Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Mooie discussie om te lezen, dank daarvoor!

Wel vind ik de topictitel in dit geheel bijna aandoenlijk, zelfs een beetje treurig.
Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. :)
(~)
Online
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

DDD schreef:
eilander schreef:Als ik er nog eens over nadenk, wil ik het nog wel stelliger zeggen: als we naar een kerkdienst gaan waar geen bijbelse prediking is en/of waar we door taalproblemen weinig opvangen van de verkondiging, staat dat gelijk aan ongeoorloofd verzuimen van de kerkdienst.
Dit stond er. Daar reageer ik op. Als ik dat niet goed begrijp, dan is dat niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

DDD schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:Als ik er nog eens over nadenk, wil ik het nog wel stelliger zeggen: als we naar een kerkdienst gaan waar geen bijbelse prediking is en/of waar we door taalproblemen weinig opvangen van de verkondiging, staat dat gelijk aan ongeoorloofd verzuimen van de kerkdienst.
Dit stond er. Daar reageer ik op. Als ik dat niet goed begrijp, dan is dat niet de bedoeling.
Ik kan de stelling van Eilander ook niet onderschrijven. Deze is veel te absoluut en wordt zo dwingend voorgeschreven, dat ik deze niet anders dan wettisch kan lezen. En die gewetensdwang vind ik niet geoorloofd.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

Herman schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:Als ik er nog eens over nadenk, wil ik het nog wel stelliger zeggen: als we naar een kerkdienst gaan waar geen bijbelse prediking is en/of waar we door taalproblemen weinig opvangen van de verkondiging, staat dat gelijk aan ongeoorloofd verzuimen van de kerkdienst.
Dit stond er. Daar reageer ik op. Als ik dat niet goed begrijp, dan is dat niet de bedoeling.
Ik kan de stelling van Eilander ook niet onderschrijven. Deze is veel te absoluut en wordt zo dwingend voorgeschreven, dat ik deze niet anders dan wettisch kan lezen. En die gewetensdwang vind ik niet geoorloofd.
Wat een grote woorden...
Vakantie is vrijwillig.....men weet waar men naar toe gaat, of men de zondag daar is, of daar de mogelijkheid is, om verantwoord de zondag door te brengen. Is die mogelijkheid er niet, ga er dan niet heen.
Je gaat toch niet een kerkdienst bijwonen waar je geen snars van versta, niets van begrijp....zijn mijn gedachten, maar misschien sta ik buiten de werkelijkheid.
Ik vind het ook maar een vreemde discussie, op een vreemde plaats....
Ze zeggen wel eens: 10 boeren, 11 meningen....neem eens 10 reformatorische mensen.......
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Laag schreef:of daar de mogelijkheid is, om verantwoord de zondag door te brengen. Is die mogelijkheid er niet, ga er dan niet heen.
En dat heb jij voor een ander te bepalen? De summiere aanwijzing om de onderlinge bijeenkomst niet na te laten is geen verbod om niet op vakantie te mogen wegens een gewenste manier van zondagsinvulling.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

Herman schreef:
Laag schreef:of daar de mogelijkheid is, om verantwoord de zondag door te brengen. Is die mogelijkheid er niet, ga er dan niet heen.
En dat heb jij voor een ander te bepalen? De summiere aanwijzing om de onderlinge bijeenkomst niet na te laten is geen verbod om niet op vakantie te mogen wegens een gewenste manier van zondagsinvulling.
Ik bepaal niks.....als iemand naar een kerkdienst wil, waar hij niets van verstaat, begrijpt, hij/zij ga.....zijn of haar gezin met hen.... Maar ik maak die keuze niet. Ik ga liever naar een onderlinge bijeenkomst waar ik met mijn natuurlijke oren iets van begrijp, en waar ik hoop dat mijn geestelijke oren geopend mogen worden.
En om maar gewoon eerlijk te zijn, en dat niet persoonlijk naar u, er wordt tegenwoordig van alles bijgehaald om een vakantieadres te rechtvaardigen. Tien, twintig jaar terug, was men wel wat terughoudender in waar en of men op vakantie ging.
Voor alle duidelijkheid, ik bepaal niks.....ik ventileerde alleen mijn mening, een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Luther »

Laag schreef:
Herman schreef:
Laag schreef:of daar de mogelijkheid is, om verantwoord de zondag door te brengen. Is die mogelijkheid er niet, ga er dan niet heen.
En dat heb jij voor een ander te bepalen? De summiere aanwijzing om de onderlinge bijeenkomst niet na te laten is geen verbod om niet op vakantie te mogen wegens een gewenste manier van zondagsinvulling.
Ik bepaal niks.....als iemand naar een kerkdienst wil, waar hij niets van verstaat, begrijpt, hij/zij ga.....zijn of haar gezin met hen.... Maar ik maak die keuze niet. Ik ga liever naar een onderlinge bijeenkomst waar ik met mijn natuurlijke oren iets van begrijp, en waar ik hoop dat mijn geestelijke oren geopend mogen worden.
En om maar gewoon eerlijk te zijn, en dat niet persoonlijk naar u, er wordt tegenwoordig van alles bijgehaald om een vakantieadres te rechtvaardigen. Tien, twintig jaar terug, was men wel wat terughoudender in waar en of men op vakantie ging.
Voor alle duidelijkheid, ik bepaal niks.....ik ventileerde alleen mijn mening, een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd.
Maar een beetje Duits versta je toch wel?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

Luther schreef:
Laag schreef:
Herman schreef:
Laag schreef:of daar de mogelijkheid is, om verantwoord de zondag door te brengen. Is die mogelijkheid er niet, ga er dan niet heen.
En dat heb jij voor een ander te bepalen? De summiere aanwijzing om de onderlinge bijeenkomst niet na te laten is geen verbod om niet op vakantie te mogen wegens een gewenste manier van zondagsinvulling.
Ik bepaal niks.....als iemand naar een kerkdienst wil, waar hij niets van verstaat, begrijpt, hij/zij ga.....zijn of haar gezin met hen.... Maar ik maak die keuze niet. Ik ga liever naar een onderlinge bijeenkomst waar ik met mijn natuurlijke oren iets van begrijp, en waar ik hoop dat mijn geestelijke oren geopend mogen worden.
En om maar gewoon eerlijk te zijn, en dat niet persoonlijk naar u, er wordt tegenwoordig van alles bijgehaald om een vakantieadres te rechtvaardigen. Tien, twintig jaar terug, was men wel wat terughoudender in waar en of men op vakantie ging.
Voor alle duidelijkheid, ik bepaal niks.....ik ventileerde alleen mijn mening, een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd.
Maar een beetje Duits versta je toch wel?
Een beetje, maar een prediking is wel iets anders dan de gewone spreektaal. Ik heb ooit in Canada een Engelse dienst bijgewoond, 20 jaar terug. Na de dienst wist ik nog 3 woorden: Holy Ghost, Lord en Amen.
Online
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik vind kerkdiensten veel eenvoudiger te volgen dan spreektaal. Vaak in een algemene taalvariant, rustig gesproken, met veel herhalingen en minstens de helft kun je al bedenken als je het uitgangspunt voor de preek leest. Dat is heel wat anders dan een ratelende mevrouw die in haar dorpsdialect vertelt over de belangrijkste gebeurtenissen in de afgelopen twintig jaar. Dus het is maar net hoe je kijkt.

Los daarvan vind ik het nog steeds maar beperkt van belang of ik de preek kan verstaan, maar we hoeven het verhaal niet opnieuw te doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind kerkdiensten veel eenvoudiger te volgen dan spreektaal. Vaak in een algemene taalvariant, rustig gesproken, met veel herhalingen en minstens de helft kun je al bedenken als je het uitgangspunt voor de preek leest. Dat is heel wat anders dan een ratelende mevrouw die in haar dorpsdialect vertelt over de belangrijkste gebeurtenissen in de afgelopen twintig jaar. Dus het is maar net hoe je kijkt.

Los daarvan vind ik het nog steeds maar beperkt van belang of ik de preek kan verstaan, maar we hoeven het verhaal niet opnieuw te doen.
Je klaagt altijd steen en been dat je van de taal van sommige predikanten niks begrijpt en dat je je ergert aan bepaalde uitdrukkingen. Ik begrijp in dat licht dus ook geen bal van je bovenstaande reactie. Erg verwonderlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Nooit zoiets geschreven. Wel dat er een hoop mensen zijn die bepaalde dominees niet begrijpen. En ook dat sommige dominees zelf de SV niet goed begrijpen. Maar het komt toch zelden voor dat ik niet begrijp wat een dominee probeert te zeggen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Luther »

Laag schreef:Holy Ghost, Lord en Amen.
Is wel heel wat om over te mediteren!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Laag »

Luther schreef:
Laag schreef:Holy Ghost, Lord en Amen.
Is wel heel wat om over te mediteren!
Inderdaad, het weinige kan veel zijn, en het vele, weinig....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nooit zoiets geschreven. Wel dat er een hoop mensen zijn die bepaalde dominees niet begrijpen. En ook dat sommige dominees zelf de SV niet goed begrijpen. Maar het komt toch zelden voor dat ik niet begrijp wat een dominee probeert te zeggen.
Oké, dus je zegt hiermee dat je vrijwel elke dominee begrijpt. Dat is fijn om te horen. Verschillende discussies in verschillende draadjes hadden bij mij een ander beeld naar boven gebracht. Maar het is altijd fijn om deze belijdenis uit jouw post te horen, zeker ook voor toekomstige discussies op dit forum, waar het zo nu en dan ongetwijfeld nog wel eens ter sprake zal komen. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nooit zoiets geschreven. Wel dat er een hoop mensen zijn die bepaalde dominees niet begrijpen. En ook dat sommige dominees zelf de SV niet goed begrijpen. Maar het komt toch zelden voor dat ik niet begrijp wat een dominee probeert te zeggen.
Oké, dus je zegt hiermee dat je vrijwel elke dominee begrijpt. Dat is fijn om te horen. Verschillende discussies in verschillende draadjes hadden bij mij een ander beeld naar boven gebracht. Maar het is altijd fijn om deze belijdenis uit jouw post te horen, zeker ook voor toekomstige discussies op dit forum, waar het zo nu en dan ongetwijfeld nog wel eens ter sprake zal komen. ;)
Ik schreef niet dat ik vrijwel elke dominee begrijp, maar dat ik vrijwel altijd begrijp wat ze met een preek bedoelen te zeggen. Dat even om verdere misverstanden te voorkomen.

Want ik kan sommige standpunten met geen mogelijkheid volgen. Dat even voor toekomstige discussies, enz. :)
Plaats reactie