GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Jantje schreef:Ds. Bredeweg heeft het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten vrijwillig verlaten. Hij heeft ook zeer lasterlijke taal uitgesproken in zijn brief. Dan is het mijns inziens ongeoorloofd dat bij nu op Urk heeft gepreekt.
Er zal door de plaatselijke zendingscommissie ongetwijfeld gevraagd zijn aan de kerkenraad of zij het kerkgebouw beschikbaar wilden stellen. Zij hebben dat gewoon toegelaten. Dus zeggen dat het niet onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad valt, is niet juist.

Daarnaast vind ik dat ds. Bredeweg op deze manier nog meer polarisatie, verdeeldheid en verwarring werkt, omdat hij in een gemeente gaat preken, waarvan hij heel goed weet dat ze hem graag ho(o)r(d)en. Hij beweerde toch immers zelf dat ze hem niet meer moesten in de Gereformeerde Gemeenten omdat hij niet volgens Schrift en Belijdenis zou preken? Ja sterker nog, hij heeft letterlijk gezegd dat ze hem voor een satan hielden. Hoe kan hij dan na enkele maanden weer voorgaan in de Gereformeerde Gemeenten?!?!

Ik heb eens ergens gelezen dat er (een) Gereformeerde Gemeente(n) was/waren waar na 1950 tot in lengte van jaren preken van ds. R. Kok gelezen werden. Dit mocht niet meer, van de classis. Echter was hij gewoon predikant in de CGK. En voor degenen die zeggen dat hij geschorst werd: dat was onterecht. Hij heeft in een ander kerkverband tot in lengte van jaren Gods Naam mogen verkondigen. Maar het was zelfs maar verboden om in de Gereformeerde Gemeenten preken van hem te lezen, laat staan dat hij een dienst zou leiden.
Helemaal eens, @Jantje!
En het is altijd goed om CGK'ers in de GG te lezen! :langue
En in de GGiN en in de OGG
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bezorgd »

Wat is de bron voor de bewering dat Bredeweg in de Gereformeerde Gemeente op Urk is voorgegaan?
Of is het een gerucht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Urk is altijd een beetje eigengereid (geweest).
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:Urk is altijd een beetje eigengereid (geweest).
Ze zijn niet voor niets op een eiland gedropt :yahoo

Toch zijn het meestal wel aardige lui daar OP Urk.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 17 mei 2018, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door mark1985 »

Nou in RD van afgelopen zaterdag stond advertentie van trouwdienst door ds. Bredeweg. Bruid uit Barneveld, ik denk GG, maar dat is dus de vraag, maar trouwen in PKN kerk Renswoude. Dus kansels staan echt niet open
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

GJdeBruijn schreef:
JCRyle schreef:Toch zie ik geen verhindering als men elkaar opzoekt onder het Woord.
Dit is een drogreden. Als er geen verhindering in dezen is was de scheuring ook niet noodzakelijk. De feiten liggen helaas anders.
[1] Ik snap je punt, maar de prediking was niet de voornaamste reden van de scheuring. Die lag meer op het vlak van het (kerkrechtelijk) handelen van de classis. Een dergelijke weekdienst bevestigd dit.
[2] Ik snap ook de moeite van sommigen hier met het voorgaan van ds. Bredeweg in een plaatselijke GG. Alleen proef ik een verstarring jegens ds. Bredeweg. Dan kunnen we twee dingen doen:
a. we kunnen het negatieve gaan benadrukken; o.a. door te zeggen dat hij geen predikant meer is, hij niet bevoegd is om voor te gaan in de GG, enz.
b. of we kunnen het positieve erin benadrukken; dat heeft mijn voorkeur. Een dergelijke weekdienst laat zien dat de band tussen de GG en ds. Bredeweg er toch nog is, dat er een geestelijk verstaan van elkaar is, enz. Zie deze dienst dan als eerste stappen op een weg van mogelijk herstel van vertrouwen en verzoening.
Herman schreef:
JCRyle schreef:Ja (de positie werd onhoudbaar, omdat hij afgezet was) en nee (omdat Ulrum en ds. De Cock hetzelf waren die zich afscheidde), wat het eerste betreft. Het tweede is evident, dat is het punt niet. Het punt dat ik wilde maken met de vergelijking tussen 1834 en 2017 is dat na afscheiding van een kerkverband, de predikant dienaar van het Woord kan blijven zonder (her-)bevestiging.
Volgens mij is er uitgebreid over gediscussieerd dat het niet kan. Je bent allereerst al niet bevoegd om je af te scheiden en daarna kan je jezelf ook géén geordend predikant blijven noemen, anders dan dat je daartoe door je hoorders (en door God) geroepen weet.
Hoe dat in deze casus ligt, hoef ik niet te bespreken. Maar de bijbel legitimeert scheurmakerij niet.
[1] Eens, dat een predikant niet bevoegd is om zich af te scheiden.
[2] Eens, dat het Bijbels is om de eenheid te zoeken en te bevorderen. En derhalve is het niet naar Gods Woord om het lichaam van Christus te verdelen. Helaas maken we hier ons elke dag zelf schuldig aan door gescheiden met elkaar op te trekken in diverse verbanden. Dat praat de stap van ds. Bredeweg en de leden van de VGG Kruiningen niet goed, maar dat relativeert het wel.
[3] Oneens wat betreft je visie op roeping. Het lijkt erop dat je de gereformeerde gedachtengang hierover omdraait. Het is God die roept in de eerste plaats, de roep van de gemeente bevestigt dat de roeping van Godswege was.
Alleen door dit aan te dragen kom je op een ander punt. Ds. Bredeweg voelde zich gelegitimeerd door zich af te scheiden van de GG. Eén der ouderlingen sloot bij hem aan, gevolgd door leden. Dit betekent dat er een scheuring binnen een kerkelijke gemeente plaatsvindt. Deze mensen erkennen ds. Bredeweg als dienaar van het Woord. Maakt dat ds. Bredeweg niet tot predikant?
Evenzo bij ds. Venema te Zwijndrecht. Hij en een deel van de gemeente scheidde zich af van de CGK. Hij bleef preken, dopen en Avondmaal bedienen. En enkele jaren later sloot deze vrije gemeente zich aan bij de GG. Toch bleef de erkenning voor ds. Venema dat hij in deze jaren predikant was.
Het gaat mij bij de vergelijkingen die ik maak niet om de diverse gebeurtenissen te vergelijken. Enkel om het punt van wel of geen predikant na afscheiding te onderzoeken. Inhoudelijk vergelijk ik dus niks. Zowel bij ds. De Cock niet, als bij ds. Venema niet.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 17 mei 2018, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:Sorry, maar dit is kerkrechtelijk echt niet juist.
Als een predikant zich afscheidt van zijn gemeente is dat verlating van de dienst en staat daarmee gelijk aan het neerleggen van het ambt of afzetting. Daarmee vervallen ook alle rechten en plichten t.a.v. het kerkverband dat verlaten werd. Concreet: dan mag zo'n predikant niet meer voorgaan in dat verband, omdat de preekbevoegdheid automatisch vervalt bij verlating van de dienst.
Dus het argument dat hij niet geschorst of afgezet is, geldt niet: kerkordelijk is het zo dat hij zichzelf heeft afgezet. Hij heeft geen last en macht meer om binnen de GG Woord en Sacramenten te bedienen.
terugkeer kan zeker, maar dat zal via een ordentelijke weg van schuldbelijdenis en opname via de classis moeten gebeuren. Dan zal er ook weer opnieuw een bevestiging moeten plaatsvinden.
Hij is niet voorgegaan als GG-predikant, maar als predikant van de VGG te Kruiningen. Niet in zondagse eredienst, maar in een weekdienst met een bepaald label. Dat is een mogelijke gang van zaken zie de vele voorbeelden van GBS/Adullam/SEZ/enz.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:
Luther schreef:
JCRyle schreef:
CvdW schreef:God zelf sprak door Bileam. Mochten dat is wat vaker beseffen als we 'onder het Woord' zitten.
Eens met CvdW. Er is geen enkele verhindering te bedenken waarom ds. Bredeweg niet voor zou mogen gaan in een Gereformeerde Gemeenten. Hij is nog steeds predikant, aangezien hij zijn ambt niet heeft neergelegd en evenmin afgezet is. Hij heeft zich alleen afgescheiden van het verband waartoe hij behoorde, net als ds. De Cock in 1834. Overigens voor de goede orde is hij niet geschorst in de Gereformeerde Gemeenten. Dus dat levert ook geen probleem op.

Laten we hier geen onmogelijk iets van maken. De Heere wilt nog spreken, zo stel je dan met verwachting onder de bediening van één van Zijn knechten; in dit geval ds. Bredeweg.
Sorry, maar dit is kerkrechtelijk echt niet juist.
Als een predikant zich afscheidt van zijn gemeente is dat verlating van de dienst en staat daarmee gelijk aan het neerleggen van het ambt of afzetting. Daarmee vervallen ook alle rechten en plichten t.a.v. het kerkverband dat verlaten werd. Concreet: dan mag zo'n predikant niet meer voorgaan in dat verband, omdat de preekbevoegdheid automatisch vervalt bij verlating van de dienst.
Dus het argument dat hij niet geschorst of afgezet is, geldt niet: kerkordelijk is het zo dat hij zichzelf heeft afgezet. Hij heeft geen last en macht meer om binnen de GG Woord en Sacramenten te bedienen.
terugkeer kan zeker, maar dat zal via een ordentelijke weg van schuldbelijdenis en opname via de classis moeten gebeuren. Dan zal er ook weer opnieuw een bevestiging moeten plaatsvinden.
Hij is niet voorgegaan als GG-predikant, maar als predikant van de VGG te Kruiningen. Niet in zondagse eredienst, maar in een weekdienst met een bepaald label. Dat is een mogelijke gang van zaken zie de vele voorbeelden van GBS/Adullam/SEZ/enz.
Hij is niet ordelijk bevestigd als predikant van deze VGG. Hij gaat voor in het kerkverband, waar hij zelf afstand van heeft genomen. Daarnaast heeft deze voorganger zich niet gehouden aan zijn eigen belofte toen hij predikant werd van GG Kruiningen. Dit onkerkordelijk denken kan niet goedgepraat worden.
Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Diakonos »

De gemeente van Kruiningen herdenkt overigens a.s. zondag haar 75-jarig bestaan.

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/kruini ... ig-bestaan
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:Hij is niet ordelijk bevestigd als predikant van deze VGG. Hij gaat voor in het kerkverband, waar hij zelf afstand van heeft genomen. Daarnaast heeft deze voorganger zich niet gehouden aan zijn eigen belofte toen hij predikant werd van GG Kruiningen. Dit onkerkordelijk denken kan niet goedgepraat worden.
Misschien denk ik kerkordelijk fout of denk ik geheel niet kerkelijk, dat geef ik graag toe. Maar wat maakt het nu uit of ds. Bredeweg de Christus aan de harten van de hoorder legt of dat het door een ander is. Als dat Woord maar klinkt door iemand die van Godswege daartoe geroepen is, want dat geloof ik zeker dat hij dat is. En maakt het dan uit of iemand recht in het ambt staat? Voor sommigen hier wel. Maar maakt dat de Evangelieprediking niet rechtsgeldig? Nee toch?!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

JCRyle schreef: [3] Oneens wat betreft je visie op roeping. Het lijkt erop dat je de gereformeerde gedachtengang hierover omdraait. Het is God die roept in de eerste plaats, de roep van de gemeente bevestigt dat de roeping van Godswege was.
Ik heb geen visie op de roeping neer willen leggen. Met mijn nadruk op hoorders heb ik vooral gepoogd een aanwijzing te geven dat de wettige bevestiging van een ambtsdrager altijd door een eerder wettig bevestigde ambtsdrager dient te gebeuren. Dus de kerk bevestigd de roeping.

Overigens gaat Gods orde wel eens andersom in de roeping. Mijn schoonvader vertelt graag een verhaal dat een afgestudeerd student worstelde met een roeping en middelijkerwijs door een gemeente werd gebeld met de vraag wanneer hij nu eens afstudeerde, want ze wilden hem beroepen. Dat middel werd de definitieve bevestiging. De volgorde ligt dus niet zo vastgetimmerd als je stelt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:
Auto schreef:Hij is niet ordelijk bevestigd als predikant van deze VGG. Hij gaat voor in het kerkverband, waar hij zelf afstand van heeft genomen. Daarnaast heeft deze voorganger zich niet gehouden aan zijn eigen belofte toen hij predikant werd van GG Kruiningen. Dit onkerkordelijk denken kan niet goedgepraat worden.
Misschien denk ik kerkordelijk fout of denk ik geheel niet kerkelijk, dat geef ik graag toe. Maar wat maakt het nu uit of ds. Bredeweg de Christus aan de harten van de hoorder legt of dat het door een ander is. Als dat Woord maar klinkt door iemand die van Godswege daartoe geroepen is, want dat geloof ik zeker dat hij dat is. En maakt het dan uit of iemand recht in het ambt staat? Voor sommigen hier wel. Maar maakt dat de Evangelieprediking niet rechtsgeldig? Nee toch?!
Als iemand belooft in de weg van de Heere te gaan en zich niet houdt aan de belofte die hij zelf heeft gegeven dan komt het erop neer dat zijn prediking niet rechtsgeldig is.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GJdeBruijn »

JCRyle schreef:[1] Ik snap je punt, maar de prediking was niet de voornaamste reden van de scheuring. Die lag meer op het vlak van het (kerkrechtelijk) handelen van de classis. Een dergelijke weekdienst bevestigd dit.
Dat is gewoon feitelijk onjuist. Er is geen beroep aangetekend tegen de classis. Iemand die vanuit een classis vermaand wordt en het daar niet mee eens is moet niet voor eigen rechter spelen en een vonnis vellen dat de aanklager fout is maar de ordelijke weg volgen. Dat is niet gebeurd.
JCRyle schreef:[2] Ik snap ook de moeite van sommigen hier met het voorgaan van ds. Bredeweg in een plaatselijke GG. Alleen proef ik een verstarring jegens ds. Bredeweg. Dan kunnen we twee dingen doen:
a. we kunnen het negatieve gaan benadrukken; o.a. door te zeggen dat hij geen predikant meer is, hij niet bevoegd is om voor te gaan in de GG, enz.
b. of we kunnen het positieve erin benadrukken; dat heeft mijn voorkeur. Een dergelijke weekdienst laat zien dat de band tussen de GG en ds. Bredeweg er toch nog is, dat er een geestelijk verstaan van elkaar is, enz. Zie deze dienst dan als eerste stappen op een weg van mogelijk herstel van vertrouwen en verzoening.
Je praat alsof het over een club of bedrijf gaat. Maar hier hebben we te maken met de kerk waarvoor een kerkorde en kerkrecht geldt. Op basis van normaal hanteren van DKO en kerkrecht kun je gewoon nuchter vaststellen dat wat je schrijft niet ter zake doet. Er is eigenmachtig gehandeld en ontrokken aan de kerkelijke ordeningen.
Dat heeft niets te maken met wel of niet predikant zijn. Kerkrechtelijk heeft zo iemand zichzelf zijn ambt ontnomen binnen het kerkverband waarin hij diende. Dat heeft niets te maken met een mening van jou of mij (subjectief) maar met objectief waarnemen van feiten in het licht van gereformeerd kerkrecht.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef: [3] Oneens wat betreft je visie op roeping. Het lijkt erop dat je de gereformeerde gedachtengang hierover omdraait. Het is God die roept in de eerste plaats, de roep van de gemeente bevestigt dat de roeping van Godswege was.
Ik heb geen visie op de roeping neer willen leggen. Met mijn nadruk op hoorders heb ik vooral gepoogd een aanwijzing te geven dat de wettige bevestiging van een ambtsdrager altijd door een eerder wettig bevestigde ambtsdrager dient te gebeuren. Dus de kerk bevestigd de roeping.

Overigens gaat Gods orde wel eens andersom in de roeping. Mijn schoonvader vertelt graag een verhaal dat een afgestudeerd student worstelde met een roeping en middelijkerwijs door een gemeente werd gebeld met de vraag wanneer hij nu eens afstudeerde, want ze wilden hem beroepen. Dat middel werd de definitieve bevestiging. De volgorde ligt dus niet zo vastgetimmerd als je stelt.
Wat betreft het eerste eens, zoals je hebt kunnen lezen. Wat het tweede betreft, dat weerlegt de "vastgestelde" orde niet. Zoals jezelf al zegt was de roep van een gemeente de definitieve bevestiging. Middelijkerwijs kan de roeping van Godswege bevestigd worden, dat is meer het punt van dit verhaal.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GJdeBruijn »

JCRyle schreef:Misschien denk ik kerkordelijk fout of denk ik geheel niet kerkelijk, dat geef ik graag toe.
Hier komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw. Zo kun je alles wat krom is recht praten en persoonlijke voorkeur en smaak laten prevaleren boven kerkrechtelijke ordeningen. In wezen verwerp je zo de tucht en daarmee een wezenlijk kenmerk van de ware kerk!
Plaats reactie