Kerkelijke eenheid / Kanselruil

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef: Het zou niet mogelijk moeten zijn dat importleden ambtsdrager worden. Dat zou al een hoop ellende schelen.
Waarvan akte! Al wil ik een uitzondering maken voor import wat met attestatie overkomen.
Verder heten we natuurlijk iedereen van harte welkom onder de zuivere waarheid.
Dus een RKK-lid die tot God bekeerd wordt en het in de RKK niet meer kan uithouden, kan in elk geval geen ambtsdrager worden in de GG als jullie plan zou doorgaan? Op zich prima, ik zou hem graag willen hebben.
Sorry, hier kan ik echt met m'n pet niet bij, ook nog in het topic over kerkelijke eenheid :cry
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

DDD schreef:@GGotk:
Dat is helemaal niet waar. Er valt soms niets te kiezen. Bijvoorbeeld doordat er alleen zulke broeders kandidaat staan.

En wat betreft Jijdaar! ben ik het totaal niet met je eens. Het is gewoon intolerantie van extremisme.
Dan stem je blanco.

Wat het tweede betreft, overdrijf je. Ik heb (vreemd genoeg) een zwak voor ds Vreugdenhil, maar hij heeft zich in bepaalde bijdragen op JijDaar zich teveel laten leiden door emotie en omgeving en zich 'grensoverschrijdend' gedragen. Dat helpt allemaal natuurlijk niet mee.
Ter illustratie: vergelijk eens de bijdragen op JijDaar met de meditatie van hem in de SB over de keursteen van een paar jaar terug.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

Wat natuurlijk ook een gegeven is dat leden die hun gehele leven GG zijn soms ook verschuiven op de bandbreedte van een kerkverband. Deze kunnen van links<< naar rechts>> gaan. Andersom komt net iets vaker voor dus van rechts>> naar links<<. Om nu veelal de koerswijziging in een gemeente op de conto van de ingekomenen van een ander kerkverband te schuiven vind ik iets te simplistisch. Zelf heb ik niet zoveel met dat gehekel op links en rechts...zo vaak al verteld...ik kan prima luisteren en beluisteren naar geheel links als geheel rechts. Ook op dit forum gaat het in welk topic dan ook om de strijd om het Levende Kind. Verdraag elkaar gewoon wat meer.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 15 jun 2018, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef: Het zou niet mogelijk moeten zijn dat importleden ambtsdrager worden. Dat zou al een hoop ellende schelen.
Waarvan akte! Al wil ik een uitzondering maken voor import wat met attestatie overkomen.
Verder heten we natuurlijk iedereen van harte welkom onder de zuivere waarheid.
Dus een RKK-lid die tot God bekeerd wordt en het in de RKK niet meer kan uithouden, kan in elk geval geen ambtsdrager worden in de GG als jullie plan zou doorgaan? Op zich prima, ik zou hem graag willen hebben.
Sorry, hier kan ik echt met m'n pet niet bij, ook nog in het topic over kerkelijke eenheid :cry
Goed punt. Degenen die - zonder attestatie - overkomen omdat ze de kerk waar ze vandaan komen naar hun overtuiging als een valse kerk moeten aanmerken zijn uiteraard ook van harte welkom in alle ambten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Auto schreef:
DDD schreef:@GGotk:
Dat is helemaal niet waar. Er valt soms niets te kiezen. Bijvoorbeeld doordat er alleen zulke broeders kandidaat staan.

En wat betreft Jijdaar! ben ik het totaal niet met je eens. Het is gewoon intolerantie van extremisme.
Laat het hele jij-daar gebeuren even erbuiten. Dat heeft al meer stuk gemaakt in gemeenten en gezinnen.

Eens, maar Jantje bracht het in als een ongeldig argument.
Waarom is het een ongeldig argument? Geef daar eens een argument voor?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Verder heten we natuurlijk iedereen van harte welkom onder de zuivere waarheid.
Dus een RKK-lid die tot God bekeerd wordt en het in de RKK niet meer kan uithouden, kan in elk geval geen ambtsdrager worden in de GG als jullie plan zou doorgaan? Op zich prima, ik zou hem graag willen hebben.
Sorry, hier kan ik echt met m'n pet niet bij, ook nog in het topic over kerkelijke eenheid :cry
Goed punt. Degenen die - zonder attestatie - overkomen omdat ze de kerk waar ze vandaan komen naar hun overtuiging als een valse kerk moeten aanmerken zijn uiteraard ook van harte welkom in alle ambten.
Oei...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:Verder heten we natuurlijk iedereen van harte welkom onder de zuivere waarheid.
Dus een RKK-lid die tot God bekeerd wordt en het in de RKK niet meer kan uithouden, kan in elk geval geen ambtsdrager worden in de GG als jullie plan zou doorgaan? Op zich prima, ik zou hem graag willen hebben.
Sorry, hier kan ik echt met m'n pet niet bij, ook nog in het topic over kerkelijke eenheid :cry
Goed punt. Degenen die - zonder attestatie - overkomen omdat ze de kerk waar ze vandaan komen naar hun overtuiging als een valse kerk moeten aanmerken zijn uiteraard ook van harte welkom in alle ambten.
Oei...
Inderdaad, sommigen hebben al heel snel de gedachte in een valse kerk te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

Overigens bedoel ik met "attestatie" toestemming / goedkeuring van de kerkenraad waarvan men afkomstig is. Of er een officieel papiertje is boeit niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik zou eerder zeggen dat iemand die een andere kerk een valse kerk noemt, al helemaal niet in de kerkenraad hoort. Maar goed. Het zou procentueel wel een effectieve beslissing zijn.

Over de kwestie Veenendaal meld ik alleen dat veel anderen dat heel anders hebben ervaren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Over de kwestie Veenendaal meld ik alleen dat veel anderen dat heel anders hebben ervaren.
Dan meldt je al teveel. Ik vind het niet gepast en erg laag bij de grond dat je daar nu nog over gaat twisten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Even over de situatie Bodegraven:
Ik kan de stap van de kerkenraad zeer waarderen.
Wat ik wel vind is dat ze moeten vragen bij het curatorium om preekbevoegdheid van deze predikanten. Wil men dit niet, dan zou ik adviseren uit het kerkverband te treden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Auto »

pierre27 schreef:Wat natuurlijk ook een gegeven is dat leden die hun gehele leven GG zijn soms ook verschuiven op de bandbreedte van een kerkverband. Deze kunnen van links<< naar rechts>> gaan. Andersom komt net iets vaker voor dus van rechts>> naar links<<. Om nu veelal de koerswijziging in een gemeente op de conto van de ingekomenen van een ander kerkverband te schuiven vind ik iets te simplistisch. Ik heb die ellende wekelijks in de GG Veenendaal gezien ten tijde van wijlen Ds v Belzen. Compleet verketterd werd hij door een groep. Veelal hoogopgeleid maar een werkwijze die zeer laag bij de grond was. Zelf heb ik niet zoveel met dat gehekel op links en rechts...zo vaak al verteld...ik kan prima luisteren en beluisteren naar geheel links als geheel rechts. Ook op dit forum gaat het in welk topic dan ook om de strijd om het Levende Kind. Verdraag elkaar gewoon wat meer.
Dit is echt NOT-DONE om dit naar voren te brengen. De situatie was veel ingewikkelder en dit is eenzijdig belicht. Grof om hier zo'n uitspraak over te doen. Je mag hier niet van spreken liggingen, oh ja wat werd dat graag genoemd. Om een groep de schuld te geven en die roddel en achterklap deed het lekker in de lande. Maar ondertussen gingen kerkleden 's zondags naar De Valk-Wekerkom, naar Opheusden, naar Barneveld om te kerken. Leden die geen groep vormden, maar elders naar het Woord gingen luisteren. En de classis en de classiscommissie die uren en uren besteed hebben om te luisteren en gesprekken aan te gaan. De hele situatie liet zien, dat een eenheid die er jaren was in één keer verdwenen kan zijn en argwaan en achterklap die zijn intrede doen. Verhoudingen die verstoord werden. Maar dat was vroeger. De rust is gelukkig weergekeerd.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Auto schreef:
pierre27 schreef:Wat natuurlijk ook een gegeven is dat leden die hun gehele leven GG zijn soms ook verschuiven op de bandbreedte van een kerkverband. Deze kunnen van links<< naar rechts>> gaan. Andersom komt net iets vaker voor dus van rechts>> naar links<<. Om nu veelal de koerswijziging in een gemeente op de conto van de ingekomenen van een ander kerkverband te schuiven vind ik iets te simplistisch. Ik heb die ellende wekelijks in de GG Veenendaal gezien ten tijde van wijlen Ds v Belzen. Compleet verketterd werd hij door een groep. Veelal hoogopgeleid maar een werkwijze die zeer laag bij de grond was. Zelf heb ik niet zoveel met dat gehekel op links en rechts...zo vaak al verteld...ik kan prima luisteren en beluisteren naar geheel links als geheel rechts. Ook op dit forum gaat het in welk topic dan ook om de strijd om het Levende Kind. Verdraag elkaar gewoon wat meer.
Dit is echt NOT-DONE om dit naar voren te brengen. De situatie was veel ingewikkelder en dit is eenzijdig belicht. Grof om hier zo'n uitspraak over te doen. Je mag hier niet van spreken liggingen, oh ja wat werd dat graag genoemd. Om een groep de schuld te geven en die roddel en achterklap deed het lekker in de lande. Maar ondertussen gingen kerkleden 's zondags naar De Valk-Wekerkom, naar Opheusden, naar Barneveld om te kerken. Leden die geen groep vormden, maar elders naar het Woord gingen luisteren. En de classis en de classiscommissie die uren en uren besteed hebben om te luisteren en gesprekken aan te gaan. De hele situatie liet zien, dat een eenheid die er jaren was in één keer verdwenen kan zijn en argwaan en achterklap die zijn intrede doen. Verhoudingen die verstoord werden. Maar dat was vroeger. De rust is gelukkig weergekeerd.
Dit kun je toch niet menen.

Waar blijft trouwens de verantwoordelijkheid van de kerkenraad en van het merendeel van de leden in al deze discussies?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Ik zou eerder zeggen dat iemand die een andere kerk een valse kerk noemt, al helemaal niet in de kerkenraad hoort. Maar goed. Het zou procentueel wel een effectieve beslissing zijn.

Over de kwestie Veenendaal meld ik alleen dat veel anderen dat heel anders hebben ervaren.
Dat ligt eraan.
Als iemand overkomt van de GG van Vlissingen, of Houten, naar Rijssen en voorgaande kerken een valse kerk noemt, dan heb je gelijk.

Komt iemand over van de RKK, of een PKN met een Godloochenaar op de preekstoel (die zegt dat God niet bestaat), dan is het zeer terecht dat het een valse kerk genoemd wordt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

Voorbeeld v Veenendaal verwijderd. Inderdaad niet to the point in dit topic. Gezegde woorden laat ik voor wie ze zegt. Mijn ervaring is duidelijk anders.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie