'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:In de kerkelijke gemeente waar ik tussen mijn 13e en 19e catechesatie heb gevolgd, heb ik niets geleerd van "Hellenbroek" wat ik nog niet van huis uit heb meegekregen.
Pas in mijn huidige gemeente ben ik de catechesatie gaan waarderen en heb ik ontzettend veel geleerd!
En nee nooit meer uit "Hellenbroek" catechesatie gehad.
Ik persoonlijk vond andere lesboeken veel verrijkender en pasten meer in deze tijd!
De catechisatie bij ons bestond uit de dominee praatte en wij luisterden of mochten een vraag stellen. Tegenwoordig is er interactie (soms teveel).
Wij moesten elke week vragen en antwoorden uit ons hoofd leren, nu maken ze aantekeningen en wordt er met elkaar besproken wat de vragen betekenen en wat het antwoord er op kan zijn.
M.i. leren ze nu er wel meer van, het is ook vaak op de actualiteit gericht.
Ook de belijdeniscatechisatie is veranderd, merk ik.
-DIA- schreef:Ik vroeg me eigenlijk af, of we in onze kringen ook de kindernevendiensten of hoe het ook mag heten,
gaan accepteren.
Ik hoop het niet. Kinderen leren met nevendiensten eigenlijk zo dat een kerkdienst te lang duurt en saai is.
Wij moesten stil zitten en luisteren, nu mogen kindjes een kleurboekje en potloden meenemen, ik zie een stickerboekje, of een schriftje waar ze in kunnen schrijven.
Naar de wc mocht niet, alleen in uiterste hoge nood, nu gaat er elke kerkdienst wel eentje uit.
Kerkdiensten duren geen 2 uur meer.
Al met al is het veel kindvriendelijker geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Paal »

Orchidee schreef:In de kerkelijke gemeente waar ik tussen mijn 13e en 19e catechesatie heb gevolgd, heb ik niets geleerd van "Hellenbroek" wat ik nog niet van huis uit heb meegekregen.
Pas in mijn huidige gemeente ben ik de catechesatie gaan waarderen en heb ik ontzettend veel geleerd!
En nee nooit meer uit "Hellenbroek" catechesatie gehad.
Ik persoonlijk vond andere lesboeken veel verrijkender en pasten meer in deze tijd!
Mooi zeg dat je thuis zo onderlegd werd dat je alles al wist van Hellenbroek.
Wees er maar dankbaar voor. Dat is niet overal zo.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Jantje »

Ter herinnering:
https://www.rd.nl/opinie/maak-preek-beg ... -1.1355641
En van vandaag:
https://www.rd.nl/kerk-religie/tien-geb ... -1.1558669

Ik vraag me af of je er iets mee opschiet. Gaan de doeners nu opeens wel dít boekje lezen, terwijl ze het lastig vinden om een uitleg te lezen met en bij de Bijbel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door DDD »

Het boekje is in ieder geval vast geschikt voor mensen die niet in gewoon Nederlands kunnen praten over alles wat met het christelijk geloof te maken heeft. Het komt mij voor dat juist het vasthouden aan de Statenvertaling daarin ook een belemmering is. Mensen die daar veel in lezen, gaan wellicht vanzelf een andere taal spreken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het boekje is in ieder geval vast geschikt voor mensen die niet in gewoon Nederlands kunnen praten over alles wat met het christelijk geloof te maken heeft. Het komt mij voor dat juist het vasthouden aan de Statenvertaling daarin ook een belemmering is. Mensen die daar veel in lezen, gaan wellicht vanzelf een andere taal spreken.
Ik lees ook alleen in de Statenvertaling, zoals je weet. En ik praat toch ook geen Frans?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door DDD »

Nee. Ik kan het meestal begrijpen. Maar nu ben ik ook wel goed thuis in de Statenvertaling én relatief taalvaardig, dus ik ben niet de goede maatstaf om te beoordelen of je duidelijk schrijft. Voor dit forum is het in ieder geval adequaat. Maar dit forum is natuurlijk ook voor sommige mensen moeilijk te volgen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Tiberius »

Sommige mensen zijn moeilijker te volgen dan anderen, DDD.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Jantje »

Wie bedoel je daarmee? Mij, @DDD, of ons allebei?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ter herinnering:
https://www.rd.nl/opinie/maak-preek-beg ... -1.1355641
En van vandaag:
https://www.rd.nl/kerk-religie/tien-geb ... -1.1558669

Ik vraag me af of je er iets mee opschiet. Gaan de doeners nu opeens wel dít boekje lezen, terwijl ze het lastig vinden om een uitleg te lezen met en bij de Bijbel?
Persoonlijk ben ik er sterk voorstander van om je uit te drukken in de taalwereld van de luisteraar. Toch een kritische kanttekening bij de insteek van deze man. Taalontwikkeling heeft namelijk àlles te maken met het in aanraking komen van nieuwe, onbekende woorden. Dan doel ik zeker niet op een onbegrijpelijk, geestelijk jargon. Maar dan doel ik wel op het feit dat onbekende, vreemde woorden een nieuwe toevoeging zijn op de vocabulair van kinderen, jongeren en soms ook van ouderen. En dat mag ook best in de kerk.

Wel vind ik dat het de plicht is van de 'boodschapper' om de boodschap duidelijk uit te leggen. In de kerk geldt ook dat 'vaktaalwoorden' toegelicht / uitgelegd moeten worden. Als dat in begrijpelijk Nederlands gebeurd is het juist een verrijking voor de taal en de ontwikkeling. En vooral met als doel geestelijke ontwikkeling.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Ik heb even getwijfeld maar ik deel het toch even. We hebben met de kinderen een weekdienst bezocht in een naburige gemeente. Mijn dochter (9) maakte aantekeningen. Ik heb ze even overgenomen, zoals ze op de papiertjes stonden, inclusief de taalfoutjes. Het was een predikant uit de rechterflank. Ik moet oppassen dat ik niet trots word ofzo maar ik was wel heel blij dat een kind zo'n samenvatting van de preek kan maken. Hoezo moet het begrijpelijker?

[
Mooi Ad. Ik ga eens kijken naar de samenvattingen van mijn kids. Ik zie daar vaak ook mooie 'analyses' tussen staan. We praten er na de dienst dan over verder aan de hand van hun schrijfsels.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door liz boer »

Een autistisch jongetje (in mijn vorige gemeente) maakte vaak een soort woordzoeker met de kernwoorden uit de preek, ook heb ik weleens een gedetailleerde tekening gezien van een kind, ook over iets uit de preek... ik dacht nog zou ik dat toegestaan hebben tekenen? of puzzeltjes maken? ik vond het eigenlijk een teken dat het kind geluisterd had, ik zelf was veel strenger en van mij mochten ze alleen schrijven... zou ik het nu anders gedaan hebben... vraag ik me af?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:Een autistisch jongetje (in mijn vorige gemeente) maakte vaak een soort woordzoeker met de kernwoorden uit de preek, ook heb ik weleens een gedetailleerde tekening gezien van een kind, ook over iets uit de preek... ik dacht nog zou ik dat toegestaan hebben tekenen? of puzzeltjes maken? ik vond het eigenlijk een teken dat het kind geluisterd had, ik zelf was veel strenger en van mij mochten ze alleen schrijven... zou ik het nu anders gedaan hebben... vraag ik me af?
Bij ons schrijven ze veel, maar zo af en toe zit er een tekening tussen. Onlangs had eentje een complete plattegrond van de kerk inclusief parkeerplaatsen gemaakt. Vond ik toch wel kunstig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door helma »

Van mij mochten ze ook tekenen als het maar met de preek te maken had.
Een keer toen het een ernstige preek was over de oordeelsdag; vroeg ik aan mijn dochtertje die druk aan het tekenen was (ik zag een meisje met twee sprietvlechtjes op het papier getekend) "gaat het wel over de preek?"
Ze knikte heel hard ja. Toen de tekening af was was het een meisje voor een grote troon, handjes op de rug..
Er stond met hanepoten onder: N.... (Haar naam) voor de regterstoel.
Toen moest ik wel wat wegslikken. Dat was een 'bevindelijke' tekening.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Van mij mochten ze ook tekenen als het maar met de preek te maken had.
Een keer toen het een ernstige preek was over de oordeelsdag; vroeg ik aan mijn dochtertje die druk aan het tekenen was (ik zag een meisje met twee sprietvlechtjes op het papier getekend) "gaat het wel over de preek?"
Ze knikte heel hard ja. Toen de tekening af was was het een meisje voor een grote troon, handjes op de rug..
Er stond met hanepoten onder: N.... (Haar naam) voor de regterstoel.
Toen moest ik wel wat wegslikken. Dat was een 'bevindelijke' tekening.
Zo ja, die komt wel even binnen dan.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Zita »

Eén van mijn 6v-leerlingen was onlangs zo enthousiast over de preek die hij gehoord had, dat hij 'm onder het eten even bij mijn bureau kwam navertellen. Met een tekening op het bord erbij :) En beschamend voor mij, want het was een preek van een dominee waar ik best wel kritisch op ben.
Plaats reactie