Kerst of winterfeest?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Kerst of winterfeest?

Bericht door Mara »

Tot mijn verbazing wordt het woord kerst steeds vaker vervangen door een ander woord.
Bijvoorbeeld, een school viert midwinter, ipv kerstfeest.
Amsterdam schrapt het woord kerstdiner en vervangt het door winterdiner.
Dit zou zijn om de andersdenkenden niet voor het hoofd te stoten.
Maar als er nu één christelijk feest is, dat ook door andersdenkenden wordt gevierd en gerespecteerd, is dat wel het kerstfeest.
Weliswaar op een andere manier, maar toch niet beledigend of kwetsend voor bepaalde bevolkingsgroepen?
Het is het feest van de vrede, zegt de wereld.
Als het zo doorgaat hebben we geen kerstnachtdienst meer, maar een midwinteravondkerkdienst.
Ik voorzie een discussie, al gaat de wijziging nog steeds geruisloos.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Reiziger »

Is het juist niet de rechterflank van de gereformeerde gezindte die niet houdt van de termen 'kerstboom', 'kerstdiner' enz.?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door eilander »

Forummer schreef:Is het juist niet de rechterflank van de gereformeerde gezindte die niet houdt van de termen 'kerstboom', 'kerstdiner' enz.?
Dat noemt men ironie.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Reiziger »

Nee.
Men houdt niet van die termen en in preken komt het regelmatig naar voren dat het niet alleen daar om moet gaan met kerst. Dus zijn er werkelijk mensen die hier problemen mee hebben?
In dit opzicht vind ik alles best, het is onbelangrijk mijns inziens.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Orchidee »

Net zoiets als geen sinterklaas vieren maar wel pakjesavond
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Reiziger »

Precies, dat ja
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Mara »

Forummer schreef:Nee.
Men houdt niet van die termen en in preken komt het regelmatig naar voren dat het niet alleen daar om moet gaan met kerst. Dus zijn er werkelijk mensen die hier problemen mee hebben?
In dit opzicht vind ik alles best, het is onbelangrijk mijns inziens.
Ik denk dat je het punt mist.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Reiziger »

Heeft u ook nog een goede argumentatie?
Ik vind het eigenlijk hypocriet om hier een punt van te maken.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Habitat »

Dit topic is denk ik door Mara niet gestart om woorden als "kerstboom" of "kerstdiner" te behouden maar vanwege het feit dat het woord "kerst" zelf blijkbaar als niet politiek correct wordt gezien door bepaalde mensen. Het woord "winterfeest" is op zich geen verkeerd woord, maar als het wordt gebruikt omdat men per se niet het woord "kerst" in de mond wil nemen, dan voelt het toch weer wat ongemakkelijk, in elk geval bij mij. Dan heb je toch het gevoel dat men kerst uit de samenleving wil masseren.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Terri »

Habitat schreef:Dit topic is denk ik door Mara niet gestart om woorden als "kerstboom" of "kerstdiner" te behouden maar vanwege het feit dat het woord "kerst" zelf blijkbaar als niet politiek correct wordt gezien door bepaalde mensen. Het woord "winterfeest" is op zich geen verkeerd woord, maar als het wordt gebruikt omdat men per se niet het woord "kerst" in de mond wil nemen, dan voelt het toch weer wat ongemakkelijk, in elk geval bij mij. Dan heb je toch het gevoel dat men kerst uit de samenleving wil masseren.
Ja als het om die reden is is het verontrustend.

Maar zoveel hoofden zoveel zinnen, want een voor mij bekende christelijke boekhandel verpakt z'n cadeautjes met de vraag; 'wilt u er een december-papiertje om?'
Dus zo omzeil je het sinterklaas en kerstgebeuren.
Geen cadeautjes onder de kerstboom, wel een boekje en een zak fruit met het kinderkerstfeest, en zo zoekt een ieder z'n weg in deze feestdagen.

Gelukkig bleek het verhaal van geen kerstfeest in Turkije op een middelbare school achteraf wel mee te vallen.
Soms gonst het van de verhalen en blijken ze ook niet op waarheid te berusten.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door BJD »

Mara schreef:Tot mijn verbazing wordt het woord kerst steeds vaker vervangen door een ander woord.
Bijvoorbeeld, een school viert midwinter, ipv kerstfeest.
Amsterdam schrapt het woord kerstdiner en vervangt het door winterdiner.
Dit zou zijn om de andersdenkenden niet voor het hoofd te stoten.
Maar als er nu één christelijk feest is, dat ook door andersdenkenden wordt gevierd en gerespecteerd, is dat wel het kerstfeest.
Weliswaar op een andere manier, maar toch niet beledigend of kwetsend voor bepaalde bevolkingsgroepen?
Het is het feest van de vrede, zegt de wereld.
Als het zo doorgaat hebben we geen kerstnachtdienst meer, maar een midwinteravondkerkdienst.
Ik voorzie een discussie, al gaat de wijziging nog steeds geruisloos.
Je moet denk een andere krant gaan lezen als de telegraaf :langue
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Van Ewijk »

BJD schreef:Je moet denk een andere krant gaan lezen als de telegraaf :langue
Akkoord, geen krant waarvan ik zeg daar steek ik qua waarheidsgehalte mijn hand voor in het vuur, maar anderzijds zit er wel een kern van waarheid in.
In de Engelstalige landen pleegt men uit politieke correctheid en onder het gebruik van de noemer ''diversiteit'' de aloude vertrouwde kerstwens ''Merry christmas'' ook al steeds meer te vervangen door het politiek neutrale ''Happy hollidays''
Dit om seculieren en anders gelovigen niet voor het hoofd te stoten.
Het zal dan ook geen wonder te zijn als dit eveneens over komt waaien zoals zoveel andere zaken aldaar.

Ik houd dit natuurlijk niet tegen, maar ik bepaal gelukkig nog altijd zelf wel wat ik iedereen toe wens en dat blijft gewoon vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar.''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Forummer schreef:Is het juist niet de rechterflank van de gereformeerde gezindte die niet houdt van de termen 'kerstboom', 'kerstdiner' enz.?
Dat noemt men ironie.
Met ironie bedoelde ik te zeggen dat de uitersten elkaar nu raken. Vroeger had ik een werkgever die aan het eind van het jaar geen kerstborrel organiseerde, maar een eindejaarsborrel. Dat was omdat hij vond dat je kerst alleen mag verbinden aan de herdenking van de geboorte van de Heere Jezus.
Hij had natuurlijk best een punt, maar nu kan hij blijkbaar de mensen een handje gaan geven die een hekel hebben aan alles wat met christendom te maken heeft. Die willen namelijk ook niet van het woord 'kerstborrel' weten. Dat noem ik ironisch.

Nu ja, als iemand het woord niet wil gebruiken om dezelfde reden als mijn vroegere werkgever, vind ik dat wel prima. Die tweede reden wijs ik af. Ik blijf het gewoon gebruiken in combinatie met -borrel, -pakket, -boom, -diner, -verlichting, etc.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Mara »

BJD schreef: Je moet denk een andere krant gaan lezen als de telegraaf :langue
Vind je het erg lastig om inhoudelijk te reageren?
Voor jouw info, het was in het radionieuws en in de Volkskrant!

Een klassieke kerststal in het stadhuis van Béziers in Frankrijk zorgde deze week voor ophef. Vorig jaar werden enkele stallen verboden vanwege de scheiding tussen kerk en staat, tot grote woede van een deel van de bevolking. Ook in Nederland zorgen veranderingen rondom kerst voor veel boze reacties.
KERSTSTOL WORDT FEESTSTOL

Ook uit Nu.nl
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) schrapt niet het woord Kerst uit hun jaarlijkse promotiefilmpje. De laatste dagen ontstond ophef, omdat volgens critici de zin 'Kerst vier je samen' zou zijn vervangen door 'December vier je samen' om de multiculturele samenleving tegemoet te komen.

Zijn jullie niet bang dat niet alleen het woord kerst geschrapt gaat worden, maar het kerstfeest, de kerstdagen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie