Roze viering

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Roze viering

Bericht door Mara »

Een tamelijk nieuw, maar wel zich uitbreidend fenomeen, de roze viering.
Een kerkdienst voor holebi's en transgenders.
Ook de oud Katholieke Paradijskerk in Rotterdam belegt binnenkort een roze kerkdienst, evenals de evangelische gemeente te Amsterdam. (Keizersgracht)
Ik denk dat dit zich verder zal uitbreiden.
Het is meer dan ooit nodig voor een synode om een standpunt te bepalen w.b. kerkdiensten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Roze viering

Bericht door emigrant »

Goed dat die kerken mensen de warmte bieden ipv ze uit te sluiten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Roze viering

Bericht door Mara »

Moet dit in een aparte dienst volgens jou?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Roze viering

Bericht door helma »

Ik snap het niet zo goed; deze mensen willen toch gelijk behandeld worden? Waarom dan toch een speciale behandeling?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Roze viering

Bericht door eilander »

Wij hebben elke zondag twee diensten voor deze mensen. De rest is ook van harte welkom trouwens.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Roze viering

Bericht door DDD »

Waarom moet de synode dat doen? Het is voor zover ik weet een buitenkerkelijk initiatief. In Amersfoort is ook zoiets, volgens mij.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Roze viering

Bericht door Mara »

DDD schreef:Waarom moet de synode dat doen? Het is voor zover ik weet een buitenkerkelijk initiatief. In Amersfoort is ook zoiets, volgens mij.
Wat bedoel je met buitenkerkelijk?
Eén maal per jaar is er in de Noorderkerk een oecumenische ‘Roze Viering’. Dit is een viering waar de inhoud en thematiek aangepast is op de belevingswereld van homo’s en lesbiennes. De dienst is natuurlijk niet alleen bedoeld voor homo’s en lesbiennes: Iedereen is welkom!
pknhoornzwaagblokker

En bij remonstrantse en sommige evangelische gemeenten zijn er ook dergelijke kerkdiensten.
De vraag is, waarom een aparte roze viering?
Zoals helma zich ook eerder afvroeg
helma schreef:deze mensen willen toch gelijk behandeld worden? Waarom dan toch een speciale behandeling?
In deze kerken is homoseksualiteit toch geen agendapunt meer? Of toch wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Roze viering

Bericht door Dodo »

Wat is het nut van zo'n onderwerp op dit forum? Dat we gezamenlijk ach en wee gaan roepen omdat die gemeente dit doet? Hou het er op dat ze de beste bedoelingen hebben en laat het verder met rust.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Roze viering

Bericht door DDD »

Eens met Dodo.

@Mara:Ik denk dat er in zo'n kerk wel meer doelgroepenkerkdiensten zijn. Volgens mij zijn de roze vieringen in Amsterdam van een afzonderlijke werkgroep van homoseksuele christenen die in hun eigen gemeente niet altijd genoeg aandacht zien voor homo's. Met buitenkerkelijk bedoel ik dat er geen verantwoordelijke kerkenraad is. Maar ik moet het doen met de informatie op de website, want ik ben er nog nooit geweest.

Ik denk dat zo'n viering ook bedoeld is zodat christelijke homo's elkaar ontmoeten. En misschien is het ook gewoon bedoeld om te laten zien dat homo's daar in de kerk welkom zijn. Er zijn best veel gemeenten waar homo's met een relatie geen volwaardig lid kunnen zijn.

Ik zie niet in wat een gelijke behandeling hiermee te maken heeft. Jongeren willen ook graag gelijk behandeld worden, maar daarom kun je nog wel jeugdactiviteiten organiseren, natuurlijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roze viering

Bericht door -DIA- »

Soms kan ik me niet aan de indruk ontworstelen (ik weet niet of het gezegd mag worden!) dat homoseksualiteit niet eerder zo in het brandpunt stond sinds de tijd dat Lot en Abraham scheidden... Er gaat haast geen dag voorbij of er is wel iets over te lezen in de kranten.
Het fenomeen zal in de jaren 50 zeker ook gespeeld hebben, maar we wisten vrijwel niet dat het bestond. En niet om de anders geaarde mens te veroordelen, maar het komt me wel voor dat het meer voorkomt... Ook al zou je met enig recht kunnen zeggen dat je toen alles niet hoorde. Tijdens de seksuele revolutie, eind jaren 60 draafde men door: Ook pedofilie moest kunnen, enz., ware het niet dat de wal het schip keerde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Roze viering

Bericht door DDD »

Ik denk wel dat dat klopt, afgezien van Lot en Abraham, want toen was homoseksualiteit als identiteit voor zover ik weet nog onbekend.

Het is tegenwoordig echt een markeerpunt voor burgerlijk fatsoen. Maar goed, dit draadje is niet bedoeld om over de acceptatie of niet acceptatie van homoseksualiteit te praten, daarover zijn andere draadjes.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Roze viering

Bericht door Mara »

De Bossche dominee heeft op Roze Zaterdag in de Brabantse stad homo's gezegend in een speciale kerkdienst. Eerst wilde de bisschop van de kerk, Gerard de Korte, zijn mis houden in de Sint Jan, maar onder zware druk vanuit diezelfde kerk trok hij dat idee later weer in. De Protestantse Kerk zag echter geen probleem in de dienst, en liet De Korte zijn dienst alsnog uitvoeren. Tijdens de dienst verdedigde de dominee onder andere het standpunt van de kerk rondom homoseksualiteit. Rondom de Roze Zaterdag zijn er tal van evenementen georganiseerd in Den Bosch.
bron: AD.nl

Het is eigenlijk onbegrijpelijk. Men wil dat homo's en hetero's in de kerk als gelijkwaardig worden gezien en toch moet alles wat roze is, apart.
Zo kom je zeker nooit tot een eenheid, als die wordt nagestreefd tenminste.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Roze viering

Bericht door emigrant »

dat is typisch voor hoe veel van die mensen in elkaar zitten. Ze willen <i>speciaal</i> gevonden worden en niet gelijkwaardig. Dat is niet genoeg.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Roze viering

Bericht door Vorst »

Zo'n onzin is het niet als je kijkt naar het aantal kerken waar homo's niet als gelijkwaardig gezien worden. En zo tolerant is kerkelijk Nederland nu ook weer niet op dit vlak.
Plaats reactie