Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

Ja hoor, zo nuchter zijn we wel. Dominees mogen alles. Waarom is de kerkdienst niet 24/7. Maar A. H. van de GG kan niet van HHK zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Je zou haast denken dat het topic 'kerkelijke eenheid / kanselruil' een positief topic zou moeten zijn. Maar nee... :nonnon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5396
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

refo schreef:Ja hoor, zo nuchter zijn we wel. Dominees mogen alles. Waarom is de kerkdienst niet 24/7. Maar A. H. van de GG kan niet van HHK zijn.
Zit je weer op een stokpaard?

Zie onderstaande info.

Salzburger Land
Katholische Kirche Maishofen (Pfarrkirche)
Diensten 2018:
22-7 12.30 uur evangelist H.J. van den Boogaart
29-7 12.30 uur ds. A. Huijser
29-7 17.00 uur ds. K.H. Bogerd
5-8 12.30 uur ds. K.H. Bogerd
5-8 17.00 uur ds. A. Huijser
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:In het kerkblad van de Hervormde gemeente Scherpenisse wordt een dienst in de HHK Sint Maartensdijk aangekondigd, waarin ds. Lohuis samen met een HHK-predikant voorgaat.
Ook een dienst in Scherpenisse samen met ds. Weststrate, voor de GBS.
Verder staat er een lang stuk in van ds. Lohuis, waarin hij schrijft over 'het blijde nieuws' voor ons dorp, dat kand. Blok het beroep naar de GG heeft aangenomen. Het stuk gaat over diens opa, ds. M. Blok. En tot slot nog over ds. P. Blok en ouderling Van der Stouw uit Rijssen.

"Mijn vriend ouderling Van der Stouw zuchtte dikwijls: 'Al mijn vrienden zijn al boven en ik zit hier nog. Maar ik moet mijn raad uitdienen.' Uit die tijd heb ik nog één geestelijke vriend in Rijssen. De anderen zijn mij reeds voorgegaan. Ik zie daar met heimwee op terug. Toen kon ik nog aan hun voeten zitten om onderwijs te ontvangen. Inmiddels ben ik een generatie opgeschoven en geroepen om anderen te onderwijzen. De Heere geve mij daartoe van Zijn Geest, zoals Elisa dat van Elia begeerde.
Het is een lang stuk geworden. Maar het leek me wel een keer goed om dit te schrijven. Ik hoop dat het tot zelfonderzoek leidt of tot jaloersmaking. "

Ik word wel blij van zo'n kerkblaadje. En DIA ook wel denk ik...
Ik acht het een heel groot voorrecht dat ik een man als de oude Van der Stouw nog persoonlijk heb gekend. Hij was on zo te zeggen een leesbare brief. Hij was, zo werd het pas genoemd in de artikelenreeks in een plaatselijk blad, de eerste pastoraal werker in de Gereformeerde Gemeenten.
Hij begon als fabrieksarbeider, maar door zijn zwakke gezondheid moest hij ander werk zoeken. Hij begon als tuinman in het Volkspark. Dat heeft ook maar kort geduurd en kreeg daarna spoedig het verzoek om bezoldigd in dienst te treden bij de kerk (de Gereformeerde Gemeente, Walkerk). Het tekent zijn eenvoud en de geringe gedachten over zichzelf toen hij na een jaar loonsverlaging vroeg: Hij had overgehouden.
Persoonlijke is ook dat hij de begrafenis van mijn opa heeft geleid in de vacante periode tussen ds. P. Honkoop en ds. M. Blok.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5396
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:Je zou haast denken dat het topic 'kerkelijke eenheid / kanselruil' een positief topic zou moeten zijn. Maar nee... :nonnon
Het gaat toch redelijk positief Eilander?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:Je zou haast denken dat het topic 'kerkelijke eenheid / kanselruil' een positief topic zou moeten zijn. Maar nee... :nonnon
De strijd op het landelijk vlak door de kerkelijk invloedrijke waait ook gewoon op Refoforum. Wij zijn geen haar beter.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Marion »

KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Hé wat :) leuk, ik was daar ook! Bij Ds. A.H. was het aanzienlijk drukker. Preek over Ezechiël 47.
Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Marion schreef:
KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Hé wat :) leuk, ik was daar ook! Bij Ds. A.H. was het aanzienlijk drukker. Preek over Ezechiël 47.
Durven we tegenwoordig de namen niet meer voluit te noemen? Het lijkt nu net of we te maken hebben met verdachten van misdrijven.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Marion »

pierre27 schreef:
DDD schreef:
KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Ik vind dat niet zo bijzonder, behalve dan als een deel van de mensen naar een dienst in de plaatselijke kerk gaat. Het lijkt me zoals het hoort.

Maar soms is dat ook wel ingewikkeld. Ik maakte in Oostenrijk een HHK-dominee mee en dat was een hele belevenis. Ik begrijp best dat mensen uit een gewone PKN-gemeente of de GKV wel tamelijk verbaasd zullen zijn geweest. Er werd nauwelijks iets gezongen, de man had het steeds over een ogenblik terwijl het uren leek te duren, om maar een paar details te noemen.
Wanneer het thema o.a. over de eeuwigheid ging dan klopt dat "een ogenblik" wel. Dan is het leven werkelijk een ogenblik. Verder, als het werkelijk Ds. A. H. van de GG was dan zullen de meeste bezoekers het best vinden dat het maar voor een enkele keer was. Zo nuchter mag je wel zijn.
Maar waarom dan? Best voor een enkele keer :fi Die indruk kreeg ik niet echt toen ik er zat...(in de hitte.. :ouin)
DDD
Berichten: 28689
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
Marion schreef:
KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Hé wat :) leuk, ik was daar ook! Bij Ds. A.H. was het aanzienlijk drukker. Preek over Ezechiël 47.
Durven we tegenwoordig de namen niet meer voluit te noemen? Het lijkt nu net of we te maken hebben met verdachten van misdrijven.
Dat is bevindelijke bescheidenheid.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Piet Puk schreef:
Marion schreef:
KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Hé wat :) leuk, ik was daar ook! Bij Ds. A.H. was het aanzienlijk drukker. Preek over Ezechiël 47.
Durven we tegenwoordig de namen niet meer voluit te noemen? Het lijkt nu net of we te maken hebben met verdachten van misdrijven.
Dat is bevindelijke bescheidenheid.
O nee hoor, ik volgde alleen de trend die een aantal quotes eerder was ingezet. Thats all!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Marion schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:
KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Ik vind dat niet zo bijzonder, behalve dan als een deel van de mensen naar een dienst in de plaatselijke kerk gaat. Het lijkt me zoals het hoort.

Maar soms is dat ook wel ingewikkeld. Ik maakte in Oostenrijk een HHK-dominee mee en dat was een hele belevenis. Ik begrijp best dat mensen uit een gewone PKN-gemeente of de GKV wel tamelijk verbaasd zullen zijn geweest. Er werd nauwelijks iets gezongen, de man had het steeds over een ogenblik terwijl het uren leek te duren, om maar een paar details te noemen.
Wanneer het thema o.a. over de eeuwigheid ging dan klopt dat "een ogenblik" wel. Dan is het leven werkelijk een ogenblik. Verder, als het werkelijk Ds. A. H. van de GG was dan zullen de meeste bezoekers het best vinden dat het maar voor een enkele keer was. Zo nuchter mag je wel zijn.
Maar waarom dan? Best voor een enkele keer :fi Die indruk kreeg ik niet echt toen ik er zat...(in de hitte.. :ouin)
@Marion, wat denk jezelf?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Marion »

Wanneer het thema o.a. over de eeuwigheid ging dan klopt dat "een ogenblik" wel. Dan is het leven werkelijk een ogenblik. Verder, als het werkelijk Ds. A. H. van de GG was dan zullen de meeste bezoekers het best vinden dat het maar voor een enkele keer was. Zo nuchter mag je wel zijn.[/quote]

Maar waarom dan? Best voor een enkele keer :fi Die indruk kreeg ik niet echt toen ik er zat...(in de hitte.. :ouin)[/quote]
@Marion, wat denk jezelf?[/quote]
Als ik dat zou weten had ik de vraag niet gesteld. En als Pierre spreekt over de meeste bezoekers, dan ben ik benieuwd of hij ze allemaal gesproken heeft. Anders is het een aanname die opkomt uit een persoonlijke mening. Die mag hij hebben, maar er zullen er ook heel wat zijn die deze mening niet delen. Zo gaat dat nu eenmaal. Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Laten we daar maar niet over twisten. En geen discussies over dominees opzetten. Dat leid meestal tot niks. En ik vraag me af of het mag. Je tast zo gauw iets aan wat je niet aan mag tasten en wat Gods goedkeuring niet kan wegdragen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Een rechtzinnige dominee die weerstand oproept omdat de hoorders vanuit zichzelf vijanden van de zuivere waarheid zijn en daarom hem liever geen twee keer horen. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit bedoeld wordt. Deze manier van denken bestaat in de rechterflank. Toch trekken de "enkele" predikers die nog echt de waarheid zeggen en de zuivere waarheid brengen bomvolle kerken en zorgen ze voor groeiende gemeenten. Het is dus een dwaze redenatie.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12025
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Een rechtzinnige dominee die weerstand oproept omdat de hoorders vanuit zichzelf vijanden van de zuivere waarheid zijn en daarom hem liever geen twee keer horen. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit bedoeld wordt. Deze manier van denken bestaat in de rechterflank. Toch trekken de "enkele" predikers die nog echt de waarheid zeggen en de zuivere waarheid brengen bomvolle kerken en zorgen ze voor groeiende gemeenten. Het is dus een dwaze redenatie.
Er is dus geen zinnig woord te zeggen over de relatie tussen de zuivere waarheid en bezoekersaantallen. Bedoel je dat? Dan ben ik het ermee eens, anders mag je het nog eens uitleggen.
Plaats reactie