GerGem Kruiningen

Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Piet Puk »

Ik vind de topictitel niet meer de lading dekken. Volgens mij gaat het nu meer over de VGG Kruiningen dan over de GG Kruiningen
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zwaluw2 »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Ik hoop er van mijn leven nooit een stap in te zetten, in die kerk dan.
Dat gebouw is bij voorbaat al besmet, Jantje?
Het gebouw is niet bij voorbaat besmet, maar je moet jezelf niet onder die leer en in die sfeer begeven.

Ik heb een paar weken zitten dubben of ik nog in zou gaan op een paar opmerkingen aan mijn adres in het topic over kerkrecht, maar wil er nu toch iets van zeggen.

@piethein (en anderen) stoorde zich ontzettend aan mij vanwege mijn manier van spreken over de voorganger van de VGG. Als hij zou weten wat er allemaal is afgespeeld, zou hij me wel gelijk geven en zijn woorden direct terugnemen. Als ik (van een kleine afstand) probeer te overzien hoeveel schade er aangericht is in de gemeente van Kruiningen, dan kan ik echt niet meer positief tegenover deze man staan.

En over de mogelijkheden tot, en uitzien naar hereniging en verzoening: ieder ziet toch zelf dat de VGG-ers zich ten zeerste beijveren om de scheuring definitief te laten stollen in staal en beton, in plaats van schuld te belijden, toenadering te zoeken en stapje voor stapje zoeken naar herstel.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Zwaluw2 schreef:
Het gebouw is niet bij voorbaat besmet, maar je moet jezelf niet onder die leer en in die sfeer begeven.

Ik heb een paar weken zitten dubben of ik nog in zou gaan op een paar opmerkingen aan mijn adres in het topic over kerkrecht, maar wil er nu toch iets van zeggen.

@piethein (en anderen) stoorde zich ontzettend aan mij vanwege mijn manier van spreken over de voorganger van de VGG. Als hij zou weten wat er allemaal is afgespeeld, zou hij me wel gelijk geven en zijn woorden direct terugnemen. Als ik (van een kleine afstand) probeer te overzien hoeveel schade er aangericht is in de gemeente van Kruiningen, dan kan ik echt niet meer positief tegenover deze man staan.

En over de mogelijkheden tot, en uitzien naar hereniging en verzoening: ieder ziet toch zelf dat de VGG-ers zich ten zeerste beijveren om de scheuring definitief te laten stollen in staal en beton, in plaats van schuld te belijden, toenadering te zoeken en stapje voor stapje zoeken naar herstel.
Belachelijk dat een bouwvergunning wordt verstrekt. Deze gemeente heeft geen enkele bestaanszekerheid, moet de groei hebben van een geboorteoverschot en is zeer afhankelijk van de voorganger. Over 20 - 30 jaar kunnen ze dit gebouw weer platgooien.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Belachelijk dat een bouwvergunning wordt verstrekt. Deze gemeente heeft geen enkele bestaanszekerheid, moet de groei hebben van een geboorteoverschot en is zeer afhankelijk van de voorganger. Over 20 - 30 jaar kunnen ze dit gebouw weer platgooien.
Ach, dan is er wel weer een nieuwe Messiaanse gemeente die het gebouw wil overnemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
Zwaluw2 schreef:
Het gebouw is niet bij voorbaat besmet, maar je moet jezelf niet onder die leer en in die sfeer begeven.

Ik heb een paar weken zitten dubben of ik nog in zou gaan op een paar opmerkingen aan mijn adres in het topic over kerkrecht, maar wil er nu toch iets van zeggen.

@piethein (en anderen) stoorde zich ontzettend aan mij vanwege mijn manier van spreken over de voorganger van de VGG. Als hij zou weten wat er allemaal is afgespeeld, zou hij me wel gelijk geven en zijn woorden direct terugnemen. Als ik (van een kleine afstand) probeer te overzien hoeveel schade er aangericht is in de gemeente van Kruiningen, dan kan ik echt niet meer positief tegenover deze man staan.

En over de mogelijkheden tot, en uitzien naar hereniging en verzoening: ieder ziet toch zelf dat de VGG-ers zich ten zeerste beijveren om de scheuring definitief te laten stollen in staal en beton, in plaats van schuld te belijden, toenadering te zoeken en stapje voor stapje zoeken naar herstel.
Belachelijk dat een bouwvergunning wordt verstrekt. Deze gemeente heeft geen enkele bestaanszekerheid, moet de groei hebben van een geboorteoverschot en is zeer afhankelijk van de voorganger. Over 20 - 30 jaar kunnen ze dit gebouw weer platgooien.
De burgelijke gemeente gaat niet over de visie van een andere kerkelijke gemeente die het eens is met het bestaan van deze vrije gg. De burgelijke gemeente heeft alleen te toetsen of de bouwaanvraag voldoet aan eisen. Het zou pas belachelijk zijn als de aanvraag aan alle eisen voldoet en de burgelijke gemeente zou zeggen: nee, we gaat toch geen vergunning geven want Ambtenaar en consorten zijn het niet eens met jullie bestaan.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Ditbenik schreef: De burgelijke gemeente gaat niet over de visie van een andere kerkelijke gemeente die het eens is met het bestaan van deze vrije gg. De burgelijke gemeente heeft alleen te toetsen of de bouwaanvraag voldoet aan eisen. Het zou pas belachelijk zijn als de aanvraag aan alle eisen voldoet en de burgelijke gemeente zou zeggen: nee, we gaat toch geen vergunning geven want Ambtenaar en consorten zijn het niet eens met jullie bestaan.
Het is mij om het even of deze gemeente bestaat of niet. Sterker nog, ik vond deze hele soap wel enigszins vermakelijk. Ik beredeneer slechts dat deze gemeente binnen enkele decennia ophoudt te bestaan.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:(...) Sterker nog, ik vond deze hele soap wel enigszins vermakelijk. (...)
Vermakelijk inderdaad dat Gods naam hierdoor werd gelasterd. Vermakelijk dat mensen in diepe verwarring raken. Vermakelijk dat de kerk nog verder verdeeld is. Heel vermakelijk ja.
-
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef: De burgelijke gemeente gaat niet over de visie van een andere kerkelijke gemeente die het eens is met het bestaan van deze vrije gg. De burgelijke gemeente heeft alleen te toetsen of de bouwaanvraag voldoet aan eisen. Het zou pas belachelijk zijn als de aanvraag aan alle eisen voldoet en de burgelijke gemeente zou zeggen: nee, we gaat toch geen vergunning geven want Ambtenaar en consorten zijn het niet eens met jullie bestaan.
Het is mij om het even of deze gemeente bestaat of niet. Sterker nog, ik vond deze hele soap wel enigszins vermakelijk. Ik beredeneer slechts dat deze gemeente binnen enkele decennia ophoudt te bestaan.
OGGiN Oldebroek bestaat ook al meer dan 30 jaar na een soortgelijke stap. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Uiteraard ook van gemeenten die het niet overleefd hebben. Maar de conclusie van Ambtenaar is met ietewat te stellig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

GGBeroopingswerk schreef:OGGiN Oldebroek bestaat ook al meer dan 30 jaar na een soortgelijke stap. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Uiteraard ook van gemeenten die het niet overleefd hebben. Maar de conclusie van Ambtenaar is met ietewat te stellig.
Sinds mei 1951, dus dat is 68 jaar.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door merel »

Even voor mijn beeldvorming; ds Bredeweg wordt/blijft predikant in die gemeente. Als hij overlijdt/met emiraat gaat, zijn er dan nog andere predikanten of is hij de enige in dit kerkverband?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Even voor mijn beeldvorming; ds Bredeweg wordt/blijft predikant in die gemeente. Als hij overlijdt/met emiraat gaat, zijn er dan nog andere predikanten of is hij de enige in dit kerkverband?
De gemeente is geen lid van een kerkverband. Ze zouden aansluiting kunnen zoeken bij de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten, of vrije predikanten cq predikanten van een ander verband kunnen beroepen. Of er staat een ouderling op die lerend ouderling of predikant in de gemeente wil worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: De gemeente is geen lid van een kerkverband. Ze zouden aansluiting kunnen zoeken bij de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten, of vrije predikanten cq predikanten van een ander verband kunnen beroepen. Of er staat een ouderling op die lerend ouderling of predikant in de gemeente wil worden.
Je ziet dat een zgn. vrije gemeente, bijeenvergaard door 1 predikant/voorganger, vaak uit elkaar valt, als deze overlijdt. Nu is het de bedoeling dat er een eigen kerkgebouw komt, dus dan is die kans wellicht kleiner, dan in het geval dat een gemeente een kerkgebouw huurt.
Alhoewel ik veel sympathie heb voor een een vrije gemeente, is het in dit geval toch wel met een smet.
Misschien dat dit enige generaties duurt, alvorens dat gevoel weg is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:(...) Sterker nog, ik vond deze hele soap wel enigszins vermakelijk. (...)
Vermakelijk inderdaad dat Gods naam hierdoor werd gelasterd. Vermakelijk dat mensen in diepe verwarring raken. Vermakelijk dat de kerk nog verder verdeeld is. Heel vermakelijk ja.
Ik dacht meer aan de apparatuur onder een auto, het conflict tussen werkgever en werknemer en mensen die omwille van een kerkelijke onenigheid geen boe of bah meer tegen elkaar zeggen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef: De gemeente is geen lid van een kerkverband. Ze zouden aansluiting kunnen zoeken bij de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten, of vrije predikanten cq predikanten van een ander verband kunnen beroepen. Of er staat een ouderling op die lerend ouderling of predikant in de gemeente wil worden.
Het cultuur en leerverschil met de vrije OGG is echt te groot. OGGiN is dan eerder een optie, daar zijn ook al contacten mee.
GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GZB »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:(...) Sterker nog, ik vond deze hele soap wel enigszins vermakelijk. (...)
Vermakelijk inderdaad dat Gods naam hierdoor werd gelasterd. Vermakelijk dat mensen in diepe verwarring raken. Vermakelijk dat de kerk nog verder verdeeld is. Heel vermakelijk ja.
Ik dacht meer aan de apparatuur onder een auto, het conflict tussen werkgever en werknemer en mensen die omwille van een kerkelijke onenigheid geen boe of bah meer tegen elkaar zeggen.
Dat is inderdaad allemaal erg vermakelijk.. :nonnon
Plaats reactie