Dat hóórt zeker zo te zijn en ondersteun ik ook van harte. Maar in de praktijk is dit toch weerbarstiger. Als je kijkt naar de kandidering voor predikanten, geldt dit immers net zo goed en dan hoor je er nooit iemand over. Dan vind men het logisch als er een predikant wordt beroepen die 'het beste bij de gemeente past'.samanthi schreef:Ook mee eensAuto schreef:Het horen mannen te zijn waar Godsvrucht in hun leven spreekt, niet of zij dat deel van de gemeente dienen die hen gekozen heeft. Wat jij hier neerschrijft is postmodern. De mens beslist en gaat het dan bijbels maken. De kerk is geen democratie waar het refodom in mag heersen.Jan Pieterszoon schreef:Anders wordt hij toch niet gekozen?Auto schreef:
Hier rammelt aan alle kanten. Is een ouderling die een meerderheid in een gemeente vertegenwoordigt? Zo'n houding is absoluut niet bijbels.
Hoe kan er een ouderling gekozen worden die de grote minderheid in een gemeente vertegenwoordigt?
De kerkenraad, algemeen gezien, is volgens mij een globale afspiegeling van de ligging van de gemeente. Dat kun je ontkennen, maar is wel gewoon zo.
GerGem Kruiningen
-
- Inactief
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 11 jan 2018, 12:04
Re: GerGem Kruiningen
Re: GerGem Kruiningen
De gang van zaken deugd niet en het toont aan dat op zo'n wijze de wereld in de kerk is gekomen. Iedereen in de kerk denkt in zijn/haar straatje. Leven naar het Woord is wat anders dan iemand afkomstig uit Vlissingen af te wijzen en blij zijn met iemand uit Barneveld. Beiden zijn Adamieten en kinderen des toorns ........ tenzij ..Jan Pieterszoon schreef:[
Dat hóórt zeker zo te zijn en ondersteun ik ook van harte. Maar in de praktijk is dit toch weerbarstiger. Als je kijkt naar de kandidering voor predikanten, geldt dit immers net zo goed en dan hoor je er nooit iemand over. Dan vind men het logisch als er een predikant wordt beroepen die 'het beste bij de gemeente past'.
Re: GerGem Kruiningen
Het best bij de gemeente is dan te vertalen in 'het best bij de kerkenraad'.Jan Pieterszoon schreef:Dat hóórt zeker zo te zijn en ondersteun ik ook van harte. Maar in de praktijk is dit toch weerbarstiger. Als je kijkt naar de kandidering voor predikanten, geldt dit immers net zo goed en dan hoor je er nooit iemand over. Dan vind men het logisch als er een predikant wordt beroepen die 'het beste bij de gemeente past'.samanthi schreef:Ook mee eensAuto schreef:Het horen mannen te zijn waar Godsvrucht in hun leven spreekt, niet of zij dat deel van de gemeente dienen die hen gekozen heeft. Wat jij hier neerschrijft is postmodern. De mens beslist en gaat het dan bijbels maken. De kerk is geen democratie waar het refodom in mag heersen.Jan Pieterszoon schreef:Anders wordt hij toch niet gekozen?
Hoe kan er een ouderling gekozen worden die de grote minderheid in een gemeente vertegenwoordigt?
De kerkenraad, algemeen gezien, is volgens mij een globale afspiegeling van de ligging van de gemeente. Dat kun je ontkennen, maar is wel gewoon zo.
Dat er tweetallen zijn, lijkt vaak maar zo.
Tussentijds treedt een ouderling af. Extra ledenvergadering. Kandidaat A en B. A wordt gekozen.
Paar weken later, de reguliere jaarlijkse vergadering. B staat ook weer 'tegenkandidaat'. Als je eenmaal op het lijstje van de kerkenraad staat, mag het lang duren, maar eens kom je in de kerkenraad.
Re: GerGem Kruiningen
Hoewel je kandidaat B niet ongelimiteerd kan opvoeren, is het moment dat hij er een keer in komt onvermijdelijk. Zo gek is dat niet. Iemand die in jaar 1 geschikt is geacht, kan dat in jaar 10 ook prima zijn.refo schreef:Dat er tweetallen zijn, lijkt vaak maar zo.
Tussentijds treedt een ouderling af. Extra ledenvergadering. Kandidaat A en B. A wordt gekozen.
Paar weken later, de reguliere jaarlijkse vergadering. B staat ook weer 'tegenkandidaat'. Als je eenmaal op het lijstje van de kerkenraad staat, mag het lang duren, maar eens kom je in de kerkenraad.
Re: GerGem Kruiningen
Volgens mij is hier een Babylonische spraakverwarring. Maar dat een kerkenraad een zo goed mogelijke afspiegeling van de gemeente van Christus moet zijn, doet niets af aan het vereiste van godsvrucht. En inderdaad vind ik -en gelukkig is dat in onze gemeente ook het geval- dat ouderlingen in alle GG zouden moeten kunnen functioneren. Het zou een kwalijke zaak zijn als een ouderling uit een rechtse gemeente niet in een linkse gemeente in de kerkenraad zou komen of andersom. Ik weet dat dat in sommige rechtse gemeenten niet kan, maar dat is machtsmisbruik. Dat heeft niets met godsvrucht te maken, maar met kerkpolitiek.
Re: GerGem Kruiningen
De vraag is of je bij het principe begint, of bij de vertegenwoordiging. Ik heb dat zeer stellig geponeerd, maar het ambt is allereerst een dienen van Christus. In een rechtse gemeente is het niet meer dan logisch dat dus de ouderlingen aan het rechtse profiel van kerkenraad en gemeente dienen te voldoen, omdat juist dat tekenen zijn die godsvrucht uitstralen. Ik wil dat niet op machtsmisbruik gooien, eerder op bestuursonmacht.DDD schreef:Ik weet dat dat in sommige rechtse gemeenten niet kan, maar dat is machtsmisbruik. Dat heeft niets met godsvrucht te maken, maar met kerkpolitiek.
Re: GerGem Kruiningen
Ik denk toch eerder aan machtsmisbruik, als er meerdere mannen zeggen de Heere te kennen, aan het avondmaal gaan en een kerkenraad zegt dat er niemand geschikt is, dit soort verhalen heb ik al meerdere malen langs zien komen, de kerkenraad beslist dan of die avondmaalsgangers huichelen. Natuurlijk zijn er dingen waardoor mannen niet geschikt voor lid van de kerkenraad zijn, zouden zijn, maar in sommige grote gemeenten zijn dat er we heel veel.Herman schreef:De vraag is of je bij het principe begint, of bij de vertegenwoordiging. Ik heb dat zeer stellig geponeerd, maar het ambt is allereerst een dienen van Christus. In een rechtse gemeente is het niet meer dan logisch dat dus de ouderlingen aan het rechtse profiel van kerkenraad en gemeente dienen te voldoen, omdat juist dat tekenen zijn die godsvrucht uitstralen. Ik wil dat niet op machtsmisbruik gooien, eerder op bestuursonmacht.DDD schreef:Ik weet dat dat in sommige rechtse gemeenten niet kan, maar dat is machtsmisbruik. Dat heeft niets met godsvrucht te maken, maar met kerkpolitiek.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: GerGem Kruiningen
Dit is een niet te onderbouwen beschuldiging en slechts het gevolg van een aantal redeneringen die zich alleen voor jou waarneming er toe doen, en niet voor het geheel van een kerkenraad.samanthi schreef:de kerkenraad beslist dan of die avondmaalsgangers huichelen
Re: GerGem Kruiningen
Het is soms nog gekker. In veel gemeenten (middel of groot) met voldoende aan het Heilig Avondmaal gaande mannen, worden er geregeld mannen op het tweetal geplaatst die misschien sociaal cultureel wel in het plaatje passen, maar niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen.
Wat zijn dan de criteria vraag ik me dan af.
Wat zijn dan de criteria vraag ik me dan af.
Re: GerGem Kruiningen
Herman schreef:Dit is een niet te onderbouwen beschuldiging en slechts het gevolg van een aantal redeneringen die zich alleen voor jou waarneming er toe doen, en niet voor het geheel van een kerkenraad.samanthi schreef:de kerkenraad beslist dan of die avondmaalsgangers huichelen
Dit is ook mijn waarneming in meerdere gemeenten, er zitten in de ouderlingenbank mensen die de Heere niet kennen, waarom dan niet de mannen die aan het avondmaal gaan, zijn die allemaal ongeschikt? Ja ik weet het er wordt dan gezegd, die andere kunnen het er misschien niet voor houden. Vreemd, dan weten de kerkenraadsleden precies wie er wel en wie er niet bekeerd zijn.Kees-Jan schreef:Het is soms nog gekker. In veel gemeenten (middel of groot) met voldoende aan het Heilig Avondmaal gaande mannen, worden er geregeld mannen op het tweetal geplaatst die misschien sociaal cultureel wel in het plaatje passen, maar niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen.
Wat zijn dan de criteria vraag ik me dan af.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Inactief
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 11 jan 2018, 12:04
Re: GerGem Kruiningen
Wat ik al een paar keer heb geprobeerd duidelijk te maken is dat ik het er niet mee eens ben wat ik aanhaalde. Maar in de praktijk is dat helaas wel zo. De hierboven geplaatste reacties bevestigen alleen maar meer dat een ouderling in gemeente A nooit ouderling zal worden in gemeente B, omdat men deze persoon daar te licht vind. Dit komt ook tot uiting in het feit dat bepaalde predikanten niet mogen voorgaan in sommige gemeenten. En dan kan er gezegd worden dat alle ouderlingen in alle gemeenten ouderling zouden moeten kunnen zijn. Maar in de praktijk is dat niet zo. Dit heeft met ligging van de gemeente te maken en ook met cultuurverschillen. Maar men moet dit niet ontkennen. En ja, het getuigt van bestuursonmacht of machtsmisbruik, net hoe je het noemen wil, maar het is wel de harde realiteit. Sommigen doen heel zwaarmoedig en zeggen dat er zo weinig geestelijk leven te bespeuren is en er zo moeilijk in de ambten kan worden voorzien. Maar mannen die aangaan aan het Heilig Avondmaal, worden niet gekandideerd omdat ze in de ogen van de kerkenraad te licht (of te behoudend, dat kan net zo goed!) worden bevonden. Als dat met eigen gemeenteleden al het geval is, dan helemaal wel met mannen die ouderling waren in een zustergemeente die een geheel andere ligging heeft.samanthi schreef:Herman schreef:Dit is een niet te onderbouwen beschuldiging en slechts het gevolg van een aantal redeneringen die zich alleen voor jou waarneming er toe doen, en niet voor het geheel van een kerkenraad.samanthi schreef:de kerkenraad beslist dan of die avondmaalsgangers huichelenDit is ook mijn waarneming in meerdere gemeenten, er zitten in de ouderlingenbank mensen die de Heere niet kennen, waarom dan niet de mannen die aan het avondmaal gaan, zijn die allemaal ongeschikt? Ja ik weet het er wordt dan gezegd, die andere kunnen het er misschien niet voor houden. Vreemd, dan weten de kerkenraadsleden precies wie er wel en wie er niet bekeerd zijn.Kees-Jan schreef:Het is soms nog gekker. In veel gemeenten (middel of groot) met voldoende aan het Heilig Avondmaal gaande mannen, worden er geregeld mannen op het tweetal geplaatst die misschien sociaal cultureel wel in het plaatje passen, maar niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen.
Wat zijn dan de criteria vraag ik me dan af.
Re: GerGem Kruiningen
Maar mannen die aangaan aan het Heilig Avondmaal, worden niet gekandideerd omdat ze in de ogen van de kerkenraad te licht (of te behoudend, dat kan net zo goed!) worden bevonden.
Nogmaals. Een dergelijke stelling is niet te onderbouwen, tenzij u als kerkenraadslid participeert in vergaderingen waar deze opmerkingen worden gemaakt.
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: GerGem Kruiningen
Mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat deze discussie niet meer gaat over de (samenstelling van) kerkenraad GG Kruiningen?
(~)
Re: GerGem Kruiningen
Rare opmerking. Kijk gewoon even naar de praktijk!Herman schreef:Maar mannen die aangaan aan het Heilig Avondmaal, worden niet gekandideerd omdat ze in de ogen van de kerkenraad te licht (of te behoudend, dat kan net zo goed!) worden bevonden.
Nogmaals. Een dergelijke stelling is niet te onderbouwen, tenzij u als kerkenraadslid participeert in vergaderingen waar deze opmerkingen worden gemaakt.
Re: GerGem Kruiningen
O ja hoor. Dat kun je toch gewoon navragen? Ik heb wel eens een ouderling horen beweren dat het hem oprecht speet dat er zo weinig geschikte mannen waren voor het ouderlingschap. Er was verder niets mis met de betreffende kerkenraad, voor zover ik kan beoordelen, maar dat was een heel serieuze gedachte.Herman schreef:Maar mannen die aangaan aan het Heilig Avondmaal, worden niet gekandideerd omdat ze in de ogen van de kerkenraad te licht (of te behoudend, dat kan net zo goed!) worden bevonden.
Nogmaals. Een dergelijke stelling is niet te onderbouwen, tenzij u als kerkenraadslid participeert in vergaderingen waar deze opmerkingen worden gemaakt.