GerGem Kruiningen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Een paar berichtjes geknipt. Graag beperken tot een feitelijke discussie, allerlei oncontroleerbare en onnuttige details achterwege laten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

refo schreef:
Ditbenik schreef:
Bruna schreef:
claus schreef:Op indrukwekkende wijze heeft de nog zittende kleine kerkenraad op de laatst gehouden mansledenvergadering, 19 januari jl. schuldbelijdenis gedaan. Tevens zijn daar weer 2 ouderlingen en 2 diakenen gekozen (één van hen zat al in de kerkenraad die nu schuldbelijdenis heeft gedaan plus dan één persoon voor uitbreiding). Zo mag men gelukkig weer bouwen aan een hopelijk na verloop van tijd grotere kerkenraad. Na (her)bevestiging bestaat de kerkenraad dan uit 3 ouderlingen en 3 diakenen.
Dat is mooi. Als ik het goed begrijp ben je er bij aanwezig geweest en de nieuw gestemde kerkenraadsleden hebben het mogen aannemen?

Of moesten ze het aannemen en mochten ze bedanken? Gekozen en mitsdien van God geroepen. Dan moeten er wel zwaarwegende argumenten zijn om te mogen bedanken.
Als je gekozen bent, ben je niet automatisch ook van God beroepen.
Hoe moeten we dit duiden?
1 Tim 3 vers 1
Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door claus »

Allen hebben, waarvan sommigen na een paar dagen van beraad, hun benoeming mogen aanvaarden, zodat, na hun bevestiging binnenkort, de kerkenraad ietsje groter is: 3 ouderlingen en 3 diakenen.

Mijns inziens zullen b.l.e.w. verder in het jaar nog wel enkele uitbreidingspogingen worden gedaan. Hoewel ik daar intern geen kijk op heb. Maar, meerderen voelen dat wel zo aan.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

samanthi schreef: Hoe moeten we dit duiden?
1 Tim 3 vers 1
Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.
Je hebt een persoonlijke roeping van God nodig om de verkiezing te mogen aannemen. En innerlijk verlangen hiernaar, is een mogelijk teken daarvan. Maar het is niet Bijbels om zonder meer te bedanken, zonder dat dit persoonlijk aan de Heere wordt voorgelegd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

kasparov schreef:
samanthi schreef: Hoe moeten we dit duiden?
1 Tim 3 vers 1
Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.
Je hebt een persoonlijke roeping van God nodig om de verkiezing te mogen aannemen. En innerlijk verlangen hiernaar, is een mogelijk teken daarvan. Maar het is niet Bijbels om zonder meer te bedanken, zonder dat dit persoonlijk aan de Heere wordt voorgelegd.
Maar ik lees hier dat iemand het ambt begeerd en niet dat hij een roeping heeft, dat lees ik wel bij de apostelen.
Ik vind dit een moeilijke tekst, is het nu dat iemand graag opziener wil worden of dat de gemeente roept en dat er dan een roep van de Heere vandaan komt, ik lees trouwens wel dat de diakenen/oudsten door het lot gekozen wordt.

Ik weet het niet hoe het precies zit, weet iemand.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

Als de gemeente/kerkenraad een beroep op je doet kan je dat zien als een roep van God. Dat staat zelfs in het reformatorische bevestigingsformulier voor ambtsdragers.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

In Dächsel staat onder andere, bij 1 Tim. 3 vers 1, dat het gaat om de begeerte naar een bepaald werk ('werkzaamheden'), en dus niet naar een bepaalde waardigheid ('moeite met genot; een arbeid, door welke hij in ootmoed toeneemt, opdat hij niet opgeblazen worde'). En we moeten het in de context lezen (vereisten voor een ambtsdrager).
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door hage »

samanthi schreef: Maar ik lees hier dat iemand het ambt begeerd en niet dat hij een roeping heeft, dat lees ik wel bij de apostelen.
Ik vind dit een moeilijke tekst, is het nu dat iemand graag opziener wil worden of dat de gemeente roept en dat er dan een roep van de Heere vandaan komt, ik lees trouwens wel dat de diakenen/oudsten door het lot gekozen wordt.

Ik weet het niet hoe het precies zit, weet iemand.
Het heeft de betekenis dat iemand er naar uitziet om opziener worden naar (of:over) een werk dat als 'goed' omschreven wordt. En goed heeft hier de lading dat het een werk is dat goed of mooi is omdat het voorkomt uit een zuiver hart. Het is het werk van een arbeider, om dat woord maar eens te gebruiken, in de gemeente van Christus. Hij geeft dit advies omdat er blijkbaar christenen waren die dit voelden en zich afvroegen hoe ze hiermee om moesten gaan.

Ik denk dat je hier uit mag concluderen dat er dan sprake is van een hartelijke, i.e. in het hart, roeping zonder dat dit noodzakelijk tot een ambt hoeft te leiden. Want dat volgt uit de keuze van de gemeente. Hieruit volgt ook dat iemand genoemde kwaliteiten of wensen niet heeft en toch gekozen wordt een ambt niet kan aannemen naar eer en geweten.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
waarnemer2
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:28

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door waarnemer2 »

Onbemind schreef:Ach misschien kunnen we de volgende feiten vaststellen.

1. Er is schuldbeleden.
2. Er is iemand herkozen, en 1 niet herkozen.
3. diegene die gekozen of herkozen zijn hebben het ambt aanvaard.
4. Afgelopen zondag morgen was er een ouderling van dienst uit een andere gemeente ivm 1 van de bovenstaande punten.

Volgens mij zijn dit feiten.
Niet alleen in de mansledenvergadering maar ook op zondagmorgen 21 januari is openbaar in de gemeente schuldbelijdenis gedaan door 11 (voormalige) ambtsdragers.

Met uitzondering van ds. Bredeweg en ouderling van de Velde ( beide nu Vrij GG Kruiningen) is blijkbaar door alle in 2016 en 2017 in functie zijnde ambtsdragers schuldbelijdenis afgelegd. Voor de punten waarom zijn in de ledenvergadering door een aantal van hen persoonlijke verklaringen voorgelezen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Marion »

waarnemer2 schreef:
Onbemind schreef:Ach misschien kunnen we de volgende feiten vaststellen.

1. Er is schuldbeleden.
2. Er is iemand herkozen, en 1 niet herkozen.
3. diegene die gekozen of herkozen zijn hebben het ambt aanvaard.
4. Afgelopen zondag morgen was er een ouderling van dienst uit een andere gemeente ivm 1 van de bovenstaande punten.

Volgens mij zijn dit feiten.
Niet alleen in de mansledenvergadering maar ook op zondagmorgen 21 januari is openbaar in de gemeente schuldbelijdenis gedaan door 11 (voormalige) ambtsdragers.

Met uitzondering van ds. Bredeweg en ouderling van de Velde ( beide nu Vrij GG Kruiningen) is blijkbaar door alle in 2016 en 2017 in functie zijnde ambtsdragers schuldbelijdenis afgelegd. Voor de punten waarom zijn in de ledenvergadering door een aantal van hen persoonlijke verklaringen voorgelezen.
Dat vind ik wel bijzonder! Je zou bijna zeggen: de vruchten die hier zichtbaar worden zijn beduidend beter te noemen dan vanuit de VGG. Veelzeggend!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Marion schreef:
waarnemer2 schreef:
Onbemind schreef:Ach misschien kunnen we de volgende feiten vaststellen.

1. Er is schuldbeleden.
2. Er is iemand herkozen, en 1 niet herkozen.
3. diegene die gekozen of herkozen zijn hebben het ambt aanvaard.
4. Afgelopen zondag morgen was er een ouderling van dienst uit een andere gemeente ivm 1 van de bovenstaande punten.

Volgens mij zijn dit feiten.
Niet alleen in de mansledenvergadering maar ook op zondagmorgen 21 januari is openbaar in de gemeente schuldbelijdenis gedaan door 11 (voormalige) ambtsdragers.

Met uitzondering van ds. Bredeweg en ouderling van de Velde ( beide nu Vrij GG Kruiningen) is blijkbaar door alle in 2016 en 2017 in functie zijnde ambtsdragers schuldbelijdenis afgelegd. Voor de punten waarom zijn in de ledenvergadering door een aantal van hen persoonlijke verklaringen voorgelezen.
Dat vind ik wel bijzonder! Je zou bijna zeggen: de vruchten die hier zichtbaar worden zijn beduidend beter te noemen dan vanuit de VGG. Veelzeggend!
Scheuren is ook zelden een oplossing. Vooral de omstandigheden waaronder deze scheuring plaats vond is wel aangrijpend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Marion schreef:
waarnemer2 schreef:
Onbemind schreef:Ach misschien kunnen we de volgende feiten vaststellen.

1. Er is schuldbeleden.
2. Er is iemand herkozen, en 1 niet herkozen.
3. diegene die gekozen of herkozen zijn hebben het ambt aanvaard.
4. Afgelopen zondag morgen was er een ouderling van dienst uit een andere gemeente ivm 1 van de bovenstaande punten.

Volgens mij zijn dit feiten.
Niet alleen in de mansledenvergadering maar ook op zondagmorgen 21 januari is openbaar in de gemeente schuldbelijdenis gedaan door 11 (voormalige) ambtsdragers.

Met uitzondering van ds. Bredeweg en ouderling van de Velde ( beide nu Vrij GG Kruiningen) is blijkbaar door alle in 2016 en 2017 in functie zijnde ambtsdragers schuldbelijdenis afgelegd. Voor de punten waarom zijn in de ledenvergadering door een aantal van hen persoonlijke verklaringen voorgelezen.
Dat vind ik wel bijzonder! Je zou bijna zeggen: de vruchten die hier zichtbaar worden zijn beduidend beter te noemen dan vanuit de VGG. Veelzeggend!
Scheuren is ook zelden een oplossing. Vooral de omstandigheden waaronder deze scheuring plaats vond is wel aangrijpend.
Ja DIA dat klopt, ik vind het heel erg en ons past terughoudendheid ipv storie verhalen, maar dat heb jij geloof ik ook al gezegd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
noor
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 mei 2017, 14:05

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door noor »

Goed dat de motie afgekeurd is, de spanningen die er nog zijn zouden anders weer aangewakkerd kunnen worden. Rust en bezinning is nodig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Feitelijk en on-topic blijven graag.
Plaats reactie