GerGem Kruiningen

stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door stedeling »

Voor welke 'partij' we ook kiezen, we zouden het er toch met ons allen over eens moeten zijn dat beide partijen schuldig zijn aan de puinhoop in Kruiningen en bovenal van het onteren van de zaak des Heeren. Daar kan niet anders dan het ongenoegen Gods over liggen. Wie zou niet wenen..
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door emigrant »

wel of niet nog “dominee”?
Gij zijt voor eeuwig priester naar mijn uitspraak Melchizedek.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zita »

emigrant schreef:wel of niet nog “dominee”?
Gij zijt voor eeuwig priester naar mijn uitspraak Melchizedek.
Hoe bedoel je dit?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

JCRyle schreef: b. Het is gewoon dominee Bredeweg.
Als je even terug gelezen had, kon je weten dat er in principe twee zienswijzen zijn. Kerkordelijk is ds. Bredeweg geen predikant meer. Die visie hangt DDD aan, prima. Taalkundig kan 'ie nog wel predikant zijn. Ook prima. Daar kan je nu 10 pagina's over gaan discussiëren, of je laat elkaar daarin vrij.
Ad Anker schreef:
ejvl schreef:Hij zal opnieuw in een nieuwe gemeente bevestigd moeten worden, anders wordt hij niet door de reguliere kerken als wettelijke predikant beschouwd. Kijk maar naar AP vd Meer, doop wordt niet erkend.
Nee, nee, ds. A.P. v.d. Meer was geschorst toen hij er uitstapte, dat is nu niet het geval. Dus die situatie is niet vergelijkbaar.
Weet je dat zeker? Schorsen is niets anders dan tijdelijk even geen predikantstaken kunnen uitvoeren. Dan heeft uittreden toch precies hetzelfde effect als in deze zaak? De positie van de predikant wordt door schorsing m.i. niet anders, alleen voert hij zijn taken tijdelijk niet uit.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door boontje »

Zita schreef:
emigrant schreef:wel of niet nog “dominee”?
Gij zijt voor eeuwig priester naar mijn uitspraak Melchizedek.
Hoe bedoel je dit?
Melchisedek was een priester-koning in de tijd van Abraham. Ik vind het nogal ver gaan om een dominee daarmee te vergelijken. Tenzij je zou bedoelen dat ds. Bredeweg -als we de berichten mogen geloven- zich veel te veel als koning heeft gedragen....
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Moderamen schreef:
JCRyle schreef: b. Het is gewoon dominee Bredeweg.
Als je even terug gelezen had, kon je weten dat er in principe twee zienswijzen zijn. Kerkordelijk is ds. Bredeweg geen predikant meer. Die visie hangt DDD aan, prima. Taalkundig kan 'ie nog wel predikant zijn. Ook prima. Daar kan je nu 10 pagina's over gaan discussiëren, of je laat elkaar daarin vrij.
Dat heet 'forumregel'
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: Dat heet 'forumregel'
Welke?
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Paal »

Ds Bredeweg zou alleen niet meer voor mogen gaan in Kruiningen. Van afzetting oid was geen sprake. Zie persbericht.
https://www.pzc.nl/dossier-kerkruzie-kr ... ~a9fd4082/
Onderaan dit artikel.
Laatst gewijzigd door Paal op 13 nov 2017, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Onbemind »

Paal schreef:Ds Bredeweg zou alleen niet meer voor mogen gaan in Kruiningen. Van afzetting oid was geen sprake. Zie persbericht.
https://www.dropbox.com/s/wmm0kfhls4rp9 ... 95610&dl=0
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door SecorDabar »

wilhelmus schreef:
eilander schreef:@DDD, theoretisch heb je gelijk. Maar praktisch is het toch zo dat je ook in die gevallen over een dominee praat. We hebben dit eerder gezien bij ds. A.P. van der Meer en ds. J. van der Sleen. Je kunt moeilijk vol blijven houden dat ze geen dominee meer waren denk ik. Bij Van der Sleen inmiddels natuurlijk wel, maar hij is toch jarenlang nog dominee genoemd.

Ds. van der Sleen, tegenwoordig atheïst. Scheiden doet dwalen!
Ik meen dat Ds. van der Sleen naar een Orthodox Joodse gemeente in Antwerpen is overgegaan.
Lijkt me een beetje voorbarig om zo stellig te beweren dat "scheiden doet dwalen".
Elk geval op zich krijgt zijn/haar eigen geschiedenis.
Het afscheiden van een kerkverband (hoe betreurenswaardig ook) behoeft nog niet uit te lopen op dwaling.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
Moderamen schreef:
JCRyle schreef: b. Het is gewoon dominee Bredeweg.
Als je even terug gelezen had, kon je weten dat er in principe twee zienswijzen zijn. Kerkordelijk is ds. Bredeweg geen predikant meer. Die visie hangt DDD aan, prima. Taalkundig kan 'ie nog wel predikant zijn. Ook prima. Daar kan je nu 10 pagina's over gaan discussiëren, of je laat elkaar daarin vrij.
Dat heet 'forumregel'
Over onzin kletsen gesproken. Een dominee is geen dominee omdat hij zichzelf zo noemt, maar omdat hij binnen de groepering waarin hij predikant is, wettig tot het ambt is geroepen. Los daarvan zou het mijns inziens goed zijn als je je standpunten wat beter zou onderbouwen in plaats van dat je onaardig reageert naar ieder die het niet met je eens is. Wat Ambtenaar schijft, is helemaal juist, mijns inziens.

Ik ben het heus niet altijd in alles met kerkelijke instanties eens, maar het zou een gekke toestand worden als mensen die het curatorium niet toelaat en ook niet elders als predikant zijn aangenomen, ineens dominee worden genoemd. En het is minstens zo´n gekke toestand als iemand zich aan het kerkelijk opzicht onttrekt, en daarna ook nog dominee wordt genoemd.

Maar goed, als het mogelijkerwijs zo zou zijn dat een aantal ambtsdragers een eigen kerk begint, dan wordt het een ander verhaal. Laten we het niet hopen. En los daarvan: als het een forumregel zou zijn of worden om de persoonlijke opinie van een voormalige dominee boven het oordeel van de classis te stellen, dan houd ik mij daar uiteraard aan. Voorlopig doe ik het met wat de voormalige ds. Bredeweg zelf in de publiciteit heeft gebracht.

Verder zou ik het ook heel erg hebben gevonden als de voormalige diaken uit de kerk waarin God hem geplaatst heeft, was gestapt. Maar daarover zou ik voorzichtiger oordelen. Iemand die 24 jaar ouderling is geweest, doet zoiets niet zomaar. Het is echt ongepast om van een hetze te spreken. Als een onder de tucht geplaatste dominee 10 pagina's vol schrijft met zijn eigen mening, is het wat merkwaardig om voorzichtige kanttekeningen daarbij als een hetze te typeren. Het wekt stellig de indruk dat je oordeel niet afstandelijk en zuiver genoeg is.

@Emigrant:
Het is niet de bedoeling dat je zomaar lukraak bijbelteksten over de Heere Jezus op een willekeurige dominee van toepassing verklaart. Ik vind het zelfs tamelijk oneerbiedig.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef:
ejvl schreef:Hij zal opnieuw in een nieuwe gemeente bevestigd moeten worden, anders wordt hij niet door de reguliere kerken als wettelijke predikant beschouwd. Kijk maar naar AP vd Meer, doop wordt niet erkend.
Nee, nee, ds. A.P. v.d. Meer was geschorst toen hij er uitstapte, dat is nu niet het geval. Dus die situatie is niet vergelijkbaar.
Voor zover ik weet, wordt de doop alleen in de Oud. Ger. Gem. in Ned. niet erkend. Wel bij de Ger. Gem. in Ned.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Die kerkelijke kwesties in onze kringen hebben één belangrijke oorzaak: de kerkelijke vergaderingen bestaan slechts uit mannen. Dat gaat op den duur fout.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:
JCRyle schreef:
Moderamen schreef:
JCRyle schreef: b. Het is gewoon dominee Bredeweg.
Als je even terug gelezen had, kon je weten dat er in principe twee zienswijzen zijn. Kerkordelijk is ds. Bredeweg geen predikant meer. Die visie hangt DDD aan, prima. Taalkundig kan 'ie nog wel predikant zijn. Ook prima. Daar kan je nu 10 pagina's over gaan discussiëren, of je laat elkaar daarin vrij.
Dat heet 'forumregel'
Over onzin kletsen gesproken. Een dominee is geen dominee omdat hij zichzelf zo noemt, maar omdat hij binnen de groepering waarin hij predikant is, wettig tot het ambt is geroepen. Los daarvan zou het mijns inziens goed zijn als je je standpunten wat beter zou onderbouwen in plaats van dat je onaardig reageert naar ieder die het niet met je eens is. Wat Ambtenaar schijft, is helemaal juist, mijns inziens.

Ik ben het heus niet altijd in alles met kerkelijke instanties eens, maar het zou een gekke toestand worden als mensen die het curatorium niet toelaat en ook niet elders als predikant zijn aangenomen, ineens dominee worden genoemd. En het is minstens zo´n gekke toestand als iemand zich aan het kerkelijk opzicht onttrekt, en daarna ook nog dominee wordt genoemd.

Maar goed, als het mogelijkerwijs zo zou zijn dat een aantal ambtsdragers een eigen kerk begint, dan wordt het een ander verhaal. Laten we het niet hopen. En los daarvan: als het een forumregel zou zijn of worden om de persoonlijke opinie van een voormalige dominee boven het oordeel van de classis te stellen, dan houd ik mij daar uiteraard aan. Voorlopig doe ik het met wat de voormalige ds. Bredeweg zelf in de publiciteit heeft gebracht.

Verder zou ik het ook heel erg hebben gevonden als de voormalige diaken uit de kerk waarin God hem geplaatst heeft, was gestapt. Maar daarover zou ik voorzichtiger oordelen. Iemand die 24 jaar ouderling is geweest, doet zoiets niet zomaar. Het is echt ongepast om van een hetze te spreken. Als een onder de tucht geplaatste dominee 10 pagina's vol schrijft met zijn eigen mening, is het wat merkwaardig om voorzichtige kanttekeningen daarbij als een hetze te typeren. Het wekt stellig de indruk dat je oordeel niet afstandelijk en zuiver genoeg is.

@Emigrant:
Het is niet de bedoeling dat je zomaar lukraak bijbelteksten over de Heere Jezus op een willekeurige dominee van toepassing verklaart. Ik vind het zelfs tamelijk oneerbiedig.
Je bijdrage staat vol met subjectiviteit en veronderstellingen, dat ik geenzins inhoudelijk ga reageren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Die kerkelijke kwesties in onze kringen hebben één belangrijke oorzaak: de kerkelijke vergaderingen bestaan slechts uit mannen. Dat gaat op den duur fout.
Hm, onderschat de invloed van de vrouwen achter die zwartepakkenmannen niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie