Kerkelijke eenheid / Kanselruil

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar dit soort standpunten zijn wel het gevolg van instroom van elders, en dat is voor de leden die hun hele leven al in de GG zitten zoals Refo en ik, om maar even twee voorbeelden te noemen, wel vervelend, om het maar zacht uit te drukken.
Vind je het erg als ik hier wat om moet glimlachen? Feitelijk zal het juist zijn dat @DDD en @refo hun hele leven GG zijn, maar hun meningen zijn toch echt regelmatig van dien aard dat menig GG-er doet fronsen, vermoed ik zo.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het gaat mij er niet om dat jij niet je mening mag geven. Die is exemplarisch en zeer verhelderend. Dat geldt ook voor de standpunten van Jantje. Dergelijke opvattingen leven kennelijk in de GG. Dus daar neem ik graag kennis van.

Maar dit soort standpunten zijn wel het gevolg van instroom van elders, en dat is voor de leden die hun hele leven al in de GG zitten zoals Refo en ik, om maar even twee voorbeelden te noemen, wel vervelend, om het maar zacht uit te drukken. Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben, maar die moet wel gebaseerd zijn op de feiten. En in ieder geval bij Jantje is dat in deze discussie voortdurend niet het geval. Bezorgd wees daar ook al op.

Daar komt nog het volgende bij. Jantje is ofwel heel slecht op de hoogte, ofwel hij manipuleert de feiten. Dat laatste wil ik niet veronderstellen maar ik vind het allebei ernstig. Zelfs ds. Budding, wat toch een gematigde rechterflankdominee zou zijn in de GG, sprak bij JijDaar. Alleen door voortdurende druk ter rechterzijde is JijDaar noodgedwongen wat eenzijdiger geworden. Verder heb ik niets met JijDaar. Het is steeds hetzelfde verhaal, maar het is treurig dat dat nodig is.
Ach; ik ga maar niet in op je beschuldigingen, over mij als persoon. Feit is dat ik weet dat veel predikanten voor Jij daar! waarschuwen.

Ik ben het overigens wel eens met het feit dat het een slechte zaak is dat er Gereformeerde Gemeenten zijn waar de helft van de kerkenraad uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland komt.

Overigens ben ik geen 'import' hoor, DDD. Dus je zal moeten wennen dat er ook zulke mensen in de Gereformeerde Gemeenten zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bona Fide »

Ik ben het op zich wel eens met de stelling 'bidden en werken' en om zo kanselruil concreet gestalte te geven. Kan m.i. zelf breed kerkelijk denken, heb aan andere kant ook liefde tot mijn eigen kerkverband.

Heb alleen wel eens het volgende begrepen, waarom er terughoudendheid is (of zelfs verbod is vanuit GS?) om predikanten van buiten het verband te laten voorgaan:
De kerkenraad -en dan m.n. de ouderlingen- is verantwoordelijk voor hetgeen wordt gebracht in de dienst (wat o.m. tot uitdrukking komt in handdruk voor/na de dienst, zie evt. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/157 ... ouderling/).

Nu kan bij het brengen van een onwaarheid/onschriftuurlijkheid een predikant uit het eigen verband via de kerkelijke weg (evt. naar meerdere vergaderingen) daarop aangesproken worden. Bij een predikant 'van buiten' gaat dat vanzelf niet.
Daar is ook iets voor te zeggen, toch?
Weet iemand of dit klopt? En wat vinden we van deze stellingname?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

@Eilander:
Ja dat zeg jij nu. Maar ik merk daar in de dagelijkse praktijk van het gemeenteleven helemaal niets van. Terwijl ik mij heus niet onduidelijk uitdruk. Ik denk echt dat ik nog heel mild ben, in vergelijking met veel bezwaarden. Waarbij ik overigens ook zie dat er veel mensen zich weggejaagd voelen, en geregeld ook daadwerkelijk vertrekken, tot groot verdriet van kerkenraad en de oorspronkelijke gemeente.

Ieder jaar een grote gemeente, landelijk bezien, aan leden die hun heil zoeken, plaatselijk gezien, in de CGK of PKN soms de GKV. Hier is niet of nauwelijks een HHK, dus dat is een beetje een vertekend beeld, want in sommige plaatsen zit de HHK met een enorme instroom door wanbeleid elders.

@Jantje:
Aan die standpunten ben ik al sinds jong gewend. Niet aan het verdraaien van de feiten, althans, daar kan ik niet aan wennen.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:
Mannetje schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis en niet in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden. Dat geld voor binnen en buitenkerkelijke verdeeldheid.
Juist gezien, denk ik.
Het omgekeerde is ook waar. Zolang kerkelijke eenheid gefundeerd wordt in objectieve elementen als Schrift en belijdenis, zonder zaken als geestelijke herkenning en schuldbelijdenis, zal de eenheid niet gevonden worden.
Daar ben ik het niet mee eens en is ook inhoudelijk tegenstrijdig met mijn opmerking.
Behalve als je eerst erkenning en dan pas herkenning bedoeld. Als herkenning namelijk als voorwaarde functionereert dat loop je altijd vast in je eigen gelijk.
Ik bedoel het als volgt: Als je tot erkenning komt, maar de herkenning volgt niet, dan is er nog geen eenheid.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
DDD schreef:@Jantje: Hoe lang ben je eigenlijk al lid van de GG? Ik verbaas me al weken over je bijdragen, maar je lijkt net zo'n dominee die van elders is binnengekomen.

Totdat de synode het verbood waren er ook GG-predikanten bij Jijdaar, en het is vervelend dat dat niet meer kan. Ook weer zo'n ergerlijke vorm van overheersing.

En natuurlijk blijkt uit je blijde verrassing een enorm wantrouwen. Nog los van het feit dat het kennelijk heel links is om een zware HHK-dominee uit te nodigen. Vervolgens komt men met dominees uit het Gekrookte Riet als alternatief, alsof die ooit in een normale GG zouden hebben gepast.

Maar goed. Het voornaamste is maar weer, dat is gebleken dat gemeenten iets links van het midden in de GG reeds bij voorbaat onder een enorm vergrootgelas liggen van de extreme figuren, ook op dit forum. Dan laat ik de kerkpolitieke bijdrage van ds. P. Mulder nog buiten beschouwing.

En gelukkig heeft de kerkenraad van Bodegraven zich daar niet teveel van aangetrokken.
Ja vertel eens Jantje. Ben jij toevallig geen Ds?

:haha :haha :haha :haha :yahoo #PB
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

DDD schreef:@Jantje: Hoe lang ben je eigenlijk al lid van de GG? Ik verbaas me al weken over je bijdragen, maar je lijkt net zo'n dominee die van elders is binnengekomen.

Totdat de synode het verbood waren er ook GG-predikanten bij Jijdaar, en het is vervelend dat dat niet meer kan. Ook weer zo'n ergerlijke vorm van overheersing.

En natuurlijk blijkt uit je blijde verrassing een enorm wantrouwen. Nog los van het feit dat het kennelijk heel links is om een zware HHK-dominee uit te nodigen. Vervolgens komt men met dominees uit het Gekrookte Riet als alternatief, alsof die ooit in een normale GG zouden hebben gepast.

Maar goed. Het voornaamste is maar weer, dat is gebleken dat gemeenten iets links van het midden in de GG reeds bij voorbaat onder een enorm vergrootgelas liggen van de extreme figuren, ook op dit forum. Dan laat ik de kerkpolitieke bijdrage van ds. P. Mulder nog buiten beschouwing.

En gelukkig heeft de kerkenraad van Bodegraven zich daar niet teveel van aangetrokken.
Inderdaad is het vervelend dat dat niet kan. Nog vervelender is dat ds Vreugdenhil met zijn bijdragen op Jijdaar dit zelf in de hand heeft gewerkt.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
DDD schreef:Het gaat mij er niet om dat jij niet je mening mag geven. Die is exemplarisch en zeer verhelderend. Dat geldt ook voor de standpunten van Jantje. Dergelijke opvattingen leven kennelijk in de GG. Dus daar neem ik graag kennis van.

Maar dit soort standpunten zijn wel het gevolg van instroom van elders, en dat is voor de leden die hun hele leven al in de GG zitten zoals Refo en ik, om maar even twee voorbeelden te noemen, wel vervelend, om het maar zacht uit te drukken. Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben, maar die moet wel gebaseerd zijn op de feiten. En in ieder geval bij Jantje is dat in deze discussie voortdurend niet het geval. Bezorgd wees daar ook al op.

Daar komt nog het volgende bij. Jantje is ofwel heel slecht op de hoogte, ofwel hij manipuleert de feiten. Dat laatste wil ik niet veronderstellen maar ik vind het allebei ernstig. Zelfs ds. Budding, wat toch een gematigde rechterflankdominee zou zijn in de GG, sprak bij JijDaar. Alleen door voortdurende druk ter rechterzijde is JijDaar noodgedwongen wat eenzijdiger geworden. Verder heb ik niets met JijDaar. Het is steeds hetzelfde verhaal, maar het is treurig dat dat nodig is.
Ach; ik ga maar niet in op je beschuldigingen, over mij als persoon. Feit is dat ik weet dat veel predikanten voor Jij daar! waarschuwen.

Ik ben het overigens wel eens met het feit dat het een slechte zaak is dat er Gereformeerde Gemeenten zijn waar de helft van de kerkenraad uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland komt.

Overigens ben ik geen 'import' hoor, DDD. Dus je zal moeten wennen dat er ook zulke mensen in de Gereformeerde Gemeenten zijn.
Zij zijn bij meerderheid gekozen en hebben dus voldoende draagvlak binnen die gemeente, dus waarom zou dat slecht zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:In dat laatste heb je zeker gelijk.

Maar ik vind het erg vervelend dat mensen die uit een ander kerkverband komen zelfs de vrijheid gevoelen om te melden dat ze een verbod op de standpunten van de traditionele leden van hun nieuwe kerkverband steunen. Ik kan zulke uitspraken niet anders zien dan als goedbedoelde tirannie, die helemaal niets te maken heeft met een goed zicht op de christelijke vrijheid.

Het zou niet mogelijk moeten zijn dat importleden ambtsdrager worden. Dat zou al een hoop ellende schelen.
Zoals Wilders zich uit kan laten over niet - Nederlanders laat jij je nu uit over hen die uit een ander kerkverband komen. Alsof daar ook iets van raszuiverheid is wat superieur is aan hen die later instroomden. Desalniettemin, ik weet mijn plaats. Neem me echter niet kwalijk dat ik het lastig vind om mijn mening achterwege te laten in bepaalde discussies.
De toon van DDD kan soms misschien wat verkeerd overkomen, maar ik begrijp wel wat hij bedoeld.
Ik zie het in onze gemeente ook. Trouwe leden zien de gemeente van kleur veranderen, en door komst van een rechtse predikant is er opeens instroom vanuit OGG en rechtse gemeenten. Dit zorgt dat een gemeente een andere "kleur" krijgt mede door deze "import"
Zij voelen zich thuis maar de GG leden van geboorte af ervaren steeds meer vervreemding.
En dit speelt in veel plaatsen.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 15 jun 2018, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

@GGotk:
Dat is helemaal niet waar. Er valt soms niets te kiezen. Bijvoorbeeld doordat er alleen zulke broeders kandidaat staan.

En wat betreft Jijdaar! ben ik het totaal niet met je eens. Het is gewoon intolerantie van extremisme.

Maar nu ga ik werken. Ik moet mij niet zo opwinden over het Koninkrijk Gods. De naam zegt al dat het verder niet van mij afhangt.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 jun 2018, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erskinees »

Ik snap DDD ook wel. Maar; dat fenomeen speelt overal, HHK, CGK, GB enzovoorts.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Auto »

DDD schreef:@GGotk:
Dat is helemaal niet waar. Er valt soms niets te kiezen. Bijvoorbeeld doordat er alleen zulke broeders kandidaat staan.

En wat betreft Jijdaar! ben ik het totaal niet met je eens. Het is gewoon intolerantie van extremisme.
Laat het hele jij-daar gebeuren even erbuiten. Dat heeft al meer stuk gemaakt in gemeenten en gezinnen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:@GGotk:
Dat is helemaal niet waar. Er valt soms niets te kiezen. Bijvoorbeeld doordat er alleen zulke broeders kandidaat staan.
.

En als er dan wel mannen, die al hun hele leven trouw en meelevend GG lid zijn, tot ambtsdrager gekozen worden, en steun hebben van de kerkenraad, dan maken na een appel van een eenling, classis en particulieresynode predikanten, daar wel weer bezwaar tegen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: Het zou niet mogelijk moeten zijn dat importleden ambtsdrager worden. Dat zou al een hoop ellende schelen.
Waarvan akte! Al wil ik een uitzondering maken voor import wat met attestatie overkomt.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 15 jun 2018, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

Auto schreef:
DDD schreef:@GGotk:
Dat is helemaal niet waar. Er valt soms niets te kiezen. Bijvoorbeeld doordat er alleen zulke broeders kandidaat staan.

En wat betreft Jijdaar! ben ik het totaal niet met je eens. Het is gewoon intolerantie van extremisme.
Laat het hele jij-daar gebeuren even erbuiten. Dat heeft al meer stuk gemaakt in gemeenten en gezinnen.

Eens, maar Jantje bracht het in als een ongeldig argument.
Plaats reactie