Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

DDD schreef: En verder zie ik een voortdurende uitstroom van leden van de GG naar andere kerken, omdat de GG naar rechts opschuiven. Die enkele middengemeenten zoals Bodegraven die moedig volhouden, worden nu zelfs als links getypeerd. Het moet niet gekker worden.
Ik geloof dat je niet erg thuis bent in de definitie van het woord 'links'. Volgens mij komt dat in jouw woordenboek niet voor.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 jun 2018, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

@DIA: Misschien ligt de haper ook wel bij jezelf dan... (En dit bedoel ik niet gemeen, maar heel eerlijk!)
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Ds. Janse kun je best naar luisteren. Hij preekt de waarheid, toch mis ik een zekere bevindelijke diepte. Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik mis dat wel.
Je mag zeggen wat je wilt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Johannes 3:16 schreef:
Jantje schreef:De kerkenraad van Bodegraven zou pas echt respect bij mij oproepen als ze volgend jaar eens ds. Krijgsman uitnodigden.
Bodegraven is een gemeente met een bepaalde ligging. Dan is het toch logisch dat er een predikant uitgenodigd wordt die bij deze ligging past?

Drs. Van der Schans:
In een gemeente met een andere ligging zou men bijvoorbeeld een predikant van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland kunnen uitnodigen om voor te gaan.

Een rechtse GG-gemeente zou bijvoorbeeld ds. Krijgsman uit kunnen nodigen.
Als je de eenheid wil bevorderen, zou je eigenlijk predikanten die Gods Woord en de 3 formulieren van Enigheid belijden allemaal moeten uitnodigen, of ze nu Hervormd of uitgetreden zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:
En verder zie ik een voortdurende uitstroom van leden van de GG naar andere kerken, omdat de GG naar rechts opschuiven. Die enkele middengemeenten zoals Bodegraven die moedig volhouden, worden nu zelfs als links getypeerd. Het moet niet gekker worden.
Waar baseer je op dat Bodegraven een middengemeente is? Welke gemeente zou dan nog links moeten zijn?
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Ds. Janse kun je best naar luisteren. Hij preekt de waarheid, toch mis ik een zekere bevindelijke diepte. Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik mis dat wel.
Je mag zeggen wat je wilt.
Zeker. Maar dat mag ik ook.
Dus omdat hij niet bevindelijk genoeg preekt, klopt er iets niet in zijn prediking? Wat een onzin zeg. Hij preekt Gods Woord op een duidelijke manier zodat het ook voor de kinderen en degenen die van buiten de kerk komen en voor de eerste keer een kerkdienst bijwonen, te begrijpen is. Hij gebruikt ook woorden uit het gezelschapsleven, maar hij legt die wel altijd uit. De bevinding is niet het geen wat hét belangrijkste is in een preek. En ja, de ene preek (bijvoorbeeld afgelopen zondagavond H.C. zondag 23) heeft meer bevindelijks in zich als een preek over Handelingen 3.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
DDD schreef:
En verder zie ik een voortdurende uitstroom van leden van de GG naar andere kerken, omdat de GG naar rechts opschuiven. Die enkele middengemeenten zoals Bodegraven die moedig volhouden, worden nu zelfs als links getypeerd. Het moet niet gekker worden.
Waar baseer je op dat Bodegraven een middengemeente is? Welke gemeente zou dan nog links moeten zijn?
Ja, dat vraag ik me ook af.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Als je de eenheid wil bevorderen, zou je eigenlijk predikanten die Gods Woord en de 3 formulieren van Enigheid belijden allemaal moeten uitnodigen, of ze nu Hervormd of uitgetreden zijn.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is, maar niet iedereen kan dat zingen waarderen.

Toen ds. Flapper nog kandidaat was binnen de PKN heeft hij weleens bij ons gepreekt. Ik, en vele anderen met mij, vond dit verschrikkelijk om aan te horen, maar bij een ander deel van de reformatorische gezindte kan hij wel op waardering rekenen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Dus omdat hij niet bevindelijk genoeg preekt, klopt er iets niet in zijn prediking? Wat een onzin zeg. Hij preekt Gods Woord op een duidelijke manier zodat het ook voor de kinderen en degenen die van buiten de kerk komen en voor de eerste keer een kerkdienst bijwonen, te begrijpen is. Hij gebruikt ook woorden uit het gezelschapsleven, maar hij legt die wel altijd uit. De bevinding is niet het geen wat hét belangrijkste is in een preek. En ja, de ene preek (bijvoorbeeld afgelopen zondagavond H.C. zondag 23) heeft meer bevindelijks in zich als een preek over Handelingen 3.
Ik ken de betreffende predikant niet, maar als DIA voor zijn gevoel iets mist, dan is daar toch niets mis mee? Het beoordelen van preken is nu eenmaal subjectief, omdat er geen objectieve maatstaven daarvoor zijn.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mistig »

Erasmiaan schreef:
Mistig schreef:
Erasmiaan schreef:
We zien het voor de ogen gebeuren: de Gergem worden een modaliteitenkerk.
Ik ben bang van wel. En wat gebeurt er dan met de gemeenten die geen keuze willen maken. En die een ledenbestand hebben wat zich verspreidt over alle modaliteiten?
Dat zie je nu ook gebeuren, toch? Leden maken de eigen keuzes. Sommigen vertrekken. Sommigen komen in opstand. Sommigen schuiven nog wat meer op. Men gaat elkaar verbijten en vereten. Dit duurt jaren. Uiteindelijk valt het een kant op. Over het algemeen wordt de rechterflank steeds kleiner. Kijk maar naar de voormalige NHK en de CGK. Hoeveel behoudende gemeentes zijn daar nog over? En hoeveel waren er?

Laten we dat toch in het oog houden. Laten we elkaar vast houden, verdraagzaam zijn en niet te snel zaken loslaten. Want de verwatering begint altijd met kleine dingen.

Eens.
Echter, ik denk wel dat het gevaar in de Gereformeerde Gemeenten niet zozeer aan de linkerkant zit. Het lijkt er eerder op (door de al decennialange uitstroom richting NHK en nu PKN) dat de rechterkant steeds sterker vertegenwoordigt is in het kerkverband. Zonder daar een waardeoordeel aan te geven.
Ik hoop echter wel dat de kerken waar beide kanten in aanwezig zijn (zoals mijn eigen gemeente) ook daadwerkelijk elkaar op de hoofdlijnen weten vast te houden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Erasmiaan schreef:
Mistig schreef:
Erasmiaan schreef:
We zien het voor de ogen gebeuren: de Gergem worden een modaliteitenkerk.
Ik ben bang van wel. En wat gebeurt er dan met de gemeenten die geen keuze willen maken. En die een ledenbestand hebben wat zich verspreidt over alle modaliteiten?
Dat zie je nu ook gebeuren, toch? Leden maken de eigen keuzes. Sommigen vertrekken. Sommigen komen in opstand. Sommigen schuiven nog wat meer op. Men gaat elkaar verbijten en vereten. Dit duurt jaren. Uiteindelijk valt het een kant op. Over het algemeen wordt de rechterflank steeds kleiner. Kijk maar naar de voormalige NHK en de CGK. Hoeveel behoudende gemeentes zijn daar nog over? En hoeveel waren er?

Laten we dat toch in het oog houden. Laten we elkaar vast houden, verdraagzaam zijn en niet te snel zaken loslaten. Want de verwatering begint altijd met kleine dingen.

Eens.
Echter, ik denk wel dat het gevaar in de Gereformeerde Gemeenten niet zozeer aan de linkerkant zit. Het lijkt er eerder op (door de al decennialange uitstroom richting NHK en nu PKN) dat de rechterkant steeds sterker vertegenwoordigt is in het kerkverband. Zonder daar een waardeoordeel aan te geven.
Ik hoop echter wel dat de kerken waar beide kanten in aanwezig zijn (zoals mijn eigen gemeente) ook daadwerkelijk elkaar op de hoofdlijnen weten vast te houden.
Ik geloof dat het linkerdeel ook wel linkser aan het worden is hoor. Er zijn gemeenten waar men geen hoed meer op wil zetten naar de kerk en kritiek levert op alles en iedereen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mistig »

Jantje schreef: Ik geloof dat het linkerdeel ook wel linkser aan het worden is hoor. Er zijn gemeenten waar men geen hoed meer op wil zetten naar de kerk en kritiek levert op alles en iedereen.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Ik geloof echter wel dat dit deel een veel kleinere stroming is, dan de gemeenten aan de rechterkant.
Zijn het vaak ook niet wat kleinere gemeenten?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef: Ik geloof dat het linkerdeel ook wel linkser aan het worden is hoor. Er zijn gemeenten waar men geen hoed meer op wil zetten naar de kerk en kritiek levert op alles en iedereen.
Waar draagt men geen hoed meer?
Kritiek leveren gebeurt in de volle breedte, dat is niet typisch links.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef: Ik geloof dat het linkerdeel ook wel linkser aan het worden is hoor. Er zijn gemeenten waar men geen hoed meer op wil zetten naar de kerk en kritiek levert op alles en iedereen.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Ik geloof echter wel dat dit deel een veel kleinere stroming is, dan de gemeenten aan de rechterkant.
Zijn het vaak ook niet wat kleinere gemeenten?
Ja, dat zal vast. Maar ik vind het toch ook wel zorgelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Wij zijn het dus niet eens. Dat is nog geen reden om mij van laster te beschuldigen. Het NBG geeft ook veel bijbels weg. Om dat doel hoef je geen organisatie als de GBS te steunen, integendeel.
Niemand vraagt je om de GBS te steunen, maar wel om ongefundeerde kwaadsprekerij terug te nemen en als dat niet mogelijk voor je is, om het in het vervolg niet meer te doen.
DDD schreef:En verder geef ik gewoon antwoord op een vraag. En ik zou dat graag doen zonder lasterlijk commentaar van jouw kant.
Is dit terug betalen met gelijke munt? Ik vind het ver gaan om mij van laster te betichten. OP een forum is het toch zeker normaal dat de ene reactie de andere reactie uitlokt?
Ik vind de GBS een kwalijke organisatie, net zo goed als de GBS de Stichting HSV een kwalijke organisatie vindt.
Het wijste is denk ik om hier niet meer op te reageren. Maar ik wil je er nog één keer op wijzen dat je dit niet of heel matig onderbouwt. Het is bijzonder vervelend als je deel uitmaakt van de GBS, je organisatie zo weg te zien zetten. Terecht wordt er op gewezen dat je gewoon zou kunnen zeggen dat bepaalde standpunten van de GBS je niet aanspreken of dat je het daar mee oneens bent (hoewel je daarin geen gelijk hebt). Maar omdat je een standpunt van een organisatie niet deelt, is heel die organisatie kwalijk, die zich notabene inzet voor Gods Woord en de verbreiding daarvan.

Het zou hetzelfde zijn als dat ik jou een kwalijk persoon vind omdat je ongefundeerde kritiek hebt op de GBS. Ik vind je geen kwalijk persoon, maar wel dat je op dat punt een kwalijk standpunt hebt.
Plaats reactie