GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

Voorop: dit is in alle opzichten een trieste zaak.
Die wordt alleen nog maar triester doordat ds. Bredeweg nu 'voor zichzelf' gaat beginnen. De aankondiging daarvan kan ik niet anders lezen dan een oproep aan de gemeenteleden om mee te gaan in deze scheuring. Dat staat mijlenver af van de belofte om je onder de kerkelijke vermaning te onderwerpen, indien je je komt te misgaan.
Kortom: Of zijn ja-woord daarop was in 2014 meineed, of zijn handelen is dat nu. Probleem is dat het nu vrij makkelijk wijzen is naar (of schieten op) ds. Bredeweg, terwijl ik veel meer geïnteresseerd ben in de manier waarop hij zijn gedachten heeft geordend de afgelopen maand, het afgelopen jaar, etc. Je mag aannemen dat een predikant weldenkend is, en daarmee dus de verstrekkende consequenties van zijn daden kan overzien (eerst richting diaken Jansen, maar ook richting anderen in de gemeente: alle cases worden besproken in de classisrapportages van honderden bladzijdes; en nu ook door zijn ambt neer te leggen binnen de GG). En als je dan toch handelt zoals hij handelde, dan moet daar iets achter zitten. Feit is wel dat hij alle schijn tegen heeft. Binnen de GG is het hoogst uitzonderlijk dat een appelschrift (deels) wordt toegewezen; nog uitzonderlijker is dat de dreiging van schorsing ook serieus boven de markt hangt. Dan moet je het binnen de GG echt heel bont gemaakt hebben.
Als ds. Bredeweg zich opstelt als de minste, dan legt hij zijn ambt neer (of onderwerpt zich aan het kerkrechtelijk oordeel), en/of doet een hartelijke schuldbelijdenis, en roept hij de gemeente op om zeker niet te scheuren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Nou zeg, het is toch gangbaar gebruik om elders te gaan kerken als men het niet eens is met kerkenraad of andere over ons gestelden? Op dit forum wordt de legitimiteit van dergelijke acties altijd uitgebreid verdedigd.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Nou zeg, het is toch gangbaar gebruik om elders te gaan kerken als men het niet eens is met kerkenraad of andere over ons gestelden? Op dit forum wordt de legitimiteit van dergelijke acties altijd uitgebreid verdedigd.
Niet door iedereen. Dat weet jij heel goed.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Je kan goed naar um luustere, sprak pas iemand. Voor sommigen maakt gedrag dan verder niet zo uit. Hij zal wel weer z'n aamhangers verzamelen, zoals bij de meeste scheurenden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Nou zeg, het is toch gangbaar gebruik om elders te gaan kerken als men het niet eens is met kerkenraad of andere over ons gestelden? Op dit forum wordt de legitimiteit van dergelijke acties altijd uitgebreid verdedigd.
Of dat gangbaar is, weet ik niet. Maar een nieuw kerkverband starten? Nee, dat heb ik hier nog niemand zien doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Wim Anker schreef:Nou zeg, het is toch gangbaar gebruik om elders te gaan kerken als men het niet eens is met kerkenraad of andere over ons gestelden? Op dit forum wordt de legitimiteit van dergelijke acties altijd uitgebreid verdedigd.
Elders is ok, maar op jezelf gaan staan is tegen de NGB.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:Nou zeg, het is toch gangbaar gebruik om elders te gaan kerken als men het niet eens is met kerkenraad of andere over ons gestelden? Op dit forum wordt de legitimiteit van dergelijke acties altijd uitgebreid verdedigd.
Niet door iedereen. Dat weet jij heel goed.
Dat klopt inderdaad.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

Wat een vertoning.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door emigrant »

wie betaalt de pastorie en traktement?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Onbemind »

De gemeente lijkt mij, dus kan hij zijn spullen inpakken..
Ignoti nulla cupido.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Helaas...

Ds. Bredeweg (zie PZC): "Klaarblijkelijk om de prediking die ik altijd mocht brengen van de kansels binnen de Gereformeerde Gemeenten te weren."

Altijd en overal weer kom je dit punt tegen. Het gooien op het niet accepteren van de Bijbelse (lees: de door mij gebrachte) prediking...

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

GGBeroopingswerk schreef:Ds. Bredeweg (zie PZC): "Klaarblijkelijk om de prediking die ik altijd mocht brengen van de kansels binnen de Gereformeerde Gemeenten te weren."
Och, och, och.... Hij was de enige die deze prediking bracht? Wat een hoogmoedige reactie. Geen enkele zelfreflectie!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Het artikel in het RD is ingekort. De paragraaf over de vorming van een vrije GG is niet meer...

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Ik vind het jammer dat de brief van de voormalige dominee nog steeds niet is gepubliceerd. Die kan best veelzeggend zijn. De citaten uit de PZC wekken de indruk dat de heer Bredeweg oprecht vindt dat hem onrecht wordt aangedaan. Maar dat kan ook tactiek zijn.

Meneer Bredeweg beweert dat hij nog dominee zou zijn geweest, als de classis hem een eerlijke kans zou hebben gegeven. Ik geloof best dat er soms kerkpolitiek in classes speelt. Ik heb daar ook wel voorbeelden van gezien. Oprecht bedoeld wellicht, maar onzorgvuldig en feitelijk machtsmisbruik. Maar predikanten in de GG worden echt zomaar niet van hun preekstoel gehaald. En daar komt bij: als de dominee nu uit zichzelf alleen buiten de classis had gepreekt, had hij al veel betrouwbaarder overgekomen. Nu blijkt uit de feiten hoe het zit. Als je de citaten van de heer Bredeweg leest, ontstaat al de indruk dat de classis zorgvuldig lijkt te hebben besloten. Een verwijt dat een procedureel onjuist verkregen bewijs nota bene tegen de klager gebruikt zou moeten worden, vind ik te zot voor woorden. Dat zou toch de omgekeerde wereld zijn.

En daarom vind ik: er zijn ook positieve kanten. Aan de vruchten kent men de boom. En zoals Roeline ook schrijft: mensen die beweren dat in de GG geen enkele rechtvaardigheid in kerkelijke procedures te vinden is, hebben duidelijk ongelijk.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

GGBeroopingswerk schreef:Het artikel in het RD is ingekort. De paragraaf over de vorming van een vrije GG is niet meer...
Dan heb je het verkeerde artikel voor je, staat in de tweede alinea.
Plaats reactie