GerGem Kruiningen

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Dat is wel bijzonder dat jij dat ziet. Want volgens mij ben jij in dit draadje namelijk ook een struisvogel. En wel één die zijn kop in het zand steekt en net doet alsof het om een keukentafelruzie gaat.
Volgens mij had ik de kern al aangegeven. Het zijn geen voetenwassers, het zijn botsende ego’s.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Zwaluw2 schreef: Ik heb geen woorden meer voor de manier waarop er met een verschrikkelijk ingrijpende zaak wordt omgegaan. Ik heb ook amper meer de moed om nog weer eens te gaan uitleggen wat de oorzaak is geweest, wat er op is gevolgd e.d.
De oorzaak is vrij simpel. Botsende ego's, het onvermogen om dat te erkennen en niet de minste durven te zijn. Een simpel sorry is blijkbaar niet mogelijk. Waarom niet gewoon zeggen: "Sorry, de manier waarop ik in deze zaak ben opgetreden is fout, was kwetsend en is niet in lijn met de wijze waarop we conform de Bijbel met elkaar om moeten gaan".
Ik zou @Ambtenaar en eventuele anderen die er inhoudelijk net zo weinig van weten, willen uitnodigen naar Kruiningen te komen om zelf eens te kunnen horen, zien en ervaren hoe het hier werkelijk is. Je kan per pb een afspraak maken.
Het gaat helemaal niet om inhoud. Het gaat louter om hoe men met elkaar omgaat.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 05 mar 2019, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Zwaluw2 schreef: Ik heb geen woorden meer voor de manier waarop er met een verschrikkelijk ingrijpende zaak wordt omgegaan. Ik heb ook amper meer de moed om nog weer eens te gaan uitleggen wat de oorzaak is geweest, wat er op is gevolgd e.d.
De oorzaak is vrij simpel. Botsende ego's, het onvermogen om dat te erkennen en niet de minste durven te zijn.
Ik zou @Ambtenaar en eventuele anderen die er inhoudelijk net zo weinig van weten, willen uitnodigen naar Kruiningen te komen om zelf eens te kunnen horen, zien en ervaren hoe het hier werkelijk is. Je kan per pb een afspraak maken.
Het gaat helemaal niet om inhoud. Het gaat louter om hoe men met elkaar omgaat.
Even een vraag: houd je er rekening mee dat het mogelijk is dat je dingen in deze kwestie niet weet, en daarom al te makkelijk de conclusie zou kunnen trekken dat het alleen maar gaat om 'botsende ego's'? Of is dat niet mogelijk volgens jou?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Even een vraag: houd je er rekening mee dat het mogelijk is dat je dingen in deze kwestie niet weet, en daarom al te makkelijk de conclusie zou kunnen trekken dat het alleen maar gaat om 'botsende ego's'? Of is dat niet mogelijk volgens jou?
Zeker is dat mogelijk. Ik krijg echter niet het idee dat de boodschap die ds. Bredeweg bracht en brengt iedere zondag het struikelpunt is, of wel? Dus theologische verschillen van inzicht vormen niet de basis van dit conflict. Volgens mij is het vooral de wijze waarop men met elkaar omgaat en hoe men met elkaar communiceert het grote probleem. M.a.w. een gebrek aan interpersoonlijke sensitiviteit.

Hetzelfde geldt voor dorpsgenoten, vrienden en/of familieleden die als gevolg hiervan minder met elkaar communiceren of juist helemaal niet meer communiceren? Hoe is dat mogelijk? Hoe kun je voorheen sterke persoonlijke banden verbreken omdat er een verschil van inzicht ontstaat over iets wat simpelweg een ruzie is tussen twee personen? Dat is voor mij totaal onbegrijpelijk.

Het is niet zo dat de één de gereformeerde paden verlaten heeft en opeens iets totaal anders leert, of dat de ander van de een verlangt dat hij een totaal andere boodschap gaat brengen die niet conform de gereformeerde leer is. Dus theologische verschillen van inzicht zijn er niet of nauwelijks, en als ze er zijn, betreft het niet de kenmerkende gereformeerde opvattingen.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 05 mar 2019, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Even een vraag: houd je er rekening mee dat het mogelijk is dat je dingen in deze kwestie niet weet, en daarom al te makkelijk de conclusie zou kunnen trekken dat het alleen maar gaat om 'botsende ego's'? Of is dat niet mogelijk volgens jou?
Zeker is dat mogelijk. Ik krijg echter niet het idee dat de boodschap die ds. Bredeweg bracht en brengt iedere zondag het struikelpunt is, of wel? Dus theologische verschillen van inzicht vormen niet de basis van dit conflict. Volgens mij is het vooral de wijze waarop men met elkaar omgaat en hoe men met elkaar communiceert het grote probleem. M.a.w. een gebrek aan interpersoonlijke sensitiviteit.
Goed dat je erkent dat er mogelijk toch nog wat meer aan de hand zou kunnen zijn. Ik had al een tijdje het idee dat jij één van de weinigen bent die weet hoe het precies zit in Kruiningen.
Overigens geloof ik zeker dat de oorzaak die jij vooral benadrukt, een heel belangrijke factor in het geheel is.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Goed dat je erkent dat er mogelijk toch nog wat meer aan de hand zou kunnen zijn. Ik had al een tijdje het idee dat jij één van de weinigen bent die weet hoe het precies zit in Kruiningen.
Overigens geloof ik zeker dat de oorzaak die jij vooral benadrukt, een heel belangrijke factor in het geheel is.
Ik erken dat ik de knuppel enigszins in het hoenderhok gooide. Mocht ik mensen daardoor gekwetst hebben, mijn excuses. Neemt niet weg dat ik van mening ben dat buitenstaanders zonder enig belang beter in staat zijn om van enige afstand meer objectief te oordelen.

Waarom is er niet een onafhankelijke mediator ingeschakeld? Het kan toch niet zo zijn dat een hele gemeenschap verscheurd raakt en dat dit zorgt voor een langdurige scheiding van de gemeenschap, louter omdat er een onenigheid is tussen enkele personen? Dit zegt trouwens ook iets over de gemeenschap, maar dat even terzijde.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Ditbenik schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Zwaluw2 schreef:
Ondanks mijn begrip voor de gevoelens die er (kunnen) leven bij leden van de GG Kruiningen, want dat valt niet te ontkennen, wil ik je toch vragen je wijze van spreken over ds. Bredeweg te veranderen. Het is verdrietig genoeg om te concluderen dat het lichaam van Christus nog gedeelder is geworden (vgl. 1 Kor. 3). Dat is één.

Ten tweede vraag ik mij oprecht af wie er mee geholpen is met het belasteren van ds. Bredeweg. Zoals ik zei begrijp ik dat er bepaalde gevoelens kunnen leven tegen deze predikant. Anderzijds zijn er ook mensen die onder zijn bediening tot geloof gekomen zijn, nader onderwijs ontvangen hebben. Kortom; bij wie de door ds. Bredeweg gebrachte prediking tot zegen mocht zijn. Wellicht een punt ter overdenking.

Als derde zou ik willen wijzen op de Bijbelse feiten. We zijn allereerst verplicht om na God onze naasten lief te hebben. Inclusief onze vijanden. Wellicht klinkt het als een dooddoener, maar zo bedoel ik het niet. Ik meen oprecht en geloof zeker dat God dit van ons vraagt. Onmogelijk voor een mens, zeker als bepaalde gebeurtenissen vers in het geheugen liggen. Toch moeten wij er van uitgaan dat als God dit van ons vraagt, Hij ook de genade hiervoor geven wil. Vervolgens is het onze plicht om over onze naasten een goed gerucht voort te brengen. En in deze situatie is dat moeilijk. Dat kan ik mij goed inbeelden. Toch is dit wat God van ons vraagt. Juist op een forum, waar woorden doorgaans blijven staan, is het goed dit in praktijk te brengen. Het sticht niet om een bepaalde predikant voor volk (mede-christenen) en vaderland (iedereen kan meelezen) neer te sabbelen en te kijk te zetten. Denk hierbij aan 1 Korinthe 13. Waar gesproken wordt over de liefde als het uitnemendste van de drieslag geloof, hoop en liefde. Het meeste van die is de liefde. De liefde die alle dingen bedekt. Nee, dat wilt niet zeggen dat fouten en zonden onder het vloerkleed hoeven geschoven te worden. De liefde vraagt ook om recht. Maar het doet ook beseffen "ik ben van dezelfde lap gescheurd". Mede-zondaar-zijn is een christelijke deugd die vaker beoefend zou moeten worden.

En ten slotte zou gepoogd kunnen worden, ik laat je daar geheel vrij in, om het gebruik van grote woorden enigszins te voorkomen. "Slachtoffers", "onwetend misleid en bedrogen". Nogmaals het heeft impact als er een scheuring plaatsvindt. Het heeft impact voor de gemeenteleden die part noch deel hadden aan het onderliggende en geëscaleerde conflict. En zeker ook voor de jeugd. Maar je kan je afvragen of met dergelijke woorden deze mensen geholpen zijn. En daarnaast of je jezelf daarmee niet op glad ijs begeeft w.b.t. dienstknecht zijn van God.

En vooral zeg ik dit voor je eigen best wil. Blijft niet in het verdriet, de pijn en woede hangen. Maar brengt dit in het gebed bij de Heere en laat het in Zijn handen liggen.
Een paar kanttekeningen hierbij:
- feiten benoemen, hoe ongemakkelijk ze ook voor sommigen zijn, is geen laster.
- naaste liefhebben moet zeker, daar kom ik in te kort maar dat geldt dan ook andersom.
- neersabelen doe ik niet, maar dat is juist hetgene wat de voorganger van de VGG steeds deed.
- voorlopig zal er wel een groep mensen blijven, die de werkelijkheid blijven ontkennen.
- grote woorden: ik heb me nog heel erg teruggehouden. De werkelijkheid is veel groter en ingrijpender dan ik in enige post heb gezegd.
- ik weiger om de voorganger van de VGG vanwege zijn misdragingen nog als dominee te zien, aan te spreken of te betitelen; ik zal dan omwille van de gewenste politieke correctheid kiezen voor een alternatieve omschrijving.

Hier laat ik het even bij.
Dat deed Doëg de Edomiet ook. Puur de feiten vertellen. Alleen jammer dat het zoveel mensenlevens kostte.
Waarom gooi je nu dan zelf weer met deze modder? Iets met pot en ketel.
Ik gooi niet met modder, ik geef slechts aan ik het met één kanttekening niet eens ben. Thats all. ::bye
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Niet iedere persoon is geschikt voor mediation. Daar ligt het probleem. Dat kun je zonder veel studie wel waarnemen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Niet iedere persoon is geschikt voor mediation. Daar ligt het probleem. Dat kun je zonder veel studie wel waarnemen.
Dat klopt. Maar het getuigt niet van een christelijke levenshouding om mediation te weigeren.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Niet iedere persoon is geschikt voor mediation. Daar ligt het probleem. Dat kun je zonder veel studie wel waarnemen.
Dat klopt. Maar het getuigt niet van een christelijke levenshouding om mediation te weigeren.
Wanneer mediation aangeboden worden middels een aangewezen persoon uit eigen kerkverband dan kan ik mij voorstellen dat dit geweigerd wordt. Dit heeft niets met christelijke levenshouding te maken. Er moet ook een klik zijn met een mediator. Dit zie je ook bij psychologen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:
Wanneer mediation aangeboden worden middels een aangewezen persoon uit eigen kerkverband dan kan ik mij voorstellen dat dit geweigerd wordt. Dit heeft niets met christelijke levenshouding te maken. Er moet ook een klik zijn met een mediator. Dit zie je ook bij psychologen.
Mijn opmerking was meer in algemene zin, niet specifiek gericht op deze casus. Ik deel je mening dat in dit geval een onafhankelijke mediator op zijn plaats zou zijn geweest, dat noemde ik al in een eerdere bijdrage.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bona Fide »

Konijn schreef:De eensgezindheid is in de VGG volgens mij beter als in dit topic.Zaterdag heeft de VGG als 1 grote familie de verjaardag van Ds.G.Bredeweg geviert.
Dat heeft hij zelf zo gezegd aan het einde van de zondagavonddienst van 3 maart jl. (bij afkondigingen op 1:52:40): https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21657
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Bona Fide schreef:
Konijn schreef:De eensgezindheid is in de VGG volgens mij beter als in dit topic.Zaterdag heeft de VGG als 1 grote familie de verjaardag van Ds.G.Bredeweg geviert.
Dat heeft hij zelf zo gezegd aan het einde van de zondagavonddienst van 3 maart jl. (bij afkondigingen op 1:52:40): https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21657
Vanwaar zo'n gezamenlijke viering?
Het komt voor mij over als een stevige dosis verheerlijking.
Volgens mij stel ik geen vreemde vraag als ik mij afvraag of dit een christen past?
(~)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door CvdW »

Wandelende schreef:
Bona Fide schreef:
Konijn schreef:De eensgezindheid is in de VGG volgens mij beter als in dit topic.Zaterdag heeft de VGG als 1 grote familie de verjaardag van Ds.G.Bredeweg geviert.
Dat heeft hij zelf zo gezegd aan het einde van de zondagavonddienst van 3 maart jl. (bij afkondigingen op 1:52:40): https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21657
Vanwaar zo'n gezamenlijke viering?
Het komt voor mij over als een stevige dosis verheerlijking.
Volgens mij stel ik geen vreemde vraag als ik mij afvraag of dit een christen past?
Bij meerdere predikanten binnen de GG gebeurt dit. In de grote zaal van de kerk mag je de dominee feliciteren en gezellig samenzijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door J.C. Philpot »

Wandelende schreef:
Bona Fide schreef:
Konijn schreef:De eensgezindheid is in de VGG volgens mij beter als in dit topic.Zaterdag heeft de VGG als 1 grote familie de verjaardag van Ds.G.Bredeweg geviert.
Dat heeft hij zelf zo gezegd aan het einde van de zondagavonddienst van 3 maart jl. (bij afkondigingen op 1:52:40): https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21657
Vanwaar zo'n gezamenlijke viering?
Het komt voor mij over als een stevige dosis verheerlijking.
Volgens mij stel ik geen vreemde vraag als ik mij afvraag of dit een christen past?
Op mijn bedrijf is er ook gebak in de kantine als de directeur jarig is. Niemand die dat mensenverheerlijking vind.

Nu is de dominee geen directeur van de gemeente, maar ik zie werkelijk niet waarom een verjaardagsfeestje mensverheerlijking zou zijn. Ik vind deze kwalificaties echt bizar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie