Kerkelijke eenheid / Kanselruil

MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

DDD ; ik geef meerde wegen aan en dat aan de hand van voorbeelden.
Dat jullie aangevallen voelen is totaal niet mijn opzet.
Maar u moet ook goed begrijpen dat we hier wel mogen uiteenzetten vanuit wat de GG ook zelf aangaf het niet eens te zijn met AA Egas.
En ja soms zijn feiten best hard.
En jullie doen dat zeker uit jullie oogpunt richting GG. Waarom mag ik niet uitleggen wat ik zelf meegemaakt heb in Surhuisterveen niet nog es wil mee maken op een GG Kansel.?

Ds J Westerik heeft r al voor gewaarschuwd !!!! En Ds Polinder dreigde nog om uit de CGK te gaan als bepaalde dingen op kerkelijk niveau er door komen.
En deel ik nu graag met u

Geachte Eilander. Jullie praten toch zelf over kerkverband. Plaatselijke kerken zijn vd landelijke kerkverband!!!!
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

eilander schreef:
MarcoBijl schreef:Beste Eilander

Als je in het schip wilt blijven dan moet je eerst het gat dicht maken en het roer weer in orde krijgen.
Dat houd in dat je Gods Woord na met streven en de valse herders en leraars uit uw midden moet zetten.
Vandaar dat God zelf het zwaard heeft gegeven.
Een volmaakte Kerk vinden we hier niet. Maar HIJ heeft ons wel op weg weten te helpen ......omtrent voldoende olie in onze lamp.
En Olie te laten branden moet je es Bunyan lezen.
Nogmaals, ik bezie het vanuit de plaatselijke gemeente en jij beziet het vanuit het totale kerkverband. Zo kom je er niet uit, en daarom stop ik er maar mee.
Toch is het interessant om te zien waarom de kerk van Christus zich volgens jou in een plaatselijke gemeente manifesteert. En dat terwijl je geen lid bent van de Protestantse kerken in Nederland, maar van de ene Protestantse kerk in Nederland, die, anders dan de Gereformeerde Gemeenten, zich ziet als één gestalte van het lichaam van Christus.

Ik vind dat overigens een vraag waarop ik geen antwoord heb. Als GG-er ervaar ik juist dat ook het kerkverband een gestalte is van het lichaam van Christus, al zitten er ook wat dode takken in de boom, om met een van de vorige pausen te spreken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Nogmaals, ik bezie het vanuit de plaatselijke gemeente en jij beziet het vanuit het totale kerkverband. Zo kom je er niet uit, en daarom stop ik er maar mee.
Toch is het interessant om te zien waarom de kerk van Christus zich volgens jou in een plaatselijke gemeente manifesteert. En dat terwijl je geen lid bent van de Protestantse kerken in Nederland, maar van de ene Protestantse kerk in Nederland, die, anders dan de Gereformeerde Gemeenten, zich ziet als één gestalte van het lichaam van Christus.
Dat is eenvoudig: waar het Woord is, daar is de kerk.
Waar verteld wordt dat de opstanding van Christus slechts een metafoor is en geen historische gebeurtenis, is ook het Woord niet - en dat mag de naam van kerk niet dragen. Het is erg genoeg dat een dergelijke gemeente tóch in het geheel van de PKN een plaats heeft, dat zou zo niet moeten zijn.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

MarcoBijl schreef:DDD ; ik geef meerde wegen aan en dat aan de hand van voorbeelden.
Dat jullie aangevallen voelen is totaal niet mijn opzet.
Maar u moet ook goed begrijpen dat we hier wel mogen uiteenzetten vanuit wat de GG ook zelf aangaf het niet eens te zijn met AA Egas.
En ja soms zijn feiten best hard.
En jullie doen dat zeker uit jullie oogpunt richting GG. Waarom mag ik niet uitleggen wat ik zelf meegemaakt heb in Surhuisterveen niet nog es wil mee maken op een GG Kansel.?

Ds J Westerik heeft r al voor gewaarschuwd !!!! En Ds Polinder dreigde nog om uit de CGK te gaan als bepaalde dingen op kerkelijk niveau er door komen.
En deel ik nu graag met u

Geachte Eilander. Jullie praten toch zelf over kerkverband. Plaatselijke kerken zijn vd landelijke kerkverband!!!!
Ik voel me helemaal niet aangevallen hoor. Ik vind je formuleringen niet zo aardig. Maar andere mensen vinden dat van mij ook, of ze vinden mijn woorden juist gevaarlijk omdat ze zo aardig zijn, maar desondanks niet uit God. Dat hangt allemaal af van je perspectief.

De GG zijn net zo min als de CGK één pot nat, gelukkig maar. Anders zou het onmogelijk een openbaring van de ware kerk kunnen zijn.

Ik denk dat je je er nog over zult verbazen wie je in de hemel tegenkomt, en dan hoop ik maar dat je daar zelf getuige van zult mogen zijn. Een belangrijke voorwaarde is een liefdevol oordeel over de broeders en zusters waarmee je het niet in ieder detail eens bent.

Welk vreselijk lot de gemeente in Surhuisterveen heeft getroffen, is me echter nog niet duidelijk. Maar plaatselijke kerken vormen wel het landelijk kerkverband, maar zijn daar niet van. Het is precies andersom, behalve dan bij de PKN natuurlijk.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Menheerse »

MarcoBijl schreef:Beste Eilander

Als je in het schip wilt blijven dan moet je eerst het gat dicht maken en het roer weer in orde krijgen.
Dat houd in dat je Gods Woord na met streven en de valse herders en leraars uit uw midden moet zetten.
Vandaar dat God zelf het zwaard heeft gegeven.
Een volmaakte Kerk vinden we hier niet. Maar HIJ heeft ons wel op weg weten te helpen ......omtrent voldoende olie in onze lamp.
En Olie te laten branden moet je es Bunyan lezen.
Beste MarcoBijl,

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan je gedachtegang moeilijk volgen.
Ligt misschien ook wel een beetje aan je schrijfstijl. Mogelijk kun je daar wat op letten.
Bovenstaand gebruik je bijvoorbeeld het beeld van een schip met averij voor de kerk.
De oplossing is volgens jou dan om de (dronken) stuurman overboord te gooien.
Het zwaard is weer een heel ander beeld en gaat over de overheid.
Het maakt het zo wat lastig om je te vatten.
Wat ik nu opmaak uit je post is dat je alleen over mag gaan tot kanselruil als het binnen het kerkverband op 'orde' hebt.
PKN en CGK worden op dat punt door jou afgeschreven.
Een lastig volk
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

Menheerse

http://www.maranathakerk.nu/preken/item ... 8-31-17-00
Kerk heeft ook een zwaard.

En ik verwijs zelf niet andere kerken af. Ik verwijs op het antwoord at GG dominee's op Ds Egas gaf omtrent schuldbelijdenis te doen en kansel open.

De Kerk heeft van God de middelen gekregen om valse herders en leraars uit hun midden te weren. Dmv Zwaard de tucht.
Niks voor niks de opdracht gekregen tot zuivere woordbediening en zuiver houden van de Sacramenten .

Dit antwoord geld ook voor DDD

En mocht je toch vinden dat alles maar weer bijelkaar moet komen snapt nis van waarom ze ten uitelkaar zijn gegaan.
Ken u uw geschiedenis zou ik zeggen
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

MarcoBijl schreef:Menheerse

http://www.maranathakerk.nu/preken/item ... 8-31-17-00
Kerk heeft ook een zwaard.

En ik verwijs zelf niet andere kerken af. Ik verwijs op het antwoord at GG dominee's op Ds Egas gaf omtrent schuldbelijdenis te doen en kansel open.

De Kerk heeft van God de middelen gekregen om valse herders en leraars uit hun midden te weren. Dmv Zwaard de tucht.
Niks voor niks de opdracht gekregen tot zuivere woordbediening en zuiver houden van de Sacramenten .

Dit antwoord geld ook voor DDD

En mocht je toch vinden dat alles maar weer bijelkaar moet komen snapt nis van waarom ze ten uitelkaar zijn gegaan.
Ken u uw geschiedenis zou ik zeggen
Probeer iets minder schrijffouten te maken, het leest n.l. heel lastig en soms begrijp ik dan niet wat je bedoeld. :)
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

Hoi Terri


---knip---
Daarom onderbouw ik het met verwijzingen naar bestaande stukken. En als je iets je best doet moet et toch wel lukken toch?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zita »

Kunt u allen ook in dit topic aub op vriendelijke toon en op inhoudelijke wijze discussiëren?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik doe mijn best.

Misschien helpt het als we bedenken dat niet alleen mensen met een mbo-opleiding of hoger aan het gesprek mogen deelnemen. Maar anderzijds mag je toch je gesprekspartners er wel op wijzen dat achter iedere zin een punt en een spatie hoort? Dat is net zoiets als niet met volle mond praten.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

Ik heb altijd gemerkt als mensen geen gesprekstof meer kunnen aandragen of inhoudelijk niet kunnen winnen dat ze dan over punten en komma's gaan praten.
Dan word het gesprek al gauw kinderachtig.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

MarcoBijl schreef:zie maar onder CGKV en je ziet dat het er niet 1 is. En ja 1 kerk. En ja ook daarin mogen GKV broeders als ouderlingen en dominees op elkanders kerkelijke weg komen.

Dus sta niet versteld van te kijken dat als deze gemeentes een vrouwelijke dominee of ouderling komt dat ook die in de vrijheid de classis mag bezoeken.

http://www.homoindekerk.nl/rapportenbes ... tschappen/

15 kerken !

En dit proces gaat voort

Ds J Westerink zei es dat hij vreesde dat de CGK over een korte tijd niet meer bestaat.

En daar kan hij best gelijk in krijgen. Helemaal als de CGK uit Apeldoorn gaat.
De ene kant gaat met de GKV en NGK mee en de andere gaat met de HHK mee.

En dan kun je zeggen dat de anderen nog niet samen zijn ,maar ze '' hokken '' wel iedere zondag met elkaar.
Ik zit niet met u te sollen hoor. Ik merk heus dat u zelf ook de zelfde zorgen omtrent dit heeft.
1. CGKV: Inderdaad zijn er meerdere gemeenten die samenwerken met elkaar. Maar tot nu toe een smaldeel.
2. GKV-ambtsdragers: Inderdaad mogen GKV-leden in een CGKV-gemeente als ambtsdrager naar kerkelijke vergaderingen (ik dacht alleen de classis) afgevaardigd worden. Maar niet als volwaardig lid toch?
Wat betreft je opmerking over vrouwelijke ambtsdragers in deze context: dat is niet mogelijk zover ik weet. Hier laat ik mij graag corrigeren als het anders is.
3. Homo's aan het Avondmaal: Er zijn meerdere gemeenten die het zouden willen, maar zover ik weet is er maar één gemeente die zich niet voegt naar het synodebesluit.
4. De vrees van Ds. J. Westerink zit denk ik een kern van waarheid in. Weet je ook waar Ds. Westerink dit gezegd heeft? Inderdaad is de kans aanwezig dat de CGK op een gegeven moment uit elkaar valt. En dat de ene kant dan verder gaat met de GKV en de NGK is helder, dat er ook gemeenten participeren met de HHK is ook duidelijk. Maar ik verwacht een grotere verbrokkeling, dan dat jij hier schetst.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik hoop in ieder geval niet dat ook de Gereformeerde Gemeenten worden verblijd met een smaldeel.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Ik hoop in ieder geval niet dat ook de Gereformeerde Gemeenten worden verblijd met een smaldeel.
Verklaar je nader? :)
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-wes ... r-1.288647

rest op je vragen kom ik op terug. ( moet nu weg)
Plaats reactie