Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Piet Puk
Berichten: 5471
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Degenen die denken dat predikanten uit linkerdeel GG samen kunnen gaan met GGiN, zeg ik: droom lekker verder
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Degenen die denken dat predikanten uit linkerdeel GG samen kunnen gaan met GGiN, zeg ik: droom lekker verder
Dat is een zorg die volgens mij serieuzer is dan een leerverschil tussen GG en GGiN. En dat is volgens mij niet benoemd, dat is breder dan het verschil tussen een zakelijke ds. Kersten en een gemoedelijke ds. Van Reenen, is mijn indruk.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Jongere schreef:
JCRyle schreef:Jij stelt dat kerkshoppen onwenselijk is. In reactie op dit specifieke punt, wat ik een terzijde noemde als je goed gelezen had, stel ik dat dit niet bij de gemeenteleden/het grondvlak begint maar bij de ambtsdragers zelf. Een gemiddelde kerkenraad bestaat uit hen die zelf kerkshoppers waren. Die van de ene kerkverband naar het andere gaan, sommige hebben er al meerdere gehad. Ook een vorm van kerkshoppen. Kerkenraden verwijten de gemeenteleden kerkshoppen, maar dan is het de vraag of men recht van spreken heeft. Jij hebt het namelijk over een plaats die men gekregen heeft. Dat komt denk ik bij het "je bent ergens geplaatst" vandaan. En in dat licht vind ik het een dooddoener om je tegen kerkshoppen uit te spreken, terwijl de meeste kerkenraden bestaan uit leden van elders. Sorry, misschien is het niet heel duidelijk. Het is een terzijde, een zijpaadje, offtopic.
Je punt is me nu wat duidelijker. Onze spraakverwarring komt er m.i. uit voort dat ik het beeld helemaal niet herken dat kerkenraden vol zouden zitten met kerkshoppers. Ik weet er eigenlijk vrijwel geen voorbeelden van te noemen. Dat ligt voor jou blijkbaar anders, vandaar dat we daar een andere waardering van hebben.
Oke opmerkelijk dat je dit niet herkent, want het is wel degelijk een veel voorkomend fenomeen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Degenen die denken dat predikanten uit linkerdeel GG samen kunnen gaan met GGiN, zeg ik: droom lekker verder
Als je wist welke 'wonderlijke' vriendschappen er soms in de GG al zijn, dan moet je dit toch niet te hard roepen hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Ditbenik schreef:De HHK is geen kerkverband maar een kerkgenootschap. Los daarvan zou het uiteraard prachtig zijn als alle kerkgenootschappen en kerkverbanden weer verenigd worden tot één. Ik vrees echter dat zo ver nog lang niet is.
Dit is natuurlijk onzin om te stellen dat er verschil zit tussen een kerkverband en een kerkgenootschap. Het zijn twee verschillende benamingen voor een samenwerkingsverband van kerkelijke gemeenten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Degenen die denken dat predikanten uit linkerdeel GG samen kunnen gaan met GGiN, zeg ik: droom lekker verder
Dat is een zorg die volgens mij serieuzer is dan een leerverschil tussen GG en GGiN. En dat is volgens mij niet benoemd, dat is breder dan het verschil tussen een zakelijke ds. Kersten en een gemoedelijke ds. Van Reenen, is mijn indruk.
Ik heb het idee dat de GGiN-predikanten niet zoveel verschillen t.o.v. het rechterdeel van de GG. Sommige predikanten uit de GGiN bedienen nog meer het Evangelie als bepaalde predikanten uit de GG. Dus in die zin zal het verschil niet groter worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Jongere schreef:Je punt is me nu wat duidelijker. Onze spraakverwarring komt er m.i. uit voort dat ik het beeld helemaal niet herken dat kerkenraden vol zouden zitten met kerkshoppers. Ik weet er eigenlijk vrijwel geen voorbeelden van te noemen. Dat ligt voor jou blijkbaar anders, vandaar dat we daar een andere waardering van hebben.
Oke opmerkelijk dat je dit niet herkent, want het is wel degelijk een veel voorkomend fenomeen.
Dat lijkt me vooral per gemeente te verschillen en dan ook nog per kerkverband.

Het woord kerkshoppers reserveer ik voor mensen die afhankelijk van de dominee ergens anders een kerkdienst bezoeken. Dat is toch heel wat anders dan iemand die een gemotiveerde keuze maakt zich bij een andere gemeente te voegen. Ik mag hopen dat daar het woord shoppers niet op van toepassing is, ook al hou ik rekening met een 'vloeiend' ledenaantal van 20% van het totaal.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23883
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

Wat is het verschil tussen een 'kerkshopper' en iemand 'die gemotiveerd een andere keuze maakt'?
Vermoedelijk is de eerste groep de vertrekkende groep en de tweede de binnenkomende.
Ambtenaar
Berichten: 9319
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

Ouddorp schreef:
Ja inderdaad, hier ter plaatse houden we al gezamenlijke kerkdiensten, dus ik zou er geen moeite mee hebben.
Er zijn toch grote theologische en culturele verschillen? Of is dat met name plaatsafhankelijk?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

Samengaan HHK en GG en GGiN zal niet gebeuren. Zal me wat zijn voor al diegenen die overgestapt zijn van de GG en GGiN naar de HHK.
Ik snap ook het voordeel niet om iets geforceerd bij elkaar te brengen. Velen binnen de GG zullen bang zijn dat het teveel richting GGiN gaat, en omgekeerd ook.
Samengaan zal van bovenaf geregeld moeten worden, niet van onderaf.
Ik onderteken daarom de petitie ook niet. En hoeveel ondertekenaars moeten er zijn om de petitie serieus te nemen?
En hoeveel waarde moeten we hechten aan het aantal ondertekenaars? Als ik lees dat ook leden uit andere kerkverbanden ondertekenen.....ik kan ook makkelijk een petitie ondertekenen om de PKN en de GG samen te voegen.
Veel reuring weer in refoland, en het uiteinde is: GG en GGiN.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mistig »

Ook al zou ik het willen; het is geloof ik niet mogelijk om te tekenen.
Er is mij toch altijd duidelijk geleerd dat er leerverschillen zijn.
Mocht het in 1953 vooral om personen gaan, de leer speelde zeker mee.
Volgens mij moet er eerst gewerkt worden om dit op te klaren en gezamenlijk uit te werken.
Daarna kan je stellen dat er geen leerverschil is tussen de beide kerkverbanden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

refo schreef:Wat is het verschil tussen een 'kerkshopper' en iemand 'die gemotiveerd een andere keuze maakt'?
Vermoedelijk is de eerste groep de vertrekkende groep en de tweede de binnenkomende.
De eerste groep leeft van de aanbiedingen (nu hier dan daar en dan weer terug) en de tweede kiest voor een andere leverancier.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mistig »

Herman schreef:
JCRyle schreef:
Jongere schreef:Je punt is me nu wat duidelijker. Onze spraakverwarring komt er m.i. uit voort dat ik het beeld helemaal niet herken dat kerkenraden vol zouden zitten met kerkshoppers. Ik weet er eigenlijk vrijwel geen voorbeelden van te noemen. Dat ligt voor jou blijkbaar anders, vandaar dat we daar een andere waardering van hebben.
Oke opmerkelijk dat je dit niet herkent, want het is wel degelijk een veel voorkomend fenomeen.
Dat lijkt me vooral per gemeente te verschillen en dan ook nog per kerkverband.

Het woord kerkshoppers reserveer ik voor mensen die afhankelijk van de dominee ergens anders een kerkdienst bezoeken. Dat is toch heel wat anders dan iemand die een gemotiveerde keuze maakt zich bij een andere gemeente te voegen. Ik mag hopen dat daar het woord shoppers niet op van toepassing is, ook al hou ik rekening met een 'vloeiend' ledenaantal van 20% van het totaal.
Ik ken redelijk wat kerkenraden (in de regio), maar meestal bestaan deze kerkenraden toch uit mensen, die zijn opgegroeid in de GG. In onze eigen kerkenraad zit, zover ik weet, één diaken afkomstig uit de Ned.Herv. Kerk, maar die heeft zich na zijn huwelijk bij onze gemeente aangesloten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

JCRyle schreef:
Ditbenik schreef:De HHK is geen kerkverband maar een kerkgenootschap. Los daarvan zou het uiteraard prachtig zijn als alle kerkgenootschappen en kerkverbanden weer verenigd worden tot één. Ik vrees echter dat zo ver nog lang niet is.
Dit is natuurlijk onzin om te stellen dat er verschil zit tussen een kerkverband en een kerkgenootschap. Het zijn twee verschillende benamingen voor een samenwerkingsverband van kerkelijke gemeenten.
Nee, bij een samenwerkingsverband van kerkelijke gemeenten is sprake van een kerkverband. Dat blijkt ook uit de naamgeving waarbij in meervoud wordt gesproken, zoals bij de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) en de Christelijk Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt). Bij een kerkgenootschap is geen sprake van samenwerkende gemeenten maar van een landelijke kerk zoals bij de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk het geval is. Het is dus niet een kwestie van alleen een andere benaming, maar het is een totaal andere structuur.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

refo schreef:Wat is het verschil tussen een 'kerkshopper' en iemand 'die gemotiveerd een andere keuze maakt'?
Vermoedelijk is de eerste groep de vertrekkende groep en de tweede de binnenkomende.
Dat vermoeden heb ik ook. Vertrekkende leden gaan 'eigen gekozen wegen', 'willen anders', 'onttrekken zich aan hun belijdenis' of 'verlaten de plaats die de Heere hun gegeven heeft'. Oftewel wat vertrekkende leden doen wordt veelal negatief beoordeelt. Terwijl de gemotiveerde binnenkomers positief worden binnengehaald. Alles onder het mom van 'dat de Heere de weg heeft willen wijzen'.
Een vreemde tegenstrijdigheid. Je mag een kerkelijke gemeente niet verlaten, maar er naar overkomen mag wel. Ik volg dat niet.
Plaats reactie