Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Calvin schreef:
Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Persoonlijk vind ik het lastig om te stellen dat homoseksuelen hun hele leven vrijgezel moeten blijven. Dit vergt namelijk nogal wat van mensen.
Het is ook heel wat. Maar dat het 'nogal wat vergt' mag voor een christen natuurlijk niet de doorslag geven.
Dit is evenzo waar.
Wat bedoelen jullie met '...de doorslag geven'?

*Nog wat roestig met forumberichtjes plaatsen, tijdje geleden[/quote]
Ja nu is alle door elkaar als je op de komma rechtsboven klikt krijg je het op een goede manier.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Calvin schreef:
Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Persoonlijk vind ik het lastig om te stellen dat homoseksuelen hun hele leven vrijgezel moeten blijven. Dit vergt namelijk nogal wat van mensen.
Het is ook heel wat. Maar dat het 'nogal wat vergt' mag voor een christen natuurlijk niet de doorslag geven.
Dit is evenzo waar.
Wat bedoelen jullie met '...de doorslag geven'?

*Nog wat roestig met forumberichtjes plaatsen, tijdje geleden
Ja nu is alles door elkaar als je op de komma rechtsboven klikt krijg je het op een goede manier.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

samanthi schreef: Ja nu is alles door elkaar als je op de komma rechtsboven klikt krijg je het op een goede manier.
Gesnapt en bedankt. Alleen mis ik nog een inhoudelijke antwoord op mijn vraag. Ik kan er wel op speculeren wat jullie met 'dat mag natuurlijk niet de doorslag geven '? Als ik het zo lees dient een Christen maar al het leed wat op hem afkomt maar te accepteren, omdat hij zich anders voelt. Wordt dat bedoeld?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Calvin schreef:
samanthi schreef: Ja nu is alles door elkaar als je op de komma rechtsboven klikt krijg je het op een goede manier.
Gesnapt en bedankt. Alleen mis ik nog een inhoudelijke antwoord op mijn vraag. Ik kan er wel op speculeren wat jullie met 'dat mag natuurlijk niet de doorslag geven '? Als ik het zo lees dient een Christen maar al het leed wat op hem afkomt maar te accepteren, omdat hij zich anders voelt. Wordt dat bedoeld?
Die zinsnede heb ik gebruikt. Ik bedoelde daarmee: als christen dienen wij de norm van Gods Woord te hanteren: wat wil de Heere dat ik doen zal?
Als daaruit naar voren komt dat een homoseksuele relatie afgewezen moet worden, kan niet het argument zijn: 'ja maar, dat is zo moeilijk vol te houden.' Dat laatste mag dus niet de doorslag geven.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

samanthi schreef:
Dodo schreef:
Ambtenaar schreef:
Dodo schreef: Inderdaad. Medereizigers.
link
Wat vind je er zo mooi aan dan?
De aandacht voor de medemens die een zwaar kruis te dragen heeft. Dat zie je al in de eerste alinea.
En zeker ook het laatste gedeelte vind ik heel pastoraal. Erkennen dat het een zwaar kruis ís. En er op wijzen dat juist bij groot verdriet en grote eenzaamheid God nabij is. Dat sprak me zeer aan.
Ja dat klopt er is veel eenzaamheid bij homo,'s maar zeker ook bij hetero's, niet getrouwd of alleen door scheiden of de man of vrouw is overleden.
Ook wil ik de groep van mesen met beperkingen noemen ook daar is nood op seksueel gebied.
Misschien vinden jullie het verkeerd maar wij hebben regelmatig een jongen over de vloer die uit de kast gekomen is. Hij heeft ook een keer een vriend meegenomen we hebben hem hartelijk ontvangen. Toch weet hij heel goed hoe onze gedachten zijn, maar vind het fijn dat we hem nooit afwijzen. Hij worstelt met hoe God wil dat je leefd met andere dingen iit het leven, zo iemand laten we niet zakken.
Wat zou er verkeerd zijn aan een homo over vloer? Ik heb atheïsten, homo's, getrouwde lesbiennes, rooms-katholieken en wat al niet meer over de vloer. je laatste zin geeft dat toch al aan wat je houding moet zijn?
Waar ik veel meer moeite mee heb is die continue vergelijking met ongetrouwde mensen. Dat vind ik zo'n dooddoener en onterecht naar een homo die wil kiezen om celibatair te leven. Het is voor veruit de meerderheid van ons al geen optie -wordt ook erkend door Paulus- en om dan aan iemand vanwege zijn geaardheid dat te verlangen snap ik niet. Je moet het wel maar kunnen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

Calvin schreef: Wat zou er verkeerd zijn aan een homo over vloer? Ik heb atheïsten, homo's, getrouwde lesbiennes, rooms-katholieken en wat al niet meer over de vloer. je laatste zin geeft dat toch al aan wat je houding moet zijn?
Waar ik veel meer moeite mee heb is die continue vergelijking met ongetrouwde mensen. Dat vind ik zo'n dooddoener en onterecht naar een homo die wil kiezen om celibatair te leven. Het is voor veruit de meerderheid van ons al geen optie -wordt ook erkend door Paulus- en om dan aan iemand vanwege zijn geaardheid dat te verlangen snap ik niet. Je moet het wel maar kunnen.
Als ik homo's niet over de vloer zou willen, zal ik heel nabije familieleden moeten weigeren om bij ons thuis te komen. En dat doe ik niet, dat lijkt mij niet Bijbels. Maar wanneer we het samenleven als man en vrouw, door twee mensen van het zelfde geslacht als zonde zien, en dat doe ik, mogen we toch wel verlangen dat zij zich onthouden van die zonde. Dus concreet: celibatair en niet seksueel actief. En of dat alleen in een huis is of met meerderen, dat is me om het even.

(ik hoop dat het quoten goed is gelukt en ik niet iemand iets toeschrijf wat niet is ingebracht)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Vorst »

Ga je ook aan elke willekeurige (ongehuwde) heteroseksueel die bij je over de vloer komt vragen of hij/zij seksueel actief is? Wat een malligheid. Dat je niet wilt dat bezoekers seksueel actief zijn op jouw vloer kan ik me nog voorstellen maar dat bedoel je vast niet.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

Het lijkt er op dat mijn post niet goed is begrepen, zodat ik mogelijk onduidelijk ben geweest.
Ik reageer op Calvin, die aangeeft dat je niet van iemand kunt verlangen alleen te blijven (beter te trouwen dan te branden, zou Paulus zeggen), ook als je homoseksueel bent. Daarop is mijn reactie: Als je het samenleven als man en vrouw, door twee mensen van het zelfde geslacht als zonde ziet, ik meen dat je wel mag verlangen om celibatair en niet seksueel actief te zijn.

Als aanvulling daarbij geschreven, wat onhandig geformuleerd, maar bedoeld: wat mij betreft kan het best zo zijn dat mensen samen leven in een woongemeenschap of gezin, ongeacht of deze homo of hetro zijn.

Dus nee, ik vraag niemand die bij mij over de vloer komt of seksueel actief is. Dat is ook niet de strekking van mijn post. Zou ook te gek voor woorden zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Calvin schreef:Wat zou er verkeerd zijn aan een homo over vloer? Ik heb atheïsten, homo's, getrouwde lesbiennes, rooms-katholieken en wat al niet meer over de vloer.
Het blijft toch wel erg grappig; homo's lesbo's atheïsten en RK in dezelfde zin noemen alsof het iets heel bijzonders is dat men met hen wil praten.
:haha :D
k begrijp dat het niet zo bedoeld is, maar het staat er wel zo.

Ik verbaas mij er überhaupt over dat het zo bijzonder is als je een homo over de vloer zou krijgen. Je gaat toch met mensen om om wie zij zijn als mens en niet om welke geaardheid zij hebben. Dat is voor mij/ons volkomen onbelangrijk.
Als wij alleen refo's over de vloer zouden hebben, zouden wij erg eenzaam zijn. Die hebben wij namelijk niet in onze familie- en/of vriendenkring. Wij zijn de zware tak van de familie :haha
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

merel schreef:Het blijft toch wel erg grappig; homo's lesbo's atheïsten en RK in dezelfde zin noemen alsof het iets heel bijzonders is dat men met hen wil praten.
:haha :D
k begrijp dat het niet zo bedoeld is, maar het staat er wel zo.
Nou, je zegt zelf iets in precies dezelfde categorie, lees maar hieronder:
merel schreef:Ik verbaas mij er überhaupt over dat het zo bijzonder is als je een homo over de vloer zou krijgen. Je gaat toch met mensen om om wie zij zijn als mens en niet om welke geaardheid zij hebben. Dat is voor mij/ons volkomen onbelangrijk.
Als wij alleen refo's over de vloer zouden hebben, zouden wij erg eenzaam zijn. Die hebben wij namelijk niet in onze familie- en/of vriendenkring. Wij zijn de zware tak van de familie :haha
Ook dat zal niet zo bedoeld zijn, maar hier zeg je eigenlijk: 'wij ontvangen gewoon homo's hoor, niet alleen refo's'.
Je laatste drie zinnen horen er gewoon helemaal niet bij.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Ik lees dat er niet in, maar ik ben subjectief :D

Ik bedoel ermee te zeggen dat in de post RK ( en atheïsten) gelijk worden gesteld met mensen die de zonde van het 7e gebod overtreden ( volgens de reformatorische gezindte).
En dat ik mij verbaas over die schifting in vrienden. Wij ontvangen vrienden en familie ( mensen!) en geen geloven en/of geaardheid. Alsof het een pretige is dat je iemand ontvangt van een ander geloof of geaardheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

merel schreef:Ik lees dat er niet in, maar ik ben subjectief :D

Ik bedoel ermee te zeggen dat in de post RK ( en atheïsten) gelijk worden gesteld met mensen die de zonde van het 7e gebod overtreden ( volgens de reformatorische gezindte).
En dat ik mij verbaas over die schifting in vrienden. Wij ontvangen vrienden en familie ( mensen!) en geen geloven en/of geaardheid. Alsof het een pretige is dat je iemand ontvangt van een ander geloof of geaardheid.
Misschien kwam het zo over maar dat was niet de bedoeling.
Ik bedoelde dat ik iedereen wie het ook is hartelijk ontvangt, zonder naar de omstandigheden te kijken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

Mogelijk al eens eerder gevraagd of gesteld maar de zoekfunctie helpt me niet verder;
De bijbelteksten rond homoseksualiteit in de Bijbel zijn me bekend. Ik lees daar uitsluitend de veroordeling in over de seksuele omgang tussen mannen. Vergis ik me dat er in de Bijbel lesbiennes niet rechtstreeks worden aangesproken of in dezelfde mate als homo's? Waarom is dat dan?

Edit: als dit de verkeerde plek is in het forum om deze vraag te stellen dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Calvin schreef:Mogelijk al eens eerder gevraagd of gesteld maar de zoekfunctie helpt me niet verder;
De bijbelteksten rond homoseksualiteit in de Bijbel zijn me bekend. Ik lees daar uitsluitend de veroordeling in over de seksuele omgang tussen mannen. Vergis ik me dat er in de Bijbel lesbiennes niet rechtstreeks worden aangesproken of in dezelfde mate als homo's? Waarom is dat dan?

Edit: als dit de verkeerde plek is in het forum om deze vraag te stellen dan hoor ik het graag.
Romeinen 1:
26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature;

27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Homoseksualiteit

Bericht door refo »

Die teksten gaan meer tegen de zonden van hetero's die 'eens wat anders willen.
Plaats reactie