Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Orchidee schreef:Het kan toch niet waar zijn dat 200 van de 1600 leden een ledenvergadering bijwonen en stemmen voor een nieuwe predikant en/of ambtsdragers Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ik neem aan dat die 200 alleen mannen zijn en die 1600 alleen vrouwen? In dat geval wordt het 400 van de 1600 of 200 van de 800. Dat geeft al weer een heel ander beeld.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Deze kanselruil leeft bij mij helemaal niet. Er is trouwens pas sprake van kanselruil als de GG-predikant ook voorgaat in de gemeente van de HHK-predikant. In de HHK staan de kansel al open voor bevoegde voorgangers uit de CGK. Daar ben ik erg blij mee. Ik zou het toejuichen als zo'n formele openstelling er ook komt voor predikanten uit de Gereformeerde Bond binnen de PKN, maar daar schijnt de Ger Bond het iig nog niet mee eens te zijn en ook binnen de synode van de HHK zal dat een brug te ver zijn. Openstelling voor predikanten vanuit de Ger Gem vind ik een heel ander verhaal. Mijn ervaring is dat veel Ger Gemmers mij 'maar hervormd' vinden. 'Maar hervormd' heeft dan zo ongeveer dezelfde betekenis als 'blinde heiden'. M.a.w. daar is nog wel wat te bespreken voor die ruimte er zal zijn. En dat is jammer.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Deze kanselruil leeft bij mij helemaal niet. Er is trouwens pas sprake van kanselruil als de GG-predikant ook voorgaat in de gemeente van de HHK-predikant. In de HHK staan de kansel al open voor bevoegde voorgangers uit de CGK. Daar ben ik erg blij mee. Ik zou het toejuichen als zo'n formele openstelling er ook komt voor predikanten uit de Gereformeerde Bond binnen de PKN, maar daar schijnt de Ger Bond het iig nog niet mee eens te zijn en ook binnen de synode van de HHK zal dat een brug te ver zijn. Openstelling voor predikanten vanuit de Ger Gem vind ik een heel ander verhaal. Mijn ervaring is dat veel Ger Gemmers mij 'maar hervormd' vinden. 'Maar hervormd' heeft dan zo ongeveer dezelfde betekenis als 'blinde heiden'. M.a.w. daar is nog wel wat te bespreken voor die ruimte er zal zijn. En dat is jammer.

Dat is het punt, en daarom de verkapte waarschuwing in het RD. Met hervormden en christelijk gerefomeerden moet je uitkijken.
Men wil geen kanselruil, omdat dat dan het eigene en dus de exclusiviteit en bestaansrecht van de Ger. Gem verbleekt.


Wat dat aangaat lijken de Gereformeerde Gemeenten wel een beetje op de Gereformeerd Vrijgemaakten van twee decennia terug.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Deze kanselruil leeft bij mij helemaal niet. Er is trouwens pas sprake van kanselruil als de GG-predikant ook voorgaat in de gemeente van de HHK-predikant. In de HHK staan de kansel al open voor bevoegde voorgangers uit de CGK. Daar ben ik erg blij mee. Ik zou het toejuichen als zo'n formele openstelling er ook komt voor predikanten uit de Gereformeerde Bond binnen de PKN, maar daar schijnt de Ger Bond het iig nog niet mee eens te zijn en ook binnen de synode van de HHK zal dat een brug te ver zijn. Openstelling voor predikanten vanuit de Ger Gem vind ik een heel ander verhaal. Mijn ervaring is dat veel Ger Gemmers mij 'maar hervormd' vinden. 'Maar hervormd' heeft dan zo ongeveer dezelfde betekenis als 'blinde heiden'. M.a.w. daar is nog wel wat te bespreken voor die ruimte er zal zijn. En dat is jammer.

Dat is het punt, en daarom de verkapte waarschuwing in het RD. Met hervormden en christelijk gerefomeerden moet je uitkijken.
Men wil geen kanselruil, omdat dat dan het eigene en dus de exclusiviteit en bestaansrecht van de Ger. Gem verbleekt.


Wat dat aangaat lijken de Gereformeerde Gemeenten wel een beetje op de Gereformeerd Vrijgemaakten van twee decennia terug.
Het "maar hervormd zijn" is idd een punt wat helaas veel gehoord wordt, meestal zonder onderzoek te doen welke prediking er nu precies gegeven wordt in hervormde kringen. Ik hoor het heel veel van mensen die vanuit ger gemeente overgaan naar een andere gemeente. Families die heftig reageren op dit nieuws en ernstig waarschuwen voor deze in hun ogen dwaalweg, want het is alleen in de ger gemeente te vinden. Gelukkig spreken meerdere dominees vanuit ger gemeente andere taal!
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

@GGotK: Laat ik nu niet in regio Bodegraven werken. :D
-
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Ditbenik schreef:
GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Deze kanselruil leeft bij mij helemaal niet. Er is trouwens pas sprake van kanselruil als de GG-predikant ook voorgaat in de gemeente van de HHK-predikant. In de HHK staan de kansel al open voor bevoegde voorgangers uit de CGK. Daar ben ik erg blij mee. Ik zou het toejuichen als zo'n formele openstelling er ook komt voor predikanten uit de Gereformeerde Bond binnen de PKN, maar daar schijnt de Ger Bond het iig nog niet mee eens te zijn en ook binnen de synode van de HHK zal dat een brug te ver zijn. Openstelling voor predikanten vanuit de Ger Gem vind ik een heel ander verhaal. Mijn ervaring is dat veel Ger Gemmers mij 'maar hervormd' vinden. 'Maar hervormd' heeft dan zo ongeveer dezelfde betekenis als 'blinde heiden'. M.a.w. daar is nog wel wat te bespreken voor die ruimte er zal zijn. En dat is jammer.
In de betreffende HHK gemeente is ook een GG predikant voorgegaan.
-
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:@GGotK: Laat ik nu niet in regio Bodegraven werken. :D
Dan hebben ze je vast gespaard voor 'vervelende' vragen , wat heel aardig is natuurlijk.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef: Dan hebben ze je vast gespaard voor 'vervelende' vragen , wat heel aardig is natuurlijk.
Doe niet zo overdreven. De gemiddelde gg kerkganger boeit het geen ene fluit wie er wel en niet op een preekstoel in Bodegraven staat. Zeker aangezien eigen predikanten al jaren in erediensten in ogg's voorgaan. Daar hoor je ook niemand over. Op dit forum is het ook maar een select klein groepje van alle actieve gebruikers dat voorgaande pagina's wist te vullen over dit onderwerp.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:
GGotK schreef: Dan hebben ze je vast gespaard voor 'vervelende' vragen , wat heel aardig is natuurlijk.
Doe niet zo overdreven. De gemiddelde gg kerkganger boeit het geen ene fluit wie er wel en niet op een preekstoel in Bodegraven staat. Zeker aangezien eigen predikanten al jaren in erediensten in ogg's voorgaan. Daar hoor je ook niemand over. Op dit forum is het ook maar een select klein groepje van alle actieve gebruikers dat voorgaande pagina's wist te vullen over dit onderwerp.
Je overdrijft zelf.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Doe niet zo overdreven. De gemiddelde gg kerkganger boeit het geen ene fluit wie er wel en niet op een preekstoel in Bodegraven staat. Zeker aangezien eigen predikanten al jaren in erediensten in ogg's voorgaan. Daar hoor je ook niemand over. Op dit forum is het ook maar een select klein groepje van alle actieve gebruikers dat voorgaande pagina's wist te vullen over dit onderwerp.
Vanwaar dan het feit dat het Reformatorisch Dagblad (als ik Mannetje moet geloven, op eigen initiatief) er zoveel aandacht aan besteed heeft?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Doe niet zo overdreven. De gemiddelde gg kerkganger boeit het geen ene fluit wie er wel en niet op een preekstoel in Bodegraven staat. Zeker aangezien eigen predikanten al jaren in erediensten in ogg's voorgaan. Daar hoor je ook niemand over. Op dit forum is het ook maar een select klein groepje van alle actieve gebruikers dat voorgaande pagina's wist te vullen over dit onderwerp.
Vanwaar dan het feit dat het Reformatorisch Dagblad (als ik Mannetje moet geloven, op eigen initiatief) er zoveel aandacht aan besteed heeft?
Verbaas mij dat dit een serieuze vraag is. Het antwoord ligt namelijk voor de hand. Het Reformatorisch Dagblad kan je hernoemen naar het Dagblad van de Gereformeerde Gemeenten. Dat deze benaming te lang is, maar anders was het al lang ingevoerd.
Het RD vindt het heel bijzonder dat er ergens in Nederland op een kansel van de Gereformeerde Gemeente een niet-Gereformeerde Gemeente predikant voorgaat. Dat is het namelijk de eerste vorm van kanselruil in heel de gereformeerde gezindte. Althans zo doet men voorkomen.
Dat andere kerken hun plicht hierin al verstaan vergeet men gemakshalve. Daarnaast gaat men geheel aan alle SGP-tijdredes, SEZ-diensten, Mbuma-zendingsdiensten, GBS-diensten, Adullamdiensten voorbij, terwijl 9 van de 10 keer gewoon de votum en de zegengroet wordt uigesproken. Voor mij geen enkel probleem, maar dat doet er nu niet toe. Nee dat worden dan 'samenkomsten' ofzoiets genoemd, want stel je voor dat je elkaar onder het Woord in een eredienst tegenkomt. Bbrrr.
En aangezien het komkommertijd aan het worden is voor het RD, hopen ze met dit nieuws een discussie in de krant aan te zwengelen.
In plaats van een discussie te beginnen en ds. Mulder te bevragen over het kerkrecht had men beter een verheugend stukje kunnen typen. Want eindelijk gaan we verstaan (althans een deel (jammer genoeg), maar moed houden(!)) dat kerkelijke verdeeldheid niet kan in deze tijdn, maar voornamelijk niet mag bestaan vanwege de Schrift.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Aan al deze merkwaardige samenkomsten en pseudo-kerkdiensten heeft het RD zeker wel uitvoerig aandacht besteed, zelfs in een paginagroot artikel. Dus dit verwijt slaat nergens op.

Maar ik denk ook dat de meeste GG-leden hier echt niet van opkijken.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
Mannetje schreef:@GGotK: Laat ik nu niet in regio Bodegraven werken. :D
Dan hebben ze je vast gespaard voor 'vervelende' vragen , wat heel aardig is natuurlijk.
Als je niets meer te zeggen hebt, mag je dat ook zeggen hoor! ;)
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Als je niets meer te zeggen hebt, mag je dat ook zeggen hoor!
Deze woorden zijn ook van toepassing op de laatste post van JCRyle. Wat een onzin zeg, om het RD als Ger. Gem.-krant te betitelen. Hoe verzin je het... Volgens mij is de directie niet eens van de Ger. Gem.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erskinees »

Maar het grootste lezerspubliek wel ;) En daar stemt de krant zich weer op af.

Overigens ben ik van mening dat lokale gemeenten zich aan besluiten van hogere vergaderingen dienen te houden. Diensten met predikers buiten het kerkverband zijn dan ook alleen toegestaan zonder votum etc. Orde is belangrijk in een kerkgenootschap.
Plaats reactie