GerGem Kruiningen

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door CvdW »

Wandelende schreef:
CvdW schreef:
Wandelende schreef:
CvdW schreef:Hij mag van u, na schuldbelijdenis, weer predikant zijn binnen de GG?
Dus je trekt eerst een voorbarige conclusie en zet daarbij ook een negatief waardeoordeel, om vervolgens d.m.v. een suggestieve vraag na te gaan of jouw eigen conclusie wel waar is?
Bedankt voor het beantwoorden van de vraag! Een ieder kan zelf zijn conclusie trekken.
Ik wil de vraag best beantwoorden, alleen welk nut heeft het? Ben je oprecht geïnteresseerd naar wat ik daarover schrijf? Zal het Gods Kerk in Kruiningen positief bevorderen?

Mijn vermoeden is dat je mij tot een antwoord wil lokken en daarna een instemming of afkeuring te kunnen geven. Voor mij blijkt dat uit jouw woordje "triest!". Of is dat vermoeden onjuist?
Uw vermoeden is onjuist. Mijn dagelijkse bede is 'En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk die ons schuldig is'.
Kan dan ds. Bredeweg na schuldbelijdenis niet weer in de GG preken?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:
Wandelende schreef:
CvdW schreef:
Wandelende schreef:
Dus je trekt eerst een voorbarige conclusie en zet daarbij ook een negatief waardeoordeel, om vervolgens d.m.v. een suggestieve vraag na te gaan of jouw eigen conclusie wel waar is?
Bedankt voor het beantwoorden van de vraag! Een ieder kan zelf zijn conclusie trekken.
Ik wil de vraag best beantwoorden, alleen welk nut heeft het? Ben je oprecht geïnteresseerd naar wat ik daarover schrijf? Zal het Gods Kerk in Kruiningen positief bevorderen?

Mijn vermoeden is dat je mij tot een antwoord wil lokken en daarna een instemming of afkeuring te kunnen geven. Voor mij blijkt dat uit jouw woordje "triest!". Of is dat vermoeden onjuist?
Uw vermoeden is onjuist. Mijn dagelijkse bede is 'En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk die ons schuldig is'.
Kan dan ds. Bredeweg na schuldbelijdenis niet weer in de GG preken?
Juist ja, en waarom konden predikanten als ds. N.W. Schreuder en ds. J. de Pater dan niet meer na gedane schuldbelijdenis predikant blijven? Van m.n. ds. Schreuder is bekend dat hij nog in Goes schuldbelijdenis heeft gedaan en een enkel jaar later alsnog werd afgezet. Predikanten hebben een voorbeeldfunctie. En als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan moet men daar de consequenties van dragen. Zo eenvoudig is het.

Denk hierbij ook aan de ministers die in de afgelopen jaren zijn afgetreden. Zij kunnen, hoewel zij hun fouten erkend hebben, niet meer opnieuw minister worden. Want altijd zal men (bij bijvoorbeeld Halbe Zeilstra), denken: "Wat als hij weer gaat liegen over iets waar hij helemaal niet bij was?" of (bij Fred Teeven): "Wat als hij weer een geheime deal afspreekt?"
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mannetje »

Hoe zit het dan bij Petrus?
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:Uw vermoeden is onjuist. Mijn dagelijkse bede is 'En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk die ons schuldig is'.
Kan dan ds. Bredeweg na schuldbelijdenis niet weer in de GG preken?
Ik wil de vraag best beantwoorden, alleen welk nut heeft het? Ben je oprecht geïnteresseerd naar wat ik daarover schrijf? Zal het Gods Kerk in Kruiningen positief bevorderen?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
CvdW schreef:Uw vermoeden is onjuist. Mijn dagelijkse bede is 'En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk die ons schuldig is'.
Kan dan ds. Bredeweg na schuldbelijdenis niet weer in de GG preken?
Ik wil de vraag best beantwoorden, alleen welk nut heeft het? Ben je oprecht geïnteresseerd naar wat ik daarover schrijf? Zal het Gods Kerk in Kruiningen positief bevorderen?
Zou u ook eens op mijn antwoord op CvdW zijn vraag willen reageren (zie hierboven)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:Misschien denk ik kerkordelijk fout of denk ik geheel niet kerkelijk, dat geef ik graag toe. Maar wat maakt het nu uit of ds. Bredeweg de Christus aan de harten van de hoorder legt of dat het door een ander is. Als dat Woord maar klinkt door iemand die van Godswege daartoe geroepen is, want dat geloof ik zeker dat hij dat is. En maakt het dan uit of iemand recht in het ambt staat? Voor sommigen hier wel. Maar maakt dat de Evangelieprediking niet rechtsgeldig? Nee toch?!
Ik begrijp niet zo goed, waarom je zo makkelijk heenstapt over de grote schuld die er ligt. Het lijkt alsof je die eenzijdig neerlegt bij de kerkenraad en de classis. Ik zeg het voorzichtig: maar dat is echt bezijden de waarheid.
Met het over de schuld heenstappen doe je mij echt geen recht, dat is namelijk niet wat ik naar voren laat komen. Er ligt schuld zowel bij de zijde van de VGG als bij de zijde van de GG. Je kan lezen van mij dat deze schuld erkent, beleden en opgelost dient te worden. Beide flanken hebben hier hun verantwoordelijkheid in te nemen. Voor de meesten hier staat er dan een punt, voor een enkeling een komma. Voor mij geldt het laatste. En dat kan overkomen als over de schuld heenstappen, maar dat is het geenzins.

Ik zeg met voorzichtigheid: Zullen we niet gewoon naast deze man gaan staan, omdat we geen haar beter zijn? Dan kunnen we samen ons verootmoedigen voor het aangezicht van God, totdat Hij ons genadig zij. Dat lijkt mij de beste weg.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Juist ja, en waarom konden predikanten als ds. N.W. Schreuder en ds. J. de Pater dan niet meer na gedane schuldbelijdenis predikant blijven? Van m.n. ds. Schreuder is bekend dat hij nog in Goes schuldbelijdenis heeft gedaan en een enkel jaar later alsnog werd afgezet. Predikanten hebben een voorbeeldfunctie. En als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan moet men daar de consequenties van dragen. Zo eenvoudig is het.
Dit is geen christelijke houding vanuit de bewogenheid. Dit is hard en wreed, vanuit de hoogte gesteld. Nee, als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan moet je ze terugroepen door ze te wijzen op de zonden, maar ook door ze te wijzen op Christus. Dat doe je niet als veroordeler of rechter, maar als mede-zondaar. Als dan de schuld vlak ligt, dan heb je deze broeder of zuster weer in liefde op te nemen. Het mooiste voorbeeld hiervan uit de geschiedenis is, is toch ds. M. van de Ketterij.

En mag je ik gelijk vragen of je nog wilt reageren op de wedervraag n.a.v. Bileam?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
CvdW schreef:Uw vermoeden is onjuist. Mijn dagelijkse bede is 'En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk die ons schuldig is'.
Kan dan ds. Bredeweg na schuldbelijdenis niet weer in de GG preken?
Ik wil de vraag best beantwoorden, alleen welk nut heeft het? Ben je oprecht geïnteresseerd naar wat ik daarover schrijf? Zal het Gods Kerk in Kruiningen positief bevorderen?
Zou u ook eens op mijn antwoord op CvdW zijn vraag willen reageren (zie hierboven)?
Nee.
Simpelweg omdat ik vind dat hier een spelletje wordt gemaakt van wie het meest vergevingsgezind zou zijn als er sprake is van schuldbelijdenis.
Daar pas ik voor.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door parsifal »

Ik ga niet op de inhoudelijke discussie in. Ik heb alleen over de zaak gelezen en weet verder niet genoeg om iets toe te voegen aan de discussie.

Echter het is een ander punt als het gaat om de eisen die aan voorgangers/ambtsdragers gesteld worden. Als iemand weer opgenomen wordt in de gemeente, betekent dat niet automatisch dat de persoon ook weer gekwalificeerd is om als ambtsdrager te dienen. Ik denk dat de brieven aan Timotheus en Titus toch duidelijk maken dat de eisen voor ambtsdragers anders liggen.

Ik weet dat er mensen zijn die de zin "de man van een vrouw" interpreteren als "niet hertrouwd na een echtscheiding" (of zelfs niet hertrouwd als weduwe). Ik denk niet dat dezelfde eis aan Christenen in het algemeen wordt gesteld (zeker niet als het hertrouwen voor de bekering heeft plaatsgevonden). Ook de eisen aan de rest van de familie die voor ambtsdragers gelden, worden niet gesteld voor Christenen in het algemeen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:En als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan
Dat is toch geen Nederlands? Waarom zulke moeilijke zinsconstructies gebruiken als je ze niet in de vingers hebt?
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Denk hierbij ook aan de ministers die in de afgelopen jaren zijn afgetreden. Zij kunnen, hoewel zij hun fouten erkend hebben, niet meer opnieuw minister worden. Want altijd zal men (bij bijvoorbeeld Halbe Zeilstra), denken: "Wat als hij weer gaat liegen over iets waar hij helemaal niet bij was?" of (bij Fred Teeven): "Wat als hij weer een geheime deal afspreekt?"
Ds van de Ketterij werd ook weer predikant, weliswaar bij de OGGIN, maar toch predikant.
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Pianoman »

ejvl schreef:
Jantje schreef:Denk hierbij ook aan de ministers die in de afgelopen jaren zijn afgetreden. Zij kunnen, hoewel zij hun fouten erkend hebben, niet meer opnieuw minister worden. Want altijd zal men (bij bijvoorbeeld Halbe Zeilstra), denken: "Wat als hij weer gaat liegen over iets waar hij helemaal niet bij was?" of (bij Fred Teeven): "Wat als hij weer een geheime deal afspreekt?"
Ds van de Ketterij werd ook weer predikant, weliswaar bij de OGGIN, maar toch predikant.
...en ds. De Blois (GG) kreeg jaren na zijn afzetting alsnog de rechten van een emeritus-predikant.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ad Anker »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:En als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan
Dat is toch geen Nederlands? Waarom zulke moeilijke zinsconstructies gebruiken als je ze niet in de vingers hebt?
Opdat we het grote gewicht der zaken, die we hier trachten te bespreken, eens op een rechte wijze mochten komen te verstaan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:En als men zich in leer of leven kwaamt te misgaan
Dat is toch geen Nederlands? Waarom zulke moeilijke zinsconstructies gebruiken als je ze niet in de vingers hebt?
Opdat we het grote gewicht der zaken, die we hier trachten te bespreken, eens op een rechte wijze mochten komen te verstaan.
Ja, dat helpt echt, inderdaad :huhu . Ooit een ouderling horen bidden die overal 'doen' tussenvoegde, kennelijk ook om het gewichtiger of bevindelijker te laten 'doen' klinken.
~~Soli Deo Gloria~~
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door heusden-op »

—-knip—- On-topic aub
dam-leer
Plaats reactie