Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

JCRyle schreef:
Laag schreef:
GGotK schreef:
Laag schreef:Samenwerken waar kan.
Samengaan is mijns inziens geen optie. Een deel zal samengaan, een deel niet, met gevolg: verdeeldheid in gemeenten, gezinnen, families.
En waarom dan niet met de OGGiN? Ik denk dat de GGiN dichter bij de OGGiN ligt.
Qua uiterlijke zaken waarschijnlijk wel (doorsnee genomen), maar qua leer niet.
En waar doel je dan op?
Ik denk dat je bij OGG niet over leer, maar over prediking moet spreken. Het is gemoedelijke en gunnende prediking in alle eenvoud. Dat vind ik kenmerkend bij de OGG. Vroeger zeiden ze weleens dat de OGG een rekverband is, dat is het nog wel. Maar een rekverband waarin het eenvoudige van de prediking centraal staat. De OGG is in het aanbod de Schriftuurlijke ruimte toe gedaan. De graanschuren mogen onvoorwaardelijk open gaan. Zo evangelisch (in de goede zin des woords), zo ontzettend liefelijk.
Bij de GGiN is het toch meer dogma wat over de prediking ligt. Ook wel in de GG. Dat herken ik niet in de OGG.
Ik begrijp uw reactie, ik ben het er ook mee eens, maar ik denk dat dat meer komt door de vooraf genoten opleiding. Ik bedoel de eenvoudigheid. Wat de inhoud van de prediking betreft, dan denk ik dat de GGiN dichter bij de OGGiN staat.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Laag schreef:
JCRyle schreef: Ik denk dat je bij OGG niet over leer, maar over prediking moet spreken. Het is gemoedelijke en gunnende prediking in alle eenvoud. Dat vind ik kenmerkend bij de OGG. Vroeger zeiden ze weleens dat de OGG een rekverband is, dat is het nog wel. Maar een rekverband waarin het eenvoudige van de prediking centraal staat. De OGG is in het aanbod de Schriftuurlijke ruimte toe gedaan. De graanschuren mogen onvoorwaardelijk open gaan. Zo evangelisch (in de goede zin des woords), zo ontzettend liefelijk.
Bij de GGiN is het toch meer dogma wat over de prediking ligt. Ook wel in de GG. Dat herken ik niet in de OGG.
Ik begrijp uw reactie, ik ben het er ook mee eens, maar ik denk dat dat meer komt door de vooraf genoten opleiding. Ik bedoel de eenvoudigheid. Wat de inhoud van de prediking betreft, dan denk ik dat de GGiN dichter bij de OGGiN staat.
Waarop baseer je die gedachte? Ook wat betreft kerkgeschiedenis staat de GGiN dichterbij de GG.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

GGotK schreef:
Laag schreef:
JCRyle schreef: Ik denk dat je bij OGG niet over leer, maar over prediking moet spreken. Het is gemoedelijke en gunnende prediking in alle eenvoud. Dat vind ik kenmerkend bij de OGG. Vroeger zeiden ze weleens dat de OGG een rekverband is, dat is het nog wel. Maar een rekverband waarin het eenvoudige van de prediking centraal staat. De OGG is in het aanbod de Schriftuurlijke ruimte toe gedaan. De graanschuren mogen onvoorwaardelijk open gaan. Zo evangelisch (in de goede zin des woords), zo ontzettend liefelijk.
Bij de GGiN is het toch meer dogma wat over de prediking ligt. Ook wel in de GG. Dat herken ik niet in de OGG.
Ik begrijp uw reactie, ik ben het er ook mee eens, maar ik denk dat dat meer komt door de vooraf genoten opleiding. Ik bedoel de eenvoudigheid. Wat de inhoud van de prediking betreft, dan denk ik dat de GGiN dichter bij de OGGiN staat.
Waarop baseer je die gedachte? Ook wat betreft kerkgeschiedenis staat de GGiN dichterbij de GG.
Misschien meer een gevoel mijnerzijds. Ook die ds van de OGGiN, die ik gehoord heb. Ds Gerritsen is afkomstig uit de GGiN.
Ds Smits en ds Mallan waren vrienden, ds Smits heeft ds van Straalen nog bevestigd in Amerika. Ik weet, het zijn bijkomende zaken. En misschien zit ik er kilometers naast, maar mijn gevoel zegt, dat de GGiN, in zijn geheel, beter past bij de OGGiN, dan bij de GG. Uiteindelijk hebben we allen gezamenlijke wortels.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Moderamen »

Is er ook al een anti-fusie petitie?
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Moderamen schreef:Is er ook al een anti-fusie petitie?
Begin er zelf een.

Die teken ik echter al helemaal niet.
-
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Laag schreef:
GGotK schreef:
Laag schreef:
JCRyle schreef: Ik denk dat je bij OGG niet over leer, maar over prediking moet spreken. Het is gemoedelijke en gunnende prediking in alle eenvoud. Dat vind ik kenmerkend bij de OGG. Vroeger zeiden ze weleens dat de OGG een rekverband is, dat is het nog wel. Maar een rekverband waarin het eenvoudige van de prediking centraal staat. De OGG is in het aanbod de Schriftuurlijke ruimte toe gedaan. De graanschuren mogen onvoorwaardelijk open gaan. Zo evangelisch (in de goede zin des woords), zo ontzettend liefelijk.
Bij de GGiN is het toch meer dogma wat over de prediking ligt. Ook wel in de GG. Dat herken ik niet in de OGG.
Ik begrijp uw reactie, ik ben het er ook mee eens, maar ik denk dat dat meer komt door de vooraf genoten opleiding. Ik bedoel de eenvoudigheid. Wat de inhoud van de prediking betreft, dan denk ik dat de GGiN dichter bij de OGGiN staat.
Waarop baseer je die gedachte? Ook wat betreft kerkgeschiedenis staat de GGiN dichterbij de GG.
Misschien meer een gevoel mijnerzijds. Ook die ds van de OGGiN, die ik gehoord heb. Ds Gerritsen is afkomstig uit de GGiN.
Ds Smits en ds Mallan waren vrienden, ds Smits heeft ds van Straalen nog bevestigd in Amerika. Ik weet, het zijn bijkomende zaken. En misschien zit ik er kilometers naast, maar mijn gevoel zegt, dat de GGiN, in zijn geheel, beter past bij de OGGiN, dan bij de GG. Uiteindelijk hebben we allen gezamenlijke wortels.
Aha, gezien je voorbeelden is het me nu duidelijk dat je van de 'oude' garde bent, dus dan kan ik je standpunt begrijpen. Er zijn ook voorbeelden van heden (!) dat er een band is tussen een GGiN en GG dominee etc. Maar inderdaad: het gaat om het gevoel en het jaren elkaar verketteren waardoor emoties nog steeds een grote rol spelen bij de oude garde in de GG en GGiN. Hopelijk is dat over 30 jaar verdwenen en kunnen we weer helder denken over deze zaken.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

GGotK, 'oude' garde.....ik ben van na de scheuring....licht grijzend en kalend....
Ik hoop dat én de OGGiN, én de GGiN, én de GG een keer samen kunnen, niet gedwongen door een petitie, niet gedwongen door noodzaak, maar omdat we elkaar vinden, in de liefde.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:
Moderamen schreef:Is er ook al een anti-fusie petitie?
Begin er zelf een.

Die teken ik echter al helemaal niet.
Personen die landelijk tegen referenda zijn, zouden petities als deze ook niet moeten ondertekenen.

@Jongere heeft overigens een uitstekend betoog neergezet over dit onderwerp in dit topic. Geen woord aan toe te voegen.
(~)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Laag schreef:GGotK, 'oude' garde.....ik ben van na de scheuring....licht grijzend en kalend....
Ik hoop dat én de OGGiN, én de GGiN, én de GG een keer samen kunnen, niet gedwongen door een petitie, niet gedwongen door noodzaak, maar omdat we elkaar vinden, in de liefde.
Ik heb (nog) een bos met donker haar, alhoewel ik al wel een beetje inhammen krijg.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Ik vind de petitie heel gevaarlijk. Er lijken mensen te tekenen voor de kerkelijke eenheid. Men tekent dan echter ook dat men zegt dat er geen verschil in leer zou zijn.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Piet Puk schreef:Ik vind de petitie heel gevaarlijk. Er lijken mensen te tekenen voor de kerkelijke eenheid. Men tekent dan echter ook dat men zegt dat er geen verschil in leer zou zijn.
Kan Pietje Puk dan eens in eenvoudige woorden aan de kinderen uitleggen wat het leerverschil is?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Zitten hier ook kinderen dan?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Piet Puk schreef:Zitten hier ook kinderen dan?
Heel veel. Maar nu graag het antwoord.
Zegge
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 mar 2018, 17:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zegge »

GGotK schreef:
Piet Puk schreef:Zitten hier ook kinderen dan?
Heel veel. Maar nu graag het antwoord.
Ik denk verstandelijk ook nog op Jip en Janneke-niveau. Dus ik zou het ook graag horen, Pietje Puk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Mooi om te zien dat er van Vlissingen tot Uddel en van Rotterdam-Zuidwijk tot Barneveld, over de gehele breedte, mensen zijn die deze petitie ondertekenen.

Of het daadwerkelijk tot resultaat leidt zullen we moeten afwachten. Bidt er maar veel om!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie