Homoseksualiteit

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Ik heb geen enkel begrip voor iemand/meerjarige die een minderjarige, of deze nu 4 is of 17, betast of streelt. En ik vind het zeer kwalijk dat dit gedrag op een christelijk forum verdedigd wordt.
Ik verdedig dit gedrag NIET!!! De man is ervoor veroordeeld!
JCRyle schreef:Ik vind het laakbaar om begrip te vragen voor naaste familieleden.
Wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen!

Met die laatste zin is al heel veel goedgepraat
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Ik heb geen enkel begrip voor iemand/meerjarige die een minderjarige, of deze nu 4 is of 17, betast of streelt. En ik vind het zeer kwalijk dat dit gedrag op een christelijk forum verdedigd wordt.
Ik verdedig dit gedrag NIET!!! De man is ervoor veroordeeld!
JCRyle schreef:Ik vind het laakbaar om begrip te vragen voor naaste familieleden.
Wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen!
Met die laatste zin is al heel veel goedgepraat
Volgens mij mogen wij die niet eens gebruiken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
merel schreef:Ik heb geen enkel begrip voor iemand/meerjarige die een minderjarige, of deze nu 4 is of 17, betast of streelt. En ik vind het zeer kwalijk dat dit gedrag op een christelijk forum verdedigd wordt.
Ik verdedig dit gedrag NIET!!! De man is ervoor veroordeeld!
JCRyle schreef:Ik vind het laakbaar om begrip te vragen voor naaste familieleden.
Wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen!
Eerst zei je dat het laster was. Nou dat is het niet. Klaar. Ik wil hier over stoppen, het raakt me nl heel diep.ik ben het helemaal met Merel eens en verder heeft die man straf gehad, maar nog wel liefdes gedichten geschreven hoe geloofwaardig ben je dan nog?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

JCRyle schreef: Nee, Mara, dat is niet de weg en de manier. Zonde mag je nooit vergoeilijken of bagetalisseren. Zeker de zondaar hoeft je niet hard te vallen. Toch moet je dit niet te snel stellen. Ik vind je houding iets te makkelijk, met alle respect.
Dat doe ik toch niet, ik heb nu al 3 x gezegd dat ik het niet goedpraat!
Het ging mij over de wijze waarop iemand ongenuanceerd iets beweert.
Dat klinkt altijd als: mij overkomt zoiets niet. En als het wel gebeurt, weg ermee.

Een opa is veroordeeld vanwege onzedelijk gedrag met een kleindochtertje en mag zijn straf thuis uitzitten met een enkelband om.
De familie is nu verscheurd in twee kampen. De ene helft vindt opa een grote viespeuk, de straf veel te laag en hoeven hem nooit meer te zien. De andere helft vindt het vreselijk wat er gebeurd is, heeft veel verdriet over het meiske dat nu voor haar leven beschadigd is, zijn verbijsterd en geschokt over deze daad.
Maar brengen het toch op om het (groot)ouderlijk huis te bezoeken, anders wordt oma dubbel gestraft.

Let wel, dit is echt gebeurd onlangs en speelt zich af in rechts reformatorische kring!
Bij welke helft zou jij je dan bevinden JCR?
Moeilijk dilemma he?

Ik wil maar zeggen, het is allemaal niet zo zwart wit uiteindelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Ik voel me niet zo goed bij de kant die dit topic nu op gaat. Toch nog even dit:
Er was eens een man die iets verschrikkelijks gedaan had, en daarvoor ook in de gevangenis terecht kwam.
Toen hij weer terug was, liep hij eens over straat en er stonden wat oudere mannen die daar hun vaste plekje hadden.
Ze praatten over van alles en nog wat, maar begonnen te smoezen toen deze man eraan kwam.
Hij voelde wel dat het natuurlijk over hem ging, en dat ze niet bepaald positief over hem spraken.

Hij liep voorbij, maar keerde toen op zijn schreden terug.
Deze man zei niet: 'ik heb mijn straf toch gehad'. Hij zei ook niet: 'het viel toch nog wel mee'. Ook zei hij niet: 'de rechter heeft mij een te zware straf opgelegd'.
Dat zei hij allemaal niet, hij vroeg geen begrip.
Hij zei wel, en hij kreeg er tranen in z'n ogen bij: "De Heere heeft het mij willen vergeven, willen jullie het alsjeblieft ook doen?"
Toen werden deze mannen nóg een keer stil, en ze schaamden zich.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
JCRyle schreef: Nee, Mara, dat is niet de weg en de manier. Zonde mag je nooit vergoeilijken of bagetalisseren. Zeker de zondaar hoeft je niet hard te vallen. Toch moet je dit niet te snel stellen. Ik vind je houding iets te makkelijk, met alle respect.
Dat doe ik toch niet, ik heb nu al 3 x gezegd dat ik het niet goedpraat!
Het ging mij over de wijze waarop iemand ongenuanceerd iets beweert.
Dat klinkt altijd als: mij overkomt zoiets niet. En als het wel gebeurt, weg ermee.
Nee. Als het wel gebeurt in je naaste omgeving is dat niet weg ermee, maar dan dien je net zo goed de feiten onder ogen te zien al ware het een onbekende. Ik kan geen begrip opbrengen voor een dader van misbruik. Ik mag zijn daden niet goedpraten, ik mag ze niet ontkrachten en ik mag er geen begrip voor opbrengen. Waarom niet? Omdat het een vreselijke bedrijf van ongerechtigheid is.
Jij vroeg (als casus) om begrip voor de daders uit familiekring. Je hoeft niet boven iemand te gaan staan, daarmee ben ik het met je eens. Naast iemand gaan staan, maar in realiteitszin!

Op je voorbeeld ga ik verder niet in.

Edit: voor de rest verwijs ik naar de posting van @Eilander! Dank voor het delen hiervan. Dat aspect noem ik niet, maar is wel waar ik op doelde met het naast iemand gaan staan. Zeker dat is nog een magere verwoording, maar naast iemand gaan staan is voor mij heenwijzen naar Christus om de vergeving die we allemaal nodig hebben.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 19 feb 2018, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mannetje »

Mara schreef: Wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen!
Deze zin zul je tevergeefs zoeken in de Schrift... Maar dat past beter in een topic verkeerd geciteerde Bijbelteksten, als dat al bestaat.
-
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

@ mara
Ik denk dat er in dit soort gevallen geen enkele nuance mag/kan zijn. Misbruik is altijd verkeerd en mag nooit geoed gepraat worden.

Ik begrijp waarom jij jouw punt/nuance maakt. Aan de andere kant denk ik dat de oma ook haar biezen had moeten pakken. Althans dat is denk ik hetgeen ik zou doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

JCRyle schreef: Jij vroeg (als casus) om begrip voor de daders uit familiekring. Je hoeft niet boven iemand te gaan staan, daarmee ben ik het met je eens. Naast iemand gaan staan, maar in realiteitszin!
Even als laatste reactie, want het is behoorlijk off topic geraakt zo.
Let wel, als mijn dochtertje (of zoontje) door een familielid was misbruikt, had ik met eigen handen de dader iets vreselijks aangedaan.
Dat borrelde in mij op als ik zoiets las of hoorde.
En verder herhaal ik mijn eigen woorden niet meer.
merel schreef:Ik begrijp waarom jij jouw punt/nuance maakt. Aan de andere kant denk ik dat de oma ook haar biezen had moeten pakken. Althans dat is denk ik hetgeen ik zou doen.
Als ik nu hoor dat mijn man zoiets gedaan had, ging hij er vandaag nog uit, Zo simpel is het.
Het voert te ver om te vertellen waarom die andere oma niet haar biezen kon pakken.
Mannetje schreef:Deze zin zul je tevergeefs zoeken in de Schrift.
En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.
Johannes 8 vs 7

Maar dit gaat allang niet meer over de Merode en al helemaal niet over het topiconderwerp.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Terri »

merel schreef:@ mara
Ik denk dat er in dit soort gevallen geen enkele nuance mag/kan zijn. Misbruik is altijd verkeerd en mag nooit geoed gepraat worden.

Ik begrijp waarom jij jouw punt/nuance maakt. Aan de andere kant denk ik dat de oma ook haar biezen had moeten pakken. Althans dat is denk ik hetgeen ik zou doen.
Hoe moeilijk ook, maar als 'opa' oprecht berouw heeft en om vergeving vraagt, moeten wij hem dan niet weer 'opnemen' binnen de familie?
Ik weet dat we nu eigenlijk een nieuw aspect aansnijden, het punt van vergeven, maar het ligt in het verlengde.
Ik praat nu wel vanuit m'n verstandelijke benadering, want als het binnen je familie gebeurt....echt heel erg en emotioneel!
En vooral duidelijk maken aan het kind dat 'opa' echt zondig was, want anders beschadig je het kind dubbel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mannetje »

@mara : Nu citeer je de tekst wel goed, maar eerder, zoals heel vaak gebeurt, niet.
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
JCRyle schreef: Jij vroeg (als casus) om begrip voor de daders uit familiekring. Je hoeft niet boven iemand te gaan staan, daarmee ben ik het met je eens. Naast iemand gaan staan, maar in realiteitszin!
Even als laatste reactie, want het is behoorlijk off topic geraakt zo.
Let wel, als mijn dochtertje (of zoontje) door een familielid was misbruikt, had ik met eigen handen de dader iets vreselijks aangedaan.
Dat borrelde in mij op als ik zoiets las of hoorde.
En verder herhaal ik mijn eigen woorden niet meer.
merel schreef:Ik begrijp waarom jij jouw punt/nuance maakt. Aan de andere kant denk ik dat de oma ook haar biezen had moeten pakken. Althans dat is denk ik hetgeen ik zou doen.
Als ik nu hoor dat mijn man zoiets gedaan had, ging hij er vandaag nog uit, Zo simpel is het.
Het voert te ver om te vertellen waarom die andere oma niet haar biezen kon pakken.
Mannetje schreef:Deze zin zul je tevergeefs zoeken in de Schrift.
En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.
Johannes 8 vs 7

Maar dit gaat allang niet meer over de Merode en al helemaal niet over het topiconderwerp.
Ik denk dat we niet ver van elkaar verwijderd zijn, als ik deze bewoordingen nu lees. :super
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

Ik heb het boek van Wilma vroeger thuis gelezen. Misschien heeft mijn moeder het nog wel. Ze spaarde ooit de Wilma boeken. Maar kan zijn dat ze met de verhuizing weggedaan zijn.
Ik zou het zelf niet zo gauw nog eens lezen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Zita »

Ik zou sowieso maar geen Wilma-boeken lezen.
De boeken van haar die ik gelezen heb, geven blijk van een verwrongen en hyper-sentimentele kijk op het leven. Als je dan over huisje-boompje-beestje schrijft, kan dat niet zoveel kwaad. Maar Wilma waagde zich regelmatig aan grote thema's. Dan krijg je echt heel rare boeken.
Plaats reactie