Homoseksualiteit

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Calvin schreef:Mogelijk al eens eerder gevraagd of gesteld maar de zoekfunctie helpt me niet verder;
De bijbelteksten rond homoseksualiteit in de Bijbel zijn me bekend. Ik lees daar uitsluitend de veroordeling in over de seksuele omgang tussen mannen. Vergis ik me dat er in de Bijbel lesbiennes niet rechtstreeks worden aangesproken of in dezelfde mate als homo's? Waarom is dat dan?

Edit: als dit de verkeerde plek is in het forum om deze vraag te stellen dan hoor ik het graag.
Misschien is het inderdaad meer een vraag voor het draadje over de zoekfunctie op dit forum :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

refo schreef:Die teksten gaan meer tegen de zonden van hetero's die 'eens wat anders willen.
Ja dat zal maar toch zeker over seks met het zelfde geslacht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

refo schreef:Die teksten gaan meer tegen de zonden van hetero's die 'eens wat anders willen.
'Ja hoor, Paulus vergeet er nog net bij te schrijven dat het uiteraard ook heel natuurlijk kan zijn als twee vrouwen gewoon getrouwd zijn en samen seksueel actief zijn. Héél gewoon, hoor. We willen toch zeker niet terug naar de middeleeuwen. Toen begrepen ze Paulus nog niet. Nu vinden alleen reli-fundi's dat nog een beetje raar, maar da's een kwestie van tijd. Alle anderen vinden dat nu heel gewoon en natuurlijk.'
Als we dat nog een paar keer zeggen, gaan we het zelf ook geloven.
Dan liever een reli-fundi.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

eilander schreef:
refo schreef:Die teksten gaan meer tegen de zonden van hetero's die 'eens wat anders willen.
'Ja hoor, Paulus vergeet er nog net bij te schrijven dat het uiteraard ook heel natuurlijk kan zijn als twee vrouwen gewoon getrouwd zijn en samen seksueel actief zijn. Héél gewoon, hoor. We willen toch zeker niet terug naar de middeleeuwen. Toen begrepen ze Paulus nog niet. Nu vinden alleen reli-fundi's dat nog een beetje raar, maar da's een kwestie van tijd. Alle anderen vinden dat nu heel gewoon en natuurlijk.'
Als we dat nog een paar keer zeggen, gaan we het zelf ook geloven.
Dan liever een reli-fundi.
Ja hoor, Paulus noemt dat nog net niet hè? Zou wel heel makkelijk scoren zijn dan. Ooit een tekst in zijn verband gelezen of hou je je bij je reli-fundi-opvattingen en oordeel je zonder enige context? Misschien zijn de middeleeuwen een fijne plek voor je dan. Daar werden homo's ter dood veroordeeld en geëxecuteerd op de brandstapel. Met de bijbel als wetboek in de hand.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Calvin schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Die teksten gaan meer tegen de zonden van hetero's die 'eens wat anders willen.
'Ja hoor, Paulus vergeet er nog net bij te schrijven dat het uiteraard ook heel natuurlijk kan zijn als twee vrouwen gewoon getrouwd zijn en samen seksueel actief zijn. Héél gewoon, hoor. We willen toch zeker niet terug naar de middeleeuwen. Toen begrepen ze Paulus nog niet. Nu vinden alleen reli-fundi's dat nog een beetje raar, maar da's een kwestie van tijd. Alle anderen vinden dat nu heel gewoon en natuurlijk.'
Als we dat nog een paar keer zeggen, gaan we het zelf ook geloven.
Dan liever een reli-fundi.
Ja hoor, Paulus noemt dat nog net niet hè? Zou wel heel makkelijk scoren zijn dan. Ooit een tekst in zijn verband gelezen of hou je je bij je reli-fundi-opvattingen en oordeel je zonder enige context? Misschien zijn de middeleeuwen een fijne plek voor je dan. Daar werden homo's ter dood veroordeeld en geëxecuteerd op de brandstapel. Met de bijbel als wetboek in de hand.
Daar werden ook protestanten verbrand, en handen afgehakt van dieven, schei toch uit.
Ik heb kinderen die samenwonen, de Bijbel heeft het duidelijk over een huwelijk, duidelijkste voorbeeld is de samaritaanse vrouw, ik hou heel veel van mijn kinderen en ook van hun vriendinnen, ik wijs hen niet af, maar het ongehuwd samenwonen wijzen we wel af, dat weten zij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Delftenaar »

De teksten in de Bijbel over homoseksualiteit kennen we allemaal.

Richting de homosexuele mede-kerkganger kom je daar niet verder mee. Die kennen de teksten ook en voelen zich daardoor soms depressiever. Ze hebben immers die gevoelens en willen tegelijk God dienen. En dan?
Dan blijven er veel vragen over waarop niet makkelijk een antwoord te geven is. En er voor personen in kwestie een hele worsteling ontstaat.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Delftenaar schreef:De teksten in de Bijbel over homoseksualiteit kennen we allemaal.

Richting de homosexuele mede-kerkganger kom je daar niet verder mee. Die kennen de teksten ook en voelen zich daardoor soms depressiever. Ze hebben immers die gevoelens en willen tegelijk God dienen. En dan?
Dan blijven er veel vragen over waarop niet makkelijk een antwoord te geven is. En er voor personen in kwestie een hele worsteling ontstaat.
Dat is ook heel moeilijk. Die nood is heel groot.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door Wandelende »

Calvin schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Die teksten gaan meer tegen de zonden van hetero's die 'eens wat anders willen.
'Ja hoor, Paulus vergeet er nog net bij te schrijven dat het uiteraard ook heel natuurlijk kan zijn als twee vrouwen gewoon getrouwd zijn en samen seksueel actief zijn. Héél gewoon, hoor. We willen toch zeker niet terug naar de middeleeuwen. Toen begrepen ze Paulus nog niet. Nu vinden alleen reli-fundi's dat nog een beetje raar, maar da's een kwestie van tijd. Alle anderen vinden dat nu heel gewoon en natuurlijk.'
Als we dat nog een paar keer zeggen, gaan we het zelf ook geloven.
Dan liever een reli-fundi.
Ja hoor, Paulus noemt dat nog net niet hè? Zou wel heel makkelijk scoren zijn dan. Ooit een tekst in zijn verband gelezen of hou je je bij je reli-fundi-opvattingen en oordeel je zonder enige context? Misschien zijn de middeleeuwen een fijne plek voor je dan. Daar werden homo's ter dood veroordeeld en geëxecuteerd op de brandstapel. Met de bijbel als wetboek in de hand.
Dat zijn nogal wat fel overkomende zinnen. Als je @eilander kent van RF dan weet je dat hij zich ver houdt van extremisme of het wegzetten van zijn naasten. Ik lees enkel een duidelijke stellingname in het afwijzen van diverse zonden. Zonden die in de Bijbel duidelijk benoemd worden, iemand die daaraan gaat tornen die is duidelijk van het pad af.
Het benoemen en afwijzen van de zonden heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het teruggaan naar de Middeleeuwen. En al helemaal niet naar dergelijke mishandelingspraktijken. Alleen al het feit dat je insinueert vind ik al beschamend.

En wat betreft onze houding richting de anders-gerichte medemens geldt hetzelfde als alle andere naasten; "...en uw naaste als uzelf".

Daar hoort naar mijn bescheiden mening overigens ook het woord 'reli-fundi' niet bij. Vreemde benaming om een groep mensen op een aparte manier weg te zetten.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Ik riep dat natuurlijk wel een beetje over mezelf af. Ik reageerde vooral op het in mijn ogen 'wegredeneren' van de teksten uit Romeinen 1. Het zal best waar zijn dat Paulus daar vooral op perverse praktijken zag, dat neemt nog niet weg dat ik op geen enkele manier ruimte zou zien in de Bijbel voor een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht.
Ook in Romeinen 1 wordt daar toch geen ruimte voor gegeven denk ik.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Terri »

eilander schreef:Ik riep dat natuurlijk wel een beetje over mezelf af. Ik reageerde vooral op het in mijn ogen 'wegredeneren' van de teksten uit Romeinen 1. Het zal best waar zijn dat Paulus daar vooral op perverse praktijken zag, dat neemt nog niet weg dat ik op geen enkele manier ruimte zou zien in de Bijbel voor een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht.
Ook in Romeinen 1 wordt daar toch geen ruimte voor gegeven denk ik.
Helemaal mee eens.
Juist Romeinen 1 is klaar en helder.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

Wandelende schreef: Dat zijn nogal wat fel overkomende zinnen. Als je @eilander kent van RF dan weet je dat hij zich ver houdt van extremisme of het wegzetten van zijn naasten. Ik lees enkel een duidelijke stellingname in het afwijzen van diverse zonden. Zonden die in de Bijbel duidelijk benoemd worden, iemand die daaraan gaat tornen die is duidelijk van het pad af.
Ik ken Eilander niet en ga niet zijn posts uitgebreid napluizen. Wat me zo fel maakte is het overduidelijk citeren van enkele verzen zonder het in het verband te lezen. Er zijn al meer dan genoeg homo's veroordeeld door onze kerken in het verleden en, helaas, in het heden door deze teksten. Het zou mooi zijn als we ons daar eens voor durven verootmoedigen want brengt onze houding hen bij de levendmakende Christus of juist niet?
Het benoemen en afwijzen van de zonden heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het teruggaan naar de Middeleeuwen. En al helemaal niet naar dergelijke mishandelingspraktijken. Alleen al het feit dat je insinueert vind ik al beschamend.
Ik haalde de middeleeuwen er niet bij. Ik reageerde op Eilander. je kunt mijn insinuatie beschamend vinden, ik vind het beschamend hoe de kerk is omgegaan met homofielen in haar gelederen. Er is simpelweg geen plaats voor hen geweest, dat geldt nu nog steeds. Er zijn teveel trieste verhalen van deze mensen die weggepest zijn na hun coming-out of uitgekotst zijn door hun familie. Geestelijk stenigen noem ik dat.
En wat betreft onze houding richting de anders-gerichte medemens geldt hetzelfde als alle andere naasten; "...en uw naaste als uzelf".
Amen, maar laat dat ook maar eens zien dan naar deze groep mensen.
Daar hoort naar mijn bescheiden mening overigens ook het woord 'reli-fundi' niet bij. Vreemde benaming om een groep mensen op een aparte manier weg te zetten.
Als Eilander dit als een soort Geuzennaam ziet, dan zie ik er geen been in om dat woord te gebruiken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Alle (mogelijk) felle woorden over en weer ten spijt, ik ben het grotendeels wel met je eens, @Calvin. Er is en wordt niet altijd pastoraal omgegaan met mensen die hiermee worstelen. Daarvoor is verootmoediging op z'n plaats en geen praten vanuit eigen gevoel, onbegrip en vanuit de hoogte.
Dat was overigens geenszins mijn bedoeling. Maar wel om het goedpraten van de zonde tegen te gaan.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

eilander schreef:Ik riep dat natuurlijk wel een beetje over mezelf af. Ik reageerde vooral op het in mijn ogen 'wegredeneren' van de teksten uit Romeinen 1. Het zal best waar zijn dat Paulus daar vooral op perverse praktijken zag, dat neemt nog niet weg dat ik op geen enkele manier ruimte zou zien in de Bijbel voor een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht.
Ook in Romeinen 1 wordt daar toch geen ruimte voor gegeven denk ik.
Maar Eilander, waaruit blijkt dat ik Romeinen 1 wegredeneer? Of dat ik ruimte zou zien voor een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht? Ik wijs enkel op het misbruik van enkele verzen rond homoseksualiteit. Ik wil best wel ingaan op de exegese en de bedoeling van Paulus, maar dat lijkt me overduidelijk dat hij erop doelt dat Christus de enige weg is tot Zaligheid (vers 16/17) en dat niemand zich kan verontschuldigen. Vervolgens gaat hij in op de gevolgen van goddeloosheid en afgodendienst waar hij op de toenmalige seksuele uitspattingen benoemt.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Calvin »

eilander schreef:Alle (mogelijk) felle woorden over en weer ten spijt, ik ben het grotendeels wel met je eens, @Calvin. Er is en wordt niet altijd pastoraal omgegaan met mensen die hiermee worstelen. Daarvoor is verootmoediging op z'n plaats en geen praten vanuit eigen gevoel, onbegrip en vanuit de hoogte.
Dat was overigens geenszins mijn bedoeling. Maar wel om het goedpraten van de zonde tegen te gaan.
Mijn dank voor je uitleg. Deze kwam net voor mijn laatste bericht. Laten we niet alleen voor deze mensen bidden maar hen -net zoals iedereen- de ruimte van Christus' genade aanbieden in plaats van de deur te wijzen. Dat zou mijn wens zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Homoseksualiteit

Bericht door huisman »

Calvin schreef:
eilander schreef:Ik riep dat natuurlijk wel een beetje over mezelf af. Ik reageerde vooral op het in mijn ogen 'wegredeneren' van de teksten uit Romeinen 1. Het zal best waar zijn dat Paulus daar vooral op perverse praktijken zag, dat neemt nog niet weg dat ik op geen enkele manier ruimte zou zien in de Bijbel voor een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht.
Ook in Romeinen 1 wordt daar toch geen ruimte voor gegeven denk ik.
Maar Eilander, waaruit blijkt dat ik Romeinen 1 wegredeneer? Of dat ik ruimte zou zien voor een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht? Ik wijs enkel op het misbruik van enkele verzen rond homoseksualiteit. Ik wil best wel ingaan op de exegese en de bedoeling van Paulus, maar dat lijkt me overduidelijk dat hij erop doelt dat Christus de enige weg is tot Zaligheid (vers 16/17) en dat niemand zich kan verontschuldigen. Vervolgens gaat hij in op de gevolgen van goddeloosheid en afgodendienst waar hij op de toenmalige seksuele uitspattingen benoemt.
Dit is de uitleg die verworpen wordt in het rapport van de CGK omdat er zo ruimte wordt gecreëerd voor seksuele relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht. Relaties vrij van afgodendienst en in liefde zegt men dan.
De Schrift verbiedt dit. De gerichtheid is een kruis waar onder gezucht kan worden. Deze naasten hebben onze steun en liefde nodig maar niet een goedkeuren van de zondige praxis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie