GerGem Kruiningen

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ouderling »

Nathanaël schreef:
Ouderling schreef:
Tiberius schreef:
Ouderling schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/eis-boet ... -1.1699722

Terecht, deze boete! Schandalig handelen.
Wat vind je er schandalig aan? Dat is toch het werk van een recherchebureau? Zij opereren binnen de wet.
Blijkbaar niet.
Er is geen boete opgelegd hè. Dit is de eis van het OM.
Normaal gesproken mag een recherchebureau dit doen, maar het OM vindt het in dit geval niet binnen de wet, omdat het om een predikant gaat en dus om iemand met geheimhoudingsplicht.
De rechter moet hier over 2 weken nog een uitspraak over doen.
Goede aanvulling.
Ik vind de schande vooral liggen in het feit dat gemeenteleden en kerkenraadsleden deze opdracht geven.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Erskinees »

Ouderling schreef: Goede aanvulling.
Ik vind de schande vooral liggen in het feit dat gemeenteleden en kerkenraadsleden deze opdracht geven.
Als er signalen zijn dat er kerkelijke goederen ontvreemd gaan worden, dan mag een kerkenraad zeker iemand inschakelen om dit te voorkomen. Het meenemen van kerkelijke goederen door een gescheurde kerkenraad zorgt voor een langdurig conflict, zie o.a. hoe dat ging bij het ontstaan van de HHK. Je kan dan niet even langs het politiebureau waarna die het even voor je oplossen. Dat wordt een jarenlange procedure. Gelet op het feit dat een gecertificeerd recherchebureau in bepaalde situaties auto's mag volgen is deze zet zo gek nog niet. Alleen het recherchebureau heeft geen goede afweging gemaakt. Daar is het mis gegaan, niet bij de gemeente- en kerkenraadsleden.
Ouderling schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/eis-boet ... -1.1699722

Terecht, deze boete! Schandalig handelen.
Zo schandalig is het niet. Normaliter was dit handelen door een gecertificeerd recherchebureau waarschijnlijk geen probleem geweest. Omdat het beroep van predikant een ambt is met geheimhoudingsplicht, zorgt de proportionaliteitstoets in deze specifieke situatie ervoor dat het recherchebureau dit toch niet had kunnen doen. Zit het recherchebureau fout? Als de rechter meegaat met het OM inderdaad wel. Is de actie van het recherchebureau onbegrijpelijk en schandalig? Nee, in veel gelijksoortige situaties mogen ze dit namelijk doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Ik lees dat het vermoeden bestond dat er kerkelijke goederen ontvreemd gingen worden. Bredeweg was een predikant en een cowboy met veel overwicht, zo is gebleken. Daarin is het niet ondenkbaar dat hij de kerkenraad zodanig bewerkt, dat men in zijn geheel over zou gaan naar bijvoorbeeld de Oud Gereformeerde Gemeenten, of een ander meer of minder aanpalend kerkverband. Aangezien de kerkelijke goederen (zoals het kerkgebouw en de pastorie) eigendom zijn van de kerkenraad, zou dat verlies van goederen betekenen voor de rest van de gemeente/kerkenraad.
Dus in dat opzicht snap ik wel dat men een recherchebureau inschakelde.

Het OM stelt dat Prins bevoegdheden heeft overtreden, maar het is mij niet helemaal duidelijk welke bevoegdheden dat zijn.
Voor zover ik het kan overzien, in ieder geval is er geen sprake van een privacyschending.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Valcke »

Ouderling schreef:Ik vind de schande vooral liggen in het feit dat gemeenteleden en kerkenraadsleden deze opdracht geven.
Het recherchebureau heeft de namen van opdrachtgevers niet prijsgegeven. Kun je dan de conclusie trekken dat zelfs kerkenraadsleden hier opdracht voor gaven?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Ouderling schreef:Ik vind de schande vooral liggen in het feit dat gemeenteleden en kerkenraadsleden deze opdracht geven.
Het recherchebureau heeft de namen van opdrachtgevers niet prijsgegeven. Kun je dan de conclusie trekken dat zelfs kerkenraadsleden hier opdracht voor gaven?
'Onder wie kerkenraadsleden' staat er in het artikel.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ouderling »

Valcke schreef:
Ouderling schreef:Ik vind de schande vooral liggen in het feit dat gemeenteleden en kerkenraadsleden deze opdracht geven.
Het recherchebureau heeft de namen van opdrachtgevers niet prijsgegeven. Kun je dan de conclusie trekken dat zelfs kerkenraadsleden hier opdracht voor gaven?
Dat heeft Prins van het recherchebureau verklaard lees ik in het RD
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Wat overigens geen handige verklaring is.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Valcke »

Ouderling schreef:
Valcke schreef:
Ouderling schreef:Ik vind de schande vooral liggen in het feit dat gemeenteleden en kerkenraadsleden deze opdracht geven.
Het recherchebureau heeft de namen van opdrachtgevers niet prijsgegeven. Kun je dan de conclusie trekken dat zelfs kerkenraadsleden hier opdracht voor gaven?
Dat heeft Prins van het recherchebureau verklaard lees ik in het RD
Ok maar er zijn geen namen genoemd en het OM heeft niemand van de opdrachtgevers vervolgd. Dan is dit louter een bewering, geen feit dat uit onderzoek naar voren is gekomen. (Hoewel het natuurlijk waar kan zijn.) Deze mensen hebben ook geen weerwoord in de rechtszaal.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:Ik lees dat het vermoeden bestond dat er kerkelijke goederen ontvreemd gingen worden. Bredeweg was een predikant en een cowboy met veel overwicht, zo is gebleken. Daarin is het niet ondenkbaar dat hij de kerkenraad zodanig bewerkt, dat men in zijn geheel over zou gaan naar bijvoorbeeld de Oud Gereformeerde Gemeenten, of een ander meer of minder aanpalend kerkverband. Aangezien de kerkelijke goederen (zoals het kerkgebouw en de pastorie) eigendom zijn van de kerkenraad, zou dat verlies van goederen betekenen voor de rest van de gemeente/kerkenraad.
Dus in dat opzicht snap ik wel dat men een recherchebureau inschakelde.

Het OM stelt dat Prins bevoegdheden heeft overtreden, maar het is mij niet helemaal duidelijk welke bevoegdheden dat zijn.
Voor zover ik het kan overzien, in ieder geval is er geen sprake van een privacyschending.
Nu begrijp ik je subjectieve standpunt beter.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ouderling »

Valcke schreef:
Ouderling schreef:
Valcke schreef:
Ouderling schreef:Ik vind de schande vooral liggen in het feit dat gemeenteleden en kerkenraadsleden deze opdracht geven.
Het recherchebureau heeft de namen van opdrachtgevers niet prijsgegeven. Kun je dan de conclusie trekken dat zelfs kerkenraadsleden hier opdracht voor gaven?
Dat heeft Prins van het recherchebureau verklaard lees ik in het RD
Ok maar er zijn geen namen genoemd en het OM heeft niemand van de opdrachtgevers vervolgd. Dan is dit louter een bewering, geen feit dat uit onderzoek naar voren is gekomen. (Hoewel het natuurlijk waar kan zijn.) Deze mensen hebben ook geen weerwoord in de rechtszaal.
Zeker is het een bewering. Ik had alleen meer aan de geloofwaardigheid getwijfeld als die bewering bijvoorbeeld gedaan was door ds Bredeweg, dan dat het uitgesproken is door het recherchebureau.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Valcke »

Toch blijf ik het gek vinden wanneer iemand ‘zomaar’ een voertuig mag volgen met technische middelen. Let wel: camerabeelden op de openbare weg mogen ook niet voor allerlei doeleinden gebruikt worden! Als dit mag, is het een fluitje van een cent om buurman, buurvrouw, burgemeester, minister, bekende Nederlander te volgen in handel en wandel. Dat zou toch niet moeten mogen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ouderling »

Valcke schreef:Toch blijf ik het gek vinden wanneer iemand ‘zomaar’ een voertuig mag volgen met technische middelen. Let wel: camerabeelden op de openbare weg mogen ook niet voor allerlei doeleinden gebruikt worden! Als dit mag, is het een fluitje van een cent om buurman, buurvrouw, burgemeester, minister, bekende Nederlander te volgen in handel en wandel. Dat zou toch niet moeten mogen.
Dat ben ik met je eens. Vind het ook bijzonder.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Valcke »

Ouderling schreef:
Valcke schreef:
Ouderling schreef:
Valcke schreef:Het recherchebureau heeft de namen van opdrachtgevers niet prijsgegeven. Kun je dan de conclusie trekken dat zelfs kerkenraadsleden hier opdracht voor gaven?
Dat heeft Prins van het recherchebureau verklaard lees ik in het RD
Ok maar er zijn geen namen genoemd en het OM heeft niemand van de opdrachtgevers vervolgd. Dan is dit louter een bewering, geen feit dat uit onderzoek naar voren is gekomen. (Hoewel het natuurlijk waar kan zijn.) Deze mensen hebben ook geen weerwoord in de rechtszaal.
Zeker is het een bewering. Ik had alleen meer aan de geloofwaardigheid getwijfeld als die bewering bijvoorbeeld gedaan was door ds Bredeweg, dan dat het uitgesproken is door het recherchebureau.
Volgens andere nieuwsmedia (zoals PZC) is gesproken over een groep ‘verontruste leden’ van de GG. In die artikelen wordt niet over kerkenraadsleden gesproken. Wat heeft de directeur van het recherchebureau nu werkelijk gezegd? Heeft het RD hier gelijk of niet?
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tom »

Wat is er eigenlijk gebeurd met de plannen van de VGG om zich aan te sluiten bij de OGGIN? Is dat nooit tot een formeel verzoek gekomen en is dat plan afgeblazen? Of is het afgewezen door de OGGIN?
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ouderling »

Geen idee Valcke. Zoiets verzin je niet lijkt me.
Plaats reactie