Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Dodo »

Heeft iemand de column gelezen? Het is zo'n prachtige column! :bobo
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jongere »

samanthi schreef:en verder heeft die man straf gehad, maar nog wel liefdes gedichten geschreven hoe geloofwaardig ben je dan nog?
Zing jij de psalmen van David wel eens?

Ik twijfel toch of in dit topic de juiste snaar geraakt wordt.
Als we betrokken zijn bij misbruik, kan op geen enkele wijze sprake zijn van een 'mantel der liefde' die straf zou uitsluiten. Wie mijn bijdrage in die lijn dreigt te begrijpen, verwijs ik graag naar de post die ik hier pas heb geplaatst over één van de misbruikslachtoffers in de turnzaak in de VS.
Volgens mij is hier echter iets heel anders aan de orde: we spreken over een mens die al lang overleden is en bovendien zijn straf heeft uitgezeten. Ik vind wat hij gedaan heeft verschrikkelijk. De toon die ik hier tegenkom, kun je echter ook overal in onze samenleving horen. Er is blijkbaar plotseling onder ons protestanten toch zoiets als een doodzonde. Er klinkt (in sommige bijdragen) geen enkel besef door van de genade van God die verder reikt dan de grootste zonde. En ik zeg het nog maar een keer: dat soort uitspraken kunnen nooit dienen in actuele situaties als 'bedekking'. Maar daar gaat het hier ook helemaal niet om. Wij zijn geen van allen directe betrokkenen bij het leven van deze man.

Daarnaast nog iets. Refo noemde De Mérode als voorbeeld rond homoseksualiteit. Samanthi zei vervolgens: "hoho die was meer pedofiel". Van wat ik weet aan biografische gegevens van De Mérode was hij wel degelijk homo. Dat er daarnaast ook sprake was van seksuele omgang met een minderjarige, doet daarom in dit topic helemaal niet ter zake. Eigenlijk is het een kwalijke vermenging, die - zoals merel ook opmerkt - vaker voorkomt in reformatorische kring. Het gaat hier om twee verschillende dingen en de opmerking van refo is dus helemaal op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Heeft iemand de column gelezen? Het is zo'n prachtige column! :bobo
Is het de column van Christine Stam-van Gent? Ik heb geen RD, maar kwam de column op haar blog tegen (en ze zegt meestal in haar columns wel heel erg wijze dingen).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Homoseksualiteit

Bericht door refo »

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Dodo »

Zita schreef:
Dodo schreef:Heeft iemand de column gelezen? Het is zo'n prachtige column! :bobo
Is het de column van Christine Stam-van Gent? Ik heb geen RD, maar kwam de column op haar blog tegen (en ze zegt meestal in haar columns wel heel erg wijze dingen).
Inderdaad. Medereizigers.
link
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef: Inderdaad. Medereizigers.
link
Wat vind je er zo mooi aan dan?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Dodo »

Ambtenaar schreef:
Dodo schreef: Inderdaad. Medereizigers.
link
Wat vind je er zo mooi aan dan?
De aandacht voor de medemens die een zwaar kruis te dragen heeft. Dat zie je al in de eerste alinea.
En zeker ook het laatste gedeelte vind ik heel pastoraal. Erkennen dat het een zwaar kruis ís. En er op wijzen dat juist bij groot verdriet en grote eenzaamheid God nabij is. Dat sprak me zeer aan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
Ambtenaar schreef:
Dodo schreef: Inderdaad. Medereizigers.
link
Wat vind je er zo mooi aan dan?
De aandacht voor de medemens die een zwaar kruis te dragen heeft. Dat zie je al in de eerste alinea.
En zeker ook het laatste gedeelte vind ik heel pastoraal. Erkennen dat het een zwaar kruis ís. En er op wijzen dat juist bij groot verdriet en grote eenzaamheid God nabij is. Dat sprak me zeer aan.
Ja dat klopt er is veel eenzaamheid bij homo,'s maar zeker ook bij hetero's, niet getrouwd of alleen door scheiden of de man of vrouw is overleden.
Ook wil ik de groep van mesen met beperkingen noemen ook daar is nood op seksueel gebied.
Misschien vinden jullie het verkeerd maar wij hebben regelmatig een jongen over de vloer die uit de kast gekomen is. Hij heeft ook een keer een vriend meegenomen we hebben hem hartelijk ontvangen. Toch weet hij heel goed hoe onze gedachten zijn, maar vind het fijn dat we hem nooit afwijzen. Hij worstelt met hoe God wil dat je leefd met andere dingen iit het leven, zo iemand laten we niet zakken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

samanthi schreef:(...) Zo iemand laten we niet zakken.
Gelukkig, want dat zou onbijbels zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Hij heeft ook een keer een vriend meegenomen we hebben hem hartelijk ontvangen. Toch weet hij heel goed hoe onze gedachten zijn, maar vind het fijn dat we hem nooit afwijzen. Hij worstelt met hoe God wil dat je leefd met andere dingen iit het leven, zo iemand laten we niet zakken.
Persoonlijk vind ik het lastig om te stellen dat homoseksuelen hun hele leven vrijgezel moeten blijven. Dit vergt namelijk nogal wat van mensen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Hij heeft ook een keer een vriend meegenomen we hebben hem hartelijk ontvangen. Toch weet hij heel goed hoe onze gedachten zijn, maar vind het fijn dat we hem nooit afwijzen. Hij worstelt met hoe God wil dat je leefd met andere dingen iit het leven, zo iemand laten we niet zakken.
Persoonlijk vind ik het lastig om te stellen dat homoseksuelen hun hele leven vrijgezel moeten blijven. Dit vergt namelijk nogal wat van mensen.
Ik begrijp je gedachten toch is het niet de enige groep die worsteld zo als ik al schreef
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Hij heeft ook een keer een vriend meegenomen we hebben hem hartelijk ontvangen. Toch weet hij heel goed hoe onze gedachten zijn, maar vind het fijn dat we hem nooit afwijzen. Hij worstelt met hoe God wil dat je leefd met andere dingen iit het leven, zo iemand laten we niet zakken.
Persoonlijk vind ik het lastig om te stellen dat homoseksuelen hun hele leven vrijgezel moeten blijven. Dit vergt namelijk nogal wat van mensen.
Het is ook heel wat. Maar dat het 'nogal wat vergt' mag voor een christen natuurlijk niet de doorslag geven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Hij heeft ook een keer een vriend meegenomen we hebben hem hartelijk ontvangen. Toch weet hij heel goed hoe onze gedachten zijn, maar vind het fijn dat we hem nooit afwijzen. Hij worstelt met hoe God wil dat je leefd met andere dingen iit het leven, zo iemand laten we niet zakken.
Persoonlijk vind ik het lastig om te stellen dat homoseksuelen hun hele leven vrijgezel moeten blijven. Dit vergt namelijk nogal wat van mensen.
Het is ook heel wat. Maar dat het 'nogal wat vergt' mag voor een christen natuurlijk niet de doorslag geven.
Dit is evenzo waar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

Ambtenaar schreef:[quote="samanthi".
Persoonlijk vind ik het lastig om te stellen dat homoseksuelen hun hele leven vrijgezel moeten blijven. Dit vergt namelijk nogal wat van mensen.[/quote]
Het is ook heel wat. Maar dat het 'nogal wat vergt' mag voor een christen natuurlijk niet de doorslag geven.[/quote]
Dit is evenzo waar.[/quote]
Wat bedoelen jullie met '...de doorslag geven'?
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Persoonlijk vind ik het lastig om te stellen dat homoseksuelen hun hele leven vrijgezel moeten blijven. Dit vergt namelijk nogal wat van mensen.
Het is ook heel wat. Maar dat het 'nogal wat vergt' mag voor een christen natuurlijk niet de doorslag geven.
Dit is evenzo waar.[/quote]
Wat bedoelen jullie met '...de doorslag geven'?

*Nog wat roestig met forumberichtjes plaatsen, tijdje geleden
Plaats reactie