Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Een rechtzinnige dominee die weerstand oproept omdat de hoorders vanuit zichzelf vijanden van de zuivere waarheid zijn en daarom hem liever geen twee keer horen. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit bedoeld wordt. Deze manier van denken bestaat in de rechterflank. Toch trekken de "enkele" predikers die nog echt de waarheid zeggen en de zuivere waarheid brengen bomvolle kerken en zorgen ze voor groeiende gemeenten. Het is dus een dwaze redenatie.
Er is dus geen zinnig woord te zeggen over de relatie tussen de zuivere waarheid en bezoekersaantallen. Bedoel je dat? Dan ben ik het ermee eens, anders mag je het nog eens uitleggen.
Wat is er onduidelijk aan?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Marion »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:Een rechtzinnige dominee die weerstand oproept omdat de hoorders vanuit zichzelf vijanden van de zuivere waarheid zijn en daarom hem liever geen twee keer horen. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit bedoeld wordt. Deze manier van denken bestaat in de rechterflank. Toch trekken de "enkele" predikers die nog echt de waarheid zeggen en de zuivere waarheid brengen bomvolle kerken en zorgen ze voor groeiende gemeenten. Het is dus een dwaze redenatie.
Er is dus geen zinnig woord te zeggen over de relatie tussen de zuivere waarheid en bezoekersaantallen. Bedoel je dat? Dan ben ik het ermee eens, anders mag je het nog eens uitleggen.
Wat is er onduidelijk aan?
Ik vindt je duidelijk Ad! Laten we het verder maar laten rusten. Discussies over dominees leiden vaak tot hete hoofden en koude harten, althans bij mij wel. Het is van alle tijden dat het ene deel zegt: Hij is goed, en het andere deel: hij is een verleider. Lijkt me voor dominees best pittig om te ervaren. Het ene moment gewaardeerd te worden, het volgende moment verguisd en uitgespuugd.
Daarom wil ik proberen er maar niet aan mee te doen. Wat ik al eerder schreef, laten we oppassen om Gods gezalfden niet aan te tasten, zoals David zelfs over Saul zei.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

Tuurlijk, maar ik bedoelde ermee te zeggen dat ik verwachtte dat er genoeg mensen zijn die buiten de vakantie om niet zoveel op hebben met een prediking van Ds A Huijser. Daarbij ging ik even uit van de info die ik in een ander topic las. Terecht maakt Marion de opmerking dat het nu overkomt alsof ik de meeste hoorders gesproken zou hebben. Mijn excuses voor die verwarring. Evengoed, ik mag deze dominee graag beluisteren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Marion »

pierre27 schreef:Tuurlijk, maar ik bedoelde ermee te zeggen dat ik verwachtte dat er genoeg mensen zijn die buiten de vakantie om niet zoveel op hebben met een prediking van Ds A Huijser. Daarbij ging ik even uit van de info die ik in een ander topic las. Terecht maakt Marion de opmerking dat het nu overkomt alsof ik de meeste hoorders gesproken zou hebben. Mijn excuses voor die verwarring. Evengoed, ik mag deze dominee graag beluisteren.
Bedankt voor je toelichting Pierre27! Het is helder.
KNed
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door KNed »

Het ging inderdaad om te genoemde diensten van ds. Huijser en ds. Bogerd.

Ondanks de hitte toch veel bezoekers, zeker bij ds. Huijser. M'n buurman in de bank had er zelfs meer dan een uur rijden voor over.

Het was voor mij de eerste keer, wel bijzonder zulke diensten in het buitenland.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Als je een mooie route neemt, is zo'n uur rijden toch niet zo verschrikkelijk? Ik geloof dat wij wel twee uur onderweg waren, maar dan wel de toeristische route natuurlijk. Dat is toch wat anders dan dat je iedere zondag thuis vier uur in de auto zou zitten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Als je een mooie route neemt, is zo'n uur rijden toch niet zo verschrikkelijk? Ik geloof dat wij wel twee uur onderweg waren, maar dan wel de toeristische route natuurlijk. Dat is toch wat anders dan dat je iedere zondag thuis vier uur in de auto zou zitten.
Precies. In Canada en Amerika doen ze niet anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Opheusden »

Ik vind het vrij apart om ergens op vakantie te gaan dan een uur of zelfs twee uur te gaan rijden om een dominee te horen.
Ga dan naar een dienst van de plaatselijke gemeente.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

Opheusden schreef:Ik vind het vrij apart om ergens op vakantie te gaan dan een uur of zelfs twee uur te gaan rijden om een dominee te horen.
Ga dan naar een dienst van de plaatselijke gemeente.
Onbegrijpelijk inderdaad. Is dat geen ontering van de zondag, zo lang onnodig in een auto zitten? (misschien ook nog moeten tanken)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erskinees »

Dan heb je wel een hele kleine tank.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Dan heb je wel een hele kleine tank.
Kun jij 2x 4 = 8 uur rijden op 1 tank dan?
Bovendien moet je er voor gezorgd hebben dat hij afgetankt is op zaterdagavond dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Opheusden schreef:Ik vind het vrij apart om ergens op vakantie te gaan dan een uur of zelfs twee uur te gaan rijden om een dominee te horen.
Ga dan naar een dienst van de plaatselijke gemeente.
Er is meestal slechts één kerkdienst. Of het is twee keer dezelfde kerkdienst in twee naburige plaatsen. Ik zie niet in wat er mis mee is om dan een stuk te rijden naar een andere kerkdienst. Maar goed. Als je een gezin hebt met kinderen die daar niet van houden, is dat wellicht wat anders.

En een normale auto kan bijna een hele dag rondrijden zonder tanken hoor. Mijn auto komt zeker op 1100 km en als je in de bergen rijdt dan kom je misschien maar 60 km in die twee uur, nog afgezien van een tussenstop.

En verder gingen wij zeker niet om een dominee te horen, want dan had ik wel heel wat betere alternatieven online. Ik had medelijden met de iets minder bevindelijk opgegroeide broeders en zusters. Maar het is goed om niet alleen predikanten naar eigen smaak uit te zoeken. En het is vooral goed om twee keer naar de kerk te gaan, vind ik.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Soms kun je even bijtanken in de kerk.
(~)
KNed
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door KNed »

Ik zou in ieder geval niet meer dan een uur in de auto gaan zitten, ook niet voor een bepaalde predikant. Met of zonder mooie omgeving. Dan luister of lees ik in de vakantiewoning wel een preek. In mijn geval was het maar een kwartier. Maar een half uur vind ik zelf wel een grens.
M'n buurman gaf ook wel aan dat meer dan een uur eigenlijk "veel te ver was voor een sabbatsreis". Hoe lang een sabbatsreis is zei hij er dan weer niet bij :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

En als je nu in Amerika of Canada woont?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie