Kerkelijk jaarboek GG

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Bericht door pierre27 »

Unionist schreef:Ds. G. is één van de weinigen in de afgescheiden kerken die altijd geroepen heeft: Als er na de PKN een Hervormde Kerk overblijft, moeten wij als afgescheiden kerken terug.

Wat hij bedoelt met "de crisis der jeugd" is dat er gewoon nog stofwolken op moeten trekken. Er zijn al 2 predikanten weggegaan, alles is nog in de opbouwfase.

Alhoewel ik nu ook een terugtrekkende beweging zie bij ds. G. is dit toch het meest postitieve over terugkeer van de GG naar de Hervormde Kerk. (en we gaan hier geen rechtzaken utivechten over namen en juridische spitsvondigheden).

Graag zou ik echter meer zien, zoals bij een deel van de CGK.

En tegen FJ zou ik zeggen: weleens een overstap naar de RKK ovewogen? Daar is de geestelijke leiding nl. wel onfeilbaar.

Dit is een dooddoener richting FJ, hij gebruikt wel harde woorden, maar de kern kan iedereen snappen, duss doe niet zo flauw met een suggestie richting de RKK.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Vincent »

Leonius schreef:Uit het RD:
In zijn jaaroverzicht schrijft ds. G. onder meer over de wrijvingen tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk: Niet de Protestantse Kerk in Nederland, maar de Hersteld Hervormde Kerk is én historisch én wat het belijden betreft, de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, schrijft de predikant uit Boskoop. Daarom volgen we, zegt hij, de ontwikkelingen van de Hersteld Hervormde Kerk met meer dan gewone belangstelling. Ds. G. zegt dat de kerken van de Afscheiding zich ook altijd hebben gezien als een wettige voortzetting van de Hervormde Kerk. „Zij hebben hun hartelijke bereidheid uitgesproken om met die kerk weer gemeenschap te oefenen zodra er sprake zou zijn van een terugkeer tot de ware dienst des Heeren.” Vooralsnog, zo schrijft ds. G., bevindt de Hersteld Hervormde Kerk zich in „de crisis der jeugd.”
Wat een grote schijnheiligheid!! De GG zal NOOIT, maar dan ook NOOIT overgaan tot fusie met de HHK. Bovendien: wát een grote hoogmoed en onverschilligheid om te spreken over de HHK in "de crisis der jeugd".... Walgelijk gewoon.
Tjonge, wat een felle reactie, Leonius :roll:

En waarom zou de GG nooit overgaan tot fusie met de HHK??Persoonlijk houd ik het voor mogelijk dat in de toekomst HHK, links GG en rechts CGK samengaan.

Wat de 'crisis der jeugd' betreft: daar heeft de HHK wel mee te maken denk ik? Is dat niet zo? Er zijn best veel verschillen binnen de hhk hoor, zowel theologisch als wat kerkvisie betreft. En er moet nog heel veel geregeld worden...
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Als PKNer mag ik ook misschien een duit in het zakje doen.

Wij zijn zo gewend om in kerkstructuren te denken dat we er haast allen van overtuigd zijn dat het bijbels is om een organisatie te hebben, getrapt vanaf de gemeenteleden, de gelovigen, naar een steeds 'hoger' orgaan, uiteindelijk kom je dan bij de paus uit.
Wij in onze Gereformeerde gezindte hebben natuurlijk geen paus, maar er zijn toch invloedrijke mensen, die eigenlijk het kerkelijk beleid bepalen.

Na de scheuring bij ons in 2004 ben ik er eens over aan het nadenken en ik wil jullie vragen om er ook eens over na te denken.
Ik zou er voor zijn, om de gemeente als het enige orgaan te zien, die kunnen zij wel onderling wat afspraken maken over bijvoorbeeld zending, salarissen enz.
Ik denk dat wij bij Paulus in de leer moeten, hij heeft het over de gemeente als het lichaam van Christus. Wat is dit nu precies? Is dat een kerkelijke organisatie?
Zo maar een vraag naar aanleiding van een bericht in het RD van vanmorgen over het kerkelijk jaarboek van de GG.

Zoals ds. Golverdingen heel voorzichtig een visje uitwerpt richting HHK, niemand van ons gelooft toch niet de synodes, van GG, HHK, met misschien nog anderen terugkeert naar de aloude Gereformeerde kerk van de Reformatie, tenminste ik heb dat geloof niet.
Misschien als we los komen van kerkelijke structuren, dat er dan plaatselijk iets kan opbloeien.
Kortom is de kerkelijke organisatie een aanjager of een belemmering van iets van toenadering en dat per plaats bekenen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Hendrikus »

Vincent schreef:Persoonlijk houd ik het voor mogelijk dat in de toekomst HHK, links GG en rechts CGK samengaan.
Ehm, gisteren beweerde hier iemand dat er in de GG geen links en rechts bestaat... :oops:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:
Vincent schreef:Persoonlijk houd ik het voor mogelijk dat in de toekomst HHK, links GG en rechts CGK samengaan.
Ik weet niet of dat hier nog eens gebeurt maar Het zal zijn 1 Herder en 1 kudde.
Geen kerkelijk jaarboek meer, maar een Boek des levens zonder einde. Zonder twist. Hoera!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Vincent schreef:Persoonlijk houd ik het voor mogelijk dat in de toekomst HHK, links GG en rechts CGK samengaan.
Ehm, gisteren beweerde hier iemand dat er in de GG geen links en rechts bestaat... :oops:
Heb ik ook gelezen, ondanks dat t rot is dat het bestaat, is het onzinnig om het te ontkennen dat er een rechts en een links is.
K ben zelf geen GG mer, k heb in 2005 en 2006 zo,n 25 tot 30 GG predikanten gehoord en dan concludeer ik dat er wel een links en rechts is, qua plaatselijke kerk, maar ook qua predikant.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef:
Hendrikus schreef: Ehm, gisteren beweerde hier iemand dat er in de GG geen links en rechts bestaat... :oops:
Heb ik ook gelezen, ondanks dat t rot is dat het bestaat, is het onzinnig om het te ontkennen dat er een rechts en een links is.
Vielleicht muss der Franz-Joseph uns das dann doch mal erklären :roll:
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Zowel degenen die voortdurend hun overbekende en soms ronduit grof (zie hieronder Leonius) geformuleerde kritiek spuien als degenen die hiervoor de infrastructuur leveren zonder in te grijpen hebben in deze een zware verantwoordelijkheid.

Complicatie in deze is natuurlijk dat ook de laatsten zich (gedeeeltelijk) herkennen in de geleverde kritiek. Dus zal het op dit forum altijd wel wat blijven
Dit is ook behoorlijk grof :shock:
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Pim »

Leonius schreef:Uit het RD:

Wat een grote schijnheiligheid!! De GG zal NOOIT, maar dan ook NOOIT overgaan tot fusie met de HHK. Bovendien: wát een grote hoogmoed en onverschilligheid om te spreken over de HHK in "de crisis der jeugd".... Walgelijk gewoon.
Wil je je emoties buiten de discussie proberen te houden....?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Toeschouwer schreef:
Na de scheuring bij ons in 2004 ben ik er eens over aan het nadenken en ik wil jullie vragen om er ook eens over na te denken.
Ik zou er voor zijn, om de gemeente als het enige orgaan te zien, die kunnen zij wel onderling wat afspraken maken over bijvoorbeeld zending, salarissen enz.
Ik denk dat wij bij Paulus in de leer moeten, hij heeft het over de gemeente als het lichaam van Christus. Wat is dit nu precies? Is dat een kerkelijke organisatie?
Zo maar een vraag naar aanleiding van een bericht in het RD van vanmorgen over het kerkelijk jaarboek van de GG.

Misschien als we los komen van kerkelijke structuren, dat er dan plaatselijk iets kan opbloeien.
Kortom is de kerkelijke organisatie een aanjager of een belemmering van iets van toenadering en dat per plaats bekenen?

De plaatselijke gemeente is wel heel belangrijk. Echter, met alle nadruk op de plaatselijke gemeente, betekent dat voor mij concreet dat de plaatselijke geloofsgemeenschap als lichaam van Christus zich dient vrij te maken van een synodaal juk wat niet bijbels is (waarom ik ook ex-pkn er ben), binnen welke kerk dan ook (ook de GG, als daar een synodocratie zou zijn).
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Bericht door pierre27 »

Vincent schreef:
Zowel degenen die voortdurend hun overbekende en soms ronduit grof (zie hieronder Leonius) geformuleerde kritiek spuien als degenen die hiervoor de infrastructuur leveren zonder in te grijpen hebben in deze een zware verantwoordelijkheid.

Complicatie in deze is natuurlijk dat ook de laatsten zich (gedeeeltelijk) herkennen in de geleverde kritiek. Dus zal het op dit forum altijd wel wat blijven
Dit is ook behoorlijk grof :shock:
Yeps grof niet zozeer, wel duidelijk.
Niet alleen een weg aanleggen is juist maar ook de weg onderhouden en voorkomen dat de weg bevuild raakt.
Het probleem is gewoon dat respect bij tijd en wijlen ontbreekt.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

pierre27 schreef:
Vincent schreef:
Zowel degenen die voortdurend hun overbekende en soms ronduit grof (zie hieronder Leonius) geformuleerde kritiek spuien als degenen die hiervoor de infrastructuur leveren zonder in te grijpen hebben in deze een zware verantwoordelijkheid.

Complicatie in deze is natuurlijk dat ook de laatsten zich (gedeeeltelijk) herkennen in de geleverde kritiek. Dus zal het op dit forum altijd wel wat blijven
Dit is ook behoorlijk grof :shock:
Yeps grof niet zozeer, wel duidelijk.
Niet alleen een weg aanleggen is juist maar ook de weg onderhouden en voorkomen dat de weg bevuild raakt.
Het probleem is gewoon dat respect bij tijd en wijlen ontbreekt.
Maar we moeten ook niet te snel gepikeerd zijn hoor :) Mensen zeggen maar wat ze denken, of ik er iets mee doe is een tweede.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Als je de weg vuil vind en de wegbeheerder doet er niets aan, dan neem je toch een andere weg?
Eentje die in jouw straatje past? Mag je dan ook zelf beheren.....je eigen straatje schoonvegen.... :D
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Bericht door pierre27 »

Miscanthus schreef:Als je de weg vuil vind en de wegbeheerder doet er niets aan, dan neem je toch een andere weg?
Eentje die in jouw straatje past? Mag je dan ook zelf beheren.....je eigen straatje schoonvegen.... :D
:) :) Klopt maar de beheerder blijft verantwoordelijk.
Is ook aansprakelijk als er ongelukken gebeuren en het blijkt dat de weg niet schoon was of dat e zelfs gaten in zitten.
Ik vind zelf dat de moderators hun werk over het algemeen goed doen, bij deze een compliment. :P
Plaats reactie