GerGem Kruiningen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Ad Anker schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:En als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan
Dat is toch geen Nederlands? Waarom zulke moeilijke zinsconstructies gebruiken als je ze niet in de vingers hebt?
Opdat we het grote gewicht der zaken, die we hier trachten te bespreken, eens op een rechte wijze mochten komen te verstaan.
Ja, dat helpt echt, inderdaad :huhu . Ooit een ouderling horen bidden die overal 'doen' tussenvoegde, kennelijk ook om het gewichtiger of bevindelijker te laten 'doen' klinken.
En eerstelijk vraag ik u, of gij gevoelt in uw hart dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst geroepen zijt?
Ten tweede, of gij de Schriften des Ouden en Nieuwen Testaments voor het enige Woord Gods en de volkomen leer der zaligheid houdt, en alle leringen verwerpt die daartegen strijden?
Ten derde, of gij belooft uw ambt, gelijk dit voorheen beschreven is, naar deze leer getrouwelijk te bedienen, en uw lering te versieren met een godzalig leven; mede u onderwerpende aan de kerkelijke vermaning, volgens de gemene ordening der Kerken, indien gij in leer of leven u kwaamt te ontgaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:indien gij in leer of leven u kwaamt te ontgaan?
Correct geciteerd. Maar gij vervoeg je nou eenmaal anders dan men.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Juist ja, en waarom konden predikanten als ds. N.W. Schreuder en ds. J. de Pater dan niet meer na gedane schuldbelijdenis predikant blijven? Van m.n. ds. Schreuder is bekend dat hij nog in Goes schuldbelijdenis heeft gedaan en een enkel jaar later alsnog werd afgezet. Predikanten hebben een voorbeeldfunctie. En als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan moet men daar de consequenties van dragen. Zo eenvoudig is het.
Dit is geen christelijke houding vanuit de bewogenheid. Dit is hard en wreed, vanuit de hoogte gesteld. Nee, als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan moet je ze terugroepen door ze te wijzen op de zonden, maar ook door ze te wijzen op Christus. Dat doe je niet als veroordeler of rechter, maar als mede-zondaar. Als dan de schuld vlak ligt, dan heb je deze broeder of zuster weer in liefde op te nemen. Het mooiste voorbeeld hiervan uit de geschiedenis is, is toch ds. M. van de Ketterij.

En mag je ik gelijk vragen of je nog wilt reageren op de wedervraag n.a.v. Bileam?
Ik zal proberen te antwoorden, er op vertrouwend dat jij ook een rechtstreeks eerlijk antwoord wilt geven op het schuingemarkeerde gedeelte uit bovenstaande quote en op onderstaand antwoord:
JCRyle schreef:
Jantje schreef:@JCRyle,ik stel nogmaals de vraag of jij Bileam (als hij nog had geleefd) ook had uitgenodigd voor een zendingsdienst?
Wat is je punt dat je wilt maken?
Mijn punt is dat dat predikanten een voorbeeldfunctie hebben. En vanuit die functie horen zij zich aan de kerkelijke vermaning te onderwerpen. Dan kan het zo zijn dat er te veel gebeurd is om, ook al is er sprake van schuldbelijdenis, predikant te blijven (in het betreffende kerkverband).
En eerstelijk vraag ik u, of gij gevoelt in uw hart dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst geroepen zijt?
Ten tweede, of gij de Schriften des Ouden en Nieuwen Testaments voor het enige Woord Gods en de volkomen leer der zaligheid houdt, en alle leringen verwerpt die daartegen strijden?
Ten derde, of gij belooft uw ambt, gelijk dit voorheen beschreven is, naar deze leer getrouwelijk te bedienen, en uw lering te versieren met een godzalig leven; mede u onderwerpende aan de kerkelijke vermaning, volgens de gemene ordening der Kerken, indien gij in leer of leven u kwaamt te ontgaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:indien gij in leer of leven u kwaamt te ontgaan?
Correct geciteerd. Maar gij vervoeg je nou = nu eenmaal anders dan men.
Mijn oprechte excuses!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zita »

Ontopic. Geen taalkwesties, wel GG Kruiningen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bonny »

Zita schreef:Ontopic. Geen taalkwesties, wel GG Kruiningen.
---knip---
The Groom's still waiting at the altar
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GGotK »

Wij hebben een traditie in de gereformeerde gezindte om een dominee op een voetstuk te plaatsen en als hij 1 keer ervan afvalt hem met de voeten te vertreden. Ik vrees trouwens dat de vraag of ds. Bredeweg terug kan keren een louter hypothetische is.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

GGotK schreef:Wij hebben een traditie in de gereformeerde gezindte om een dominee op een voetstuk te plaatsen en als hij 1 keer ervan afvalt hem met de voeten te vertreden. Ik vrees trouwens dat de vraag of ds. Bredeweg terug kan keren een louter hypothetische is.
Hypothetisch of realistisch, dat zal een persoonlijke inschatting zijn. Als persoon is er altijd een weg terug mogelijk na oprecht belijden van de zonde en na gebleken te willen buigen. Dat is wat anders dan terugkeren als predikant. Als de persoon teveel een smet op zich heeft gebracht dat is het niet meer mogelijk om eervol (tot eer van God) te kunnen dienen als predikant of als ambtsdrager. Maar als iemand echt mag buigen dan is dat niet meer het belangrijkste voor die persoon.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mannetje »

kasparov schreef:
GGotK schreef:Wij hebben een traditie in de gereformeerde gezindte om een dominee op een voetstuk te plaatsen en als hij 1 keer ervan afvalt hem met de voeten te vertreden. Ik vrees trouwens dat de vraag of ds. Bredeweg terug kan keren een louter hypothetische is.
Hypothetisch of realistisch, dat zal een persoonlijke inschatting zijn. Als persoon is er altijd een weg terug mogelijk na oprecht belijden van de zonde en na gebleken te willen buigen. Dat is wat anders dan terugkeren als predikant. Als de persoon teveel een smet op zich heeft gebracht dat is het niet meer mogelijk om eervol (tot eer van God) te kunnen dienen als predikant of als ambtsdrager. Maar als iemand echt mag buigen dan is dat niet meer het belangrijkste voor die persoon.
Petrus mocht ook terugkeren in zijn ambt. Wel zie je daar dat dat niet vanzelfsprekend is, de Heere Jezus 'bevestigt' hem publiekelijk opnieuw.
Dat de weg naar het ambt dus eens en voor altijd dicht is na een grove misstap, lijkt me daarom te kort door de bocht.
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:
kasparov schreef:
GGotK schreef:Wij hebben een traditie in de gereformeerde gezindte om een dominee op een voetstuk te plaatsen en als hij 1 keer ervan afvalt hem met de voeten te vertreden. Ik vrees trouwens dat de vraag of ds. Bredeweg terug kan keren een louter hypothetische is.
Hypothetisch of realistisch, dat zal een persoonlijke inschatting zijn. Als persoon is er altijd een weg terug mogelijk na oprecht belijden van de zonde en na gebleken te willen buigen. Dat is wat anders dan terugkeren als predikant. Als de persoon teveel een smet op zich heeft gebracht dat is het niet meer mogelijk om eervol (tot eer van God) te kunnen dienen als predikant of als ambtsdrager. Maar als iemand echt mag buigen dan is dat niet meer het belangrijkste voor die persoon.
Petrus mocht ook terugkeren in zijn ambt. Wel zie je daar dat dat niet vanzelfsprekend is, de Heere Jezus 'bevestigt' hem publiekelijk opnieuw.
Dat de weg naar het ambt dus eens en voor altijd dicht is na een grove misstap, lijkt me daarom te kort door de bocht.
Even een off-topic vraagje:
Hoe is het gegaan met de secretaris van de SGP op landelijk niveau?
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Mannetje schreef:
kasparov schreef:
GGotK schreef:Wij hebben een traditie in de gereformeerde gezindte om een dominee op een voetstuk te plaatsen en als hij 1 keer ervan afvalt hem met de voeten te vertreden. Ik vrees trouwens dat de vraag of ds. Bredeweg terug kan keren een louter hypothetische is.
Hypothetisch of realistisch, dat zal een persoonlijke inschatting zijn. Als persoon is er altijd een weg terug mogelijk na oprecht belijden van de zonde en na gebleken te willen buigen. Dat is wat anders dan terugkeren als predikant. Als de persoon teveel een smet op zich heeft gebracht dat is het niet meer mogelijk om eervol (tot eer van God) te kunnen dienen als predikant of als ambtsdrager. Maar als iemand echt mag buigen dan is dat niet meer het belangrijkste voor die persoon.
Petrus mocht ook terugkeren in zijn ambt. Wel zie je daar dat dat niet vanzelfsprekend is, de Heere Jezus 'bevestigt' hem publiekelijk opnieuw.
Dat de weg naar het ambt dus eens en voor altijd dicht is na een grove misstap, lijkt me daarom te kort door de bocht.
Het gaat er volgens mij dan ook om, of iets "herstelbaar" is om weer met zegen te kunnen dienen. Als er teveel mensen beschadigd zijn of onheus bejegend of onrecht is aangedaan of zijn voorgelogen enz., dan is dat moeilijk zo niet onmogelijk. Petrus had het zeker niet verwacht en hij had geen recht op herstel. We moeten volgens mij niet gaan zoeken naar "uitzonderingen" in de Bijbel. De kerkorde moet gevolgd worden.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vagari »

Psalm 51:7
Dan zal ik elk die 't heilspoor bijster is,
Vrijmoedig al Uw rechte wegen leren;
De zondaar zal zich dan tot U bekeren,
En scheppen moed uit mijn behoudenis.
O God, Gij God mijns heils, vergeef mijn schuld,
Mijn bloedschuld toch, hoe billijk ook te doemen;
Dan zal mijn mond, met zangstof weer vervuld,
Uw heilig recht, gepaard met goedheid, roemen.

Dan zullen zij betere predikers zijn dan voorheen. Moordenaar, atheïst of overspeler.
Omdat de Heere het zo gewild heeft dat zondaren, (en geen heiligen of engelen) zouden preken. Roemen in Zijn gerechtigheid en genade om andere bevende en zwijgende zondaren tot een voorbeeld te zijn van Zijn goedertierenheid en trouw. (Zie ook psalm 32)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Vagari schreef:Psalm 51:7
Dan zal ik elk die 't heilspoor bijster is,
Vrijmoedig al Uw rechte wegen leren;
De zondaar zal zich dan tot U bekeren,
En scheppen moed uit mijn behoudenis.
O God, Gij God mijns heils, vergeef mijn schuld,
Mijn bloedschuld toch, hoe billijk ook te doemen;
Dan zal mijn mond, met zangstof weer vervuld,
Uw heilig recht, gepaard met goedheid, roemen.

Dan zullen zij betere predikers zijn dan voorheen. Moordenaar, atheïst of overspeler.
Omdat de Heere het zo gewild heeft dat zondaren, (en geen heiligen of engelen) zouden preken. Roemen in Zijn gerechtigheid en genade om andere bevende en zwijgende zondaren tot een voorbeeld te zijn van Zijn goedertierenheid en trouw. (Zie ook psalm 32)
Mooie posting, Vagari!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Zeker. Ik denk wel dat we schuldbelijdenis uitgehold hebben. Dan is schuldbelijdenis verworden tot het nemen van een drempel om zodoende weer verder te kunnen. Dat had niet mogen gebeuren.
Het zou toch wel heel droevig zijn als we een echt in de schuld komen voor God en mensen, nog tekort zouden vinden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:
Luther schreef:
JCRyle schreef:Misschien denk ik kerkordelijk fout of denk ik geheel niet kerkelijk, dat geef ik graag toe. Maar wat maakt het nu uit of ds. Bredeweg de Christus aan de harten van de hoorder legt of dat het door een ander is. Als dat Woord maar klinkt door iemand die van Godswege daartoe geroepen is, want dat geloof ik zeker dat hij dat is. En maakt het dan uit of iemand recht in het ambt staat? Voor sommigen hier wel. Maar maakt dat de Evangelieprediking niet rechtsgeldig? Nee toch?!
Ik begrijp niet zo goed, waarom je zo makkelijk heenstapt over de grote schuld die er ligt. Het lijkt alsof je die eenzijdig neerlegt bij de kerkenraad en de classis. Ik zeg het voorzichtig: maar dat is echt bezijden de waarheid.
Met het over de schuld heenstappen doe je mij echt geen recht, dat is namelijk niet wat ik naar voren laat komen. Er ligt schuld zowel bij de zijde van de VGG als bij de zijde van de GG. Je kan lezen van mij dat deze schuld erkent, beleden en opgelost dient te worden. Beide flanken hebben hier hun verantwoordelijkheid in te nemen. Voor de meesten hier staat er dan een punt, voor een enkeling een komma. Voor mij geldt het laatste. En dat kan overkomen als over de schuld heenstappen, maar dat is het geenzins.

Ik zeg met voorzichtigheid: Zullen we niet gewoon naast deze man gaan staan, omdat we geen haar beter zijn? Dan kunnen we samen ons verootmoedigen voor het aangezicht van God, totdat Hij ons genadig zij. Dat lijkt mij de beste weg.
Ik ben persoonlijk geen partij in deze zaak, dus ik voel niet de minste behoefte om naast, onder, achter of boven hem te gaan staan. Ik constateer alleen dat van de zijde van de GG Kruiningen schuld is beleden, ambtsdragers zijn afgetreden en een begin van een nieuwe start is gemaakt, terwijl de VGG en ds. Bredeweg blijven hangen in het eigen gelijk en niet willen buigen. Als je dan zegt dat het toch mooi is dat hij een zendingsdienst leidt in een GG, lijkt het erop dat je de schuld die er ligt, toch niet serieus een probleem vindt, of ik begrijp je echt verkeerd. Ik snap namelijk werkelijk niet dat ds. Bredeweg blijft preken, zolang niet alle schuld is beleden en het vlak ligt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie