GerGem Kruiningen

Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Onbemind »

Auto schreef:
Moderamen schreef:Auto bedoelt -denk ik- de spanning tussen privacy & informatie m.b.t. kerkenraadsdocumenten over desbetreffende persoon. Stel de kerkenraad moet de informatie vrijgeven en alles blijkt verzonnen te zijn, dan wordt dat dus aftreden als predikant. Voorziet de DKO eigenlijk wel in het vrijgeven van kerkenraadsinformatie over natuurlijke personen?

Los van Kruiningen: Ik vind het verontrustend hoe vaak er iets fout gaat met de zwijgplichten van predikanten, of hun vrouwen, want daarop sprak de diaken de predikant aan. Het zijn ook mensen met fouten, maar gaat té vaak mis.
Inderdaad en als het waar zou zijn dat het ogv horen zeggen is, dan is er een fix probleem.
Maar als het enkel van horen zeggen is. Dan zijn we ver van ons padje af...

Nogmaals als de weg bewandeld zou zijn. Dan heeft zowel de naburige gemeente als classis hierover een oordeel gegeven.

En als die oordeel gefundeerd is op horen zeggen, dan schaam ik mij voor onze classis / dan schaam ik mij voor de kerkenraad die onder een naburige gemeente valt.

Als de weg niet bewandeld is zo als die voorgesteld wordt, maar enkel door de kerkenraad van Kruiningen behandeld. Dan kan de consulent en classis hierop inspelen.
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Moderamen schreef:Auto bedoelt -denk ik- de spanning tussen privacy & informatie m.b.t. kerkenraadsdocumenten over desbetreffende persoon. Stel de kerkenraad moet de informatie vrijgeven en alles blijkt verzonnen te zijn, dan wordt dat dus aftreden als predikant. Voorziet de DKO eigenlijk wel in het vrijgeven van kerkenraadsinformatie over natuurlijke personen?

Los van Kruiningen: Ik vind het verontrustend hoe vaak er iets fout gaat met de zwijgplichten van predikanten, of hun vrouwen, want daarop sprak de diaken de predikant aan. Het zijn ook mensen met fouten, maar gaat té vaak mis.
Of de DKO daarin voorziet, zou ik zo niet weten.
Maar de Wbp is daar duidelijk in: natuurlijke personen hebben recht op inzage, correctie en zelfs verwijdering van alle informatie die een organisatie van hem heeft. Kerken zijn hiervan niet uitgezonderd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jongere »

In dit topic wordt terecht uitgesproken dat in de kerk niet geoordeeld zou moeten worden op "van horen zeggen". Daar komen problemen van.
Laten we dan ook niet vergeten dat alles wat wij over deze zaak bediscussiëren, ook "van horen zeggen" is. En nog wel uit de krant.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Maar de Wbp is daar duidelijk in: natuurlijke personen hebben recht op inzage, correctie en zelfs verwijdering van alle informatie die een organisatie van hem heeft. Kerken zijn hiervan niet uitgezonderd.
Daar heb ik een paar vragen over, want dat wist ik niet.
1 Wie heeft inzage, alleen de persoon in kwestie, ook een familielid, kind bijvoorbeeld?
2. Blijven alle stukken bewaard, of is er een verjaringstermijn waarna alles vernietigd wordt?
Jo-Ann schreef: - beschuldigen op basis van 'horen van', zoals moeders en kinderen op het schoolplein;
- verborgen informatie over de betreffende persoon;
- allerlei commissies die oordelen, maar zich alleen/voornamelijk baseren op het verhaal van de kerkenraad, als gemeentelid sta je in de kou;
- machtsmisbruik: zodra men zich verzet schermt men met het vijfde gebod;
- geroddel door vrouwen van ambtsdragers (het is mij onduidelijk of dat in deze kwestie aam de orde was, feit is dat het gebeurt).
Ik denk dat dit vaker gebeurt dan wenselijk is.
Eigenlijk zouden echtgenotes van k.r. leden ook een soort belofte af moeten leggen.
Alles wat hen ter ore komt via hun man, zwijgplicht!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Vorst »

Volgens mij moeten ambtsdragers ook gewoon hun mond houden tegen de partners.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Onbemind »

Vorst schreef:Volgens mij moeten ambtsdragers ook gewoon hun mond houden tegen de partners.
Dat klopt, in het boekje achter gesloten deuren van ds van aalst is er een hoofdstuk aan besteed. Ook tot hoever zwijgplicht daadwerkelijk geld. De Nederlandse wet heeft daar namelijk bepaalde opening in gelaten.
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Ik weet in het geheel niet over wie het gaat, maar een winkelier in Kruiningen kan in zo'n geval ook veel meer schade hebben dan een boekhouder in Gouda. Om maar wat te noemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Maar de Wbp is daar duidelijk in: natuurlijke personen hebben recht op inzage, correctie en zelfs verwijdering van alle informatie die een organisatie van hem heeft. Kerken zijn hiervan niet uitgezonderd.
Daar heb ik een paar vragen over, want dat wist ik niet.
1 Wie heeft inzage, alleen de persoon in kwestie, ook een familielid, kind bijvoorbeeld?
2. Blijven alle stukken bewaard, of is er een verjaringstermijn waarna alles vernietigd wordt?
1. Nee natuurlijk niet, alleen de persoon in kwestie zelf, of, als hij/zij die heeft, de wettelijk vertegenwoordiger.
2. Notulen blijven in principe altijd bewaard. Structurele vernietiging komt volgens mij niet voor. Meestal worden zelfs de persoonsgegevens in het archief niet opgeschoond.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Onbemind schreef:
Vorst schreef:Volgens mij moeten ambtsdragers ook gewoon hun mond houden tegen de partners.
Dat klopt, in het boekje achter gesloten deuren van ds van aalst is er een hoofdstuk aan besteed. Ook tot hoever zwijgplicht daadwerkelijk geld. De Nederlandse wet heeft daar namelijk bepaalde opening in gelaten.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met zwijgplicht: ambtsgeheim of verschoningsrecht, of misschien nog iets anders.
Hier een helder artikel over ambtsgeheim: http://www.rd.nl/opinie/columns/ambtsdr ... n-1.356179
Dit artikel komt in letter, geest en ratio overeen met de Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens).
claus
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door claus »

Is de uitslag van het kort geding dat vandaag was in de rechtbank te Middelburg over deze nare kwestie al bekend? Die uitspraken zijn openbaar. In de meeste rechtbanken deelt de officier van Justitie aan de pers om rond 12.30 à 13.00 uur de uitslag van een kort geding mee.

Is er in Zeeland iemand die er al meer van weet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

claus schreef:Is de uitslag van het kort geding dat vandaag was in de rechtbank te Middelburg over deze nare kwestie al bekend? Die uitspraken zijn openbaar. In de meeste rechtbanken deelt de officier van Justitie aan de pers om rond 12.30 à 13.00 uur de uitslag van een kort geding mee.

Is er in Zeeland iemand die er al meer van weet?
Kantonrechter doet op 2 mei uitspraak.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Onbemind »

Tiberius schreef:
claus schreef:Is de uitslag van het kort geding dat vandaag was in de rechtbank te Middelburg over deze nare kwestie al bekend? Die uitspraken zijn openbaar. In de meeste rechtbanken deelt de officier van Justitie aan de pers om rond 12.30 à 13.00 uur de uitslag van een kort geding mee.

Is er in Zeeland iemand die er al meer van weet?
Kantonrechter doet op 2 mei uitspraak.
Heb je een bron, benieuwd waar je het gevonden hebt...
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Auto »

Onbemind schreef:
Tiberius schreef:
claus schreef:Is de uitslag van het kort geding dat vandaag was in de rechtbank te Middelburg over deze nare kwestie al bekend? Die uitspraken zijn openbaar. In de meeste rechtbanken deelt de officier van Justitie aan de pers om rond 12.30 à 13.00 uur de uitslag van een kort geding mee.

Is er in Zeeland iemand die er al meer van weet?
Kantonrechter doet op 2 mei uitspraak.
Heb je een bron, benieuwd waar je het gevonden hebt...
Twitter
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Klopt: @GeraldBruinsND
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Onbemind »

Tiberius schreef:Klopt: @GeraldBruinsND
Bedankt net gevonden.
https://mobile.twitter.com/geraldbruinsnd
Ignoti nulla cupido.
Plaats reactie