Kerkelijke eenheid / Kanselruil

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

DDD schreef:---knip---
Ik lees dit nu pas. Maar ik vind dat DIA en anderen hier gelijk hebben: zoals we van DIA en anderen altijd vragen om dit soort kritiek óf te onderbouwen óf weg te (laten) halen, zo moet het hier ook.
Of je onderbouwt het (en niet met: we kunnen wel eens een preek bespreken), of je stopt met dit soort ongefundeerde praat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

Ondertussen staat het er wel.
En ik weet hoe het werkt: dan krijgen we eerst allerlei gekronkel dat het zo niet bedoeld is of dat het maar een mening is of zo.
Daarom heb ik het bericht en de reacties verwijderd en mag DDD eerst de onderbouwing leveren.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:Helder, DIA. En nee, dit antwoord had ik werkelijk niet verwacht, maar ik wil er geen onheilige strijd over voeren.
U had dit eerder moeten doorzien. Dan was er veel ellende bespaard gebleven.
Dat is lastig, want ik doorzie het nog steeds niet. Ik acht namelijk dat ds. Bijl en ds. Onderdelinden ook waarschuwen voor zelfbedrog en zeer scherp separeren.
@DIA, ik ben het vaak me je eens, Ds Bijl ken ik niet, maar als hij zijn naam eer aandoet dan zit het wel goed met de separatie. Ds Onderdelinden beluister ik vaker, deze doet echt wel aan separatie. Hij heeft gewoon een andere stijl dan Ds van Dieren maar hun (G)grondslag is dezelfde waarde vriend!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:Helder, DIA. En nee, dit antwoord had ik werkelijk niet verwacht, maar ik wil er geen onheilige strijd over voeren.
U had dit eerder moeten doorzien. Dan was er veel ellende bespaard gebleven.
Dat is lastig, want ik doorzie het nog steeds niet. Ik acht namelijk dat ds. Bijl en ds. Onderdelinden ook waarschuwen voor zelfbedrog en zeer scherp separeren.
@DIA, ik ben het vaak me je eens, Ds Bijl ken ik niet, maar als hij zijn naam eer aandoet dan zit het wel goed met de separatie. Ds Onderdelinden beluister ik vaker, deze doet echt wel aan separatie. Hij heeft gewoon een andere stijl dan Ds van Dieren maar hun (G)grondslag is dezelfde waarde vriend!
Nieuwe RFuitdrukking, doet hij wel aan seperatie?

Ik weet hoe je het bedoeld, maar wel een beetje humoristisch uit gedrukt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

Klopt Liz, maar het ging tenslotte over separeren even.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:Klopt Liz, maar het ging tenslotte over separeren even.
:)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Een keer nog: Deze predikanten beschuldig ik niet zozeer, maar de separatie en de waarschuwingen voor zelfbedrog, klinken minder door.
Daarin heb je wel gelijk, al gebeurt separatie hier en daar wel, maar het is milder, minder opvallend.
Ook in de CGK is het soms te oppervlakkig en wordt de noodzaak van zelfonderzoek weleens overgeslagen.
En dat gebeurt ook in voorbereidingspreken.
Het lijkt erop of het voldoende is als je netjes leeft, niet in openbare zonden gevallen bent en als je twijfelt of je jezelf tot Gods volk mag rekenen, is dat geen beletsel meer om aan te gaan, maar wordt het gezien als een bemoediging.
En als je dan zoals ik (en DIA) onder deze prediking bent opgegroeid, schud je dat niet zomaar van je af.
Separatie is voor sommigen een beladen woord, want dan wordt er gedacht dat er gemeenteleden zouden worden uitgesloten.
Maar dat is niet waar. De Bijbel spreekt immers ook over de bokken en de schapen, de tarwe en het onkruid. Ze groeien tezamen op, kerken in dezelfde gemeente, maar toch...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

In ieder geval is duidelijk dat in de afgelopen pagina's meer dan voldoende separatie heeft plaats gevonden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Een keer nog: Deze predikanten beschuldig ik niet zozeer, maar de separatie en de waarschuwingen voor zelfbedrog, klinken minder door.
Daarin heb je wel gelijk, al gebeurt separatie hier en daar wel, maar het is milder, minder opvallend.
Ook in de CGK is het soms te oppervlakkig en wordt de noodzaak van zelfonderzoek weleens overgeslagen.
En dat gebeurt ook in voorbereidingspreken.
Het lijkt erop of het voldoende is als je netjes leeft, niet in openbare zonden gevallen bent en als je twijfelt of je jezelf tot Gods volk mag rekenen, is dat geen beletsel meer om aan te gaan, maar wordt het gezien als een bemoediging.
En als je dan zoals ik (en DIA) onder deze prediking bent opgegroeid, schud je dat niet zomaar van je af.
Separatie is voor sommigen een beladen woord, want dan wordt er gedacht dat er gemeenteleden zouden worden uitgesloten.
Maar dat is niet waar. De Bijbel spreekt immers ook over de bokken en de schapen, de tarwe en het onkruid. Ze groeien tezamen op, kerken in dezelfde gemeente, maar toch...
Samen opgroeien en niet er alvast uittrekken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

En tegelijk in alle eerlijkheid voorhouden wat nodig is te weten (en dan werkelijk weten, meer dan met het verstand alleen!) om zalig te zijn.
-
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:En tegelijk in alle eerlijkheid voorhouden wat nodig is te weten (en dan werkelijk weten, meer dan met het verstand alleen!) om zalig te zijn.
Kort samen gevat:
Vraag 1
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder denwil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door ZijnHeilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vraag 2
Hoe veel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Ondertussen staat het er wel.
En ik weet hoe het werkt: dan krijgen we eerst allerlei gekronkel dat het zo niet bedoeld is of dat het maar een mening is of zo.
Daarom heb ik het bericht en de reacties verwijderd en mag DDD eerst de onderbouwing leveren.
Heeft iemand het bericht nog? Ik weet wel ongeveer wat ik schreef, maar het zou fijn zijn als ik de exacte tekst en de bezwaren daartegen zou weten. Als ik weer thuis ben, zal ik mijn preekaantekeningen bekijken en een of twee preken benoemen die mijn standpunt onderbouwen. Wellicht zouden we ook zo'n preek kunnen bespreken in de preekluisterkring.

Overigens zag ik in ieder geval dat Luther meende dat ik vond dat de betreffende predikant een ongereformeerde leer zou hebben. Dat heb ik niet gezegd en ik vind dat ook niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Ondertussen staat het er wel.
En ik weet hoe het werkt: dan krijgen we eerst allerlei gekronkel dat het zo niet bedoeld is of dat het maar een mening is of zo.
Daarom heb ik het bericht en de reacties verwijderd en mag DDD eerst de onderbouwing leveren.
Heeft iemand het bericht nog?.
Je weet toch wel wat je getypt hebt, mag ik hopen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Weer een aantal berichten geknipt. Ik las weer allerlei dingen zonder onderbouwing. Dat gaan we dus niet doen.
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Arie Flipse »

-DIA- schreef:Wat zou er gebeuren als er in de kerken niet meer gesepareerd wordt?
Dan krijgen we volle Avondmaals-tafels.

Het is overigens hoogst opmerkelijk hoe er hier een clubje op DIA in staat te hakken. De Samaritaan is hier ver te zoeken.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Plaats reactie