Op weg naar kerkelijke eenheid?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Dus nogmaals, wat is nu kerkelijke verdeeldheid? Wat is het probleem? Wat boeit het? Waarom moeten broeders bij elkaar in de kerk zitten? Waarom mag broeder a niet eerst zingen en dan Bijbellezen als broeder b vindt dat er eerst gelezen moet zijn alvorens te gaan zingen?
Laat men dan om te beginnen elkaars attestaties accepteren.
Die suggestie staat vandaag ook in het RD:
Denkstof biedt –ook– de hartenkreet van ds. W. A. Zondag (GG) dat kerken die elkaar herkennen in dezelfde grondslag moeten zoeken naar een manier om elkaars attestaties te aanvaarden. Deze praktische vertaling van Christus’ gebed „opdat zij allen een zijn” (Joh. 17) is nog geen gemeengoed, maar vraagt wel om serieuze overweging.
Waar lees jij dat? Ik heb me suf gezocht, maar ik kan het nergens vinden...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Dus nogmaals, wat is nu kerkelijke verdeeldheid? Wat is het probleem? Wat boeit het? Waarom moeten broeders bij elkaar in de kerk zitten? Waarom mag broeder a niet eerst zingen en dan Bijbellezen als broeder b vindt dat er eerst gelezen moet zijn alvorens te gaan zingen?
Laat men dan om te beginnen elkaars attestaties accepteren.
Die suggestie staat vandaag ook in het RD:
Denkstof biedt –ook– de hartenkreet van ds. W. A. Zondag (GG) dat kerken die elkaar herkennen in dezelfde grondslag moeten zoeken naar een manier om elkaars attestaties te aanvaarden. Deze praktische vertaling van Christus’ gebed „opdat zij allen een zijn” (Joh. 17) is nog geen gemeengoed, maar vraagt wel om serieuze overweging.
Waar lees jij dat? Ik heb me suf gezocht, maar ik kan het nergens vinden...

https://www.rd.nl/kerk-religie/goede-or ... -1.1638752
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Waar lees jij dat? Ik heb me suf gezocht, maar ik kan het nergens vinden...
Jantje toch... Jij had dat toch zeker allang gelezen?
:nananere
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef: Deze Afscheiding heeft vrucht gedragen, en niet alleen in de kerken die zich toen afscheiden. Ook in de toen Nederlandse Hervormde Kerk.
Welke zegen heeft de afscheiding gebracht?
Dat weer opnieuw de gereformeerde leer van de kansels mocht klinken. Denk, menselijk gesproken, eens in als de kerk toen steeds dieper was weggezakt, en de Dordtse Leerregels onbekend waren gebleven...
Ik geloof dat dit toch in Gods voorzienigheid was, dat Hij nog niet ons land geheel aan zichzelf overgaf. We hebben in die jaren (ondanks de Afscheiding) vele van God geleerde predikers op de kansels in Nedeland mogen hebben. Wat deden we ermee?
Nu moeten we geen zijwegen gaan bewandelen. Ik bedoel dit. Is het niet een groot wonder dat ook in die wegzinkende Vaderlandse Kerk na de Afscheiding God Zijn knechten weer op de kansels plaatste? Ondanks onze wegen van Afscheiding, die, zoals we uit de geschiedenis kunnen weten, vruchtbaar zijn geweest tot uitbreiding van Gods Koninkrijk.
Dan blijft staan wat ook ds. Hoogerland opmerkte: Hebben we ons niet te gemakkelijk erbij neergelegd dat we gescheiden optrokken?
Ik weet wel, voor het levende volk vielen en vallen de kerkmuren wel weg, maar als de een naar kerk A gaat en de ander naar kerk B, dan is er weinig gemeenschap onder de verkondiging van het Woord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door refo »

Geen zegen dus.
De afscheidingsgeest kwam uit de fles en deze was er niet in terug te krijgen. De breuk werd repeterend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Waar lees jij dat? Ik heb me suf gezocht, maar ik kan het nergens vinden...
Jantje toch... Jij had dat toch zeker allang gelezen?
:nananere
Dat zou je denken hé? Maar zelfs de trouwste lezer ziet wel eens wat over het hoofd... ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Waar lees jij dat? Ik heb me suf gezocht, maar ik kan het nergens vinden...
Jantje toch... Jij had dat toch zeker allang gelezen?
:nananere
Dat zou je denken hé? Maar zelfs de trouwste lezer ziet wel eens wat over het hoofd... ;)
Haha, gelukkig maar!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef: Deze Afscheiding heeft vrucht gedragen, en niet alleen in de kerken die zich toen afscheiden. Ook in de toen Nederlandse Hervormde Kerk.
Welke zegen heeft de afscheiding gebracht?
Dat weer opnieuw de gereformeerde leer van de kansels mocht klinken. Denk, menselijk gesproken, eens in als de kerk toen steeds dieper was weggezakt, en de Dordtse Leerregels onbekend waren gebleven...
Ik geloof dat dit toch in Gods voorzienigheid was, dat Hij nog niet ons land geheel aan zichzelf overgaf. We hebben in die jaren (ondanks de Afscheiding) vele van God geleerde predikers op de kansels in Nedeland mogen hebben. Wat deden we ermee?
Nu moeten we geen zijwegen gaan bewandelen. Ik bedoel dit. Is het niet een groot wonder dat ook in die wegzinkende Vaderlandse Kerk na de Afscheiding God Zijn knechten weer op de kansels plaatste? Ondanks onze wegen van Afscheiding, die, zoals we uit de geschiedenis kunnen weten, vruchtbaar zijn geweest tot uitbreiding van Gods Koninkrijk.
Dan blijft staan wat ook ds. Hoogerland opmerkte: Hebben we ons niet te gemakkelijk erbij neergelegd dat we gescheiden optrokken?
Ik weet wel, voor het levende volk vielen en vallen de kerkmuren wel weg, maar als de een naar kerk A gaat en de ander naar kerk B, dan is er weinig gemeenschap onder de verkondiging van het Woord.
Ik geloof zeker dat er zegen was ondanks de afscheiding. Dat het was dankzij de afscheiding, zou ik niet durven zeggen.
Met wijlen ds. C. Stelwagen zou ik eerder zeggen: "We weten al 150 jaar dat dat voor geen dubbeltje geholpen heeft."
Als PKN-er heb ik echter helemaal niets om me op te verheffen, dat niet. Integendeel.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef: Deze Afscheiding heeft vrucht gedragen, en niet alleen in de kerken die zich toen afscheiden. Ook in de toen Nederlandse Hervormde Kerk.
Welke zegen heeft de afscheiding gebracht?
Dat weer opnieuw de gereformeerde leer van de kansels mocht klinken. Denk, menselijk gesproken, eens in als de kerk toen steeds dieper was weggezakt, en de Dordtse Leerregels onbekend waren gebleven...
Ik geloof dat dit toch in Gods voorzienigheid was, dat Hij nog niet ons land geheel aan zichzelf overgaf. We hebben in die jaren (ondanks de Afscheiding) vele van God geleerde predikers op de kansels in Nedeland mogen hebben. Wat deden we ermee?
Nu moeten we geen zijwegen gaan bewandelen. Ik bedoel dit. Is het niet een groot wonder dat ook in die wegzinkende Vaderlandse Kerk na de Afscheiding God Zijn knechten weer op de kansels plaatste? Ondanks onze wegen van Afscheiding, die, zoals we uit de geschiedenis kunnen weten, vruchtbaar zijn geweest tot uitbreiding van Gods Koninkrijk.
Dan blijft staan wat ook ds. Hoogerland opmerkte: Hebben we ons niet te gemakkelijk erbij neergelegd dat we gescheiden optrokken?
Ik weet wel, voor het levende volk vielen en vallen de kerkmuren wel weg, maar als de een naar kerk A gaat en de ander naar kerk B, dan is er weinig gemeenschap onder de verkondiging van het Woord.
Ik geloof zeker dat er zegen was ondanks de afscheiding. Dat het was dankzij de afscheiding, zou ik niet durven zeggen.
Met wijlen ds. C. Stelwagen zou ik eerder zeggen: "We weten al 150 jaar dat dat voor geen dubbeltje geholpen heeft."
Als PKN-er heb ik echter helemaal niets om me op te verheffen, dat niet. Integendeel.
Is de Heere niet vrij in zijn werk, naar het Hem behaagt? Gaat dat dan niet zelden door ons onbegrepen en door ons afgekeurde wegen? We moeten meer letten op de vrucht, ook als die soms door voor onze waarneming kromme wegen lopen. Ik denk dat we hierin toch best mogen zeggen dat de Heere de Afscheiding heeft willen gebruiken om veler blinde ogen te openen, en wie zijn wij dan als wij dat anders hadden willen zien?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Van verschillenden lees ik dat ze aangeven dat het gaat om eenheid van hen die onverkort wensen te staan op het fundament van Dordt. Kunnen ze omschrijven wat ze hiermee bedoelen?
Kort gezegd: Schriftuurlijk-bevindelijk. En waar de Drie Formulieren van Enigheid geen dode letter. Geen afwijkingen in de leer, maar sprekend in de lijn van de kerkvaders de Reformatie en Nadere Reformatie, kort gezegd: De leer der Schriften.
Verder gaar ds. Hoogerland in op het feit dat niet alle predikanten werkelijk door God geroepen zullen zijn, op partijschappen, die er ook al waren zolang de Kerk bestaat. Denk aan de waarschuwing om niet te spreken: Ik ben van Paulus, van Cefas enz. Wij kunnen als mensen niet in de harten zien, maar kunnen slechts beoordelen of hun spreken overeenkomstig ons belijden is.
En wie gaat dan beoordelen wie er op het fundament van Dordt staan?

Wat bedoel je te zeggen met het dik gedrukte?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Is de Heere niet vrij in zijn werk, naar het Hem behaagt? Gaat dat dan niet zelden door ons onbegrepen en door ons afgekeurde wegen? We moeten meer letten op de vrucht, ook als die soms door voor onze waarneming kromme wegen lopen. Ik denk dat we hierin toch best mogen zeggen dat de Heere de Afscheiding heeft willen gebruiken om veler blinde ogen te openen, en wie zijn wij dan als wij dat anders hadden willen zien?
Ik citeer Galaten 5:

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen en dergelijke; van dewelke ik u tevoren zeg, gelijk ik ook tevoren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
23 Tegen de zodanigen is de wet niet.
24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.
25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.
26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.


Nu ben ik het niet per definitie met je oneens dat de Afscheiding van 1834 door God is gebruikt. Maar of het een geoorloofde stap was, is een tweede. In de meer recente Nederlandse kerkgeschiedenis vraag ik mij af in hoeverre afscheidingen en scheuringen geen werken van het vlees zijn.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door merel »

Het komt een beetje op mij over als ; alle afscheidingen zijn verkeerd en zondig, behalve bij de kerk waar ik zit. Deze heeft God gebruikt om het ware woord te laten klinken''. Als wij het hebben over kerkelijk eenheid, zal je toch eerst moeten kijken naar wat je bindt en niet waar je anders over denkt en wat je zelf als 'verkeerd'zou bestempelen
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Het komt een beetje op mij over als ; alle afscheidingen zijn verkeerd en zondig, behalve bij de kerk waar ik zit. Deze heeft God gebruikt om het ware woord te laten klinken''. Als wij het hebben over kerkelijk eenheid, zal je toch eerst moeten kijken naar wat je bindt en niet waar je anders over denkt en wat je zelf als 'verkeerd' zou bestempelen
Ik geloof niet in kerkelijke eenheid, omdat de culturele verschillen veel te groot zijn tussen gemeenschappen. Neemt niet weg dat het positief beoordelen van allerlei scheuringen omdat er dan sprake zou zijn van bewaring van het 'ware woord', een hele snelle stap is. De Bijbel is volgens mij vrij helder over wat de vrucht van de Geest is en wat nu juist niet.

Vanuit het heden is het natuurlijk makkelijk oordelen over het verleden, daar ben ik me van bewust. Ik denk dat we vooral ook in huidige en toekomstige conflictsituaties ons meer bewust moeten zijn van wat de Bijbel er over schrijft.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Het komt een beetje op mij over als ; alle afscheidingen zijn verkeerd en zondig, behalve bij de kerk waar ik zit. Deze heeft God gebruikt om het ware woord te laten klinken''. Als wij het hebben over kerkelijk eenheid, zal je toch eerst moeten kijken naar wat je bindt en niet waar je anders over denkt en wat je zelf als 'verkeerd' zou bestempelen
Al wat wij zelf denken en verzinnen is verkeerd. We kunnen ons alleen naar het Woord van God richten. Daarvoor is het wel goed om niet geheel zonder kennis van het Woord te zijn, en de dingen te onderzoeken, wat zegt het Woord. Als dat ons enig richtsnoer mag zijn hoeven we niet te verdwalen. We kunnen dan wel (naar het Woord) op veel tegenkanting van de wereld en de godsdienst rekenen. Maar als we er onszelf niet voor over hebben zou dat dan geen grote nalatigheid zijn? Wat heeft Christus Zelf aan smaadheden en laster geleden? Zouden wij dan denken dat het voor ons wat makkelijker zou zijn? Lees heel de kerkhistorie er dan maar op na.
En wat de eerste zin betreft: Als er een beetje zelfkennis mag hebben, dan ga je niet je naaste als zondiger of slechter zien, maar dan sla je toch eerst (als het goed is) een blik naar binnen? Ik heb elders het voorbeeld van Daniël al aangehaald, en dat zou met veel voorbeelden te vermeerderen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door ejvl »

@eilander zei in een ander topic iets over een kromme stok met rechte slagen.

Zo kan de afscheiding ook bekeken worden. Afscheiding en scheuring is zeker niet goed, dat is verkeerd, een zonde, een kromme stok.
Maar God werkt met een kromme stok ook rechte slagen, dus zegeningen uit de afscheidingen.
Dat neemt niet weg dat de stok niet krom behoord te zijn maar recht.
Plaats reactie