Kerkelijke eenheid / Kanselruil

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Sorry hoor @Dia: je kan het niet laten om zuur te spuwen op alles wat volgens jou niet goed is, jij beticht anderen regelmatig van het jou niet respecteren en begrijpen maar jij begrijpt er net zo min iets van en respecteert andere gedachten net zo min!
Hoe zul en/of wil je zo ooit tot elkaar komenAfbeelding
Het is maar goed dat wij mensen dat niet in de hand hebben.
Dit is echt niet zuur bedoeld. Noem dan eens één zaak waarin zuur spuw. We kunnen voor onze concientie geen andere leer tegemoet komen. Wel op bijzaken, maar niet op de zaken zoals genoemd in onze belijdenisgeschriften die gegrond zijn op het Woord.

Als ik iets opmerk (wat ik pas al elders op dit forum opmerkte) wordt ik (en allen die deze leer belijden) in een hoek gedrukt die ontstaat door het niet kennen wat wij belijden, of, zo wij dat toch willen zeggen, dat wordt aan de invulling bevindelijke begrippen uit onze belijdenis een andere betekenis gegeven. Ik begrijp dat dit bij de mens van vandaag geen populair belijden is, want je raakt er anderen mee, maar dan nog: Mogen we zwijgen als de waarheid in het geding is? Of laten we het toe dat een bepaalde groep, die aan de oude door onze vaderen overleverde leer, gestoeld op Gods Woord en onze belijdenisgeschriften in een hoek gedrukt blijven worden door onterechte aanvallen en beschuldigingen? Voor deze keer wil ik een beroep doen op de grondslag van dit forum dat als u bekend mag worden verondersteld. Als dat niet kan, dan kan er niet veel meer voor de belijders van deze leer. Ik begrijp ook wel dat deze leer altijd aangevallen wordt en is geworden, maar we hebben hier ook nog moderators, en die zouden toch niet (in mijn ogen dan) mogen dulden dat door een nieuwe leer mensen die bij de oude leer bleven worden aangevallen. Dit ook geen discussie, want hier hebben het over aanvallen op de bevindelijke leer. En beslist niet alles wat men tegenwoordig bevindelijk noemt heeft daar last van. Als je maar een beetje elkaar tegemoet kunt komen. Maar wij kunnen dat niet want dit is het algemeen ongetwijfeld Christelijk geloof, zoals omschreven in Schrift en Belijdenis. De aanvallen (zo voelt het echt) komen, al zal men dat ontkennen, voort uit een afkeer van de oude bevindelijke prediking.
Ik vraag de moderators of het dan niet zo is. Want iedereen begrijpt dat ik me aan de grondslag (zoals genoemd) van dit forum wens te houden. En zeg nu niet dat dit een incidentele aanval op de leer is. We weten het echt wel uit de ervaring hier thuis en op het forum en uit de Bijbelse en Kerkgeschiedenis. En nu weet ik ook wel dat men dit tegenwoordig een bepaald gezichtspunt is gaan noemen. Maar hiermee komt wel een bepaalde groep belijders van onze Belijdenis op grond van de Bijbel in de verdrukking.
Ik wacht even af, want zo kan ik niet doorgaan, ik lijdt er lichamelijk en geestelijk aan. En zelfs durft men dan in dergelijke gevallen van een stoornis te spreken: Een ziekelijke afwijking die de orthodox gereformeerden al noemden en door de Gereformeerde kerken en de daaruit voortgekomen vrijgemaakten op deze groep is geplakt. Kortom: Het is niet wetenschappelijk en we begrijpen het niet, dus het is een afwijking. Zie ik het zo goed? Lees eens wat ds. Den Hengst moest aanhoren aan valse beschuldigingen, karikaturen en smaadheid. Hetzelfde zien we toen dr. Steenblok de Gereformeerde Kerken (als het ware) uitgewerkt is.
Het spijt me dat ik dit nu duidelijk moet maken, want zo kan het niet langer. En zo het niet alleen mij gegaan. Meer mensen die hardop de waarheid zeiden hebben het forum verlaten, vanwege de dwalingen en tegenkanting.
Dit doet mij niet alleen pijn, echt niet, maar hier komt de hele bevindelijke leer onder vuur te liggen. En ik zal aannemen, dat dit niet met opzet gebeurt, maar anderzijds worden al onze woorden en gedachten wel ergens gestuurd. Het niet kennen is dan geen verontschuldiging. Ik denk vast wel dat er nog wat mensen zijn op dit forum die begrijpen waar het over gaat.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 nov 2019, 22:56, 6 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:We komen echt altijd op de Gereformeerde Gemeente uit ::please zucht...
De Kerk met een hoofdletter is gelukkig nog breder dan de Gereformeerde Gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:We komen echt altijd op de Gereformeerde Gemeente uit ::please zucht...
De Kerk met een hoofdletter is gelukkig nog breder dan de Gereformeerde Gemeenten.
Nog wel ja, al scheelt het niet veel.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

Delftenaar schreef:Allemaal prima en dat moet je vooral ook doen. Lijkt me een keuze waar niets mis mee is.

Maar los van deze dingen vroeg ik me naar aanleiding van de oorspronkelijke vraag over de afstand vanuit Zeeland naar Hoevelaken af waarom in Zeeland geen soortgelijke avonden van Kom ook, Jij daar, of hoe het ook mag heten georganiseerd wordt.
Ligt er daar geen vraag op dat gebied?
Zeker.
5x per jaar is er in Krabbendijke een bezinningsavond met een spreker. Deze week was het met Ds. A. Simons.
IRS organiseert zo'n 3x per jaar een bezinningsavond in Goes en ook in Goes op zaterdagavond is er met enige regelmaat een avond georganiseerd door BaZ.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:We komen echt altijd op de Gereformeerde Gemeente uit ::please zucht...
De Kerk met een hoofdletter is gelukkig nog breder dan de Gereformeerde Gemeenten.
Nog wel ja, al scheelt het niet veel.
Waarom dat nog? Was het dan anders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd bedoelde het niet echt, was een cynische post van haar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Delftenaar schreef:Allemaal prima en dat moet je vooral ook doen. Lijkt me een keuze waar niets mis mee is.

Maar los van deze dingen vroeg ik me naar aanleiding van de oorspronkelijke vraag over de afstand vanuit Zeeland naar Hoevelaken af waarom in Zeeland geen soortgelijke avonden van Kom ook, Jij daar, of hoe het ook mag heten georganiseerd wordt.
Ligt er daar geen vraag op dat gebied?
Zeker.
5x per jaar is er in Krabbendijke een bezinningsavond met een spreker. Deze week was het met Ds. A. Simons.
IRS organiseert zo'n 3x per jaar een bezinningsavond in Goes en ook in Goes op zaterdagavond is er met enige regelmaat een avond georganiseerd door BaZ.
Op zaterdagavond ben ik vaak niet in de gelegenheid. Maar die BaZ-avonden zijn ook terug te luisteren. Dat heb ik wel eens gedaan. IRS-avonden ken ik niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Bezorgd bedoelde het niet echt, was een cynische post van haar.
Wat een cynische vrouw die Bezorgd:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:Bezorgd bedoelde het niet echt, was een cynische post van haar.
Wat een cynische vrouw die Bezorgd:)
@Bezorgd is een 'hij', @Geytenbeekje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het wel prijzig...
11,-
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Delftenaar schreef:Allemaal prima en dat moet je vooral ook doen. Lijkt me een keuze waar niets mis mee is.

Maar los van deze dingen vroeg ik me naar aanleiding van de oorspronkelijke vraag over de afstand vanuit Zeeland naar Hoevelaken af waarom in Zeeland geen soortgelijke avonden van Kom ook, Jij daar, of hoe het ook mag heten georganiseerd wordt.
Ligt er daar geen vraag op dat gebied?
Zeker.
5x per jaar is er in Krabbendijke een bezinningsavond met een spreker. Deze week was het met Ds. A. Simons.
IRS organiseert zo'n 3x per jaar een bezinningsavond in Goes en ook in Goes op zaterdagavond is er met enige regelmaat een avond georganiseerd door BaZ.
Op zaterdagavond ben ik vaak niet in de gelegenheid. Maar die BaZ-avonden zijn ook terug te luisteren. Dat heb ik wel eens gedaan. IRS-avonden ken ik niet.
In Krabbendijke ben je van harte welkom hoor... ;)
Voor avonden van IRS: https://www.irs.nu/agenda/
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
Zou deze avond ook te beluisteren zijn? Walcheren-Hoevelaken is niet aan te rijden op zaterdagavond.
Gewoon op tijd vertrekken, Jan :nananere
Jawel, maar dan ben ik waarschijnlijk niet voor de zondag thuis. :nananere
Maar ik heb goede hoop dat de RD een verslagje schrijft. Dus wie weet, wordt het maandag vervolgd.
Het RD heeft naar je geluisterd @Jantje. Staat verslag in:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-egas- ... -1.1612762
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Ik heb het inmiddels gelezen. En ik hoop van ganser harte dat de Generale Synode de handschoen van ds. Egas oppakt. Hij heeft 100% gelijk.

Bovendien is er met de brief van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van Stolwijk, die eerder dit jaar of vorig najaar in de Saambinder verscheen, ook helemaal niets gedaan. Ik hoop dat de reacties zo losbarsten in het RD, dat de Generale Synode niet meer anders kan.

Want zo komt er niets van terecht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef: Bovendien is er met de brief van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van Stolwijk, die eerder dit jaar of vorig najaar in de Saambinder verscheen, ook helemaal niets gedaan.
Daar is wel wat mee gedaan. De brief is door de classis doorgestuurd naar de PS en daar heeft men besloten deze niet door te sturen naar de GS. Toen de brief op de PS besproken was, was de predikant destijds van Stolwijk inmiddels overgegaan naar een andere classes. Denk dat dit mede een oorzaak is dat de brief niet is doorgestuurd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Waarom kon die brief dan niet alsnog doorgestuurd worden? Het hangt toch niet af van de handtekening van ds. Hoogerland, mag ik hopen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie