Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Een argument gebruik je om een reden waarom je iets doet of niet doet te onderbouwen. Je kunt met argumenten beslissen of je iets doet of niet doet. Je kunt met argumenten ook beslissen of je iets vindt of niet vindt. Vaak zijn er argumenten voor en argumenten tegen om iets te doen of te vinden. Als je alle argumenten voor en tegen op een rijtje hebt gezet, kun je een standpunt innemen. Je standpunt kan veranderen als de argumenten veranderen.
:D. Dat doet niets af aan de vraag die ik stelde CvdW. Of was het geen antwoord op mijn vraag?
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Was geen antwoord op je vraag, maar een verduidelijk op het bericht er voor.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGBeroopingswerk »

Zeeuw schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Ik denk dat we moeten gaan afspreken dat beelden uit het dagelijks leven wel gebruikt mogen worden als uitleg, maar nooit als argument.
Ik denk dat het handig is dit iets meer toe te lichten.
Als je Bijbels kan onderbouwen dat een pasgeboren in de genade geen Vader zou mogen zeggen, dan kan je daarna zeggen:
Een pasgeborene in de genade zal de Vader-naam nog niet gebruiken, net zoals een pasgeboren kind in de natuur dat ook niet doet.

Fout is mijns inziens:
Net zoals een pasgeboren kind geen "vader" kan zeggen, kan een pasgeborene in de genade dat ook niet. Dus zonder Bijbels argument, puur vanuit een beeld uit het dagelijks leven.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

GGBeroopingswerk schreef:
Zeeuw schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Ik denk dat we moeten gaan afspreken dat beelden uit het dagelijks leven wel gebruikt mogen worden als uitleg, maar nooit als argument.
Ik denk dat het handig is dit iets meer toe te lichten.
Als je Bijbels kan onderbouwen dat een pasgeboren in de genade geen Vader zou mogen zeggen, dan kan je daarna zeggen:
Een pasgeborene in de genade zal de Vader-naam nog niet gebruiken, net zoals een pasgeboren kind in de natuur dat ook niet doet.

Fout is mijns inziens:
Net zoals een pasgeboren kind geen "vader" kan zeggen, kan een pasgeborene in de genade dat ook niet. Dus zonder Bijbels argument, puur vanuit een beeld uit het dagelijks leven.
Helder. Ik denk dat het wel kan als verduidelijking, niet als finale argument. Ds van Kooten gebruikte bij ons onlangs het beeld dat een kind niet steeds aan zijn vader zal vragen 'bent u mijn vader?', als voorbeeld bij dat we mogen vertrouwen dat de Heere, als hij dit eenmaal heeft laten weten, onze Vader wil en zal blijven.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Gerson »

CvdW schreef:
Patrick, Polus en Wells geven een duidelijke verklaring van het Bijbelboek Ruth. Verklaring van Calvijn ook. Deze staan in de lijn met de Bijbel met kanttekening. Waarom wordt dit niet gevolgd?
Waar kan ik die verklaring van Calvijn dan vinden?
Bij mijn weten ontbreekt het boek Ruth in zijn bijbelverklaring.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Gerson schreef:
CvdW schreef:
Patrick, Polus en Wells geven een duidelijke verklaring van het Bijbelboek Ruth. Deze staan in de lijn met de Bijbel met kanttekening. Waarom wordt dit niet gevolgd?
Waar kan ik die verklaring van Calvijn dan vinden?
Bij mijn weten ontbreekt het boek Ruth in zijn bijbelverklaring.
Terechte opmerking. Ik moet thuis kijken welk boek het dan wel is. Oorspronkelijk bericht aangepast.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik zag dat in de CGK van Rijnsaterwoude regelmatig predikanten van de GB voorgaan, komt dat vaker voor Hervormde predikanten die in de CGK voorgaan?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door amateur-theoloog »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik zag dat in de CGK van Rijnsaterwoude regelmatig predikanten van de GB voorgaan, komt dat vaker voor Hervormde predikanten die in de CGK voorgaan?
Ik weet dat bijv. in de CGK van Vianen tweemaal iemand van de GGiN voorging dit jaar: ds. D.E. van de Kieft (Urk) en ds. A. van Voorden (Leerdam).
Dat jaar daarvoor kwamen ds. A. Verschuure (GG Capelle aan den IJssel-Middelwatering) en ds. R.J. Oomen (HHK, woont als emerituspredikant in Nederhemert) voor een hervormingsdienst i.s.m. ds. M. van der Sluys.

In de CGK van Nieuwkoop kwam(en) achterliggend(e) ja(a)r(en) ooit zondagmorgen ds. A. Simons (herv. Montfoort). Ds. J. Lohuis (herv. Scherpenisse) kwam voor een hervormingsdienst i.s.m. ds. A.A. Egas. In een weekdienst kwamen verder ds. G. Kater (HHK Waarder, per 30 juni Arnemuiden), ds. J. Lohuis weer, ds. B. Reinders (HHK Korendijk), ds. B. van der Heiden (GG, woont als emerituspredikant in Alblasserdam) en ds. H. Zweistra (HHK, woont als emerituspredikant in Urk).

In de CGK zetten ze de kansels dus wel open voor predikanten van buitenaf, ook voor die van de PKN (Nieuwkoop).
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 24 jun 2019, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

amateur-theoloog schreef:ds. G. Kater (HHK Arnemuiden)
Je loopt 5 dagen op de feiten vooruit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door amateur-theoloog »

Jantje schreef:
amateur-theoloog schreef:ds. G. Kater (HHK Arnemuiden)
Je loopt 5 dagen op de feiten vooruit.
Als ik hier 'Waarder' gezet had, kan ik het niet meer aanpassen na 5 dagen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

amateur-theoloog schreef:
Jantje schreef:
amateur-theoloog schreef:ds. G. Kater (HHK Arnemuiden)
Je loopt 5 dagen op de feiten vooruit.
Als ik hier 'Waarder' gezet had, kan ik het niet meer aanpassen na 5 dagen!
Je zou ook kunnen zeggen: per 30 juni.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door amateur-theoloog »

Jantje schreef:
amateur-theoloog schreef:
Jantje schreef:
amateur-theoloog schreef:ds. G. Kater (HHK Arnemuiden)
Je loopt 5 dagen op de feiten vooruit.
Als ik hier 'Waarder' gezet had, kan ik het niet meer aanpassen na 5 dagen!
Je zou ook kunnen zeggen: per 30 juni.
Speciaal voor Jantje heb ik het bericht nog maar eens aangepast.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Adje »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik zag dat in de CGK van Rijnsaterwoude regelmatig predikanten van de GB voorgaan, komt dat vaker voor Hervormde predikanten die in de CGK voorgaan?
https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-p ... n-1.354453
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Adje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik zag dat in de CGK van Rijnsaterwoude regelmatig predikanten van de GB voorgaan, komt dat vaker voor Hervormde predikanten die in de CGK voorgaan?
https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-p ... n-1.354453
Het ging niet zo zeer over of het mocht, maar of het meer voorkomt...
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 24 jun 2019, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Adje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Adje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik zag dat in de CGK van Rijnsaterwoude regelmatig predikanten van de GB voorgaan, komt dat vaker voor Hervormde predikanten die in de CGK voorgaan?
https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-p ... n-1.354453
CGK voorgaan in PKN is niet hetzelfde als andersom.
Al eerder was het mogelijk om voor te gaan in de christelijke gereformeerde kerken als predikanten van gereformeerd belijden binnen de Protestantse Kerk. Nu is het tegenovergesteld per synodaal besluit ook goedgekeurd: predikanten mogen voorgaan in een gemeente van gereformeerd belijden binnen de Protestantse Kerk wanneer een kerkenraad hen daartoe uitnodigt.
Plaats reactie