GerGem Kruiningen

Jan Pieterszoon
Inactief
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2018, 12:04

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jan Pieterszoon »

samanthi schreef:
Auto schreef:
Jan Pieterszoon schreef:
Auto schreef:
Hier rammelt aan alle kanten. Is een ouderling die een meerderheid in een gemeente vertegenwoordigt? Zo'n houding is absoluut niet bijbels.
Anders wordt hij toch niet gekozen?
Hoe kan er een ouderling gekozen worden die de grote minderheid in een gemeente vertegenwoordigt?
De kerkenraad, algemeen gezien, is volgens mij een globale afspiegeling van de ligging van de gemeente. Dat kun je ontkennen, maar is wel gewoon zo.
Het horen mannen te zijn waar Godsvrucht in hun leven spreekt, niet of zij dat deel van de gemeente dienen die hen gekozen heeft. Wat jij hier neerschrijft is postmodern. De mens beslist en gaat het dan bijbels maken. De kerk is geen democratie waar het refodom in mag heersen.
Ook mee eens
Dat hóórt zeker zo te zijn en ondersteun ik ook van harte. Maar in de praktijk is dit toch weerbarstiger. Als je kijkt naar de kandidering voor predikanten, geldt dit immers net zo goed en dan hoor je er nooit iemand over. Dan vind men het logisch als er een predikant wordt beroepen die 'het beste bij de gemeente past'.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Auto »

Jan Pieterszoon schreef:[
Dat hóórt zeker zo te zijn en ondersteun ik ook van harte. Maar in de praktijk is dit toch weerbarstiger. Als je kijkt naar de kandidering voor predikanten, geldt dit immers net zo goed en dan hoor je er nooit iemand over. Dan vind men het logisch als er een predikant wordt beroepen die 'het beste bij de gemeente past'.
De gang van zaken deugd niet en het toont aan dat op zo'n wijze de wereld in de kerk is gekomen. Iedereen in de kerk denkt in zijn/haar straatje. Leven naar het Woord is wat anders dan iemand afkomstig uit Vlissingen af te wijzen en blij zijn met iemand uit Barneveld. Beiden zijn Adamieten en kinderen des toorns ........ tenzij ..
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Jan Pieterszoon schreef:
samanthi schreef:
Auto schreef:
Jan Pieterszoon schreef:Anders wordt hij toch niet gekozen?
Hoe kan er een ouderling gekozen worden die de grote minderheid in een gemeente vertegenwoordigt?
De kerkenraad, algemeen gezien, is volgens mij een globale afspiegeling van de ligging van de gemeente. Dat kun je ontkennen, maar is wel gewoon zo.
Het horen mannen te zijn waar Godsvrucht in hun leven spreekt, niet of zij dat deel van de gemeente dienen die hen gekozen heeft. Wat jij hier neerschrijft is postmodern. De mens beslist en gaat het dan bijbels maken. De kerk is geen democratie waar het refodom in mag heersen.
Ook mee eens
Dat hóórt zeker zo te zijn en ondersteun ik ook van harte. Maar in de praktijk is dit toch weerbarstiger. Als je kijkt naar de kandidering voor predikanten, geldt dit immers net zo goed en dan hoor je er nooit iemand over. Dan vind men het logisch als er een predikant wordt beroepen die 'het beste bij de gemeente past'.
Het best bij de gemeente is dan te vertalen in 'het best bij de kerkenraad'.

Dat er tweetallen zijn, lijkt vaak maar zo.
Tussentijds treedt een ouderling af. Extra ledenvergadering. Kandidaat A en B. A wordt gekozen.
Paar weken later, de reguliere jaarlijkse vergadering. B staat ook weer 'tegenkandidaat'. Als je eenmaal op het lijstje van de kerkenraad staat, mag het lang duren, maar eens kom je in de kerkenraad.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

refo schreef:Dat er tweetallen zijn, lijkt vaak maar zo.
Tussentijds treedt een ouderling af. Extra ledenvergadering. Kandidaat A en B. A wordt gekozen.
Paar weken later, de reguliere jaarlijkse vergadering. B staat ook weer 'tegenkandidaat'. Als je eenmaal op het lijstje van de kerkenraad staat, mag het lang duren, maar eens kom je in de kerkenraad.
Hoewel je kandidaat B niet ongelimiteerd kan opvoeren, is het moment dat hij er een keer in komt onvermijdelijk. Zo gek is dat niet. Iemand die in jaar 1 geschikt is geacht, kan dat in jaar 10 ook prima zijn.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Volgens mij is hier een Babylonische spraakverwarring. Maar dat een kerkenraad een zo goed mogelijke afspiegeling van de gemeente van Christus moet zijn, doet niets af aan het vereiste van godsvrucht. En inderdaad vind ik -en gelukkig is dat in onze gemeente ook het geval- dat ouderlingen in alle GG zouden moeten kunnen functioneren. Het zou een kwalijke zaak zijn als een ouderling uit een rechtse gemeente niet in een linkse gemeente in de kerkenraad zou komen of andersom. Ik weet dat dat in sommige rechtse gemeenten niet kan, maar dat is machtsmisbruik. Dat heeft niets met godsvrucht te maken, maar met kerkpolitiek.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik weet dat dat in sommige rechtse gemeenten niet kan, maar dat is machtsmisbruik. Dat heeft niets met godsvrucht te maken, maar met kerkpolitiek.
De vraag is of je bij het principe begint, of bij de vertegenwoordiging. Ik heb dat zeer stellig geponeerd, maar het ambt is allereerst een dienen van Christus. In een rechtse gemeente is het niet meer dan logisch dat dus de ouderlingen aan het rechtse profiel van kerkenraad en gemeente dienen te voldoen, omdat juist dat tekenen zijn die godsvrucht uitstralen. Ik wil dat niet op machtsmisbruik gooien, eerder op bestuursonmacht.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik weet dat dat in sommige rechtse gemeenten niet kan, maar dat is machtsmisbruik. Dat heeft niets met godsvrucht te maken, maar met kerkpolitiek.
De vraag is of je bij het principe begint, of bij de vertegenwoordiging. Ik heb dat zeer stellig geponeerd, maar het ambt is allereerst een dienen van Christus. In een rechtse gemeente is het niet meer dan logisch dat dus de ouderlingen aan het rechtse profiel van kerkenraad en gemeente dienen te voldoen, omdat juist dat tekenen zijn die godsvrucht uitstralen. Ik wil dat niet op machtsmisbruik gooien, eerder op bestuursonmacht.
Ik denk toch eerder aan machtsmisbruik, als er meerdere mannen zeggen de Heere te kennen, aan het avondmaal gaan en een kerkenraad zegt dat er niemand geschikt is, dit soort verhalen heb ik al meerdere malen langs zien komen, de kerkenraad beslist dan of die avondmaalsgangers huichelen. Natuurlijk zijn er dingen waardoor mannen niet geschikt voor lid van de kerkenraad zijn, zouden zijn, maar in sommige grote gemeenten zijn dat er we heel veel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

samanthi schreef:de kerkenraad beslist dan of die avondmaalsgangers huichelen
Dit is een niet te onderbouwen beschuldiging en slechts het gevolg van een aantal redeneringen die zich alleen voor jou waarneming er toe doen, en niet voor het geheel van een kerkenraad.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door keesjanm »

Het is soms nog gekker. In veel gemeenten (middel of groot) met voldoende aan het Heilig Avondmaal gaande mannen, worden er geregeld mannen op het tweetal geplaatst die misschien sociaal cultureel wel in het plaatje passen, maar niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen.
Wat zijn dan de criteria vraag ik me dan af.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
samanthi schreef:de kerkenraad beslist dan of die avondmaalsgangers huichelen
Dit is een niet te onderbouwen beschuldiging en slechts het gevolg van een aantal redeneringen die zich alleen voor jou waarneming er toe doen, en niet voor het geheel van een kerkenraad.
Kees-Jan schreef:Het is soms nog gekker. In veel gemeenten (middel of groot) met voldoende aan het Heilig Avondmaal gaande mannen, worden er geregeld mannen op het tweetal geplaatst die misschien sociaal cultureel wel in het plaatje passen, maar niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen.
Wat zijn dan de criteria vraag ik me dan af.
Dit is ook mijn waarneming in meerdere gemeenten, er zitten in de ouderlingenbank mensen die de Heere niet kennen, waarom dan niet de mannen die aan het avondmaal gaan, zijn die allemaal ongeschikt? Ja ik weet het er wordt dan gezegd, die andere kunnen het er misschien niet voor houden. Vreemd, dan weten de kerkenraadsleden precies wie er wel en wie er niet bekeerd zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jan Pieterszoon
Inactief
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2018, 12:04

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jan Pieterszoon »

samanthi schreef:
Herman schreef:
samanthi schreef:de kerkenraad beslist dan of die avondmaalsgangers huichelen
Dit is een niet te onderbouwen beschuldiging en slechts het gevolg van een aantal redeneringen die zich alleen voor jou waarneming er toe doen, en niet voor het geheel van een kerkenraad.
Kees-Jan schreef:Het is soms nog gekker. In veel gemeenten (middel of groot) met voldoende aan het Heilig Avondmaal gaande mannen, worden er geregeld mannen op het tweetal geplaatst die misschien sociaal cultureel wel in het plaatje passen, maar niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen.
Wat zijn dan de criteria vraag ik me dan af.
Dit is ook mijn waarneming in meerdere gemeenten, er zitten in de ouderlingenbank mensen die de Heere niet kennen, waarom dan niet de mannen die aan het avondmaal gaan, zijn die allemaal ongeschikt? Ja ik weet het er wordt dan gezegd, die andere kunnen het er misschien niet voor houden. Vreemd, dan weten de kerkenraadsleden precies wie er wel en wie er niet bekeerd zijn.
Wat ik al een paar keer heb geprobeerd duidelijk te maken is dat ik het er niet mee eens ben wat ik aanhaalde. Maar in de praktijk is dat helaas wel zo. De hierboven geplaatste reacties bevestigen alleen maar meer dat een ouderling in gemeente A nooit ouderling zal worden in gemeente B, omdat men deze persoon daar te licht vind. Dit komt ook tot uiting in het feit dat bepaalde predikanten niet mogen voorgaan in sommige gemeenten. En dan kan er gezegd worden dat alle ouderlingen in alle gemeenten ouderling zouden moeten kunnen zijn. Maar in de praktijk is dat niet zo. Dit heeft met ligging van de gemeente te maken en ook met cultuurverschillen. Maar men moet dit niet ontkennen. En ja, het getuigt van bestuursonmacht of machtsmisbruik, net hoe je het noemen wil, maar het is wel de harde realiteit. Sommigen doen heel zwaarmoedig en zeggen dat er zo weinig geestelijk leven te bespeuren is en er zo moeilijk in de ambten kan worden voorzien. Maar mannen die aangaan aan het Heilig Avondmaal, worden niet gekandideerd omdat ze in de ogen van de kerkenraad te licht (of te behoudend, dat kan net zo goed!) worden bevonden. Als dat met eigen gemeenteleden al het geval is, dan helemaal wel met mannen die ouderling waren in een zustergemeente die een geheel andere ligging heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

Maar mannen die aangaan aan het Heilig Avondmaal, worden niet gekandideerd omdat ze in de ogen van de kerkenraad te licht (of te behoudend, dat kan net zo goed!) worden bevonden.

Nogmaals. Een dergelijke stelling is niet te onderbouwen, tenzij u als kerkenraadslid participeert in vergaderingen waar deze opmerkingen worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat deze discussie niet meer gaat over de (samenstelling van) kerkenraad GG Kruiningen?
(~)
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door CvdW »

Herman schreef:
Maar mannen die aangaan aan het Heilig Avondmaal, worden niet gekandideerd omdat ze in de ogen van de kerkenraad te licht (of te behoudend, dat kan net zo goed!) worden bevonden.

Nogmaals. Een dergelijke stelling is niet te onderbouwen, tenzij u als kerkenraadslid participeert in vergaderingen waar deze opmerkingen worden gemaakt.
Rare opmerking. Kijk gewoon even naar de praktijk!
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Maar mannen die aangaan aan het Heilig Avondmaal, worden niet gekandideerd omdat ze in de ogen van de kerkenraad te licht (of te behoudend, dat kan net zo goed!) worden bevonden.

Nogmaals. Een dergelijke stelling is niet te onderbouwen, tenzij u als kerkenraadslid participeert in vergaderingen waar deze opmerkingen worden gemaakt.
O ja hoor. Dat kun je toch gewoon navragen? Ik heb wel eens een ouderling horen beweren dat het hem oprecht speet dat er zo weinig geschikte mannen waren voor het ouderlingschap. Er was verder niets mis met de betreffende kerkenraad, voor zover ik kan beoordelen, maar dat was een heel serieuze gedachte.
Plaats reactie