Op weg naar kerkelijke eenheid?

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door deschpin »

Dodo schreef:
en zijn hun beste kinderen "refo"
Dat is een heel raar zinnetje :haha
Ik denk niet dat je bedoelt wat ik er eerst in las.
aangepast, dank je :D
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door johannes »

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Hollander »

johannes schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1637918
Reactie van de kerkverbanden.
Diverse beschouwelijke reacties. Jammer.
Ook enkele positieve(re) reacties. Ik zou zeggen, ga snel met elkaar om tafel en stap over wat schaduwen heen (vooral de eigen schaduw).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door J.C. Philpot »

Hollander schreef:
johannes schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1637918
Reactie van de kerkverbanden.
Diverse beschouwelijke reacties. Jammer.
Ook enkele positieve(re) reacties. Ik zou zeggen, ga snel met elkaar om tafel en stap over wat schaduwen heen (vooral de eigen schaduw).
Volgens mij roept ds. Hoogerland allereerst op om in de schuld te komen (boetedag). Als je hier overheenstapt en gelijk vanalles gaat organiseren, hebben we straks meer kerkverbanden ipv minder ben ik bang.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Bertiel »

Hollander schreef:
johannes schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1637918
Reactie van de kerkverbanden.
Diverse beschouwelijke reacties. Jammer.
Ook enkele positieve(re) reacties. Ik zou zeggen, ga snel met elkaar om tafel en stap over wat schaduwen heen (vooral de eigen schaduw).
ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Ik vind met name de reactie van ds. Kort en ook ds. Mulder nogal teleurstellend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes 17:21 - Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn;

Ik geloof dat deze eenheid verder gaat dat een organisationele eenheid, door mensen georganiseerd. De PKN is een organisatorische eenheid, echter is het binnen deze organisatorische eenheid geen geestelijke eenheid.

Met al dat georganiseer komen we er niet, en dat is ook niet wat de Heere Jezus hier in de eerste plaats bedoelt. Het moet beginnen met een diepe eenheid in de waarheid van Gods woord en in Christus, door Zijn Geest. En deze eenheid over kerkmuren heen zie ik toenemen in het huidige tijdsbestek. Tegelijkertijd zie ik op dit forum dat die eenheid er vaak ook niet is. Bijvoorbeeld tussen leden van de Gereformeerde Gemeenten onderling is er vaal geen eenheid (wat op dit forum tot uiting komt), maar het is veel breder. Als er binnen een kerkverband al zoveel onenigheid is, hoe wil je in een groter georganiseerd verband dan de eenheid bewaren?

De eerste stap is altijd samen in de schuld komen en God smeken om ware eenheid. Elkaar samen als verloren zondaars aan de voet van het kruis ontmoeten. En dat in alle gelederen van de kerk. Nogmaals: als deze stap overgeslagen word, en we zelf vanalles denken te organiseren, dan hebben we straks nog veel meer kerkverbanden als nu.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:De eerste stap is altijd samen in de schuld komen en God smeken om ware eenheid. Elkaar samen als verloren zondaars aan de voet van het kruis ontmoeten. Nogmaals: als deze stap overgeslagen word, en we zelf vanalles denken te organiseren, dan hebben we straks nog veel meer kerkverbanden als nu.
Alleen op die plek wordt liefde tot iemand anders geboren. Zelf de minste willen zijn is er van nature niet bij. En dat is de reden waarom de kerkelijke discussies altijd zo hoog oplopen en de muren dus niet kunnen worden geslecht.

Niettemin streef ik wel organisatorische eenheid na. Het is een niet uitlegbare eenheid als ik de ander wel als broeder erken, maar zijn bediening niet kan overnemen en de kansel blijf sluiten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Eens met @J.C. Philpot en @Herman. Volgens mij sluit het elkaar niet uit. Het is te hopen dat de GG de kansels alsnog zal openen voor degenen die pal staan voor de Belijdenis van Dordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Eens met @J.C. Philpot en @Herman. Volgens mij sluit het elkaar niet uit. Het is te hopen dat de GG de kansels alsnog zal openen voor degenen die pal staan voor de Belijdenis van Dordt.
Ik weet haast wel zeker dat GG-predikanten welkom zijn in de HHK.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:
Hollander schreef:
johannes schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1637918
Reactie van de kerkverbanden.
Diverse beschouwelijke reacties. Jammer.
Ook enkele positieve(re) reacties. Ik zou zeggen, ga snel met elkaar om tafel en stap over wat schaduwen heen (vooral de eigen schaduw).
Volgens mij roept ds. Hoogerland allereerst op om in de schuld te komen (boetedag). Als je hier overheenstapt en gelijk vanalles gaat organiseren, hebben we straks meer kerkverbanden ipv minder ben ik bang.
Waar stap ik over boetedoening heen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door J.C. Philpot »

Hollander schreef:Waar stap ik over boetedoening heen?
Ik heb je wellicht verkeerd geinterpreteerd, maar "ga snel met elkaar om tafel" vat ik op als "ga het met elkaar regelen". En van dat "regelen" zonder eerst verootmoedig, bekering en zoeken van werkelijke eenheid, zowel in de hogere lagen als onder de gemeenteleden, verwacht ik slechts brokken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Luther »

J.C. Philpot schreef:Johannes 17:21 - Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn;

Ik geloof dat deze eenheid verder gaat dat een organisationele eenheid, door mensen georganiseerd. De PKN is een organisatorische eenheid, echter is het binnen deze organisatorische eenheid geen geestelijke eenheid.

Met al dat georganiseer komen we er niet, en dat is ook niet wat de Heere Jezus hier in de eerste plaats bedoelt. Het moet beginnen met een diepe eenheid in de waarheid van Gods woord en in Christus, door Zijn Geest. En deze eenheid over kerkmuren heen zie ik toenemen in het huidige tijdsbestek. Tegelijkertijd zie ik op dit forum dat die eenheid er vaak ook niet is. Bijvoorbeeld tussen leden van de Gereformeerde Gemeenten onderling is er vaal geen eenheid (wat op dit forum tot uiting komt), maar het is veel breder. Als er binnen een kerkverband al zoveel onenigheid is, hoe wil je in een groter georganiseerd verband dan de eenheid bewaren?

De eerste stap is altijd samen in de schuld komen en God smeken om ware eenheid. Elkaar samen als verloren zondaars aan de voet van het kruis ontmoeten. En dat in alle gelederen van de kerk. Nogmaals: als deze stap overgeslagen word, en we zelf vanalles denken te organiseren, dan hebben we straks nog veel meer kerkverbanden als nu.
Allemaal mooi, maar dat moet wel feitelijk op een bepaalde plaats gebeuren.
Bovendien hoor ik vooral veel vrome woorden, die erop neerkomen dat we verder nog niets hoeven doen.
Ik bepleit geen fusies van kerkverbanden, maar begin eens met interkerkelijke weekdiensten, zoals op verschillende plaatsen gebeurt. Dan kun je daar gezamenlijk schuld belijden, maar ook elkaar rond het Woord leren kennen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:
Hollander schreef:Waar stap ik over boetedoening heen?
Ik heb je wellicht verkeerd geinterpreteerd, maar "ga snel met elkaar om tafel" vat ik op als "ga het met elkaar regelen". En van dat "regelen" zonder eerst verootmoedig, bekering en zoeken van werkelijke eenheid, zowel in de hogere lagen als onder de gemeenteleden, verwacht ik slechts brokken.
De interpretatie begrijp ik wel, maar dat is niet wat ik bedoel. Ds. Hoogerland geeft heel veel terechte punten aan. Zeven andere predikanten reageren. En nu?

Als men werkelijk over de eigen schaduw heen zal stappen, komt er denk ik eerst een gezamenlijke boetedoening. En een gezamenlijke ware boetedoening kan niet zonder concrete vruchten blijven. Dat betekent niet gelijk één worden, want dan ben ik het met je eens dat de brokken wellicht nog groter zullen zijn. Maar met mooie en inhoudsvolle woorden zonder verdere invulling, blijft het papier nog steeds geduldig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Luther schreef:Bovendien hoor ik vooral veel vrome woorden, die erop neerkomen dat we verder nog niets hoeven doen.
Ik mag toch hopen dat je de woorden van ds. Hoogerland niet onder 'vrome woorden' beschouwt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie