen beleid, want dat is helaas niet het geval.
Leonius

Bericht door Leonius »

Unionist schreef:De HHK is historisch en confessioneel wel de voortzetting van de Nederlands Hervormde Kerk, maar juridisch (blijkbaar) niet.
Een vreemd argument, als je bedenkt dat de HHK zichzelf ook juridisch beschouwt als de voortzetter van de NHK. Ds. G. valt hen daarin bij. Daarom vind ik het inconsequent om het te hebben over een jong kerkverband, want daarmee leg je je neer bij de uitspraak van de wereldse rechter.
Synodes, commissies, classes, opleidingen, jeugdwerk, op veel plaatsen ook het hele gemeentewerk, het moet allemaal van de grond af aan opgebouwd worden. Dat is toch niet te ontkennen?
Ik geloof niet dat we moeten overdrijven. De synode is er, de commissies ook, evenals de classes, opleidingen en jeugdwerk. Dat is binnen een aantal jaren gerealiseerd. Helaas heb ik niet gehoord van gesprekken tussen de GG en de NHK om dit in gezamenlijk overleg te doen. Nee, de HHK mag eerst zijn eigen boontjes doppen, en als alles is opgebouwd, gaan we het hebben over terugkeer.... De GG wil zich er nog niet aan branden, want stel je voor....! Menselijker geredeneerd kan niet. Kennelijk geldt Gods voorzienigheid niet over dat soort dingen....?

Bovendien: als het allemaal straks zover is, dan zit je met twee totaal verschillende kerkstructuren. Ik kan je alvast voorspellen dat de GG echt niet zijn structuur verruilt voor die van de HHK. Of dacht je van wel? Nee, in zo'n geval zal er heel wat afonderhandeld moeten worden. En als je daarover spreekt, is er geen sprake meer van onvoorwaardelijke terugkeer, maar van een fusie.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11415
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:Wat is er eigenlijk mis met de term "crisis der jeugd"? Waarom wordt daar over gevallen? De HHK is toch een jong kerkverband? Die hebben toch nog "kinderziektes"? Als dit gezegd zou worden over de begintijd van de GerGem dan had ik er ook geen aanstoot aan genomen. Het is daar even crisis ja, denk ik. Een eigen predikantenopleiding, allerlei procedures, allemaal gemeentes zonder kerken, alle financien moeten op orde komen, etc. Ga er maar aan staan. Ik zie ook geen enkele neerbuigendheid in de term "crisis der jeugd". Het hierboven opgesomde, dan mag je toch best van een crisis spreken. En het is een jong kerkverband, dus de term jeugd komt op mij ook niet raar over.

Ik wil er overigens nog op wijzen dat er volgens mij nog geen officieel standpunt is ingenomen door de Generale Synode, en dat er inderdaad gesproken werd over dat men bij de HHK eerst alles maar eens moest uit laten kristalliseren.

Daarom vind ik het van beide voorbarig; zowel van ds. Moerkerken om te zeggen dat het waarschijnlijk niet gebeurt, als van ds. Golverdingen als hij zegt dat de mogelijkheid er zeker in zit.
De HHK is de oudste kerk der reformatie in ons land. Dus de jeugd is reeds lang voorbij. Wel is het zo dat we in een soort hernieuwde jeugd zijn terechtgekomen. We weten allemaal hoe dat komt. Natuurlijk moeten zaken dat worden uitgekristalliseerd. Crisis der jeugd is gewoon te lezen als: moreel zijn we verplicht e.e.a. samen te doen, maar dat hoeft nu nog niet, want... enz.
Bovendien, als de term voor blijkbare gevoeligheden zorgt, is het beter hem niet te bezigen. En doet het terzaken in het jaarboek der GG???
Nu moet je niet er in gaan lezen wat je erin wil lezen! En ook niet met rare uitvluchten komen. Het zou erger zijn als er niets in het jaarboek zou staan over de HHK.

Niet alleen moreel zijn we het verplicht! Ook theologisch, historisch en aan de Heere zijn we het verplicht! Dat zou nu eigenlijk al moeten maar beide kerkverbanden hebben tijd nodig om zich daar op te bezinnen.

Tja, de oudste kerk van het land is het wel, maar het gaat om de structuur, en dat gaf ik ook al aan met voorbeelden, ik vind het dan dus erg flauw dat je zo praat.
Nou, volgens mij noem ik dat zojuist een hernieuwde jeugd. Volgens mij bedoel ik dan cker ook de structuur. Verder is het niet flauw, w.b. de voortzetting van de NHK. Dat is gewoon waar. Alleen is er één kerk die daar wat moeite mee heeft. Zie de verdere postings van Leonius.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Ik ben blij dat de off. kerkelijke lijn is dat we ons metterdaad gaan aansluiten/fuseren [whats in a name] bij de HHK. Of het nu een jong kerkgenootschap is met een puberteitscrisis of een oude kerk met ouderdoms gebreken [weer whats in a name] dat moet ons er niet van weerhouden om samen te gaan. Probleem is dat de synode dan wel onze kerkenraad moet zien om te krijgen want die is niet van plan om nu of in de toekomst samen te gaan. Nee de HHK had verstandig moeten zijn en zich bij ons [GG] moeten voegen. Maar goed Leonius, laten we 'het wolkje' maar positief tegemoet treden, ik zie het als een standpuntwijziging anders had het echt niet in het jaarboek gekomen. Veranderingen moet je positief duiden. Alles begint klein.
MBE

Bericht door MBE »

Leonius schreef:Heel vreemd als daarvoor geschreven wordt dat de HHK de wettige voortzetting is van de oude NHK.... De HHK is dus helemaal geen jong kerkverband!!!
Hoe noem jij de problemen dan binnen de HHK? Midlife crisis of net als Eppie ouderdomsgebreken? Opstart problemen of doorstartproblemen?
Waar maak je je druk om. Ik weet dat er binnen de GG een behoorlijk aantal predikanten zijn die de ontwikkelingen nauwgezet volgen. En dat blijkt dus ook uit dit 'officiele' stukje. Anders zou het niet geplaatst zijn.
Je kunt je ook afvragen wat er zou gebeuren als de GG zich nu samen zou voegen met de HHK. Nog meer verwarring denk ik. Haastige spoed.......

Biddend verwachten zou ik zeggen.
Leonius

Bericht door Leonius »

Eppie schreef:Probleem is dat de synode dan wel onze kerkenraad moet zien om te krijgen want die is niet van plan om nu of in de toekomst samen te gaan. Nee de HHK had verstandig moeten zijn en zich bij ons [GG] moeten voegen.
Kijk, dat is precies wat ik bedoel!! Dit is exact de houding van de GG.....
Maar goed Leonius, laten we 'het wolkje' maar positief tegemoet treden, ik zie het als een standpuntwijziging anders had het echt niet in het jaarboek gekomen. Veranderingen moet je positief duiden. Alles begint klein.
Zolang ik er niets van merk in de praktijk blijf ik sceptisch. Maar laten we het hopen!
Leonius

Bericht door Leonius »

MBE schreef:Waar maak je je druk om. Ik weet dat er binnen de GG een behoorlijk aantal predikanten zijn die de ontwikkelingen nauwgezet volgen. En dat blijkt dus ook uit dit 'officiele' stukje. Anders zou het niet geplaatst zijn.
Ik maak me er druk om, omdat woorden en praktijk helaas niet samen op gaan. Dáár maak ik me druk om.
Je kunt je ook afvragen wat er zou gebeuren als de GG zich nu samen zou voegen met de HHK. Nog meer verwarring denk ik. Haastige spoed.......
Tja, waar een wil is..... En misschien wat meer vertrouwen op Gods almacht???
Biddend verwachten zou ik zeggen.
Dat altijd!
Plaats reactie