Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Laag schreef:
Luther schreef:
Laag schreef:Holy Ghost, Lord en Amen.
Is wel heel wat om over te mediteren!
Inderdaad, het weinige kan veel zijn, en het vele, weinig....
Ik begrijp dat je bezwaren weg zijn gevallen?
De kerkdienst in Canada hebben bij jou ongeveer dezelfde woordenschat aan Engels opgeleverd als bij mij. De dienst daar zal ik nooit vergeten. Ondanks de taalbarrière heeft het mij ook qua inhoud en vorming eea gebracht.
(~)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

Wandelende schreef:
Laag schreef:
Luther schreef:
Laag schreef:Holy Ghost, Lord en Amen.
Is wel heel wat om over te mediteren!
Inderdaad, het weinige kan veel zijn, en het vele, weinig....
Ik begrijp dat je bezwaren weg zijn gevallen?
De kerkdienst in Canada hebben bij jou ongeveer dezelfde woordenschat aan Engels opgeleverd als bij mij. De dienst daar zal ik nooit vergeten. Ondanks de taalbarrière heeft het mij ook qua inhoud en vorming eea gebracht.
Dat zeg ik niet. Ik zei: het kan.
Een ieder moet het voor zichzelf maar uitmaken. En ik wil de discussie niet overdoen in dit topic: kerkelijke eenheid.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door s1051952 »

De GKv en CGK in Stadskanaal vormen vanaf komende zondag 1 gemeente. Zie: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/gkv-en- ... 4351.lynkx .
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Paul »

NorahLinde schreef:
GGotK schreef:Kanselruil

Welke dominee (uit ander kerkverband) zou u graag op de preekstoel van uw eigen kerk zien? Graag met motivatie.
Mooie vraag!

Ik ben zelf lid van de CGK, in het midden van de rechterflank ;-), en zou de volgende dominees uit andere verbanden graag wat vaker horen:

Ds. R. van Kooten (HHK)
Ds. G. A. van den Brink (HHK)
Ds. W. A. Zondag (GG)

Een niet zo heel lang lijstje, omdat ik niet vaak elders kerk of preken beluister uit andere kerkverbanden. En de keren dat ik elders kerk, ben ik 9 van de 10 x dankbaar dat ik lid ben van mijn eigen kerk.

Motivatie: wat mij betreft brengen deze predikanten, in de preken die ik van hen gehoord heb, een heldere evenwichtige Bijbelse boodschap van het evangelie.
Ik zag dat ds. R. Van Kooten wel in de hervormde gemeente te Brandwijk voor hoopt te gaan. Ook gaat hij voor in cgk.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door NorahLinde »

Paul schreef:
NorahLinde schreef:
GGotK schreef:Kanselruil

Welke dominee (uit ander kerkverband) zou u graag op de preekstoel van uw eigen kerk zien? Graag met motivatie.
Mooie vraag!

Ik ben zelf lid van de CGK, in het midden van de rechterflank ;-), en zou de volgende dominees uit andere verbanden graag wat vaker horen:

Ds. R. van Kooten (HHK)
Ds. G. A. van den Brink (HHK)
Ds. W. A. Zondag (GG)

Een niet zo heel lang lijstje, omdat ik niet vaak elders kerk of preken beluister uit andere kerkverbanden. En de keren dat ik elders kerk, ben ik 9 van de 10 x dankbaar dat ik lid ben van mijn eigen kerk.

Motivatie: wat mij betreft brengen deze predikanten, in de preken die ik van hen gehoord heb, een heldere evenwichtige Bijbelse boodschap van het evangelie.
Ik zag dat ds. R. Van Kooten wel in de hervormde gemeente te Brandwijk voor hoopt te gaan. Ook gaat hij voor in cgk.
Klopt, Ds. R. Van Kooten heeft ook al eens bij ons gepreekt. Op hem sloeg met name het woordje 'vaker' ;-)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

Kan kanselruil "op persoonlijke titel" altijd, kerkrechtelijk gezien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Mara schreef:Kan kanselruil "op persoonlijke titel" altijd, kerkrechtelijk gezien?
Nee, alleen als het kerkverband afspraken met andere kerkverbanden heeft gemaakt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:
Mara schreef:Kan kanselruil "op persoonlijke titel" altijd, kerkrechtelijk gezien?
Nee, alleen als het kerkverband afspraken met andere kerkverbanden heeft gemaakt.
En ook als het geen officiële eredienst is, maar onder een andere noemer een pseudo-eredienst wordt gehouden.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:Kan kanselruil "op persoonlijke titel" altijd, kerkrechtelijk gezien?
Nee, alleen als het kerkverband afspraken met andere kerkverbanden heeft gemaakt.
Voorzover ik weet, is dit niet zo.
Wandelende schreef:En ook als het geen officiële eredienst is, maar onder een andere noemer een pseudo-eredienst wordt gehouden.
Je bedoelt wat ook wel genoemd werd "een tijdrede"? Of een avond voor de SGP?
Ik heb wel meegemaakt dat een GG ds in de CGK gemeente voorging, maar dat was tijdens een huwelijksbevestiging.
Valt dat ook onder een pseudo-dienst?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Mara schreef:
Herman schreef:
Mara schreef:Kan kanselruil "op persoonlijke titel" altijd, kerkrechtelijk gezien?
Nee, alleen als het kerkverband afspraken met andere kerkverbanden heeft gemaakt.
Voorzover ik weet, is dit niet zo.
Wandelende schreef:En ook als het geen officiële eredienst is, maar onder een andere noemer een pseudo-eredienst wordt gehouden.
Je bedoelt wat ook wel genoemd werd "een tijdrede"? Of een avond voor de SGP?
Ik heb wel meegemaakt dat een GG ds in de CGK gemeente voorging, maar dat was tijdens een huwelijksbevestiging.
Valt dat ook onder een pseudo-dienst?
Ad 1. Zeker weten. Daarover wordt op synodaal niveau afspraken gemaakt en dat is iets van de laatste tien jaar als je kijkt naar HHK en CGK en CGK en GB.

De kerkorde schrijft namelijk voor dat alleen binnen eigen kerkverband bevestigde predikanten mogen voorgaan.

Ad 2. Dat er buiten de afspraken om veel kanselruil plaatsvind, dan is dat niet in alle gevallen met instemming van de volledige kerk. Dus er is verschil tussen de praktijk en het kerkrecht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

En bij een avond voor de SGP of GBS gaat het al helemaal niet over kanselruil, al lijkt dat misschien voor sommigen zo.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Mara schreef:
Herman schreef:
Mara schreef:Kan kanselruil "op persoonlijke titel" altijd, kerkrechtelijk gezien?
Nee, alleen als het kerkverband afspraken met andere kerkverbanden heeft gemaakt.
Voorzover ik weet, is dit niet zo.
Wandelende schreef:En ook als het geen officiële eredienst is, maar onder een andere noemer een pseudo-eredienst wordt gehouden.
Je bedoelt wat ook wel genoemd werd "een tijdrede"? Of een avond voor de SGP?
Ik heb wel meegemaakt dat een GG ds in de CGK gemeente voorging, maar dat was tijdens een huwelijksbevestiging.
Valt dat ook onder een pseudo-dienst?
Ad 1. Zeker weten. Daarover wordt op synodaal niveau afspraken gemaakt en dat is iets van de laatste tien jaar als je kijkt naar HHK en CGK en CGK en GB.

De kerkorde schrijft namelijk voor dat alleen binnen eigen kerkverband bevestigde predikanten mogen voorgaan.

Ad 2. Dat er buiten de afspraken om veel kanselruil plaatsvind, dan is dat niet in alle gevallen met instemming van de volledige kerk. Dus er is verschil tussen de praktijk en het kerkrecht.
Ad 1. klopt helemaal. De kerkorde van de HHK is destijds zelfs aangepast om bevoegde CGK-voorgangers diezelfde bevoegdheid binnen de HHK te geven. Dan is er trouwens geen sprake van kanselruil maar de kansels zijn opengesteld voor elkaars bevoegde voorgangers.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:En bij een avond voor de SGP of GBS gaat het al helemaal niet over kanselruil, al lijkt dat misschien voor sommigen zo.
Klopt, dat lijkt voor sommigen zo. Het heeft echter wel te maken met hetgeen @Mara tussen aanhalingstekens zet: "op persoonlijke titel". Daar is sprake van bij diensten voor oa. de door jou genoemde doeleinden.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:En bij een avond voor de SGP of GBS gaat het al helemaal niet over kanselruil, al lijkt dat misschien voor sommigen zo.
Klopt, dat lijkt voor sommigen zo. Het heeft echter wel te maken met hetgeen @Mara tussen aanhalingstekens zet: "op persoonlijke titel". Daar is sprake van bij diensten voor oa. de door jou genoemde doeleinden.
Niet helemaal eens. Het zou kunnen zijn dat een predikant de kerkordelijke weg wil bewandelen en er dus niet aan moet denken om voor te gaan in een dienst van een ander kerkverband waarmee geen afspraken zijn. Dus niets op persoonlijke titel.
Maar dat diezelfde predikant een uitnodiging van de SGP-kiesvereniging of van het GBS-comité accepteert, als ze een kerkgebouw mogen gebruiken van een kerkverband waarvan hij geen lid is. Waarom niet?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

eilander schreef: Niet helemaal eens. Het zou kunnen zijn dat een predikant de kerkordelijke weg wil bewandelen en er dus niet aan moet denken om voor te gaan in een dienst van een ander kerkverband waarmee geen afspraken zijn. Dus niets op persoonlijke titel.
Maar dat diezelfde predikant een uitnodiging van de SGP-kiesvereniging of van het GBS-comité accepteert, als ze een kerkgebouw mogen gebruiken van een kerkverband waarvan hij geen lid is. Waarom niet?
Nee hier is allemaal geen sprake van.
Het gaat over een zondagsdienst in een kerkverband die officieel niet met elkaar ruilen (dus niet zoals bijv. HHK/CGK of CGK/GKv).
Maar als op persoonlijke titel van alles mogelijk is, zou een HHK (of CGK) predikant dus voor kunnen gaan bij de refobaptisten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie