Kerkelijke eenheid / Kanselruil

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Waar binnen de GG? Op social media? Of bedoel je hier op refoforum? Of bedoel je in officiële kringen?
-
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door hage »

Een beetje meegelezen met dit topic en inmiddels heb ik zoveel licht zien opgaan dat het me duidelijk is: we hebben dringend, ja een levensbehoefte, noodzaak om een methodiek te ontwikkelen om aan te geven in welke mate een lid, een gemeente of een deel daarvan, een predikant, een (import-)ambtsdrager fungeert op de schaal-van-reformatorisch.
Gezien de tijd moeten we iedereen hier mee bereiken en dus is een website, nou ja beter nog een native app, een must om deze methode uit te kunnen dragen.
Gezien het belang moeten we via de juiste kerkelijke weg (x-maal aantal denominaties) zorgen dat de methodiek ook opgenomen wordt als aanhangsel van de bijbel (welke vertaling dan ook).

Ik zie best wel wat voordelen, zoals
  • mijn schoondochter, opgegroeid zonder bijbel, heeft dan een instrument om bij gebleken belangstelling bijvoorbeeld te kunnen zeggen 'nou ik denk dat ik het beste daar-en-daar bij pas gezien want ik heb gezien dat die op de Schaal-van-Reformatorisch een waarden van 3,87 heeft.
  • we kunnen import in de gemeente direct beoordelen en in het juiste kerkvak zetten (of terugsturen).
  • we kunnen nieuwe discussies starten over de fijnmazigheid van de schaal.
  • we kunnen nieuwe statistiek gaan toepassen welke groep sociologisch bij welk deel van de schaal hoort.
  • mogelijk dat we iets kunnen met een jaarlijkse prijsuitreiking voor degene die het beste presteert op zijn of haar deel van de schaal; de Refo-Schaal-Bokaal.
:cry :cry
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:
GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Waar binnen de GG? Op social media? Of bedoel je hier op refoforum? Of bedoel je in officiële kringen?
Binnen alle lagen.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Augustienus »

Ik sta er positief tegenover. Het verbaast mij enigzins hoe omstreden het blijkbaar is, al kan ik het in de GG wel enigzins plaatsen. Vanuit de HHK is er al officieel kanselruil met de CGK en met de PKN onofficieel en zijn er dominees die voorgaan binnen de Oggin dus zo bijzonder vind ik het niet. En ds Kater is zoals opgemerkt iemand die prima bij Bodegraven zou 'passen', waarom ze hem waarschijnlijk hebben uitgenodigd. Ik raad ook iedereen aan om de preek eens terug te luisteren.
Daarnaast denk ik dat de GG en de HHK elkaar gedeeltelijk overlappen, zowel links als rechts.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Ik heb met aangenaamheid mogen luisteren vanavond naar ds. Kater. Het verraste me zeer in positieve zin.
Wijzigt hierdoor je standpunt t.a.v. de kanselruil?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Het gaat mij er niet om dat jij niet je mening mag geven. Die is exemplarisch en zeer verhelderend. Dat geldt ook voor de standpunten van Jantje. Dergelijke opvattingen leven kennelijk in de GG. Dus daar neem ik graag kennis van.

Maar dit soort standpunten zijn wel het gevolg van instroom van elders, en dat is voor de leden die hun hele leven al in de GG zitten zoals Refo en ik, om maar even twee voorbeelden te noemen, wel vervelend, om het maar zacht uit te drukken. Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben, maar die moet wel gebaseerd zijn op de feiten. En in ieder geval bij Jantje is dat in deze discussie voortdurend niet het geval. Bezorgd wees daar ook al op.

Daar komt nog het volgende bij. Jantje is ofwel heel slecht op de hoogte, ofwel hij manipuleert de feiten. Dat laatste wil ik niet veronderstellen maar ik vind het allebei ernstig. Zelfs ds. Budding, wat toch een gematigde rechterflankdominee zou zijn in de GG, sprak bij JijDaar. Alleen door voortdurende druk ter rechterzijde is JijDaar noodgedwongen wat eenzijdiger geworden. Verder heb ik niets met JijDaar. Het is steeds hetzelfde verhaal, maar het is treurig dat dat nodig is.
Ach; ik ga maar niet in op je beschuldigingen, over mij als persoon. Feit is dat ik weet dat veel predikanten voor Jij daar! waarschuwen.

Ik ben het overigens wel eens met het feit dat het een slechte zaak is dat er Gereformeerde Gemeenten zijn waar de helft van de kerkenraad uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland komt.

Overigens ben ik geen 'import' hoor, DDD. Dus je zal moeten wennen dat er ook zulke mensen in de Gereformeerde Gemeenten zijn.
Zij zijn bij meerderheid gekozen en hebben dus voldoende draagvlak binnen die gemeente, dus waarom zou dat slecht zijn?
Een meerderheid? Wij hebben een gemeente van 1600 leden en doopleden. Als er op een ledenvergadering 200 aanwezig zijn is het veel.
Daarnaast mag je maar uit 2 kiezen, waarbij om draagvlak niet wordt bekommerd.

De laatste maanden doe ik een onderzoekje naar draagvlak. Wat blijkt? Veel gergemmers weten niet waar de GG voor staat. Ze vinden dat wel een ds altijd beter is dan geen ds. Preeklezen moet vooral te begrijpen zijn. Men leest alleen boekjes met korte meditaties of niets. Dus wat hier op refoforum verhandeld wordt is voor een gemiddeld GG-lid niet makkelijk te volgen.
Het zou kunnen dat de steekproef niet representatief is, maar ik denk niet dat de groei van de gergem komt door principiële keuze. Het is vooral onverschilligheid.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

refo schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef: Ach; ik ga maar niet in op je beschuldigingen, over mij als persoon. Feit is dat ik weet dat veel predikanten voor Jij daar! waarschuwen.

Ik ben het overigens wel eens met het feit dat het een slechte zaak is dat er Gereformeerde Gemeenten zijn waar de helft van de kerkenraad uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland komt.

Overigens ben ik geen 'import' hoor, DDD. Dus je zal moeten wennen dat er ook zulke mensen in de Gereformeerde Gemeenten zijn.
Zij zijn bij meerderheid gekozen en hebben dus voldoende draagvlak binnen die gemeente, dus waarom zou dat slecht zijn?
Een meerderheid? Wij hebben een gemeente van 1600 leden en doopleden. Als er op een ledenvergadering 200 aanwezig zijn is het veel.
Daarnaast mag je maar uit 2 kiezen, waarbij om draagvlak niet wordt bekommerd.

De laatste maanden doe ik een onderzoekje naar draagvlak. Wat blijkt? Veel gergemmers weten niet waar de GG voor staat. Ze vinden dat wel een ds altijd beter is dan geen ds. Preeklezen moet vooral te begrijpen zijn. Men leest alleen boekjes met korte meditaties of niets. Dus wat hier op refoforum verhandeld wordt is voor een gemiddeld GG-lid niet makkelijk te volgen.
Het zou kunnen dat de steekproef niet representatief is, maar ik denk niet dat de groei van de gergem komt door principiële keuze. Het is vooral onverschilligheid.
De onverschilligen die niet stemmen mogen niet zeuren. In de praktijk doen ze dat trouwens ook minder dan de betrokkenen. Ik vrees dat je steekproef wel representatief is.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
Mannetje schreef:
GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Waar binnen de GG? Op social media? Of bedoel je hier op refoforum? Of bedoel je in officiële kringen?
Binnen alle lagen.
Ik werk binnen een 'refobolwerk', de enige vraag die ik vandaag kreeg was een vraag naar de inhoud van de preek.
Dus hoeveel GG-ers hier heftig over discussiëren, anders dan op dit forum, vraag ik mij af.
-
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door olfie »

GGotK schreef:
refo schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef: Ach; ik ga maar niet in op je beschuldigingen, over mij als persoon. Feit is dat ik weet dat veel predikanten voor Jij daar! waarschuwen.

Ik ben het overigens wel eens met het feit dat het een slechte zaak is dat er Gereformeerde Gemeenten zijn waar de helft van de kerkenraad uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland komt.

Overigens ben ik geen 'import' hoor, DDD. Dus je zal moeten wennen dat er ook zulke mensen in de Gereformeerde Gemeenten zijn.
Zij zijn bij meerderheid gekozen en hebben dus voldoende draagvlak binnen die gemeente, dus waarom zou dat slecht zijn?
Een meerderheid? Wij hebben een gemeente van 1600 leden en doopleden. Als er op een ledenvergadering 200 aanwezig zijn is het veel.
Daarnaast mag je maar uit 2 kiezen, waarbij om draagvlak niet wordt bekommerd.

De laatste maanden doe ik een onderzoekje naar draagvlak. Wat blijkt? Veel gergemmers weten niet waar de GG voor staat. Ze vinden dat wel een ds altijd beter is dan geen ds. Preeklezen moet vooral te begrijpen zijn. Men leest alleen boekjes met korte meditaties of niets. Dus wat hier op refoforum verhandeld wordt is voor een gemiddeld GG-lid niet makkelijk te volgen.
Het zou kunnen dat de steekproef niet representatief is, maar ik denk niet dat de groei van de gergem komt door principiële keuze. Het is vooral onverschilligheid.
De onverschilligen die niet stemmen mogen niet zeuren. In de praktijk doen ze dat trouwens ook minder dan de betrokkenen. Ik vrees dat je steekproef wel representatief is.
Dat vrees ik ook. En dat siert niet.
Ik ben overigens dan wel benieuwd hoe zich dat verhoud tot andere kerk verbanden.

Overigens zou ik er wel op willen wijzen dat er ook een deel zal zijn wat deze dingen niet goed weet te verwoorden, voor wie 'zware kost' te zwaar valt, maar die wel voedsel ontvangen en zich daarom op hun plaats voelen.

En vergeet ook niet dat die 200 mannen representatief staan voor een aanzienlijk groter aantal gemeenteleden. Neem een gemiddeld gezin, 2-3 kinderen? 600 kinderen, 200 vrouwen, 200 mannen, dan kom je al op de 1000 leden/doopleden.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Het kan toch niet waar zijn dat 200 van de 1600 leden een ledenvergadering bijwonen en stemmen voor een nieuwe predikant en/of ambtsdragers

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:
GGotK schreef:
Mannetje schreef:
GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Waar binnen de GG? Op social media? Of bedoel je hier op refoforum? Of bedoel je in officiële kringen?
Binnen alle lagen.
Ik werk binnen een 'refobolwerk', de enige vraag die ik vandaag kreeg was een vraag naar de inhoud van de preek.
Dus hoeveel GG-ers hier heftig over discussiëren, anders dan op dit forum, vraag ik mij af.
In regio Bodegraven speelt dat blijkbaar veel minder dan in andere delen van het land.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:Ik heb met aangenaamheid mogen luisteren vanavond naar ds. Kater. Het verraste me zeer in positieve zin.
Wijzigt hierdoor je standpunt t.a.v. de kanselruil?
Op dit moment niet nee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door gallio »

Orchidee schreef:Het kan toch niet waar zijn dat 200 van de 1600 leden een ledenvergadering bijwonen en stemmen voor een nieuwe predikant en/of ambtsdragers Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
In refo's gemeente zijn er in totaal ongeveer 800 leden + 800 doopleden. Van de 800 belijdende leden zijn ws. ong. 400 vrouwen die dus niet mogen stemmen. Dus van de pakweg 400 mannelijke leden komt de helft op de vergadering. Dat vindt ik nog zo gek niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Mannetje schreef:
GGotK schreef:
Mannetje schreef: Waar binnen de GG? Op social media? Of bedoel je hier op refoforum? Of bedoel je in officiële kringen?
Binnen alle lagen.
Ik werk binnen een 'refobolwerk', de enige vraag die ik vandaag kreeg was een vraag naar de inhoud van de preek.
Dus hoeveel GG-ers hier heftig over discussiëren, anders dan op dit forum, vraag ik mij af.
In regio Bodegraven speelt dat blijkbaar veel minder dan in andere delen van het land.
Dat komt omdat iedereen in die regio gelijkgestemd is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie