Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

Vorst schreef:Ik word steeds verdrietiger van jouw posts Johannes, en houd er een erg nare smaak van over. Je zegt nogal wat, en veel kan je absoluut niet zeggen. Tragisch dat je op deze manier om je heen slaat.
Dan ben je binnenkort dus "Vorst af". Dat is nu precies wat de Heere van je vraagt! En ik sla zeker niet om me heen hoor. Er is naastenliefde en bewogenheid mee gemoeid. Kwestie van goed lezen...
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Vorst »

:bobo

Vooral niet inhoudelijk reageren.
Slaap lekker.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

Terri schreef:Ik mis volledig de hunkering en het verlangen naar de Heere Jezus en het lijkt of dat een verdienste is.Het is een religie die me sterk doet denken aan de Islam.Een dwaalleer!
Weet je hoe Ds.van Belzen dit zou uitleggen wat je hier beweert? De moderne christen laat zich het liefst kussentjes onder de oksels naaien, zodat de weg die te gaan is, nog ietsje zachter wordt! En wie nie kan lopen is-lam! Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Okee,okee,laat ik het dan anders formuleren; Ik voel me niet verenigd met dat volk,want ik heb niks.Maar ik voel me thuis bij dat volk. Zo beter? En met die aangereikte kruimeltjes bedoel ik, dat ik wat mag voelen in mijn hart onder de preek, of bij het lezen waar ik amen op mag zeggen. Kan je misschien daarmee leven?
Maar dan moet je zo eerlijk zijn om te zeggen: ik heb het boek van Van der Groe (De toetssteen) gelezen, maar ik ben het er ontzettend mee oneens.Want hier klopt echt helemaal niets van.
Ik ben op een derde van het boek. Het is best pittig hoor. En waarom leg je me dingen in de mond als dat het er ontzettend mee oneens ben? ---knip--- Hoe kom je er op? ik kan me beter vinden in de uitleg van vd Groe, als het luchtkussen gevecht van veel forummers hier onder ons hoor. Het is maar dat je het weet!
Het punt is, stel je bent het oneens met Van der Groe, durf je dat dan toe te geven?
Eilander heeft het boek gelezen en ziet/leest verschillen met wat V.d. Groe preekte en leerde en wat jij hier zegt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Okee,okee,laat ik het dan anders formuleren; Ik voel me niet verenigd met dat volk,want ik heb niks.Maar ik voel me thuis bij dat volk. Zo beter? En met die aangereikte kruimeltjes bedoel ik, dat ik wat mag voelen in mijn hart onder de preek, of bij het lezen waar ik amen op mag zeggen. Kan je misschien daarmee leven?
Maar dan moet je zo eerlijk zijn om te zeggen: ik heb het boek van Van der Groe (De toetssteen) gelezen, maar ik ben het er ontzettend mee oneens.Want hier klopt echt helemaal niets van.
Ik ben op een derde van het boek. Het is best pittig hoor. En waarom leg je me dingen in de mond als dat het er ontzettend mee oneens ben? ---knip--- Hoe kom je er op? ik kan me beter vinden in de uitleg van vd Groe, als het luchtkussen gevecht van veel forummers hier onder ons hoor. Het is maar dat je het weet!
Dat zeg ik, omdat ik in dat boek heel andere dingen lees dan wat jij schrijft. Je hebt bijvoorbeeld al gelezen over het tollenaarsgebed (rond pag. 150 in mijn uitgave). Nu, dat willen we maar al te graag tot ons gebed maken.
Maar let op wat Van der Groe zegt: "De tollenaar greep de genade ook gelovig met zijn hart aan. Alle andere steunsels en toevluchten van vertrouwen, ook zelfs de allerheimelijkste, waren hem nu gans ontzonken, en Gods blote barmhartigheid in Christus bleef nu maar zijn enige grond. Daar wierp hij zich geheel op neder."
Van der Groe schrijft hem dus wel degelijk geloof toe.
En veel andere citaten. Sorry, maar het is echt heel anders. Dus ja, zeg het maar...
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Het punt is, stel je bent het oneens met Van der Groe, durf je dat dan toe te geven?
Eilander heeft het boek gelezen en ziet/leest verschillen met wat V.d. Groe preekte en leerde en wat jij hier zegt.
je moet niks stellen. En als ik het oneens zou zijn, dan zou ik dat zeggen ja met al mijn onkunde. ik durf meer dan je denkt. Hoe kan je nu vd Groe met van Dijk vergelijken? Een kind en knecht van God, met een onwetende onbenul? Waar heb je het over Walther?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef: Dat zeg ik, omdat ik in dat boek heel andere dingen lees dan wat jij schrijft. Je hebt bijvoorbeeld al gelezen over het tollenaarsgebed (rond pag. 150 in mijn uitgave). Nu, dat willen we maar al te graag tot ons gebed maken.Maar let op wat Van der Groe zegt: "De tollenaar greep de genade ook gelovig met zijn hart aan. Alle andere steunsels en toevluchten van vertrouwen, ook zelfs de allerheimelijkste, waren hem nu gans ontzonken, en Gods blote barmhartigheid in Christus bleef nu maar zijn enige grond. Daar wierp hij zich geheel op neder." Van der Groe schrijft hem dus wel degelijk geloof toe.En veel andere citaten. Sorry, maar het is echt heel anders. Dus ja, zeg het maar...
Van der Groe schrijft de tollenaar geloof toe. Jezus zegt dat de tollenaar gerechtvaardigd naar zijn huis ging. Hij de tollenaar, had dus dit waar zaligmakend geloof, en ik dus niet. Appels met bananen vergelijken?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

Ik las zojuist dit:
4. Geloven is Christus aannemen
'Zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods
te worden, namelijk die in zijn Naam geloven' ( Joh. 1:12) Wat betekent dat woord 'aannemen'? Om daarachter te komen wil ik erop wijzen dat er ook een andere vertaling mogelijk is. In vers 16 van datzelfde hoofdstuk gebruikt Johannes hetzelfde Griekse woord lambanoo, en daar vertaalt de SV het met 'ontvangen'. Ik geef er de voorkeur
aan om ook in vers 12 dat zo te vertalen, Maar dan rijst meteen een volgende vraag: wat is bedoeld met het ontvangen van Jezus? Om dat aan de weet te komen is het goed om na te gaan waar datzelfde woord elders in het Nieuwe Testament gebruikt wordt.
In 2 Johannes 10 gebruikt Johannes weer
dat woord lambanoo. Hij zegt
van een dwaalleraar. 'Ontvangt hem niet in huis'En dan ga ik over naar een
ander boek van Johannes: de Openbaring. In hoofdstuk 3 : 20 lezen we: 'Zie, ik sta aan de deur en ik klop. Indien iemand Mijn stem zal horen en de deur zal opendoen, Ik zal tot hem inkomen en lk zal met hem avondmaal houden en hij met Mij'
Ik meen dat uit de vergelijking met die teksten Voldoende duidelijk is wat
bedoeld is met het aannemen van, Jezus. Jezus wil de deur van onze ziel niet met geweld forceren. Liefde kun je niet afdwingen. Je zou bijna zeggen: Jezus neemt de beleefdheidsregels in acht zoals Hij dat ook aan ons heeft opgedragen. Wij mogen ons niet aan een medemens
opdringen. Jezus klopt bescheiden-zoals Hij altijd geweest is-bij ons aan.
wij moeten dus opendoen voor Jezus wanneer wij Zijn stem en de klop op de deur horen. Sommigen hebben geprobeerd om dat verzoek van Jezus om open te doen, af te zwakken met een beroep op de bijbelse leer van de uitverkiezing. Ze sjorren en trekken zo
lang aan die woorden dat het er op den duur op lijkt als of Jezus zou gezegd hebben :'Indien ik de deur opendoe..'Maar dat staat er niet ; dat is Schriftverkrachting.
Christus aannemen betekent dus: de deur van je hart open doen zodra je de stem van Jezus hoort. En waar kun je die stem horen? Alleen in de Schrift Sola Scriptura! Je hoort Zijn stem en Zijn klop op de deur van je hart in het woord van Zijn belofte zoals dat in de Schift opgetekend is.
En als je dan de deur voor deze Goddelijke Gast hebt geopend, ontvang
je Hem. Met alle hartelijkheid. Dan heet je Hem vol dankbare vreugde welkom. Dan zeg je het tegen Hem dat je het de grootst mogelijke eer vindt dat Hij, de Zoon van God, Zijn intrek: bij je wil nemen. En als je de deur voor Hem hebt geopend, zul je (spoedig) daarna bemerken: het was Zijn Geest die mij ertoe bracht om de deur voor Hem te openen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het punt is, stel je bent het oneens met Van der Groe, durf je dat dan toe te geven?
Eilander heeft het boek gelezen en ziet/leest verschillen met wat V.d. Groe preekte en leerde en wat jij hier zegt.
je moet niks stellen. En als ik het oneens zou zijn, dan zou ik dat zeggen ja met al mijn onkunde. ik durf meer dan je denkt. Hoe kan je nu vd Groe met van Dijk vergelijken? Een kind en knecht van God, met een onwetende onbenul? Waar heb je het over Walther?
Voor een bewust onwetende onbenul doe je anders tamelijk vérstrekkende uitspraken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef: Dat zeg ik, omdat ik in dat boek heel andere dingen lees dan wat jij schrijft. Je hebt bijvoorbeeld al gelezen over het tollenaarsgebed (rond pag. 150 in mijn uitgave). Nu, dat willen we maar al te graag tot ons gebed maken.Maar let op wat Van der Groe zegt: "De tollenaar greep de genade ook gelovig met zijn hart aan. Alle andere steunsels en toevluchten van vertrouwen, ook zelfs de allerheimelijkste, waren hem nu gans ontzonken, en Gods blote barmhartigheid in Christus bleef nu maar zijn enige grond. Daar wierp hij zich geheel op neder." Van der Groe schrijft hem dus wel degelijk geloof toe.En veel andere citaten. Sorry, maar het is echt heel anders. Dus ja, zeg het maar...
Van der Groe schrijft de tollenaar geloof toe. Jezus zegt dat de tollenaar gerechtvaardigd naar zijn huis ging. Hij de tollenaar, had dus dit waar zaligmakend geloof, en ik dus niet. Appels met bananen vergelijken?
Nee, want jij zegt dat je het tollenaarsgebed ook wel zonder geloof kunt bidden. Van der Groe houdt dus heel dicht bij elkaar, wat jij mijlenver uit elkaar houdt. Je beweert zelfs dat je in de oceaan van Gods toorn om je zonde kunt liggen... alsof daar leven mogelijk is!

Kortom: heel positief dat je dit boek leest, dat meen ik oprecht. Maar ik hoop echt oprecht dat je je ook daardoor laat onderwijzen.
Tot nu toe lijkt het erop alsof de les is: anderen bedriegen zichzelf zo gemakkelijk. Alsof je met die bewering voor God kunt verschijnen: ik heb mezelf tenminste niet bedrogen... Ik huiver ervan.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef: Voor een bewust onwetende onbenul doe je anders tamelijk vérstrekkende uitspraken.
Wie de schoen past.....
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door edele strijdster »

Dank-je-wel voor je antwoorden Johannes, dat waardeer ik echt.
Nu je hebt verteld waar je vandaan komt en hoe een en ander is gegaan kan ik je reacties wat beter plaatsen. De achterliggende jaren hebben we ongeveer hetzelfde pad bewandeld. Ik herken dus ook wel veel van wat je zegt…
Andere dingen kan ik weer niet plaatsen. Datgene wat jij als bedreigend lijkt te ervaren, voelt voor mij juist als bevrijdend.

Opgegroeid in een behoorlijk behoudende gemeente voelde het geloof voor mij benauwend. In mijn beleving werd in de prediking werd vooral stil gestaan bij onze zondigheid. Hoe ik van mijn zonden en ellende verlost kon worden? Geen idee, het antwoord in H.C. leerden we uiteraard. Maar wel met de mededeling dat die antwoorden alleen gelden voor het ware volk des Heeren. Voor mij werkte dit verlammend, tot het volk van de Heere behoorde ik duidelijk niet.
De Bijbel staat vol met uitnodigingen aan de wereld, de zondaren, om tot God te komen. Dat hoorde ik niet. Ik begon er op los te leven omdat ik dacht dat het voor mij een verloren zaak zou zijn. Ik was verloren en ging verloren. Hoopvol was dat niet....

Nu ik bij een gemeente ben aangesloten waar de Christusprediking meer centraal staat vallen voor mij de meeste menselijke maatstaven weg. Er blijft over dat ik/ wij mensen zijn, gevallen in Adam. Zondig dus. Maar hoe rijk, God zond Zijn Eigen Zoon om zondaren te verlossen. Naarmate ik hier meer over hoor, ga ik steeds meer zien hoe slecht wij er van nature aan toe zijn. Júist omdat word gepredikt dat Hij het heeft volbracht, Hij droeg onze schuld.. Dat Zíjn offer nu ruim voldoende was om de hele wereld te redden. Er blijft dan niets meer van mij over omdat ik steeds meer tekort schiet. In de kleinste dingen, momenten en gebeurtenissen schittert het werk van Christus door. In het licht van Zijn genade en het volbrachte werk van Zijn Zoon blijft er helemaal niets van mij over.
God wil namelijk wel, maar ik wil niet. Ik ga verloren door eigen schuld. God wil dat alle mensen behouden worden. Hij wil niet dat er iemand verloren gaat. Als ik verloren ga is dat omdat ik o.a. het volgende psalmvers opzij schuif met de gedachte dat het niet voor mij is, maar voor een uitverkoren vat.

Want Hij is onze God, en wij
Zijn 't volk van Zijne heerschappij,
De schapen, die Zijn hand wil weiden;
Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord;
Verhardt u niet, maar laat u leiden.

Lees ook in de Bijbel psalm 95 eens…

Beste Johannes, heel nadrukkelijk wil ik je vragen of God niet allang begonnen is, maar dat wij het werk dat Hij begonnen is aan de kant schuiven. We zijn gedoopt, zijn groot gebracht met bidden & Bijbellezen. Die Bijbel waarin beschreven staat dat wij mensen geschapen zijn naar Gods beeld, dat wij gevallen zijn in Adam en daardoor door eigen schuld verloren gaan.
Maar er staat ook dat God Zijn reddingsplan heeft uitgedacht zodat de hele wereld behouden zou kunnen worden. “Wie ook maar tot Mij komt zal ik geensinds uitwerpen”, “Bid en u zal gegeven worden, Klopt en u zal worden open gedaan, zoekt en gij zult het vinden”, Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven voor uw ziel”

Als jij voor een deur staat zonder knop om hem open te doen heb je in ieder geval nog mogelijkheid om te kloppen. Ander zou Hij je daartoe niet oproepen. En… voel jij te onmachtig om te kloppen? Bid, want zal Hij, Die zegt dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat, jou daarbij niet willen helpen? Blijf niet hangen in je eigen onmacht, verwacht het van Hem!

Wat mij een aantal jaar geleden o.a. de ogen deed openen was een vrouw die antwoorde met een tekst toen ik aangaf dat mensen wel heel makkelijk een waar geloof hadden en dat er toch maar weinig mensen behouden zouden worden. De poort is eng en de weg is smal, weinigen zijn er die dezelve vinden. Haar reactie: “In het huis van Míjn Vader zijn vele woningen, ánders zou Ik het U gezegd hebben”.

Heb nog wel een paar vragen aan je hoor. Ben wel benieuwd hoe jij bijvoorbeeld zaken in het formulier van Heilig Avondmaal ziet.
Als alles goed gaat hoop ik daar morgen op terug te komen.
Mogelijk per pb als je het niet erg vindt. (Om te voorkomen dat we teveel afdwalen in dit topic)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

Johannes van Dijk schreef:
Terri schreef:Ik mis volledig de hunkering en het verlangen naar de Heere Jezus en het lijkt of dat een verdienste is.Het is een religie die me sterk doet denken aan de Islam.Een dwaalleer!
Weet je hoe Ds.van Belzen dit zou uitleggen wat je hier beweert? De moderne christen laat zich het liefst kussentjes onder de oksels naaien, zodat de weg die te gaan is, nog ietsje zachter wordt! En wie nie kan lopen is-lam! Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Sorry, je roeptoetert maar wat en oordeelt en veroordeelt mensen zonder dat je ze kent.
En je grapjes en taalgebruik (onder meer over de rokjes) vind ik ronduit ordinair.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Terri schreef:Ik mis volledig de hunkering en het verlangen naar de Heere Jezus en het lijkt of dat een verdienste is.Het is een religie die me sterk doet denken aan de Islam.Een dwaalleer!
Weet je hoe Ds.van Belzen dit zou uitleggen wat je hier beweert? De moderne christen laat zich het liefst kussentjes onder de oksels naaien, zodat de weg die te gaan is, nog ietsje zachter wordt! En wie nie kan lopen is-lam! Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Sorry, je roeptoetert maar wat en oordeelt en veroordeelt mensen zonder dat je ze kent.
En je grapjes en taalgebruik (onder meer over de rokjes) vind ik ronduit ordinair.
mee en ik vond die opmerin ook niet kunnen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Terri schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Terri schreef:Ik mis volledig de hunkering en het verlangen naar de Heere Jezus en het lijkt of dat een verdienste is.Het is een religie die me sterk doet denken aan de Islam.Een dwaalleer!
Weet je hoe Ds.van Belzen dit zou uitleggen wat je hier beweert? De moderne christen laat zich het liefst kussentjes onder de oksels naaien, zodat de weg die te gaan is, nog ietsje zachter wordt! En wie nie kan lopen is-lam! Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Sorry, je roeptoetert maar wat en oordeelt en veroordeelt mensen zonder dat je ze kent.En je grapjes en taalgebruik (onder meer over de rokjes) vind ik ronduit ordinair.
mee en ik vond die opmerin ook niet kunnen.
ik dacht zo, even plat praten, dan weet/begrijpt iedereen waar ik het over heb. Maar ook dat schijnt hier niet te kunnen.
Plaats reactie