Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zita »

Alhier een reeks offtopic niet inhoudelijke onbevestigde van-horen-zeggen berichten geknipt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

Mooi artikel over eenheid door Prof. dr. W. van Vlastuin : https://www.rd.nl/opinie/kerkelijke-ver ... -1.1491261
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:Mooi artikel over eenheid door Prof. dr. W. van Vlastuin : https://www.rd.nl/opinie/kerkelijke-ver ... -1.1491261
Bijzonder artikel. Waardevol om te lezen. Dank voor het delen.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Momenteel lees ik met interesse de levensbeschrijving van ds. Kersten door ds. Golverdingen. Mij viel op het verlangen naar kerkelijke eenheid, het bedroefd zijn van het gescheiden optrekken van Gods volk en de kerkelijke breedte die ds. Kersten zocht bij samenwerking. 1907 was voor hem geen eindpunt in de zoektocht naar eenheid.
Ik vroeg mij tegelijkertijd af waar deze houding in de GG gebleven is.

Overigens valt bij ds. Kersten hierop een kanttekening te maken. Toen voor de verbonden strijd de CGK meermaals aanklopte voor kerkelijke samenwerking/eenwording gaf hij niet thuis. Dus heel consequent droeg hij de zijn aanbevelingswaardige houding niet uit.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:Momenteel lees ik met interesse de levensbeschrijving van ds. Kersten door ds. Golverdingen. Mij viel op het verlangen naar kerkelijke eenheid, het bedroefd zijn van het gescheiden optrekken van Gods volk en de kerkelijke breedte die ds. Kersten zocht bij samenwerking. 1907 was voor hem geen eindpunt in de zoektocht naar eenheid.
Ik vroeg mij tegelijkertijd af waar deze houding in de GG gebleven is.

Overigens valt bij ds. Kersten hierop een kanttekening te maken. Toen voor de verbonden strijd de CGK meermaals aanklopte voor kerkelijke samenwerking/eenwording gaf hij niet thuis. Dus heel consequent droeg hij de zijn aanbevelingswaardige houding niet uit.
Dat de GG het verzoek afwees (een van de laatste keren) kwam niet van ds Kersten maar eigenhandig van dr Steenblok zonder dat hij enige ruggespraak had gehouden (bron: scriptie student TUA)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:
JCRyle schreef:Momenteel lees ik met interesse de levensbeschrijving van ds. Kersten door ds. Golverdingen. Mij viel op het verlangen naar kerkelijke eenheid, het bedroefd zijn van het gescheiden optrekken van Gods volk en de kerkelijke breedte die ds. Kersten zocht bij samenwerking. 1907 was voor hem geen eindpunt in de zoektocht naar eenheid.
Ik vroeg mij tegelijkertijd af waar deze houding in de GG gebleven is.

Overigens valt bij ds. Kersten hierop een kanttekening te maken. Toen voor de verbonden strijd de CGK meermaals aanklopte voor kerkelijke samenwerking/eenwording gaf hij niet thuis. Dus heel consequent droeg hij de zijn aanbevelingswaardige houding niet uit.
Dat de GG het verzoek afwees (een van de laatste keren) kwam niet van ds Kersten maar eigenhandig van dr Steenblok zonder dat hij enige ruggespraak had gehouden (bron: scriptie student TUA)
Ik denk dan aan de eerste paar keren, dus voor de verbondsstrijd met ds. Jongeleen. Overigens was het juist de laastgenoemde die zich verbonden wist met de GG. Ik wist niet dat er vlak voor '53 (eind '40) ook nog een verzoek geweest is, dus weer wat geleerd.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Dat artikel plaatste ik heel net in het topic "weekdiensten"...
Morgenavond maar vroeg naar de kerk, in de hoop dat er nu nog een zitplaats voor mij overblijft.
-
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Klavart »

Mannetje schreef:
Dat artikel plaatste ik heel net in het topic "weekdiensten"...
Ik zag het. We waren tegelijk.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
Dat artikel plaatste ik heel net in het topic "weekdiensten"...
Morgenavond maar vroeg naar de kerk, in de hoop dat er nu nog een zitplaats voor mij overblijft.
Hoezo? Zijn de weekdiensten in Bodegraven zo druk bezocht? Bij ons in de kerk is het erg rustig, voor zover ik weet.

Overigens vind ik de aandacht hiervoor wat overdreven. Ik zie al sinds jaar en dag dominees van de GG in andere kerkverbanden preken. Dat is toch niet echt heel anders?
Laatst gewijzigd door DDD op 13 jun 2018, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Ik kan het artikel helaas niet lezen, maar mooi dat dit kan!! Ds kater is zelf toch ook van gereformeerde gemeente afkomstig? niet dat dit wat uitmaakt hoor, je hoort het wel een beetje in zijn preken;) hij heeft de gave om te spreken, dus het is fijn vertoeven onder zijn gehoor.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bona Fide »

DDD schreef:
Mannetje schreef:
Dat artikel plaatste ik heel net in het topic "weekdiensten"...
Morgenavond maar vroeg naar de kerk, in de hoop dat er nu nog een zitplaats voor mij overblijft.
Hoezo? Zijn de weekdiensten in Bodegraven zo druk bezocht? Bij ons in de kerk is het erg rustig, voor zover ik weet.

Overigens vind ik de aandacht hiervoor wat overdreven. Ik zie al sinds jaar en dag dominees van de GG in andere kerkverbanden preken. Dat is toch niet echt heel anders?
Maakt het voor jou geen verschil dan of het om een GBS-/SGP-dienst of iets dergelijks gaat of om een reguliere kerkdienst. Daar is hier nl. sprake van en dat maakt het voor mij wel echt anders.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Dat maakt een groot verschil. De GBS vind ik een van de kwalijkste organisaties die binnen de gereformeerde gezindte actief zijn. Als predikanten daarvoor spreken, vind ik dat dus extra teleurstellend. Maar dat zijn gelukkig geen kerkdiensten, al heb ik wel eens gehoord dat ds. Van Boven deed alsof.

Maar er zijn ook geregeld predikanten die in andere kerken voorgaan hoor, kijk maar in de vergadervaria. Dat is heus niet altijd in een bijeenkomst ter ondersteuning van de GBS of SGP. En daar is dus niets bijzonders aan. Het bijzondere is dat het dus ook andersom gebeurt. Maar het is in een weekdienst. Als het op zondag was, dan zou ik het wel opmerkelijk vinden. Of als het een linkse CGK-dominee was.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 jun 2018, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:De GBS vind ik een van de kwalijkste organisaties die binnen de gereformeerde gezindte actief zijn.
Wat is dit nu weer voor lelijke praat? Graag stoppen met dit ongefundeerde kwaadspreken.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Daar is niets ongefundeerd aan. De GBS veroorzaakt tweedracht in kerkelijke regeringen, zelfs zo erg dat de christelijke vrijheid erdoor onder druk komt te staan en er zelfs kerkverbanden zijn waarbinnen de kerken niet de HSV mogen gebruiken. En dat vaak met oneigenlijke argumenten.

Maar we hoeven de discussie over de mijns inziens kwalijke rol van de GBS niet over te doen. Het staat ieder vrij om daar anders over te denken. Ik gaf nu antwoord op deze vraag.
Plaats reactie