GerGem Kruiningen

Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Men’, ‘het recht van de sterkste’. Je reactie duidt vooral op ‘ik wil gelijk krijgen’. Probeer eens minder absoluut te formuleren. Evenals je doet met de duurzame dominee. Dit is geen discussiëren. Anderen vertellen dat ze beeldspraak moeten begrijpen ipv zelf beter formuleren, duidt hier eveneens op.

Overigens heb ik geen antwoord gehad. Ik denk nl dat je weinig mensen uit Kruiningen kent. Zeker vergeleken met een aantal forummers.
Sterker nog, ik ken niemand uit Kruiningen. Daarom ben ik ook beter in staat om objectief te oordelen. Ik heb geen enkel belang. Mijn belang is dat ik als christen word aangesproken op onchristelijk gedrag van mensen zoals in Kruiningen. Practice whatyou preach!

Dat jij de nuance mist in mijn bijdragen is jouw gebrek aan taalgevoel. Taal heeft meer betekenis dan enkel lezen wat er staat.
Beetje raar dat je elders aangeeft je niet te bemoeien met zaken waar je geen verstand van hebt en hier dan een dergelijk oordeel velt.

Dat laatste is echt voor jezelf. Altijd weinig zinvol anderen te vertellen dat ze niet begrijpen wat je schrijft. Kijk eens in de spiegel.

Ik ben overigens zo vaak op gedrag van Christenen aangesproken, het zij zo. Ik kan alleen voor mezelf spreken. En eigenlijk heb ik daar al genoeg aan.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 02 mar 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Zelfs ik vind het tijd voor een :lock . Normaliter vind ik dat niet zomaar, maar van de sfeer die nu ontstaat, lopen de rillingen van over mij rug. Het is inderdaad om van te :deg .

De realiteit is heel anders dan @Ambtenaar zich voorstelt. Ik vind zijn reacties heel koud en kil. Volgens mij betreft hij niet half hoe ernstig het geweest is in Kruiningen en nog is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bezorgd »

Wat is toch dat vragen om slotjes?
Vaak door personen die of nauwelijks meedoen met discussies en alleen roepen dat topics op slot moeten , of van mensen die in allerlei topics van alles roepen maar als ze er wat dichter bij betrokken zijn om het hardst roepen om een topic te sluiten.

Ik begrijp dat niet.
Als het je niet zint, lees het dan niet en sla topics die anderen wel interessant vinden gewoon over.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

@Ambtenaar komt heel wijsgerig over, terwijl hij veel Kruiningers op de ziel trapt met zijn visie. En dan gaat hij in een ander draadje nog forummers verwijten dat ze menen overal wat van te weten.

De pot verwijt in dit geval de ketel zeer dat hij zwart ziet. En dat is in dit draadje heel ernstig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:Wat is toch dat vragen om slotjes?
Vaak door personen die of nauwelijks meedoen met discussies en alleen roepen dat topics op slot moeten , of van mensen die in allerlei topics van alles roepen maar als ze er wat dichter bij betrokken zijn om het hardst roepen om een topic te sluiten.

Ik begrijp dat niet.
Als het je niet zint, lees het dan niet en sla topics die anderen wel interessant vinden gewoon over.
Begrijp je dat echt niet?
het heeft meer weg van een story verhaaltje dan van een discussie, compleet met oordelen en roddels.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bezorgd »

liz boer schreef:
Bezorgd schreef:Wat is toch dat vragen om slotjes?
Vaak door personen die of nauwelijks meedoen met discussies en alleen roepen dat topics op slot moeten , of van mensen die in allerlei topics van alles roepen maar als ze er wat dichter bij betrokken zijn om het hardst roepen om een topic te sluiten.

Ik begrijp dat niet.
Als het je niet zint, lees het dan niet en sla topics die anderen wel interessant vinden gewoon over.
Begrijp je dat echt niet?
het heeft meer weg van een story verhaaltje dan van een discussie, compleet met oordelen en roddels.
Je leest nog steeds mee? ;)
Eens, wat dat aangaat is er veel overlap met "Wist je dat" of "Wat eten we vandaag"
Maar goed, vaak zie je dat aan de titel al, dus hoef je ze niet te volgen.
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zwaluw2 »

Ondanks mijn begrip voor de gevoelens die er (kunnen) leven bij leden van de GG Kruiningen, want dat valt niet te ontkennen, wil ik je toch vragen je wijze van spreken over ds. Bredeweg te veranderen. Het is verdrietig genoeg om te concluderen dat het lichaam van Christus nog gedeelder is geworden (vgl. 1 Kor. 3). Dat is één.

Ten tweede vraag ik mij oprecht af wie er mee geholpen is met het belasteren van ds. Bredeweg. Zoals ik zei begrijp ik dat er bepaalde gevoelens kunnen leven tegen deze predikant. Anderzijds zijn er ook mensen die onder zijn bediening tot geloof gekomen zijn, nader onderwijs ontvangen hebben. Kortom; bij wie de door ds. Bredeweg gebrachte prediking tot zegen mocht zijn. Wellicht een punt ter overdenking.

Als derde zou ik willen wijzen op de Bijbelse feiten. We zijn allereerst verplicht om na God onze naasten lief te hebben. Inclusief onze vijanden. Wellicht klinkt het als een dooddoener, maar zo bedoel ik het niet. Ik meen oprecht en geloof zeker dat God dit van ons vraagt. Onmogelijk voor een mens, zeker als bepaalde gebeurtenissen vers in het geheugen liggen. Toch moeten wij er van uitgaan dat als God dit van ons vraagt, Hij ook de genade hiervoor geven wil. Vervolgens is het onze plicht om over onze naasten een goed gerucht voort te brengen. En in deze situatie is dat moeilijk. Dat kan ik mij goed inbeelden. Toch is dit wat God van ons vraagt. Juist op een forum, waar woorden doorgaans blijven staan, is het goed dit in praktijk te brengen. Het sticht niet om een bepaalde predikant voor volk (mede-christenen) en vaderland (iedereen kan meelezen) neer te sabbelen en te kijk te zetten. Denk hierbij aan 1 Korinthe 13. Waar gesproken wordt over de liefde als het uitnemendste van de drieslag geloof, hoop en liefde. Het meeste van die is de liefde. De liefde die alle dingen bedekt. Nee, dat wilt niet zeggen dat fouten en zonden onder het vloerkleed hoeven geschoven te worden. De liefde vraagt ook om recht. Maar het doet ook beseffen "ik ben van dezelfde lap gescheurd". Mede-zondaar-zijn is een christelijke deugd die vaker beoefend zou moeten worden.

En ten slotte zou gepoogd kunnen worden, ik laat je daar geheel vrij in, om het gebruik van grote woorden enigszins te voorkomen. "Slachtoffers", "onwetend misleid en bedrogen". Nogmaals het heeft impact als er een scheuring plaatsvindt. Het heeft impact voor de gemeenteleden die part noch deel hadden aan het onderliggende en geëscaleerde conflict. En zeker ook voor de jeugd. Maar je kan je afvragen of met dergelijke woorden deze mensen geholpen zijn. En daarnaast of je jezelf daarmee niet op glad ijs begeeft w.b.t. dienstknecht zijn van God.

En vooral zeg ik dit voor je eigen best wil. Blijft niet in het verdriet, de pijn en woede hangen. Maar brengt dit in het gebed bij de Heere en laat het in Zijn handen liggen.
Een paar kanttekeningen hierbij:
- feiten benoemen, hoe ongemakkelijk ze ook voor sommigen zijn, is geen laster.
- naaste liefhebben moet zeker, daar kom ik in te kort maar dat geldt dan ook andersom.
- neersabelen doe ik niet, maar dat is juist hetgene wat de voorganger van de VGG steeds deed.
- voorlopig zal er wel een groep mensen blijven, die de werkelijkheid blijven ontkennen.
- grote woorden: ik heb me nog heel erg teruggehouden. De werkelijkheid is veel groter en ingrijpender dan ik in enige post heb gezegd.
- ik weiger om de voorganger van de VGG vanwege zijn misdragingen nog als dominee te zien, aan te spreken of te betitelen; ik zal dan omwille van de gewenste politieke correctheid kiezen voor een alternatieve omschrijving.

Hier laat ik het even bij.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:
liz boer schreef:
Bezorgd schreef:Wat is toch dat vragen om slotjes?
Vaak door personen die of nauwelijks meedoen met discussies en alleen roepen dat topics op slot moeten , of van mensen die in allerlei topics van alles roepen maar als ze er wat dichter bij betrokken zijn om het hardst roepen om een topic te sluiten.

Ik begrijp dat niet.
Als het je niet zint, lees het dan niet en sla topics die anderen wel interessant vinden gewoon over.
Begrijp je dat echt niet?
het heeft meer weg van een story verhaaltje dan van een discussie, compleet met oordelen en roddels.
Je leest nog steeds mee? ;)
Eens, wat dat aangaat is er veel overlap met "Wist je dat" of "Wat eten we vandaag"
Maar goed, vaak zie je dat aan de titel al, dus hoef je ze niet te volgen.
het is ongepast
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Beetje raar dat je elders aangeeft je niet te bemoeien met zaken waar je geen verstand van hebt en hier dan een dergelijk oordeel velt.
Ik volg het nieuws, en op basis daarvan kun je prima een oordeel vellen over hoe de mensen met elkaar omgaan.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Beetje raar dat je elders aangeeft je niet te bemoeien met zaken waar je geen verstand van hebt en hier dan een dergelijk oordeel velt.
Ik volg het nieuws, en op basis daarvan kun je prima een oordeel vellen over hoe de mensen met elkaar omgaan.
Zeker. De media is al zeer lang bewezen, altijd zeer objectief en onbevooroordeeld te zijn.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Zwaluw2 schreef:
Ondanks mijn begrip voor de gevoelens die er (kunnen) leven bij leden van de GG Kruiningen, want dat valt niet te ontkennen, wil ik je toch vragen je wijze van spreken over ds. Bredeweg te veranderen. Het is verdrietig genoeg om te concluderen dat het lichaam van Christus nog gedeelder is geworden (vgl. 1 Kor. 3). Dat is één.

Ten tweede vraag ik mij oprecht af wie er mee geholpen is met het belasteren van ds. Bredeweg. Zoals ik zei begrijp ik dat er bepaalde gevoelens kunnen leven tegen deze predikant. Anderzijds zijn er ook mensen die onder zijn bediening tot geloof gekomen zijn, nader onderwijs ontvangen hebben. Kortom; bij wie de door ds. Bredeweg gebrachte prediking tot zegen mocht zijn. Wellicht een punt ter overdenking.

Als derde zou ik willen wijzen op de Bijbelse feiten. We zijn allereerst verplicht om na God onze naasten lief te hebben. Inclusief onze vijanden. Wellicht klinkt het als een dooddoener, maar zo bedoel ik het niet. Ik meen oprecht en geloof zeker dat God dit van ons vraagt. Onmogelijk voor een mens, zeker als bepaalde gebeurtenissen vers in het geheugen liggen. Toch moeten wij er van uitgaan dat als God dit van ons vraagt, Hij ook de genade hiervoor geven wil. Vervolgens is het onze plicht om over onze naasten een goed gerucht voort te brengen. En in deze situatie is dat moeilijk. Dat kan ik mij goed inbeelden. Toch is dit wat God van ons vraagt. Juist op een forum, waar woorden doorgaans blijven staan, is het goed dit in praktijk te brengen. Het sticht niet om een bepaalde predikant voor volk (mede-christenen) en vaderland (iedereen kan meelezen) neer te sabbelen en te kijk te zetten. Denk hierbij aan 1 Korinthe 13. Waar gesproken wordt over de liefde als het uitnemendste van de drieslag geloof, hoop en liefde. Het meeste van die is de liefde. De liefde die alle dingen bedekt. Nee, dat wilt niet zeggen dat fouten en zonden onder het vloerkleed hoeven geschoven te worden. De liefde vraagt ook om recht. Maar het doet ook beseffen "ik ben van dezelfde lap gescheurd". Mede-zondaar-zijn is een christelijke deugd die vaker beoefend zou moeten worden.

En ten slotte zou gepoogd kunnen worden, ik laat je daar geheel vrij in, om het gebruik van grote woorden enigszins te voorkomen. "Slachtoffers", "onwetend misleid en bedrogen". Nogmaals het heeft impact als er een scheuring plaatsvindt. Het heeft impact voor de gemeenteleden die part noch deel hadden aan het onderliggende en geëscaleerde conflict. En zeker ook voor de jeugd. Maar je kan je afvragen of met dergelijke woorden deze mensen geholpen zijn. En daarnaast of je jezelf daarmee niet op glad ijs begeeft w.b.t. dienstknecht zijn van God.

En vooral zeg ik dit voor je eigen best wil. Blijft niet in het verdriet, de pijn en woede hangen. Maar brengt dit in het gebed bij de Heere en laat het in Zijn handen liggen.
Een paar kanttekeningen hierbij:
- feiten benoemen, hoe ongemakkelijk ze ook voor sommigen zijn, is geen laster.
- naaste liefhebben moet zeker, daar kom ik in te kort maar dat geldt dan ook andersom.
- neersabelen doe ik niet, maar dat is juist hetgene wat de voorganger van de VGG steeds deed.
- voorlopig zal er wel een groep mensen blijven, die de werkelijkheid blijven ontkennen.
- grote woorden: ik heb me nog heel erg teruggehouden. De werkelijkheid is veel groter en ingrijpender dan ik in enige post heb gezegd.
- ik weiger om de voorganger van de VGG vanwege zijn misdragingen nog als dominee te zien, aan te spreken of te betitelen; ik zal dan omwille van de gewenste politieke correctheid kiezen voor een alternatieve omschrijving.

Hier laat ik het even bij.
Ik kan het wel bergrijpen. Maar of het zo gepast is... In ieder geval moeten zaken soms een uitweg vinden. Dat begrijp ik heel goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Beetje raar dat je elders aangeeft je niet te bemoeien met zaken waar je geen verstand van hebt en hier dan een dergelijk oordeel velt.
Ik volg het nieuws, en op basis daarvan kun je prima een oordeel vellen over hoe de mensen met elkaar omgaan.
Zeker kun je een oordeel vellen.
Of het klopt is een tweede.
-
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Adje »

Ambtenaar schreef:
Roeline schreef:[
Hoor je wat je anderen verwijt? Nota bene.

Misschien zelf ook een teiltje en handdoeken pakken. ::please
Geen idee wat je bedoelt. Ik vind het uitermate vreemd dat wordt afgezien van normale omgangsvormen omdat men nu lid is van een andere kerk. En vermakelijk dat men er dan ruzie om gaat maken en apparaatjes onder een auto hangt.
In de meeste gevallen is er al een voorgeschiedenis die niet bepaald geestelijk te noemen is. Wat dat betreft gaat het ook in Kruiningen niet anders dan in 1953 en 2004. We zijn hardleers!
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Zeker kun je een oordeel vellen.
Of het klopt is een tweede.
Dus het klopt niet dat een apparaat onder de auto van ds. Bredeweg is geplaatst? Het klopt niet dat mensen elkaar niet meer spreken?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Zelfs ik vind het tijd voor een :lock . Normaliter vind ik dat niet zomaar, maar van de sfeer die nu ontstaat, lopen de rillingen van over mij rug. Het is inderdaad om van te :deg .

De realiteit is heel anders dan @Ambtenaar zich voorstelt. Ik vind zijn reacties heel koud en kil. Volgens mij betreft hij niet half hoe ernstig het geweest is in Kruiningen en nog is.
Wat koud is, is dat Kruiningers elkaar niet meer spreken als gevolg van een verschil van inzicht. Don't shoot the messenger.

Maar blijkbaar mag het niet gezegd worden dan van christelijke mensen verwacht mag worden dat ze op een normale manier met elkaar omgaan, ook in situaties van onenigheid.
Plaats reactie