Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Maar het grootste lezerspubliek wel ;) En daar stemt de krant zich weer op af.
Dat is toch logisch? En volgens mij valt dat wel mee hoor. De interviewen op donderdag in het katern 'Kruispunt', aangaande de verbouwing of uitbreiding van kerken, zijn bij altijd confessionele PKN-gemeenten. Ik verwacht niet dat die veel het RD zullen lezen, dus vind ik dat niet gericht op de lezer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Aan al deze merkwaardige samenkomsten en pseudo-kerkdiensten heeft het RD zeker wel uitvoerig aandacht besteed, zelfs in een paginagroot artikel. Dus dit verwijt slaat nergens op.

Maar ik denk ook dat de meeste GG-leden hier echt niet van opkijken.
Ja een paginagroot artikel met opsommingen waar iedereen voorging. Daar kwam het ongeveer op neer. Zeer interessant :nonnon .
Mijn punt is dat je kerkelijke eenheid niet moet tegenwerken, maar moet bevorderen. En daar kan een krant als het RD een belangrijke bijdrage in leveren. In plaats van pogen een discussie te creeëren in komkommertijd.
Jantje schreef:Deze woorden zijn ook van toepassing op de laatste post van JCRyle. Wat een onzin zeg, om het RD als Ger. Gem.-krant te betitelen. Hoe verzin je het... Volgens mij is de directie niet eens van de Ger. Gem.
Elk weldenkend mens die weleens krant leest, kan tot deze conclusie komen. Tenminste als je het wilt zien natuurlijk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:Maar het grootste lezerspubliek wel ;) En daar stemt de krant zich weer op af.

Overigens ben ik van mening dat lokale gemeenten zich aan besluiten van hogere vergaderingen dienen te houden. Diensten met predikers buiten het kerkverband zijn dan ook alleen toegestaan zonder votum etc. Orde is belangrijk in een kerkgenootschap.
En niet alleen in een kerkgenootschap maar ook in een kerkverband.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Deze woorden zijn ook van toepassing op de laatste post van JCRyle. Wat een onzin zeg, om het RD als Ger. Gem.-krant te betitelen. Hoe verzin je het... Volgens mij is de directie niet eens van de Ger. Gem.
Elk weldenkend mens die weleens krant leest, kan tot deze conclusie komen. Tenminste als je het wilt zien natuurlijk.
Hoe vaak lees en/of zie jij de inhoud van het RD?
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:
JCRyle schreef:
Jantje schreef:Deze woorden zijn ook van toepassing op de laatste post van JCRyle. Wat een onzin zeg, om het RD als Ger. Gem.-krant te betitelen. Hoe verzin je het... Volgens mij is de directie niet eens van de Ger. Gem.
Elk weldenkend mens die weleens krant leest, kan tot deze conclusie komen. Tenminste als je het wilt zien natuurlijk.
Hoe vaak lees en/of zie jij de inhoud van het RD?
Dagelijks.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door olfie »

Dit zakt echt af tot buitengewoon droeve proporties. Voorlopig wordt de wanorde alleen groter maar gelukkig is er nog de aloude 'ezel'.
Misschien een mooi voorbeeld dan niemand en geen verband volmaakt is.
Misschien tijd voor een slotje om even af te koelen?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Ditbenik schreef:
GGotK schreef:De discussie binnen de GG over de kanselruil is best heftig. Hoe wordt deze kanselruil beleefd binnen de HHK?
Deze kanselruil leeft bij mij helemaal niet. Er is trouwens pas sprake van kanselruil als de GG-predikant ook voorgaat in de gemeente van de HHK-predikant. In de HHK staan de kansel al open voor bevoegde voorgangers uit de CGK. Daar ben ik erg blij mee. Ik zou het toejuichen als zo'n formele openstelling er ook komt voor predikanten uit de Gereformeerde Bond binnen de PKN, maar daar schijnt de Ger Bond het iig nog niet mee eens te zijn en ook binnen de synode van de HHK zal dat een brug te ver zijn. Openstelling voor predikanten vanuit de Ger Gem vind ik een heel ander verhaal. Mijn ervaring is dat veel Ger Gemmers mij 'maar hervormd' vinden. 'Maar hervormd' heeft dan zo ongeveer dezelfde betekenis als 'blinde heiden'. M.a.w. daar is nog wel wat te bespreken voor die ruimte er zal zijn. En dat is jammer.
Ik denk dat je hier wel een punt te pakken hebt, en dat is dus absoluut niet goed te praten. De harde kern van de GG heeft nog steeds een hoog 'souvereiniteit in eigen kring' gehalte (wat ik uitermate steun), maar dat wil nog niet zeggen dat je respectloos en neerbuigend moet zijn tegenover andere kerkgenootschappen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Maar......
Als je maar gergem blijft

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Adagio »

Orchidee schreef:Maar......
Als je maar gergem blijftAfbeelding
Als je maar bent 'gevormd, misvormd, hervormd...' (ds. Smits)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:
Wandelende schreef:
JCRyle schreef:
Jantje schreef:Deze woorden zijn ook van toepassing op de laatste post van JCRyle. Wat een onzin zeg, om het RD als Ger. Gem.-krant te betitelen. Hoe verzin je het... Volgens mij is de directie niet eens van de Ger. Gem.
Elk weldenkend mens die weleens krant leest, kan tot deze conclusie komen. Tenminste als je het wilt zien natuurlijk.
Hoe vaak lees en/of zie jij de inhoud van het RD?
Dagelijks.
Bijzonder wat je dan kennelijk onder de GG schaart. Als ik het RD doorblader dan zie ik relatief veel nieuws en opinie over verschillende kerkverbanden. Ook laten zij vanuit diverse kerkelijke invalshoeken nadenken over bepaalde vraagstukken. Als ik het RD lees, dan heb ik niet het idee dat ik een GG-krant zit te lezen, maar goed ik lees misschien anders dan jij. ;)
(~)
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

@Jongere:

Het ging er denk ik vooral om of het voor de gewone gemeenteleden nieuws is. Maar voor ambtsdragers is het dat natuurlijk wel. Ik heb altijd begrepen dat voor preken op zondag de classis moet besluiten, dus dat alleen de classis predikanten toestemming kan geven om in de GG op zondag te preken, en dat dit vooralsnog een theoretische mogelijkheid is in de GG. Dat herinner ik mij vaag van de catechisatie.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jongere »

DDD schreef:@Jongere:

Het ging er denk ik vooral om of het voor de gewone gemeenteleden nieuws is. Maar voor ambtsdragers is het dat natuurlijk wel. Ik heb altijd begrepen dat voor preken op zondag de classis moet besluiten, dus dat alleen de classis predikanten toestemming kan geven om in de GG op zondag te preken, en dat dit vooralsnog een theoretische mogelijkheid is in de GG. Dat herinner ik mij vaag van de catechisatie.
Sorry, ik vond mijn verhaal uiteindelijk te lang en wat te boos geschreven dus het is weer verdwenen. ;) Maar dank voor je reactie.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Jongere schreef:
DDD schreef:@Jongere:

Het ging er denk ik vooral om of het voor de gewone gemeenteleden nieuws is. Maar voor ambtsdragers is het dat natuurlijk wel. Ik heb altijd begrepen dat voor preken op zondag de classis moet besluiten, dus dat alleen de classis predikanten toestemming kan geven om in de GG op zondag te preken, en dat dit vooralsnog een theoretische mogelijkheid is in de GG. Dat herinner ik mij vaag van de catechisatie.
Sorry, ik vond mijn verhaal uiteindelijk te lang en wat te boos geschreven dus het is weer verdwenen. ;) Maar dank voor je reactie.
En mijn reactie daarop werd direct door het systeem ook geblokkeerd. :( ;)
(~)
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Hoe spijtig, want ik vond het best een zinnig verhaal. Ik hoop dat je een concept opsloeg.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Kan de discussie werkelijk niet naar een inhoudelijk niveau worden opgeschroefd?

Volgens mij is de casus Bodegraven het failliet van de synodaal presbyteriale kerkregering. Maar dat is mijn stokpaardje.
Plaats reactie