Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jongere »

DDD schreef:De kerkenraad heeft vast spijt dat dit in komkommertijd is gebeurd, inderdaad. Zo maak je nieuws, als krant.
Dit is natuurlijk onzin (om maar eens jouw stijl te hanteren ;) ). Het gaat hier wel degelijk om nieuws nu blijkt dat het om een structureel besluit van de kerkenraad gaat (een- of tweemaal per jaar). Het is duidelijk geworden dat het niet om een eenmalig initiatief gaat.
Belangrijk nieuws bovendien. Veel kerkenraden zullen van mening zijn dat dit soort besluiten (tot kanselruil) door de synode genomen moeten worden. Een beslissing als deze kan door meerdere gemeenten gevolgd worden. Mijn vermoeden is eigenlijk dat er best wat kerkenraden zijn, door heel de breedte, die in weekdiensten 'over de muren' zouden uitnodigen als zij geloofden dat hiervoor kerkrechtelijk ruimte zou zijn.
Niet zozeer het nieuws, maar de reacties erop vallen mij op.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Het is helemaal geen nieuws. Ds. J. van Belzen preekte iedere maand wel in andere kerkverbanden. Of zou de lijn zijn dat dominees in hun vrije tijd overal mogen preken, maar dat de kerkenraden dan omgekeerd niet verwante dominees mogen laten preken? Dat zou een beetje merkwaardig zijn, toch.

En dat kerkenraden van mening zijn dat hierover de synode moet besluiten, zou ik vreemd vinden. Dat zou dan zijn omdat dr. Janse zoiets in de Saambinder schreef? Dat lijkt me geen voldoende reden. Als de synode ergens over wil besluiten, dan kan dat altijd, als een kerkenraad daar een voorstel voor doet.

De classis Dordrecht heeft echter juist jaren geleden al vastgesteld dat zulke dingen aan de kerkenraad zijn, las ik onlangs in het RD en de Saambinder. Er gelden bovendien geen regels voor, zegt ds. P. Mulder.

Ik blijf erbij dat zolang dominees die door de leden van de GG betaald worden hun tijd mogen besteden aan preken voor andere kerken, er niets op tegen is dat predikanten uit andere kerkgenootschappen ook eens in de GG preken. Al vind ik het jammer dat het dan weer doordeweeks is, maar dat is een discussie apart.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Wie gaat er vanavond naar de kerk in GG Bodegraven?
(~)
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Opheusden »

Laat die kerkelijke gemeenten toch eens met rust. Als je niet in Bodegraven woont, waar bemoei je je dan mee?
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Wandelende schreef:Wie gaat er vanavond naar de kerk in GG Bodegraven?
Je kunt het beter dichterbij huis zoeken (letterlijk en figuurlijk).
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Moderamen »

GGotK schreef: Je kunt het beter dichterbij huis zoeken (letterlijk en figuurlijk).
Alsjeblieft zeg, houd zulke opmerkingen lekker voor jezelf.
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Wat mijns inziens uit het oog verloren wordt is dat niet het kerkverband leidend is, maar de kerken afzonderlijk. Wat de afzonderlijke kerken niet af kunnen of beter is om dit gezamenlijk te doen wordt op meerdere vergaderingen gebracht. Nu lijkt het af en toe om afzonderlijke gemeenten van bovenaf(synode) in een keurslijf te duwen, waarbij gemeenten geen ruimte hebben. Zie ook nu in Bodegraven.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Moderamen schreef:
GGotK schreef: Je kunt het beter dichterbij huis zoeken (letterlijk en figuurlijk).
Alsjeblieft zeg, houd zulke opmerkingen lekker voor jezelf.
Als het je niet aanstaat, kun je me negeren of blokkeren. Ik vind dat prima.
Laatst gewijzigd door GGotK op 14 jun 2018, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Bona Fide schreef:Maar het ging mij hierom: als niet gewenst is dat predikanten van buiten het verband voorgaan binnen de GG, is het dan omgekeerd ook niet toegestaan/niet gewenst dat GG-predikanten voorgaan buiten GG-verband? Dat was mijn bedoeling van de vraag.
DDD schreef:Ik blijf erbij dat zolang dominees die door de leden van de GG betaald worden hun tijd mogen besteden aan preken voor andere kerken, er niets op tegen is dat predikanten uit andere kerkgenootschappen ook eens in de GG preken. Al vind ik het jammer dat het dan weer doordeweeks is, maar dat is een discussie apart.
Ik denk dat het andersom, met name voor de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland, juist zo is dat men predikanten uitnodigt wegens het feit dat men zelf weinig predikanten heeft. Ds. Mondria en wijlen ds. Van Belzen gingen regelmatig voor in een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ook ds. Huijser doet dat nu vrij geregeld, evenals ds. Van Boven en ds. Van Rijswijk. Zij worden door het gehéle zusterkerkverband gesteund. Dat is andersom niet zo. Niet de gehele Gereformeerde Gemeente zal de stap van Bodegraven steunen. Dat blijkt ook uit de reactie van ds. P. Mulder. En ik begrijp dat wel. Want zo wordt de bandbreedte in de Gereformeerde Gemeenten wel vergroot. En waar gaat het dan naar toe? Als er straks gemeenten zijn die ds. Gerritsen en ds. Van Voorden gaan uitnodigen wordt de kloof in de Gereformeerde Gemeenten die er is toch alsmaar groter? Daarom denk ik dat het belangrijk is dat je eerst moet werken aan de éénheid in het eigen kerkverband. In de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland is die eenheid er (voor zover ik kan beoordelen) wel. En dáárom, en ook vanwege het predikantentekort, nodigt men daar ook predikanten van buiten het eigen kerkverband uit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:Wie gaat er vanavond naar de kerk in GG Bodegraven?
Ik denk van Mannetje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Bona Fide schreef:Maar het ging mij hierom: als niet gewenst is dat predikanten van buiten het verband voorgaan binnen de GG, is het dan omgekeerd ook niet toegestaan/niet gewenst dat GG-predikanten voorgaan buiten GG-verband? Dat was mijn bedoeling van de vraag.
DDD schreef:Ik blijf erbij dat zolang dominees die door de leden van de GG betaald worden hun tijd mogen besteden aan preken voor andere kerken, er niets op tegen is dat predikanten uit andere kerkgenootschappen ook eens in de GG preken. Al vind ik het jammer dat het dan weer doordeweeks is, maar dat is een discussie apart.
Ik denk dat het andersom, met name voor de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland, juist zo is dat men predikanten uitnodigt wegens het feit dat men zelf weinig predikanten heeft. Ds. Mondria en wijlen ds. Van Belzen gingen regelmatig voor in een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ook ds. Huijser doet dat nu vrij geregeld, evenals ds. Van Boven en ds. Van Rijswijk. Zij worden door het gehéle zusterkerkverband gesteund. Dat is andersom niet zo. Niet de gehele Gereformeerde Gemeente zal de stap van Bodegraven steunen. Dat blijkt ook uit de reactie van ds. P. Mulder. En ik begrijp dat wel. Want zo wordt de bandbreedte in de Gereformeerde Gemeenten wel vergroot. En waar gaat het dan naar toe? Als er straks gemeenten zijn die ds. Gerritsen en ds. Van Voorden gaan uitnodigen wordt de kloof in de Gereformeerde Gemeenten die er is toch alsmaar groter? Daarom denk ik dat het belangrijk is dat je eerst moet werken aan de éénheid in het eigen kerkverband. In de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland is die eenheid er (voor zover ik kan beoordelen) wel. En dáárom, en ook vanwege het predikantentekort, nodigt men daar ook predikanten van buiten het eigen kerkverband uit.
De grote vraag is of dat door iedereen binnen de GG wordt gesteund. Bovendien zijn ze in het verband van de GG geplaatst, dus behoren ze eerst die gemeenten te bedienen, ook doordeweeks.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Moderamen schreef:
GGotK schreef: Je kunt het beter dichterbij huis zoeken (letterlijk en figuurlijk).
Alsjeblieft zeg, houd zulke opmerkingen lekker voor jezelf.
Waar doelt deze opmerking op? Dat ds. Van Ruitenburg vanavond voorgaat in Krimpen aan den IJssel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Brbndr »

Wandelende schreef:Wie gaat er vanavond naar de kerk in GG Bodegraven?
Ik zou graag willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
Bona Fide schreef:Maar het ging mij hierom: als niet gewenst is dat predikanten van buiten het verband voorgaan binnen de GG, is het dan omgekeerd ook niet toegestaan/niet gewenst dat GG-predikanten voorgaan buiten GG-verband? Dat was mijn bedoeling van de vraag.
DDD schreef:Ik blijf erbij dat zolang dominees die door de leden van de GG betaald worden hun tijd mogen besteden aan preken voor andere kerken, er niets op tegen is dat predikanten uit andere kerkgenootschappen ook eens in de GG preken. Al vind ik het jammer dat het dan weer doordeweeks is, maar dat is een discussie apart.
Ik denk dat het andersom, met name voor de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland, juist zo is dat men predikanten uitnodigt wegens het feit dat men zelf weinig predikanten heeft. Ds. Mondria en wijlen ds. Van Belzen gingen regelmatig voor in een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ook ds. Huijser doet dat nu vrij geregeld, evenals ds. Van Boven en ds. Van Rijswijk. Zij worden door het gehéle zusterkerkverband gesteund. Dat is andersom niet zo. Niet de gehele Gereformeerde Gemeente zal de stap van Bodegraven steunen. Dat blijkt ook uit de reactie van ds. P. Mulder. En ik begrijp dat wel. Want zo wordt de bandbreedte in de Gereformeerde Gemeenten wel vergroot. En waar gaat het dan naar toe? Als er straks gemeenten zijn die ds. Gerritsen en ds. Van Voorden gaan uitnodigen wordt de kloof in de Gereformeerde Gemeenten die er is toch alsmaar groter? Daarom denk ik dat het belangrijk is dat je eerst moet werken aan de éénheid in het eigen kerkverband. In de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland is die eenheid er (voor zover ik kan beoordelen) wel. En dáárom, en ook vanwege het predikantentekort, nodigt men daar ook predikanten van buiten het eigen kerkverband uit.
De grote vraag is of dat door iedereen binnen de GG wordt gesteund. Bovendien zijn ze in het verband van de GG geplaatst, dus behoren ze eerst die gemeenten te bedienen, ook doordeweeks.
Ik geloof niet dat men er in de Ger. Gem. op tegen is. Ds. Huijser wordt veel beroepen (Al is niet iedereen (hier...) het met hem eens.) en ook ds. Van Rijswijk is zeer breed gewaardeerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Moderamen schreef:
GGotK schreef: Je kunt het beter dichterbij huis zoeken (letterlijk en figuurlijk).
Alsjeblieft zeg, houd zulke opmerkingen lekker voor jezelf.
Waar doelt deze opmerking op? Dat ds. Van Ruitenburg vanavond voorgaat in Krimpen aan den IJssel?
Jij kan ook alleen in dominees denken haha. Ik bedoel uiteraard op alle 'sensatiezoekers' die misschien van heinde en ver komen en diverse kerken overslaan.
Plaats reactie