Kerkelijke eenheid / Kanselruil

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
refo schreef:Wat is het verschil tussen een 'kerkshopper' en iemand 'die gemotiveerd een andere keuze maakt'?
Vermoedelijk is de eerste groep de vertrekkende groep en de tweede de binnenkomende.
De eerste groep leeft van de aanbiedingen (nu hier dan daar en dan weer terug) en de tweede kiest voor een andere leverancier.
Met alle respect, maar de kern van de zaak is hetzelfde; allebei de groepen zoeken blijkbaar iets anders.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11947
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
refo schreef:Wat is het verschil tussen een 'kerkshopper' en iemand 'die gemotiveerd een andere keuze maakt'?
Vermoedelijk is de eerste groep de vertrekkende groep en de tweede de binnenkomende.
De eerste groep leeft van de aanbiedingen (nu hier dan daar en dan weer terug) en de tweede kiest voor een andere leverancier.
Met alle respect, maar de kern van de zaak is hetzelfde; allebei de groepen zoeken blijkbaar iets anders.
Dat is één van de manieren waarop je ernaar kan kijken en in je conclusie kan ik me vinden. Ik wijs alleen niet op de kern, maar ik wijs op gedrag.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:
Herman schreef:
refo schreef:Wat is het verschil tussen een 'kerkshopper' en iemand 'die gemotiveerd een andere keuze maakt'?
Vermoedelijk is de eerste groep de vertrekkende groep en de tweede de binnenkomende.
De eerste groep leeft van de aanbiedingen (nu hier dan daar en dan weer terug) en de tweede kiest voor een andere leverancier.
Met alle respect, maar de kern van de zaak is hetzelfde; allebei de groepen zoeken blijkbaar iets anders.
Dat is één van de manieren waarop je ernaar kan kijken en in je conclusie kan ik me vinden. Ik wijs alleen niet op de kern, maar ik wijs op gedrag.
Om tot de tweede groep te gaan behoren is een 'lidmaatschap' van de eerste groep haast noodzakelijk.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bruna »

Praktisch lijkt het me moeilijk om beide kerkverbanden samen te brengen. In beide kerkverbanden zitten groepen die het niet willen is mijn inschatting. Waar ik op wacht is dat de synode GGiN met een uitspraak komt. Wat de petitieschrijver aangeeft is toch wel kenmerkend dat er heel lang gedaan wordt over het feit om het te formuleren.

Als GGiN'er sta ik er niet afwijzend tegenover. Wel lijkt mij een goede stap om de kansels voor elkaar open te stellen zoals de oproep van ds. Egas enige tijd geleden. Ook zou ik graag zien dat de aanbieding van ds. Huijser in het interview in Gezinsgids wordt overgenomen en de kansels ook voor de GG predikanten in de GGiN worden opgenzet. Wie wordt uitnodigt is de verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad.

Mijn gebed is dat onze kinderen / ons gezin meer in onze plaatselijke gemeente onder de levendige verkondiging van Gods Woord zou mogen verkeren.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tom »

Het gaat in de petitie alleen om leerverschillen (die zijn er trouwens echt nog wel). In onze gezindte draait vaak alles allereerst om de leer. Na de Kruiningenscheuring waren veel mensen verward, omdat het hier geen leerscheuring betrof. Nu is de leer ook best belangrijk, maar cultuurverschillen zijn ook belangrijk. En die zijn er. Dus gaat samengaan niet. Ik schat dat in beide kerkverbanden ook minstens 50% van de leden een fusie niet ziet zitten. Kanselruil een groot gedeelte ook niet. In de praktijk zou dat betekenen dat er alleen een select groepke GG predikers op een uitgetreden kansel staan. GGIN predikanten hebben geen tijd voor nog meer weekdiensten.

Erg modern overigens zo'n petitie. Ik teken hem niet. Dit kan je toch gewoon via kerkenraad, classis naar de synode sturen?
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Bruna schreef:Praktisch lijkt het me moeilijk om beide kerkverbanden samen te brengen. In beide kerkverbanden zitten groepen die het niet willen is mijn inschatting. Waar ik op wacht is dat de synode GGiN met een uitspraak komt. Wat de petitieschrijver aangeeft is toch wel kenmerkend dat er heel lang gedaan wordt over het feit om het te formuleren.

Als GGiN'er sta ik er niet afwijzend tegenover. Wel lijkt mij een goede stap om de kansels voor elkaar open te stellen zoals de oproep van ds. Egas enige tijd geleden. Ook zou ik graag zien dat de aanbieding van ds. Huijser in het interview in Gezinsgids wordt overgenomen en de kansels ook voor de GG predikanten in de GGiN worden opgenzet. Wie wordt uitnodigt is de verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad.

Mijn gebed is dat onze kinderen / ons gezin meer in onze plaatselijke gemeente onder de levendige verkondiging van Gods Woord zou mogen verkeren.
Wellicht kun je de kerkenraad voorstellen wat geschikte predikanten te beroepen. Daar zouden beide kerken goed mee zijn.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:Wat is het verschil tussen een 'kerkshopper' en iemand 'die gemotiveerd een andere keuze maakt'?
Vermoedelijk is de eerste groep de vertrekkende groep en de tweede de binnenkomende.
De tweede groep - gaand en komend - heeft z'n verkooppraatjes op orde met een tekstje en versje.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bruna »

DDD schreef:
Bruna schreef:Praktisch lijkt het me moeilijk om beide kerkverbanden samen te brengen. In beide kerkverbanden zitten groepen die het niet willen is mijn inschatting. Waar ik op wacht is dat de synode GGiN met een uitspraak komt. Wat de petitieschrijver aangeeft is toch wel kenmerkend dat er heel lang gedaan wordt over het feit om het te formuleren.

Als GGiN'er sta ik er niet afwijzend tegenover. Wel lijkt mij een goede stap om de kansels voor elkaar open te stellen zoals de oproep van ds. Egas enige tijd geleden. Ook zou ik graag zien dat de aanbieding van ds. Huijser in het interview in Gezinsgids wordt overgenomen en de kansels ook voor de GG predikanten in de GGiN worden opgenzet. Wie wordt uitnodigt is de verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad.

Mijn gebed is dat onze kinderen / ons gezin meer in onze plaatselijke gemeente onder de levendige verkondiging van Gods Woord zou mogen verkeren.
Wellicht kun je de kerkenraad voorstellen wat geschikte predikanten te beroepen. Daar zouden beide kerken goed mee zijn.
Goed plan. En dan onder voorwaarde dat ze overkomen naar GGiN, dan ben je ze in de GG kwijt.
Heb je nog een voorstel of tip?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Wim Anker schreef:
refo schreef:Wat is het verschil tussen een 'kerkshopper' en iemand 'die gemotiveerd een andere keuze maakt'?
Vermoedelijk is de eerste groep de vertrekkende groep en de tweede de binnenkomende.
De tweede groep - gaand en komend - heeft z'n verkooppraatjes op orde met een tekstje en versje.
Gelukkig zijn er ook nog groepen met standaard one-liners.
(~)
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

@Bruna:

Daar waag ik mij niet aan. Ik vraag mij sowieso al af of deze wens nu echt godvruchtig is, of meer eigenwillige godsdienst. De hele kwestie laat zien dat wij buiten het paradijs leven.

Anderzijds hoorde ik ooit een nederlands gereformeerd predikant spreken over gezegende onttrekkingen, en daar kan ik me ook voorbeelden van herinneren. Het is voor de rust in een gemeente soms goed als iemand die overal een probleem van maakt, vertrekt.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Even over het formuleren van het verschil tussen GG en GGiN. Laat helder zijn dat dit helemaal niet de intentie is van de commissie KEV en commissie uit GGiN. Zij kijken of een en ander valt te overbruggen. Inmiddels zijn ze zover dat ze beseffen dat dit niet gaat lukken en hebben ze jaarlijks overleg.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Degenen die denken dat predikanten uit linkerdeel GG samen kunnen gaan met GGiN, zeg ik: droom lekker verder
Als je wist welke 'wonderlijke' vriendschappen er soms in de GG al zijn, dan moet je dit toch niet te hard roepen hoor.
De vraag is ook of in de rechterflank van de GG alle GGiN dominees zouden worden geaccepteerd.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Brbndr »

Ik zou zeggen - gewoon alleen laten. Als het echt gaat gebeuren worden de extremisten wakker en de mensen met de meest herrie krijgen hun zin en het eind van de liedje is dat we meer verdeeldheid hebben. Als we normaal met melkander om kunnen gaan is het al heel wat vind ik.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Ouddorp schreef:Ik heb als HHK-lid ook maar getekend ;). Wat mij betreft zou ook mijn kerkverband samengaan. Er hebben nu 580 mensen getekend.
Hoe kun je als HHK-er tekenen als in de aanhef staat: Wij, (doop)Leden van de Gereformeerde Gemeenten(in Nederland). Ben benieuwd
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Ouddorp schreef:Ik heb als HHK-lid ook maar getekend ;). Wat mij betreft zou ook mijn kerkverband samengaan. Er hebben nu 580 mensen getekend.
Hoe kun je als HHK-er tekenen als in de aanhef staat: Wij, (doop)Leden van de Gereformeerde Gemeenten(in Nederland). Ben benieuwd
Plaats reactie