Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:@Jantje: Hoe lang ben je eigenlijk al lid van de GG? Ik verbaas me al weken over je bijdragen, maar je lijkt net zo'n dominee die van elders is binnengekomen.

Totdat de synode het verbood waren er ook GG-predikanten bij Jijdaar, en het is vervelend dat dat niet meer kan. Ook weer zo'n ergerlijke vorm van overheersing.
Ik vind het eerder ergelijk dat zo'n verbod nodig is.
natuurlijk blijkt uit je blijde verrassing een enorm wantrouwen. Nog los van het feit dat het kennelijk heel links is om een zware HHK-dominee uit te nodigen. Vervolgens komt men met dominees uit het Gekrookte Riet als alternatief, alsof die ooit in een normale GG zouden hebben gepast.
of het wantrouwen is weet ik niet. Ik hoop dat er meer was dan alleen verrassing. Als een predikant tot je spreekt is het God zelf die tot je spreekt. En als je hart daarvoor geopend wordt is het echt verrassend.
Maar goed. Het voornaamste is maar weer, dat is gebleken dat gemeenten iets links van het midden in de GG reeds bij voorbaat onder een enorm vergrootgelas liggen van de extreme figuren, ook op dit forum. Dan laat ik de kerkpolitieke bijdrage van ds. P. Mulder nog buiten beschouwing.

En gelukkig heeft de kerkenraad van Bodegraven zich daar niet teveel van aangetrokken.
Je draaft erg door. Opheusden en Kruiningen hebben ook onder een vergrootglas gelegen. Nu heeft Bodegraven nieuws en kruip je pardoes met allerlei superlatieven in de slachtofferrol. Wellicht was het tijdstip van je ontboezemingen daar debet aan. Dat is mogelijk. Ik vind namelijk dat wanneer de kerkenraad van Bodegraven de publiciteit zoekt over een recent kerkenraadsbesluit dat het kerkverband daar een reactie op mag geven.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

In dat laatste heb je zeker gelijk.

Maar ik vind het erg vervelend dat mensen die uit een ander kerkverband komen zelfs de vrijheid gevoelen om te melden dat ze een verbod op de standpunten van de traditionele leden van hun nieuwe kerkverband steunen. Ik kan zulke uitspraken niet anders zien dan als goedbedoelde tirannie, die helemaal niets te maken heeft met een goed zicht op de christelijke vrijheid.

Het zou niet mogelijk moeten zijn dat importleden ambtsdrager worden. Dat zou al een hoop ellende schelen.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 jun 2018, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Heeft de kerkenraad de publiciteit gezocht? Volgens mij niet.
In onze kerkbode heeft de kerkenraad een en ander toegelicht. Deze kerkbode is bij het RD terechtgekomen, die vervolgens contact met de scriba hebben opgenomen. De scriba heeft openheid van zaken gegeven en niet afgewimpeld met een "geen commentaar".
Hetzelfde zie je overigens ook bij ds. P. Mulder. Hij wordt om reactie gevraagd, en geeft reactie. Verstandig, in mijn ogen, omdat een "geen commentaar" alleen maar tot speculaties etc. gaat leiden.
-
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Reformer schreef:
Luther schreef:Ik zie een kerkenraad die nu eens niet alleen praat, of die alleen in abstracte zin bidt, maar ook gewoon concreet handelt. Ik begrijp niet wat het probleem is. Via bijvoorbeeld de Haamstede Conferentie kent men elkaar al jaren. Daar leer je elkaar als broeders echt kennen en kijk je elkaar diep in het hart. Daar ontdek je ook dat vele verschillen en nuances in het licht van de eeuwigheid niet zoveel te betekenen hebben.
Amen!
Laat een ieder die niet bereid is werk te maken van eenheid, het elkaar ontmoeten, enz. ook niet meer bidden of 'bijeen mag komen wat bijeen hoort'. Ora et labora!
Terwijl ik dit topic las, is dit ook meerdere keren in mijn gedachten gekomen. Er wordt veel gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort, maar als je dan alle communicatie leest, komt de vraag boven, bidden we dit wel met het hart? Willen we het echt?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Zeeuwse huisvrouw schreef:
Reformer schreef:
Luther schreef:Ik zie een kerkenraad die nu eens niet alleen praat, of die alleen in abstracte zin bidt, maar ook gewoon concreet handelt. Ik begrijp niet wat het probleem is. Via bijvoorbeeld de Haamstede Conferentie kent men elkaar al jaren. Daar leer je elkaar als broeders echt kennen en kijk je elkaar diep in het hart. Daar ontdek je ook dat vele verschillen en nuances in het licht van de eeuwigheid niet zoveel te betekenen hebben.
Amen!
Laat een ieder die niet bereid is werk te maken van eenheid, het elkaar ontmoeten, enz. ook niet meer bidden of 'bijeen mag komen wat bijeen hoort'. Ora et labora!
Terwijl ik dit topic las, is dit ook meerdere keren in mijn gedachten gekomen. Er wordt veel gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort, maar als je dan alle communicatie leest, komt de vraag boven, bidden we dit wel met het hart? Willen we het echt?
Ik begrijp wat Reformer bedoelt, maar ik zou het toch iets anders willen zeggen. Het gebed of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort, mag natuurlijk geen dode letter zijn. Dat ben ik wel eens. Maar als het dat niet is, en we het dus van de Heere verwachten, zullen er wegen geopend en harten geneigd worden. Daar hoef je bij wijze van spreken niets voor te doen. Nogmaals, als we het echt van harte willen natuurlijk, en het juist daarom van de Heere verwachten.
Dan moet je natuurlijk de mogelijkheden die zich vanuit dat uitgangspunt voordoen, wel aangrijpen en niet blokkeren.

Maar onder deze discussie zit altijd het verschil tussen wat de één als eenheid zou willen zien, en wat de ander juist uit de weg zou willen gaan. Als de mogelijkheid zich voordoet om een gezamenlijke dienst met de RKK te beleggen, zullen er vast mensen zijn die dat als gebedsverhoring willen zien, maar dat kan ik niet zo meemaken. Ik zeg het expres even extreem om niet in allerlei grensgevallen te hoeven duiken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis en niet in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden. Dat geld voor binnen en buitenkerkelijke verdeeldheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Herman schreef:Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis en niet in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden. Dat geld voor binnen en buitenkerkelijke verdeeldheid.
Juist gezien, denk ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:@Jantje: Hoe lang ben je eigenlijk al lid van de GG? Ik verbaas me al weken over je bijdragen, maar je lijkt net zo'n dominee die van elders is binnengekomen.

Totdat de synode het verbood waren er ook GG-predikanten bij Jijdaar, en het is vervelend dat dat niet meer kan. Ook weer zo'n ergerlijke vorm van overheersing.
Ik vind het eerder ergelijk dat zo'n verbod nodig is.
natuurlijk blijkt uit je blijde verrassing een enorm wantrouwen. Nog los van het feit dat het kennelijk heel links is om een zware HHK-dominee uit te nodigen. Vervolgens komt men met dominees uit het Gekrookte Riet als alternatief, alsof die ooit in een normale GG zouden hebben gepast.
of het wantrouwen is weet ik niet. Ik hoop dat er meer was dan alleen verrassing. Als een predikant tot je spreekt is het God zelf die tot je spreekt. En als je hart daarvoor geopend wordt is het echt verrassend.
Maar goed. Het voornaamste is maar weer, dat is gebleken dat gemeenten iets links van het midden in de GG reeds bij voorbaat onder een enorm vergrootgelas liggen van de extreme figuren, ook op dit forum. Dan laat ik de kerkpolitieke bijdrage van ds. P. Mulder nog buiten beschouwing.

En gelukkig heeft de kerkenraad van Bodegraven zich daar niet teveel van aangetrokken.
Je draaft erg door. Opheusden en Kruiningen hebben ook onder een vergrootglas gelegen. Nu heeft Bodegraven nieuws en kruip je pardoes met allerlei superlatieven in de slachtofferrol. Wellicht was het tijdstip van je ontboezemingen daar debet aan. Dat is mogelijk. Ik vind namelijk dat wanneer de kerkenraad van Bodegraven de publiciteit zoekt over een recent kerkenraadsbesluit dat het kerkverband daar een reactie op mag geven.
Ik sluit me aan bij Ad. Volgens mij denk jij overigens ook dat je het heel goed weet. Ik vraag me sterk af of er werkelijk zoveel dominees in de Gereformeerde Gemeenten voor Jij daar! zijn. Ik hoor namelijk hele andere geluiden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
Herman schreef:Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis en niet in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden. Dat geld voor binnen en buitenkerkelijke verdeeldheid.
Juist gezien, denk ik.
Het omgekeerde is ook waar. Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zonder zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis en niet in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden. Dat geld voor binnen en buitenkerkelijke verdeeldheid.
Juist gezien, denk ik.
Het omgekeerde is ook waar. Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zonder zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden.
Dat kan natuurlijk niet waar zijn, daarom is het juist zo moeilijk...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis en niet in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden. Dat geld voor binnen en buitenkerkelijke verdeeldheid.
Juist gezien, denk ik.
Het omgekeerde is ook waar. Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zonder zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden.
Daar ben ik het niet mee eens en is ook inhoudelijk tegenstrijdig met mijn opmerking.
Behalve als je eerst erkenning en dan pas herkenning bedoeld. Als herkenning namelijk als voorwaarde functionereert dat loop je altijd vast in je eigen gelijk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:@Jantje: Hoe lang ben je eigenlijk al lid van de GG? Ik verbaas me al weken over je bijdragen, maar je lijkt net zo'n dominee die van elders is binnengekomen.

Totdat de synode het verbood waren er ook GG-predikanten bij Jijdaar, en het is vervelend dat dat niet meer kan. Ook weer zo'n ergerlijke vorm van overheersing.

En natuurlijk blijkt uit je blijde verrassing een enorm wantrouwen. Nog los van het feit dat het kennelijk heel links is om een zware HHK-dominee uit te nodigen. Vervolgens komt men met dominees uit het Gekrookte Riet als alternatief, alsof die ooit in een normale GG zouden hebben gepast.

Maar goed. Het voornaamste is maar weer, dat is gebleken dat gemeenten iets links van het midden in de GG reeds bij voorbaat onder een enorm vergrootgelas liggen van de extreme figuren, ook op dit forum. Dan laat ik de kerkpolitieke bijdrage van ds. P. Mulder nog buiten beschouwing.

En gelukkig heeft de kerkenraad van Bodegraven zich daar niet teveel van aangetrokken.
Ja vertel eens Jantje. Ben jij toevallig geen Ds?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:In dat laatste heb je zeker gelijk.

Maar ik vind het erg vervelend dat mensen die uit een ander kerkverband komen zelfs de vrijheid gevoelen om te melden dat ze een verbod op de standpunten van de traditionele leden van hun nieuwe kerkverband steunen. Ik kan zulke uitspraken niet anders zien dan als goedbedoelde tirannie, die helemaal niets te maken heeft met een goed zicht op de christelijke vrijheid.

Het zou niet mogelijk moeten zijn dat importleden ambtsdrager worden. Dat zou al een hoop ellende schelen.
Zoals Wilders zich uit kan laten over niet - Nederlanders laat jij je nu uit over hen die uit een ander kerkverband komen. Alsof daar ook iets van raszuiverheid is wat superieur is aan hen die later instroomden. Desalniettemin, ik weet mijn plaats. Neem me echter niet kwalijk dat ik het lastig vind om mijn mening achterwege te laten in bepaalde discussies.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef: Ja vertel eens Jantje. Ben jij toevallig geen Ds?
Ik niet, nee.
O ja, ik ben al m'n hele leven lid van de Gereformeerde Gemeenten. Dus ik kom niet van buiten het kerkverband, DDD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Het gaat mij er niet om dat jij niet je mening mag geven. Die is exemplarisch en zeer verhelderend. Dat geldt ook voor de standpunten van Jantje. Dergelijke opvattingen leven kennelijk in de GG. Dus daar neem ik graag kennis van.

Maar dit soort standpunten zijn wel het gevolg van instroom van elders, en dat is voor de leden die hun hele leven al in de GG zitten zoals Refo en ik, om maar even twee voorbeelden te noemen, wel vervelend, om het maar zacht uit te drukken. Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben, maar die moet wel gebaseerd zijn op de feiten. En in ieder geval bij Jantje is dat in deze discussie voortdurend niet het geval. Bezorgd wees daar ook al op.

Daar komt nog het volgende bij. Jantje is ofwel heel slecht op de hoogte, ofwel hij manipuleert de feiten. Dat laatste wil ik niet veronderstellen maar ik vind het allebei ernstig. Zelfs ds. Budding, wat toch een gematigde rechterflankdominee zou zijn in de GG, sprak bij JijDaar. Alleen door voortdurende druk ter rechterzijde is JijDaar noodgedwongen wat eenzijdiger geworden. Verder heb ik niets met JijDaar. Het is steeds hetzelfde verhaal, maar het is treurig dat dat nodig is.
Plaats reactie