Kerkelijke eenheid / Kanselruil

DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Is dat niet ontzettend overdreven? Er is niets gebeurd wat in strijd is met landelijke richtlijnen, voor zover ik uit de woorden van ds. P. Mulder begrijp. Hij betwijfelt alleen of de meerderheid het hier wel mee eens is. Er zijn ondertussen (te)veel predikanten die in andere kerkverbanden voorgaan, dat zie ik al jaren met lede ogen aan. Op vragen daarover reageert hij niet.

Nu komt er een tamelijk zware HHK-dominee een keer in een gematigde midden-GG preken, en dan zou dat het hele kerkelijk samenleven op zijn kop zetten. Dat slaat toch nergens op. Als het nu een linkse CGK-dominee was, dan kon je nog zeggen dat zo iemand niet zo goed in de GG zou passen (waarbij ik niet inzie waarom hij dan niet een keer zou mogen preken, maar dat terzijde). Ik blijf het een storm in een glas water vinden.

Als een classis zou besluiten om alle HHK-predikanten preekconsent te verlenen, dat zou pas spectaculair zijn.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door olfie »

:lock
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Is dat niet ontzettend overdreven? Er is niets gebeurd wat in strijd is met landelijke richtlijnen, voor zover ik uit de woorden van ds. P. Mulder begrijp. Hij betwijfelt alleen of de meerderheid het hier wel mee eens is. Er zijn ondertussen (te)veel predikanten die in andere kerkverbanden voorgaan, dat zie ik al jaren met lede ogen aan. Op vragen daarover reageert hij niet.

Nu komt er een tamelijk zware HHK-dominee een keer in een gematigde midden-GG preken, en dan zou dat het hele kerkelijk samenleven op zijn kop zetten. Dat slaat toch nergens op. Als het nu een linkse CGK-dominee was, dan kon je nog zeggen dat zo iemand niet zo goed in de GG zou passen (waarbij ik niet inzie waarom hij dan niet een keer zou mogen preken, maar dat terzijde). Ik blijf het een storm in een glas water vinden.

Als een classis zou besluiten om alle HHK-predikanten preekconsent te verlenen, dat zou pas spectaculair zijn.
Er wordt inderdaad enigszins met 2 maten gemeten.
Een belangrijke vraag blijft of kanselruil nu echt eenheid bevordert over de gehele linie of eenheid tussen dezelfde modaliteiten van de verschillende kerkgenootschappen. Ik vrees het laatste en dan kunnen we het maar beter houden zoals het nu is.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik denk dat deze dominee een stuk dichter bij de rechterflank van de GG staat dan het gemiddelde kerklid in een middengemeente van de GG, dus op die manier bevordert het de eenheid binnen het kerkverband alsnog. Ik heb even geluisterd, maar de hele voordracht vond ik al erg vermoeiend en herkenbaar. Maar dat geheel terzijde.

Ik meet overigens in het geheel niet met twee maten bij mijn weten, dus het zou goed zijn als je wat preciezer meldt wie er met twee maten meet.

En voor een slotje is er geen enkele reden. Dit is een heel interessant onderwerp, voor liefhebbers dan. Er valt nog genoeg over te bespreken.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Augustienus »

Ds Kater rechts van het midden van de GG?Volgens mij heeft DDD een bijzondere kijk op de kerkelijke situatie. Wat ik ook wel interessant vind, ik sluit namelijk niet uit dat mijn veronderstellingen fout zitten. Zo goed ken ik de GG niet.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Ik denk dat deze dominee een stuk dichter bij de rechterflank van de GG staat dan het gemiddelde kerklid in een middengemeente van de GG, dus op die manier bevordert het de eenheid binnen het kerkverband alsnog. Ik heb even geluisterd, maar de hele voordracht vond ik al erg vermoeiend en herkenbaar. Maar dat geheel terzijde.

Ik meet overigens in het geheel niet met twee maten bij mijn weten, dus het zou goed zijn als je wat preciezer meldt wie er met twee maten meet.

En voor een slotje is er geen enkele reden. Dit is een heel interessant onderwerp, voor liefhebbers dan. Er valt nog genoeg over te bespreken.
Met het meten met 2 maten bedoel ik enerzijds het afwijzen van kanselruil en aan de andere kant het zwijgend toestemmen van verkapte kanselruil onder de hoed van allerlei organisaties. Jouw classificaties van gemeenten en predikanten is zo afwijkend van die van mij, dat discussies via die lijn weinig zinvol zijn.
Toch beluister ik in je woorden veel bewogenheid met het wel en wee van de GG. Dit beluister ik ook heus wel in het standpunt van de GG van Bodegraven inzake de kanselruil. Dus ik twijfel niet aan de oprechtheid daarvan, alleen ben ik het niet eens met de praktische uitwerking en voorzie een negatief totaalresultaat. Maar het kan goed wezen dat ik dit onderwerp te menselijk benader.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Augustienus schreef:Ds Kater rechts van het midden van de GG?Volgens mij heeft DDD een bijzondere kijk op de kerkelijke situatie. Wat ik ook wel interessant vind, ik sluit namelijk niet uit dat mijn veronderstellingen fout zitten. Zo goed ken ik de GG niet.
Ik heb dat vermoeden uit de voordracht en woordkeuze en de kerkelijke gemeente waarin hij staat. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk. De Hervormde kerk van Waarder was al tamelijk rechts en ik heb geen reden om te vermoeden dat de HHK een meer gematigd standpunt inneemt. Dat is echt geen midden bond, om het zo maar te zeggen.


Mannetje is er geweest, dus hij kan het je preciezer vertellen. Maar hij heeft er mogelijk opzettelijk voor gekozen niet hierover uit te wijden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Augustienus schreef:Ds Kater rechts van het midden van de GG?Volgens mij heeft DDD een bijzondere kijk op de kerkelijke situatie. Wat ik ook wel interessant vind, ik sluit namelijk niet uit dat mijn veronderstellingen fout zitten. Zo goed ken ik de GG niet.
Ik heb dat vermoeden uit de voordracht en woordkeuze en de kerkelijke gemeente waarin hij staat. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk. De Hervormde kerk van Waarder was al tamelijk rechts en ik heb geen reden om te vermoeden dat de HHK een meer gematigd standpunt inneemt. Dat is echt geen midden bond, om het zo maar te zeggen.


Mannetje is er geweest, dus hij kan het je preciezer vertellen. Maar hij heeft er mogelijk opzettelijk voor gekozen niet hierover uit te wijden.
Ds G. Kater is een voluit gereformeerd prediker. Hopelijk besluit mijn kerkenraad (CGK) ook tot kanselruil met deze HHK predikant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Heb je de hele preek beluisterd, DDD?

Van harte beveel ik de preek aan ieder aan.
Denk niet aan de situatie, als dat een belemmering is, maar hoor het Woord.

Genoeg gezegd.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
DDD schreef:
Augustienus schreef:Ds Kater rechts van het midden van de GG?Volgens mij heeft DDD een bijzondere kijk op de kerkelijke situatie. Wat ik ook wel interessant vind, ik sluit namelijk niet uit dat mijn veronderstellingen fout zitten. Zo goed ken ik de GG niet.
Ik heb dat vermoeden uit de voordracht en woordkeuze en de kerkelijke gemeente waarin hij staat. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk. De Hervormde kerk van Waarder was al tamelijk rechts en ik heb geen reden om te vermoeden dat de HHK een meer gematigd standpunt inneemt. Dat is echt geen midden bond, om het zo maar te zeggen.


Mannetje is er geweest, dus hij kan het je preciezer vertellen. Maar hij heeft er mogelijk opzettelijk voor gekozen niet hierover uit te wijden.
Ds G. Kater is een voluit gereformeerd prediker. Hopelijk besluit mijn kerkenraad (CGK) ook tot kanselruil met deze HHK predikant.
Daar is geen kanselruil voor nodig. Ze kunnen hem gewoon voorlaten gaan want de voorgangers van beide kerken zijn binnen beide kerken bevoegd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

Ja ik denk dat DDD snel eens wat preken moet luisteren van deze predikant.
Eens dat het een middenpredikant in de GG zou zijn. Maar het is een zeer bijbelse, Christocentrische prediking.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Soms denk ik: zou een GG-er als hij Bunyan, Ryle of Calvijn leest ook deze mensen indelen in rechts-van-het-midden-GG of links-GG?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ja ik denk dat DDD snel eens wat preken moet luisteren van deze predikant.
Eens dat het een middenpredikant in de GG zou zijn. Maar het is een zeer bijbelse, Christocentrische prediking.
Ik zeg er toch geen kwaad woord van? Ik geef toe dat ik hier altijd duidelijk mijn mening geef, maar het wordt toch wel bijzonder als hier gediscussieerd moet worden over welke preken ik zou moeten beluisteren.

@Eilander:
Misschien zou het andersom moeten zijn inderdaad. Hoe staat de GG tegenover die predikers. Dat zou zinniger zijn, al moet ik hier ook wel om lachen, want ik denk wel dat dat zeker niet uitzonderlijk is. Over kerkcentraal denken gesproken.
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Opheusden »

Ik zou het vreemd vinden als kanselruil wordt afgesproken met bepaalde predikanten. Dan wordt het wel wat selectief.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie